Gå til innhold

EU ktr og registrering, kort periode?


telindnor

Anbefalte innlegg

Jeg har en D1 som etterhvert er klar for en EU kontroll. Dette er en 90 modell og fordi jeg ikke MÅ ha den på veien, men har lyst til å sjekke at den funker OK, så kunne jeg tenke meg å registrere den. MEN, er det mulig, nå som veiavgiften kommer på hver faktura fra forsikringen, å ha den registrert i kun en "kort" periode, for deretter å lever skiltene igjen.

Planen er deretter å registrere den og beholde skiltene på når den er veteran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra russpåvei:

 

Quote

Hvis bilen er avskiltet og ikke har vært EU-godkjent i løpet av de siste 24 månedene, må den EU-godkjennes før den kan registreres og få nye skilter. Er kjøretøyet avregistrert bør du ta kontakt med trafikkstasjonen for å avklare om kjøretøyet skal inn til kontroll.

 

Se også https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/proveskilt

Quote

Du kan bruke prøveskilt ved:

  • flytting av kjøretøy fra et sted til et annet
  • prøving i forbindelse med reparasjon eller annet
  • demonstrasjon (for eksempel prøvekjøring)
  • kjøring i forbindelse med registrering

Prøveskiltene kan ikke brukes til transport av personer og gods hvis ikke trafikkstasjonen har gitt tillatelse til det, og det er påført kjøreseddelen.

Eksempler på tilfeller hvor prøveskilt ikke kan brukes er; rallykjøring, alle former for billøp, øvelseskjøring, russearrangementer, på campingvogn ved ordinære helgeturer samt på kjøretøy som aldri ville kunne bli godkjent og registrert i Norge.

Forsikring

Når du kjører med prøveskilt trenger du ikke ha ansvarsforsikring på bilen. Forsikringen dekkes da av Statens vegvesen.


 

Jeg hadde vel sjekket med trafikkstasjonen om dette er riktig oppfattet....

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, telindnor skrev:

Jeg har en D1 som etterhvert er klar for en EU kontroll. Dette er en 90 modell og fordi jeg ikke MÅ ha den på veien, men har lyst til å sjekke at den funker OK, så kunne jeg tenke meg å registrere den. MEN, er det mulig, nå som veiavgiften kommer på hver faktura fra forsikringen, å ha den registrert i kun en "kort" periode, for deretter å lever skiltene igjen.

Planen er deretter å registrere den og beholde skiltene på når den er veteran. 

 

Så lenge bilen er EUOK, kan du selv velge om du vil ha den registrert i 1 mnd eller 6 mnd. Du må bare betale forsikringa for perioden og få levert skilt. Som du sier så følger årsavgiften med forsikringen nå, slik at man kun betaler for perioden bilen er registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen må vel på PKK før du får ut skilt uansett. Da er det prøveskilt som gjelder. Du kan jo trekke bilen på henger, men endel av PKK er vel at den skal prøves på vei, og om ikke verkstedet har prøveskilt til det formålet, så må du uansett leie skilt. Men du kan vel såpass om hva som forlanges, at du kan ta sjekken selv ? Vet ikke hvor mye du har gjort med bremser osv, men har du byttet skiver og slikt, så er sjangsen stor for at de ruster på nytt om du kjører en dag eller to nå, for så å la den stå i ett drøyt år. Sannsynligvis så går det greit, med mindre du skal på ny PKK i Januar 2020. Tar du PKK nå, så er det vel bare å hente ut skiltene i Januar 2020 ? Du trenger ikke forsikring og veiavgift så lenge du kjører på prøveskilt. Skal du vente med å hente ut skiltene til etter PKK-tid i 2020, så hadde jeg droppet PKK nå.

 

Må en tur innom en dag for å beskue herligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsket er som ref å få den på EU kontroll når jeg "tror" jeg er ferdig. Så kommer sikkert korrigering fra godkjenningen som voksenopplæring. Så fiks og rep til den er godkjent. Jeg leier prøveskilt og kjører alltid en god stubb før jeg skal på kontroll. I all hovedsak så er det biler som ikke har vært på veien/i bruk på måneder og år. Da går bremser etc seg litt til i alle fall.

At ting "står seg ihjel" er en kjennsgjerning. Men det blir noen korte runder i nabolaget etter mørkets frembrudd for å holde det litt i sjakk med alle ekvipasjer. 

Nå er vel PKK strukturen endret. Siste sifferet i nummeret er ikke lenger mnd for visning?! 

Det laitoo  refererer er det jeg håper på. Kjøre en mnd eller to slik at jeg blir litt kjent med Disco. Det er en bil jeg ikke kjenner fra før, og ergo vet jeg ikke hvilke bruksområde den vil fylle VS de andre vi har. Spennende er det, såpass at jeg ikke har lyst til å vente til 1.12020 :(

Velkommen til dekkspark FA. Er vel ikke mye herlighet å beskue, men det begynner å ligne en bil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...