Gå til innhold

Disco1 300tdi aut. Døde plutselig.


Tenere

Anbefalte innlegg

Min til nå trofaste 1996 Disco1 300Tdi aut. stoppet plutselig he en morgen da jeg skulle kjøre gutten på skolen. I 4-5 minusgrader startet den lett, sto 5 min. å tempererte seg før vi kjørte av gårde. Etter 1km slapp jeg gassen helt opp pga bilen forran å da døde den som om noen slo av tenningen. Har byttet dieselfilter samt oppdaget å rengjort den lille koppen på innsiden av vangen bak, tømt å luftet hele dieselsystemet men den er fortsatt HELT død. Startsperre-lampe og motor lampe slukker akkurat som de skal, motorlampe gløder svakt under starter-filing men det mener jeg den alltid bruker å gjøre.

Dagen før hadde vi ett lite rally over noen dårlige fjellveier nå som alle beitedyr er tatt inn slik at den fikk ristet seg kraftig men det har den jo opplevd utallige ganger tidligere og langt værre.

 

Har noen noen gode forslag til årsak? Den lager ikke så mye som en liten feiltenning. Med startgass starter og går den til gassen er brukt opp å så ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med direkte strøm på solenoiden på pumpa pumper diesel i retur samt klikkelyden høres.

Ja diesel retur fra dysene kommer. Har ikke tatt ut noen dyser ennå. Tvilsomt at alle skulle bli tett samtidig.

 

Diesel returen fra dysene kommer trolig fra returen på pumpen ikke dysene. Tror ikke det kommer diesel til dysene.

Hva gjør de to ledningene som går inn under pumpa? Er det startsperren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis solenoiden på dieselpumpa har en ledning kan du koble ledning til denne rett fra batteriet,de med 3 ledninger er såkalt "tamper proof" .

Er nesten sikker på at startsperra på 300 tdi bare kutter strømmen til solenoiden.

TPS på 300 tdi styrer vel bare EGR trodde jeg.

Sitter vel et lite lokk rett foran dieselpumpa på register huset,kan være greit og sjekka at det ikke er noe som er ryki/løsna der også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om pumpa er med rundt. Resten av registret sitter iallefall riktig. Den starter med startgass. På pumpa går en av de tre "tamper proof" ledningene til solenoiden mens de andre to forsvinner til noe festet under pumpa. Hva går de til og hva gjør de?

 

Før vi går videre må jeg nevne at dette er en av de Disco1 som ble levert med 300Tdi og automat. og har programmerbar innsprøytning.

Antar derfor at TPS har flere funksjoner en kun EGR.

På bildet har jeg markert de to ledningene jeg tror har med startsperren å gjøre.

 

injection-pump2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel det enkleste å finne hjernen nappe den ut bryte den opp å koble den til pc'n og ta en immoff på den. Noen som har en lett tunet mapp fil til 300tdi. Vært greit å okt litt effekt å kuttet litt i forbruket med det samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng lafterolf sjekk dieselrør til dyser først.

 

Nei ikke øke dieselmengden. Det er faktisk ganske snedig med Tdi programmering. Ved å tune opp mer effekt senker du samtidig forbuket ved normal bruk. Selvfølgelig blir det mulig å bruke mer med hard gassfot, men snittet ved normal gassfot senker forbruket ved "chiptuning". Synker ikke forbruket ved tuning er du mest sansynlig lurt av tuneren. Noen bare lurer med å endre gassrespons ol. som gir inntrykk av økt effekt og svindler deg for tusenvis av kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved konvensjonell diesel trimm tvangsmater du motoren med mer turbotrykk og ditto mer dieseltilførsel (svartrøyk-trimm). Da må du åpne pumpa og justere på mer diesel samt justere på mer turbotrykk for hånd slik at det konstant leveres mer diesel og luft.

Når du "chiptuner" motoren øker du ikke diesel og luft mengden konstant. Den elektronisk finjusterer diesel mengde, turbotrykk og luft blandingsforhold etter behov, turtall, motstand, lufttemperatur, motortemperatur, avgass-innhold, hastighet og til og med hvilket gir du er i.slik at den får mindre diesel i marsfart, på tomgang og mer når det trengs. Den kan til og med kutte dieseltilførselen når du slipper gassen under kjøring. Når du ser kjørekomputeren viser 0,0 i forbruk i nedoverbakkene leverer ikke hjernen diesel til dysene i det hele tatt. Men den kan ikke stenge solenoiden for dieseltilførselen i nedoverbakkene for da vil pumpa bli tom for diesel og ikke få smøring å ryke.

Derfor tror jeg ikke startsperren på elektronisk styrte dieselpumper går på solenoiden men på innsprøytnings programmet.

Siste post mente jeg at du har diagnose-utstyr (noe jeg hadde trengt akk. nå) for å lese av innholdet i hjernen "leserettigheter" i data verden. Jeg har programmerings utstyr for å skrive programmet i hjernen "skriverettigheter" i dataverden. Men det kan bare lese innholdet binært dvs. i nuller og ett tall så setter datamaskinen det sammen til noe uforståelig som jeg har så vidt har begynt å forstå bittelitt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hverken common rail eller pumpedyse. Dysene åpner på trykk og ikke magnetventil. Motoren har knapt en sensor bortsett fra dyse nr 4. 

 

For å spare diesel ved programering er det en ting som gjelder, å få senket turtallet. Din automat er ikke elektronisk styrt, og selv om du får sprekere motor kan du ikke påvirke automaten til å la motoren gå på lavere turtall selv om effekten øker. 

 

Med andre ord, skal du spare diesel må du øke forbrenningsgraden på denne bilen. 

 

Jeg har diagnose, men synes dette hørtes temmelig vidløftig ut. Den skal du få låne, men jeg har virkelig mine tvil på at du blir julpen, men det skal ikke stå på meg.

 

Du som bor ved E14 oppi Hegra?

Kjenner ikke til brukernavnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer. Det er jeg som bor ved E-14 i hegra. Det var jeg som fikk disco setene dine. Har forresten kommet over en feltvogn håndbok fra forsvaret du kanskje har interesse av. 

Min beskrivelse av chip-trimm var egentlig ganske generell å ikke rettet mot gammel Land Rover i utgangspunktet.  Akkurat nå hadde det vært mye enklere om Disco'n min ikke hadde sensorer og edc kontroller men gaswire og fast diesel instilling. EDC står for Electronic Diesel Control den justeringen du gjør manuelt med et skrujern på mekanisk pumpe for å få med diesel justerer denne kontinuerlig etter signaler fra forskjellige sensorer sendt til hjernen deretter behandler i henhold til programmert map og igjen gir beskjed til pumpa om dieselmengde som skal leveres. Du trenger hverken common rail eller pumpedyser for å få til det selv om trykk styrte dyser gir større begrensning i forhold til hvor stor eller liten mengde diesel den kan levere og fortsatt få riktig tåkespredning eller hva det nå kalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja løsna rør til dyse 1 og 2 og ikke noe diesel. koblet fra dieselrør inn på pumpa å så dieselen i pumpa forsvinne under oppstart med startgass så den gjør pumpejobben men sender alt i retur. Ergo det er enten startspnerren eller en sensor som kan gi pumpa beskjed om å ikke levere noe diesel til dysene. 

 

Jeg ha begynt å forstå at det ble ikke lagd så veldig mange Discoer med dette oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...