Jump to content
LRforum
Tronsgård

byttet dynamo, ikke lading

Recommended Posts

Har hatt problemer med lading til batteri. Jeg har byttet batteri og dynamo, men får ikke lading fra dynamo. 

Fikk målt spenning i kontakt bak på dynamo. Den brune ledningen viser 12,5 volt, den andre grønngule viser ustabil volt fra 2-7 volt

Nå er jeg langt fra noen ekspert på dette med måling. Verdt å nevne at ladelampa ikke lyser.

Før dette problemet hadde jeg bilen på verksted for problemer med lysene og det ble tatt opp hele dachsbordet.

Tips ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyser ikke ladelampa får ikke dynamoen beskjed om å lade.

Ruser du motoren opp i turtall vil den likevel begynne å lade.

Fikser du ladelampa blir det nok lading skal du se.

Ladelampa skal ha + via tenning når tenning er på.,

Da kommer jord fra dynamoen via grønngul kabel.

Når motoren går begynner dynamoen å gi + i grønngul kabel og lampa slukker.

 

 

Husk til neste gang å fortelle litt mer om bilen.

Årsmodell og motortype hjelper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du trenger bare fjerne max 4 skruer for å løsne panelet med speedometer etc.

Feilen ligger sannsynligvis der et sted.

 

Husk til neste gang å fortelle litt mer om bilen.

Årsmodell og motortype hjelper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hei!

det er en defender 1999 modell.

ser ingen opplagte feil, men kan det som du sier være pæra i selve displayet? kan en eventuelt måle ohm i multikontakten? eventuelt hvilken? ser det er 2 multikontakter på displayet ( ikke på speedometeret)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke sikker på om det er pærer eller andre lysgivende ting der.

Hvilken kontakt og kabel som går hvor tør jeg ikke si.

Har ikke vært borti det som problem før selv det jeg husker.

Du må nok begynne å lese skjema over ledningsnett som du vet passer din bil.

 

Har du prøvd å jorde tynn kabel ved dynamo og sette på tenning?

Er det andre lamper på dashbordet som ikke lyser med tenning på?

Kan gutta på verkstedet ha laget krøll når de fikset lysene?

 

Mulig det kommer noen voksne på banen med erfaring på den feilen etterhvert.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 22.11.2018 den 21.19, gautes skrev:

Lyser ikke ladelampa får ikke dynamoen beskjed om å lade.

Ruser du motoren opp i turtall vil den likevel begynne å lade.

Fikser du ladelampa blir det nok lading skal du se.

Ladelampa skal ha + via tenning når tenning er på.,

Da kommer jord fra dynamoen via grønngul kabel.

Når motoren går begynner dynamoen å gi + i grønngul kabel og lampa slukker.

 

 

Husk til neste gang å fortelle litt mer om bilen.

Årsmodell og motortype hjelper.

 

Rekker det med at lampa lyser når tenningen er på?

1 minutt siden, haakonbs skrev:

 

Rekker det med at lampa lyser når tenningen er på?

 

For sitere meg selv så ser jeg jo egentlig at svaret ditt Gaute bekrefter det.

 

Jeg sliter med lav spenning selv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp.

Lav spenning kan skyldes sliten dynamo men ofte spenningsfall i gamle kabler men oftest ligger feilen i kontakter.

Se om dere finner noe om spenningsfallsmåling eller ring. 9134883seks

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tatt med en Bosch tester hjem samt at jeg får måle rett på dynamo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bosch har mange testere , men noe som måler volt duger lenge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er + ut der ja.

Regulator er inni de fleste vekselstrømsdynamoer.

Husk å sjekke spenningsfall på både + og minus-siden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Målte 11,7 v her og 12,2v på batteriet. 
 

Volten øker når jeg gir gass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ok.

Hvordan er batteriets tilstand?

Hva er problemet " lav spenning "  ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Batteriet er ok sier testeren. Hvordan måler jeg spenningsfall?

Problemet er at den bare lader med rundt 12v på tomgang. Målt rett på batteri og på dynamo 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du lik eller nesten lik spenning  batteri/dynamo har du nok ikke spenningsfall.

En sjelden gang har jeg vært borti at dyamo og batteri på tomgang har vært ok.

Dog på litt jevnt høyere turtall har ikke batteriet tatt imot nær det dynamo har levert.

All den tid testeren din sier ok batteri vil jeg nok tro et dynamoskift er på gang.

Kan evt. sjekke hva min TD5 gir på tomgang i morgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...