Tenere Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Min til nå trofaste 1996 Disco1 300Tdi aut. stoppet plutselig he en morgen da jeg skulle kjøre gutten på skolen. I 4-5 minusgrader startet den lett, sto 5 min. å tempererte seg før vi kjørte av gårde. Etter 1km slapp jeg gassen helt opp pga bilen forran å da døde den som om noen slo av tenningen. Har byttet dieselfilter samt oppdaget å rengjort den lille koppen på innsiden av vangen bak, tømt å luftet hele dieselsystemet men den er fortsatt HELT død. Startsperre-lampe og motor lampe slukker akkurat som de skal, motorlampe gløder svakt under starter-filing men det mener jeg den alltid bruker å gjøre. Dagen før hadde vi ett lite rally over noen dårlige fjellveier nå som alle beitedyr er tatt inn slik at den fikk ristet seg kraftig men det har den jo opplevd utallige ganger tidligere og langt værre. Har noen noen gode forslag til årsak? Den lager ikke så mye som en liten feiltenning. Med startgass starter og går den til gassen er brukt opp å så ingenting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Fungerer matepumpen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 sjekk stopp solenoiden på pumpa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 22. november 2018 Forfatter Del Skrevet 22. november 2018 Ja spruter diesel som bare det om jeg filer med åpen luftenippel. Samt trykket bygges opp til plunger blir stående ved manuell pumping. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Har du strøm inn på den hvite ledningen inn på pumpa? Får du diesel fram til dyser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 22. november 2018 Forfatter Del Skrevet 22. november 2018 Med direkte strøm på solenoiden på pumpa pumper diesel i retur samt klikkelyden høres. Ja diesel retur fra dysene kommer. Har ikke tatt ut noen dyser ennå. Tvilsomt at alle skulle bli tett samtidig. Diesel returen fra dysene kommer trolig fra returen på pumpen ikke dysene. Tror ikke det kommer diesel til dysene. Hva gjør de to ledningene som går inn under pumpa? Er det startsperren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonnyisaksen Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Feilen må sitte i dieselpumpa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 22. november 2018 Forfatter Del Skrevet 22. november 2018 Ja det har jeg også begynt å komme fram til. Mistenker noe med startsperre-systemet eller tps sensor. Noen som vet hvordan startsperren på denne fungerer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Løsne røret inn på en dyse å se om det kommer diesel mens du drar rundt motor. Kommer det diesel da virker stoppventilen. Returslangene må være tette for å unngå luft i systemet. Er startsperren inne skal du ikke kunne kinne på startmotoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Kommer det diesel som Rolf foreslår så er det ikke mye annet som kan være feil en: kile på veivaksel har røket med etterfølgende feil innstilling av register. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Startsperren på denne har aldri påvirket starteren bare gjør at den ikke får start. Motoren svirver men tenner ikke. Er det edc'n som gjør startsperren på denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Hvis solenoiden på dieselpumpa har en ledning kan du koble ledning til denne rett fra batteriet,de med 3 ledninger er såkalt "tamper proof" . Er nesten sikker på at startsperra på 300 tdi bare kutter strømmen til solenoiden. TPS på 300 tdi styrer vel bare EGR trodde jeg. Sitter vel et lite lokk rett foran dieselpumpa på register huset,kan være greit og sjekka at det ikke er noe som er ryki/løsna der også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Skal se om pumpa er med rundt. Resten av registret sitter iallefall riktig. Den starter med startgass. På pumpa går en av de tre "tamper proof" ledningene til solenoiden mens de andre to forsvinner til noe festet under pumpa. Hva går de til og hva gjør de? Før vi går videre må jeg nevne at dette er en av de Disco1 som ble levert med 300Tdi og automat. og har programmerbar innsprøytning. Antar derfor at TPS har flere funksjoner en kun EGR. På bildet har jeg markert de to ledningene jeg tror har med startsperren å gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 På avbildet pumpe ligger startsperren i ECU. ledningen du peker på er en posisjon sensor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Da er vel det enkleste å finne hjernen nappe den ut bryte den opp å koble den til pc'n og ta en immoff på den. Noen som har en lett tunet mapp fil til 300tdi. Vært greit å okt litt effekt å kuttet litt i forbruket med det samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Før du gjør mer må du løsne dieselrøret og konstatere om det kommer diesel eller ikke. Hæ? Øke dieselmengden for å redusere forbruket? Og om det er startsperren, har du forsøkt å låse bilen og deretter låst opp med fjernstyringen på nøkkelknippa? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Godt poeng lafterolf sjekk dieselrør til dyser først. Nei ikke øke dieselmengden. Det er faktisk ganske snedig med Tdi programmering. Ved å tune opp mer effekt senker du samtidig forbuket ved normal bruk. Selvfølgelig blir det mulig å bruke mer med hard gassfot, men snittet ved normal gassfot senker forbruket ved "chiptuning". Synker ikke forbruket ved tuning er du mest sansynlig lurt av tuneren. Noen bare lurer med å endre gassrespons ol. som gir inntrykk av økt effekt og svindler deg for tusenvis av kr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Du har lese utstyr. Jeg kan skrive med alle rettigheter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Jeg er helt uenig i tanken om at du kan senke forbruket ved å øke dieselmengden. Den diskusjonen får vi ta en annen gang. Skjønte ikke mye av din siste post akkurat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Ved konvensjonell diesel trimm tvangsmater du motoren med mer turbotrykk og ditto mer dieseltilførsel (svartrøyk-trimm). Da må du åpne pumpa og justere på mer diesel samt justere på mer turbotrykk for hånd slik at det konstant leveres mer diesel og luft. Når du "chiptuner" motoren øker du ikke diesel og luft mengden konstant. Den elektronisk finjusterer diesel mengde, turbotrykk og luft blandingsforhold etter behov, turtall, motstand, lufttemperatur, motortemperatur, avgass-innhold, hastighet og til og med hvilket gir du er i.slik at den får mindre diesel i marsfart, på tomgang og mer når det trengs. Den kan til og med kutte dieseltilførselen når du slipper gassen under kjøring. Når du ser kjørekomputeren viser 0,0 i forbruk i nedoverbakkene leverer ikke hjernen diesel til dysene i det hele tatt. Men den kan ikke stenge solenoiden for dieseltilførselen i nedoverbakkene for da vil pumpa bli tom for diesel og ikke få smøring å ryke. Derfor tror jeg ikke startsperren på elektronisk styrte dieselpumper går på solenoiden men på innsprøytnings programmet. Siste post mente jeg at du har diagnose-utstyr (noe jeg hadde trengt akk. nå) for å lese av innholdet i hjernen "leserettigheter" i data verden. Jeg har programmerings utstyr for å skrive programmet i hjernen "skriverettigheter" i dataverden. Men det kan bare lese innholdet binært dvs. i nuller og ett tall så setter datamaskinen det sammen til noe uforståelig som jeg har så vidt har begynt å forstå bittelitt av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Du har hverken common rail eller pumpedyse. Dysene åpner på trykk og ikke magnetventil. Motoren har knapt en sensor bortsett fra dyse nr 4. For å spare diesel ved programering er det en ting som gjelder, å få senket turtallet. Din automat er ikke elektronisk styrt, og selv om du får sprekere motor kan du ikke påvirke automaten til å la motoren gå på lavere turtall selv om effekten øker. Med andre ord, skal du spare diesel må du øke forbrenningsgraden på denne bilen. Jeg har diagnose, men synes dette hørtes temmelig vidløftig ut. Den skal du få låne, men jeg har virkelig mine tvil på at du blir julpen, men det skal ikke stå på meg. Du som bor ved E14 oppi Hegra? Kjenner ikke til brukernavnet ditt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 25. november 2018 Forfatter Del Skrevet 25. november 2018 Ja det stemmer. Det er jeg som bor ved E-14 i hegra. Det var jeg som fikk disco setene dine. Har forresten kommet over en feltvogn håndbok fra forsvaret du kanskje har interesse av. Min beskrivelse av chip-trimm var egentlig ganske generell å ikke rettet mot gammel Land Rover i utgangspunktet. Akkurat nå hadde det vært mye enklere om Disco'n min ikke hadde sensorer og edc kontroller men gaswire og fast diesel instilling. EDC står for Electronic Diesel Control den justeringen du gjør manuelt med et skrujern på mekanisk pumpe for å få med diesel justerer denne kontinuerlig etter signaler fra forskjellige sensorer sendt til hjernen deretter behandler i henhold til programmert map og igjen gir beskjed til pumpa om dieselmengde som skal leveres. Du trenger hverken common rail eller pumpedyser for å få til det selv om trykk styrte dyser gir større begrensning i forhold til hvor stor eller liten mengde diesel den kan levere og fortsatt få riktig tåkespredning eller hva det nå kalles. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 26. november 2018 Forfatter Del Skrevet 26. november 2018 (endret) Discovery 300Tdi EDC Endret 26. november 2018 av Tenere Annet bilde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Vet noen har montert frekvensstyring eller potmeter for å regulere volt inn på pumpa og på den måten får matet på mer diesel. Finnes sikkert noe på youtube om det også. Fikk du sett om det kommer diesel fram til dysen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenere Skrevet 26. november 2018 Forfatter Del Skrevet 26. november 2018 Ja løsna rør til dyse 1 og 2 og ikke noe diesel. koblet fra dieselrør inn på pumpa å så dieselen i pumpa forsvinne under oppstart med startgass så den gjør pumpejobben men sender alt i retur. Ergo det er enten startspnerren eller en sensor som kan gi pumpa beskjed om å ikke levere noe diesel til dysene. Jeg ha begynt å forstå at det ble ikke lagd så veldig mange Discoer med dette oppsettet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.