Gå til innhold

Olje i ecu


Admiral

Anbefalte innlegg

Fikk omsider kjøpt meg en Defender. Moro så langt, men noen utfordringer skal det sikkert være med en 15 år gsmmel Defender. 

 

Har lest en del på forumet og er imponert av kunnskap og ikke minst vilje til å hjelpe. 

 

Så nå lurer jeg...:

 

Har fått med meg at man skal være obs på olje som kryper inn i ecu. Sjekket derfor denne i dag og her er det olje gitt. 

 

Hva gjør jeg med dette?

5A19F8CD-8E80-4301-8DAC-0058ADB31C77.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll ut med elektro / bremserens.

Fjern kilden til lekkasjen.

DVS :

-bytt kabelmatte til dysene

- gjerne en klatt med elektrisk silicon i kontakten

- fortsett med jevnlig skylling i kontakten til det ikke kommer mer olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 minutter siden, Tore Kjernmoen skrev:

Silikon beregnet for bruk på elektriske "ting".  Vanlig silikon kan fremkalle korrosjon.

 

Ja skjønte jeg vel egentlig det, men jeg finner det ikke når jeg søker så lurte på om det heter noe spesielt/annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye som er laget av silikon så å få fornuftige treff på dette er litt vanskelig.  På toppen av det må man søke på silicone (Silikon) og ikke silicon (Silisium) på engelsk.

Jeg er litt usikker på hvordan Gaute mener man skal bruke silikon i kontakten.  Tror jeg skal overlate til Gaute å komme med detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten klatt med silikonfett fra feks. Biltema bremser eller tetter helt for gjennomgang av olje i kontakten.

Det er visstnok blitt endret endel på kontaktene slik at de skal være "tette" eller tettere siden versjon 1.

Jeg tror fortsatt ikke på nissen og synes bukseseler og belte er lurt hvis det ikke koster for mye.

Og tuben kommer til å bli brukt til mye annet også.

Alle pærene på mine hengere får sokkelen smørt med dette. Når jeg husker det , da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny utfordring: Visker og spyler på bakdøren virker ikke. Sikringen går (har forsøkt å skifte) så fort jeg setter på tenning. Sjekket viskermotor hvor alt så bra ut (faktisk veldig bra). Ser at det er tre ledere inn i motoren, en sort (antar -/jord), en hvit med grønn stripe og en jeg tror var brun. Betyr dette at det står konstant strøm på og at det kan være derfor sikringen går uten at den er i bruk? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag!

 

Måtte ned i garasjen og se om det var så enkelt. Det er noen ledninger med brudd på isolasjon, men kan være jeg gjorde det når jeg dro de ut. Det er dessuten langt fra døren. Kablene ellers ser veldig bra ut og jeg har målt noen av ledningene som er bra så tror dessverre ikke det er det. Skal skjøte de som er dårlige i morgen (trøtt og kald nå!) så får vi se om det hjelper. Har kjøpt inn en bunke sikringer så kan prøve og feile litt.

 

Siden sikringen går så fort tenningen går på kan det vel tyde på at det er «selvparkerings» kabelen det er noe feil med. Eller kan det være releet? 

4A34F80F-04F5-47C5-A311-DDDEA6A4DC3C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikker på at det er en annen løsning på bakrutepusseren,Rolf.

Men om Admiralen tar bilde av motoren klarer vi sammen å konstatere det , vel?

Kobler man av pusserkontakten og ser om sikring ryker får man svar på hvor feilen ligger.

Jeg har byttet et par fastrusta pussermotorer vet jeg.

 

Spyler bak har motoren sin i spylertanken foran og laaaang slange som går i taket på bilen.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde kommer i ettermiddag. Skal mye til at den er rustet fast. Ser ut som ny, men kan jo ha "satt" seg. 

 

Nå har jeg koblet fra all el i bakdøren. Tenkte å sette i en ny sikring og sette på tenning, om den ikke går så kobler jeg til en og en kobling/rele og ser (hører) når det "smeller". En god plan?

Om sikringen går før jeg kobler til noe så er det kanskje bryter?  

 

Jeg antar at om jeg setter strøm rett på motoren vil jeg i hvert fall se om den virker. Sort er vel jord og hvit eller grønn er + eller selvparkering så kan vel ikke skade å teste. Må bare få meg en testledning med sikring i tilfelle det er kortslutning i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksel ut til pusserarm ruster / korroderer / setter seg fast av og til.

Oftest er vel snø og is synderen .

Og reservehjulstråkkere med store sko da.

 

 

2 timer siden, Admiral skrev:

Nå har jeg koblet fra all el i bakdøren. Tenkte å sette i en ny sikring og sette på tenning, om den ikke går så kobler jeg til en og en kobling/rele og ser (hører) når det "smeller". En god plan? 

JEPP

 

Om sikringen går før jeg kobler til noe så er det kanskje bryter? 

KAN VÆRE FLERE FORBRUKERE PÅ SAMME KURS

 

Jeg antar at om jeg setter strøm rett på motoren vil jeg i hvert fall se om den virker. Sort er vel jord og hvit eller grønn er + eller selvparkering så kan vel ikke skade å teste. Må bare få meg en testledning med sikring i tilfelle det er kortslutning i motoren.

LAG EN GOD UNIVERSALTESTLEDNING.

DEN KOMMER KANSKJE GODT MED SENERE

 

Biltema har automatsikringer som skal lyse ved brudd på sikringen.

Har noen liggende men ennå ikke fått testet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder som lovet. Jeg klarer å bevege viskeren litt før motoren beveget seg så tror vel ikke den «sitter».

 

Dessuten gikk sikringen selv om alle kabler var koblet fra så feilen ligger ikke i døren... 

 

Får ta ut bryteren og se hvordan denne ser ut. Noen flere gode forslag?

C7C01724-44AC-4E80-A3E9-4F30597F7DA8.jpeg

33113C9A-90AC-4956-982E-7DC36CE25BD5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ledningsklasen sniker seg frem til kontakter foran gjennom ledningsnettet i ramma på høyre side.

Der fant jeg på min at ledninger til dieselpumpa ett eller annet sted må ha brudd/delvis kontakt til jord.

Om du får lokalisert kontakten til bakrutevisker foran og legger et par ledninger midlertidig rett gjennom kupéen inn på viskermotoren kan det være sikringen holder.

Jeg endte opp med å legge k-rør med nye ledninger fra kontakten ved siden av varmeapparatet bakover til dieselpumpa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, gautes skrev:

Synd. Da må det mer avansert feilsøk til.

Hva annet dekkes av samme sikringen?

Fort gjort å overse den biten.

 

Enig - synd...! 

I følge instruksjonsboken er det ikke noe annet på samme sikring, og så vidt jeg vet er det ikke noe annet på bilen som ikke virker.

Takk for tips med antirust - antar du mener lanolin eller noe slikt? Med unntak av traversen ser faktisk bilen ganske rustfri ut! 

 

6 timer siden, tnj skrev:

Om du får lokalisert kontakten til bakrutevisker foran og legger et par ledninger midlertidig rett gjennom kupéen inn på viskermotoren kan det være sikringen holder.

Det er et godt poeng. Jeg tenker at jeg må bare koble vekk en kobling etter den andre og se når sikringen ikke går, og så får jeg flikke det til på et vis. 

Vet du hvor jeg finner kobling foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lanolin er bra er mange enige om.

 

Usikker på plassering av kontakt dessverre.

To kabler med 21w pære mellom koblet over sikringsfestene gir billig og lett sjekk av feilsøk.

Når lampa slukker er feilen nær dine møkkete hender.

Batterilader satt på bilen kan være lurt når tenning skal stå på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Admiral skrev:

Vet du hvor jeg finner kobling foran?

Det KAN være en av de som er rett til venstre (altså mot førerside) for varmeapparatet, inntil torpedoveggen.

Sjekk farge bak mot de ledningene som er på de svarte han/hunkontaktene der.  Ledninger går i rør/tape ned langs torpedovegg og bakover.

Du kan og nappe ut en plugg og se om sikring fortsatt går.

Har brukt automatsikringer fra Gubbdagis ved den type feilsøking.

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tnj skrev:

Det KAN være en av de som er rett til venstre (altså mot førerside) for varmeapparatet, inntil torpedoveggen.

 Sjekk farge bak mot de ledningene som er på de svarte han/hunkontaktene der.  Ledninger går i rør/tape ned langs torpedovegg og bakover.

 

Tror jeg klarte å se hvor røret kommer opp i motorrommet, men klarte ikke å se en plugg med riktige fargede ledninger. Var for møkkete og kaldt (og sent) til å lete mer. 

Fant ut at bryteren går på jord som jo kan spare meg for noe fundering etter hvert. 

 

Slo meg at tidligere eier har skiftet ut viskermotor foran for ikke så lenge siden. Kan ha noe med det å gjøre...

 

Har også kjøpt meg et diagnose program for Webasto - fikk ikke det til å fungere heller...

 

Kona var forberedt på at jeg hadde kjøpt meg en hobby, men tror hun er litt overrasket over hvor mye tid jeg har brukt på å "ikke" fikse noe så langt! 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjappeste løsningen er å nappe ut rett plugg, sette på tenning og sjekke om sikring ryker når man tester bryter.

Er den hel kan du fortelle fruen at du er langt på vei! :D

Noen her i huset undres og over "prioritering",  egentlig merkelig etter at man har hatt samme symptomer i over tjue år og aldri har snakket særlig varmt om menneskebiler...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...