Tronsgård Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Har hatt problemer med lading til batteri. Jeg har byttet batteri og dynamo, men får ikke lading fra dynamo. Fikk målt spenning i kontakt bak på dynamo. Den brune ledningen viser 12,5 volt, den andre grønngule viser ustabil volt fra 2-7 volt Nå er jeg langt fra noen ekspert på dette med måling. Verdt å nevne at ladelampa ikke lyser. Før dette problemet hadde jeg bilen på verksted for problemer med lysene og det ble tatt opp hele dachsbordet. Tips ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Hva er voltspenning målt på batteriet mens bilen går? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronsgård Skrevet 22. november 2018 Forfatter Del Skrevet 22. november 2018 ca 11,7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Lyser ikke ladelampa får ikke dynamoen beskjed om å lade. Ruser du motoren opp i turtall vil den likevel begynne å lade. Fikser du ladelampa blir det nok lading skal du se. Ladelampa skal ha + via tenning når tenning er på., Da kommer jord fra dynamoen via grønngul kabel. Når motoren går begynner dynamoen å gi + i grønngul kabel og lampa slukker. Husk til neste gang å fortelle litt mer om bilen. Årsmodell og motortype hjelper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronsgård Skrevet 22. november 2018 Forfatter Del Skrevet 22. november 2018 ok, det vil si at jeg må ta opp dekslene i instrumentpanelet. Da prøver jeg til ! på forhånd takk for gode råd!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Du trenger bare fjerne max 4 skruer for å løsne panelet med speedometer etc. Feilen ligger sannsynligvis der et sted. Husk til neste gang å fortelle litt mer om bilen. Årsmodell og motortype hjelper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronsgård Skrevet 25. november 2018 Forfatter Del Skrevet 25. november 2018 hei! det er en defender 1999 modell. ser ingen opplagte feil, men kan det som du sier være pæra i selve displayet? kan en eventuelt måle ohm i multikontakten? eventuelt hvilken? ser det er 2 multikontakter på displayet ( ikke på speedometeret) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 (endret) Ikke sikker på om det er pærer eller andre lysgivende ting der. Hvilken kontakt og kabel som går hvor tør jeg ikke si. Har ikke vært borti det som problem før selv det jeg husker. Du må nok begynne å lese skjema over ledningsnett som du vet passer din bil. Har du prøvd å jorde tynn kabel ved dynamo og sette på tenning? Er det andre lamper på dashbordet som ikke lyser med tenning på? Kan gutta på verkstedet ha laget krøll når de fikset lysene? Mulig det kommer noen voksne på banen med erfaring på den feilen etterhvert. Endret 26. november 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Hvorfor ikke skru ut å sjekke pæra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 På 22.11.2018 den 21.19, gautes skrev: Lyser ikke ladelampa får ikke dynamoen beskjed om å lade. Ruser du motoren opp i turtall vil den likevel begynne å lade. Fikser du ladelampa blir det nok lading skal du se. Ladelampa skal ha + via tenning når tenning er på., Da kommer jord fra dynamoen via grønngul kabel. Når motoren går begynner dynamoen å gi + i grønngul kabel og lampa slukker. Husk til neste gang å fortelle litt mer om bilen. Årsmodell og motortype hjelper. Rekker det med at lampa lyser når tenningen er på? 1 minutt siden, haakonbs skrev: Rekker det med at lampa lyser når tenningen er på? For sitere meg selv så ser jeg jo egentlig at svaret ditt Gaute bekrefter det. Jeg sliter med lav spenning selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Jepp. Lav spenning kan skyldes sliten dynamo men ofte spenningsfall i gamle kabler men oftest ligger feilen i kontakter. Se om dere finner noe om spenningsfallsmåling eller ring. 9134883seks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Tatt med en Bosch tester hjem samt at jeg får måle rett på dynamo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Bosch har mange testere , men noe som måler volt duger lenge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Artig å teste nytt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Er det laderegulator på td5? Hvor sitter denne evt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Er der på denne kontakten det skal måles ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Det er + ut der ja. Regulator er inni de fleste vekselstrømsdynamoer. Husk å sjekke spenningsfall på både + og minus-siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Ok. Målte 11,7 v her og 12,2v på batteriet. Volten øker når jeg gir gass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Hvor mye får du på litt turtall? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Rundt 14 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Det er ok. Hvordan er batteriets tilstand? Hva er problemet " lav spenning " ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Batteriet er ok sier testeren. Hvordan måler jeg spenningsfall? Problemet er at den bare lader med rundt 12v på tomgang. Målt rett på batteri og på dynamo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Test Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Har du lik eller nesten lik spenning batteri/dynamo har du nok ikke spenningsfall. En sjelden gang har jeg vært borti at dyamo og batteri på tomgang har vært ok. Dog på litt jevnt høyere turtall har ikke batteriet tatt imot nær det dynamo har levert. All den tid testeren din sier ok batteri vil jeg nok tro et dynamoskift er på gang. Kan evt. sjekke hva min TD5 gir på tomgang i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Takker. Får begynne å lete etter ny dynamo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.