Gå til innhold

D3 varmeapparat


torke

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer litt på virkemåte til klimaanlegget.

 

Det gjelder luftstrømmen/retningen.

Jeg kan tvangsstyre retningen til lufta, alle retninger fungerer.

Men hvis jeg trykker på auto, så virker det som alle spjeldene stenger for luft. Skal det være slik? Jeg føler det er noe som er feil. Og hva kan i så fall være feil?

 

Hvordan virker deres klimaanlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke litt mer, men på min virker det som at alt er stengt.

 

Skjønner jo at på auto så styrer bilen selv, men hva er det som bestemmer hva bilen skal velge? Den må jo ha noen sensorer inni bilen for å lese av temperaturen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har sensorer rundt omkring i bilen ja. Tror den er programert til først i sikre sikt forover og på siden før varme til føttene åpner. Etterhvert mer varme bak i bilen. Det virker også som tempratur på motoren spiller en rolle, for er den lav vil det blåse lenge på frontrute før resten av bilen får tildelt varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensoren sitter vel like på høyre for rattet. Bak den lille ventilen som noen bruker som myntholder :P

 

Flere som har problemer med klimaanlegget på disse. Tett register (eller nesten tett), spjeldmotorer som ikke virker og støv/drit i tempsensoren ved siden av rattstammen. 

Noen mener at plasseringen av tempsensoren er i beste fall ikke optimal. 

 

Ikke lest om at alle spjeld stenger seg, hvordan er hastigheten på vifta?

 

I min så virker alt "flott", det blir godt og varmt på auto. Men på lengere turer synker varmen, spesielt på beina. Må ofte sette temperaturen på maks. Selv om den holder god temperatur på 22, ved kortere kjøring.

Har feilkoder på flere av spjeldene, så må vel sjekke opp i det en dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tur i dag på ca 35 km. To ganger. Begge gangene likt.

 

Før motoren blir lunken blåser det ikke så mye(Det er nok riktig)

Når motoren blir litt lunken blåser det litt mer, mest opp mot frontruta, biiitelitt til sidevinduene, ingenting mot ansiktet og litt ned til beina.

 

Men det blåser aldri skikkelig mot vinduet eller mot ansiktet. Ei heller mot baksetet.

 

Trykker jeg de tre knappene for å overstyre så blåser det mye mer både på vinduet, beina og i ansiktet. 

 

Gradene på anlegget satt jeg til 22 grader. Kan det være derfor den ikke åpner mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, torke skrev:

Jeg hadde en tur i dag på ca 35 km. To ganger. Begge gangene likt.

 

Før motoren blir lunken blåser det ikke så mye(Det er nok riktig)

Når motoren blir litt lunken blåser det litt mer, mest opp mot frontruta, biiitelitt til sidevinduene, ingenting mot ansiktet og litt ned til beina.

 

Men det blåser aldri skikkelig mot vinduet eller mot ansiktet. Ei heller mot baksetet.

 

Trykker jeg de tre knappene for å overstyre så blåser det mye mer både på vinduet, beina og i ansiktet. 

 

Gradene på anlegget satt jeg til 22 grader. Kan det være derfor den ikke åpner mer?

 

Min virker likt som du beskriver i "auto" under oppstart og når motoren er lunken og videre varm. Beina får først varme etter ca 10 minutter ved en utetemp på ca 2-4 minusgrader. Bruker også samme temperaturinnstilling som deg, men hvis temp stilles til varmeste posisjon jobbes det hard og blåser friskt....lenge...men da mest mot gulvet. Spør du meg ser det ut som anlegget ditt virker som det skal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesing. Har samme opplegg på min. I går ble det kaldere og kaldere på bena i baksetet, så etterhvert måtte vi skru opp temperaturen for å få mer varme bakover på bena. 

 

Har for første gang vært på kjøretur i D3'en hvor jeg har sittet bak, så da fikk jeg kjenne det selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min er det forsåvidt grei varme på føttene til baksetepassasjerene, lite eller ingenting på knæra. 

 

Det jeg stusser litt på er at det kommer så lite på frontvinduet. Det blåser ikke mye der hverken ved kald eller varm motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at steppermotoren som styrer blandingen av kald og varm luft ikke er helt i humør.

 

Om så er tilfelle så burde det komme frem på en diagnose. Eventuelt kjøre en ny kalibrering av de. Eventuelt bytte den ut om det viser seg at den er helt død.

 

Du ser ganske greit om motoren fungerer som den skal om du tar ut live-verdier på spjeldposisjonen mens du stiller klimaanlegget fra kaldes til varmest. Om du kikker på spjeldet for passasjersiden (gitt at det fungerer greit der) så burde det gi noen høvelig greie referanseverdier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å kalibrere den, men det hjalp ikke. Så kan nok være steppermotoren sikkert da. Passasjersiden varmer som bare det. Går disse forresten om hverandre? Da kunne jeg evt. prøvd å byttet dem om. Vet du om det er mye jobb å komme til? 

 

Har ikke fått kjøpt meg noen egnet diagnose til D3 enda. Har kommet frem til det blir en iidtool BT, men blir nok ikke før i januar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er det samme på D3 som på D4 - og jeg har ikke sjekket om de forskjellige delenumrene går om hverandre der heller.

Jeg hadde tatt en diagnose selv - og fikk bekreftet mistanken om gåen steppermotor av Tecnho Classic da de kjørte diagnose. For å slippe alt mulig hassel så fikk jeg bare de til å bestille riktig motor for meg som jeg plukket opp noen dager senere.

 

På D4 er det MYE jobb å demontere. Mesteparten av dashboardet på plukkes ned.

Endret av trondshj
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket i går og innetemperaturen og kjølevæsketemperaturen følger hverandre og ser normale ut. Er det flere sensorer på varmeapparatet eller inni bilen som forteller hvor det trengs varme?

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er programmert slik, men det er ikke logisk for meg at all varmen skal komme på beina.

 

Har ikke feilkoder på noe annet i klimaanlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...