Gå til innhold

Ut med rekke 4'er og inn med V8 i serie 2A 62 model.


Jøgge

Anbefalte innlegg

6 timer siden, lafterolf skrev:

Hvor er styresnekken plassert på stage one?

Det er jo opprinnelig en Serie 3 bil så styringsopplegget er likt som på de men hjelpesnekka står lengre fremme i ramma da motoren kommer lengre frem. Viser litt på et av blidene tidlig/starten på denne tråden. Jeg ser på litt forskjellige løsninger og en av de er og montere inn styring fra Range Rover. Da må det sveises inn feste på utsiden av hoved rammevangen. Se vedlagt bilder. Husk Donorbilen er høyrerattet. Den jeg bygger om skal jeg kappe og fjerne tverrbjelken som hjelpesnekka er montert i men ikke før den nye bjelken jeg har punktsveist er ferdig sveist. Må holde alt i riktig posisjon til det er ferdigsveist.

20190204_190053.jpg

20190202_104250.jpg

20190204_190048.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

På 5.2.2019 den 13.01, joran skrev:

På min 109 er det vist nok montert snekke fra defender. Er i hvert fall en meget god styring på bilen.

Har du litt bilder som viser styringa så hadde det vært supert og fått sett de.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jøgge skrev:

Har du litt bilder som viser styringa så hadde det vært supert og fått sett de.

 

Snekka er fra høyrestyrt Defender uten servoassistanse, montert på rammas ytterside. Veldig lett på styringen, og man unngår mange endeledd og styrestag fra torpedoveggsnekke framover gjennom hjelpesnekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom samme prosjekt for noen år siden :)

 

Det er ikke nødvendig å gjøre noe med den originale styringa; motoren kommer lengre frem slik at eksosmanifolder går klar av styresnekka/arm. Hjelpesnekka kan du bli værende i original posisjon ved å kappe ut den originale bjelken slik at festet til hjelpesnekka blir igjen. Sveis gjerne inn et lokk i enden etter kapping. Motor skal gå klar av hjelpesnekke på denne måten, gjorde det i alle fall på min ombygging.

 

Bytter etterhvert ut styringa med opplegg fra Defender, dette var også relativt rett frem: Kapp ut resterende rammevange som hjelpesnekka sitter i. Styresnekka fra Defender monteres på akkurat samme sted; merk opp posisjon for snekka og sveis inn foringer for feste. Monter komplett rattstamme fra Defender, det er bolt-on.

 

Om jeg skulle gjort samme jobb en gang til, hadde jeg valgt å montere motoren lengre bak for å beholde seriefronten og gått for servostyring fra Defender med en gang. Grunnen til at jeg valgte å montere motoren like langt frem som på stage one var for å unngå konflikt mellom styresnekke og eksosmanifolder. Savner seriefront på bilen nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill her angående styring. Gjerne litt bilder...

Jeg vurderer enda hva jeg skal gå for.

Jeg liker og den orginale fronten som bilen hadde men har basert søknaden på og gjøre ombyggningen mest mulig lik Stage One så er litt skeptisk med tanke på og avvike så mye fra det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2019 den 18.48, lafterolf skrev:

Hvor er styresnekken plassert på stage one?

 

Da blei det litt sveising/kapping i kveld. Gjorde som Steinar sa...beholdt orginalstyringa inntil videre. Greit med styring når jeg flytter rundt på  bilen....

20190211_211237.jpg

20190211_211242.jpg

20190211_211249.jpg

20190211_211301.jpg

20190211_211328.jpg

20190211_211344.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2019 den 18.48, lafterolf skrev:

Hvor er styresnekken plassert på stage one?

 

Da fikk jeg plassert festene til gearkassen. Var litt vrient og finne et 0 punkt og måle fra men endte ut med og måle fra støtdemperfestene i fronten. Husket heldigtvis og løfte kablene som går igjennom rammevangen..... Rimelig stor gearkasse (LT95) og fordelingskassen kontra den orginale A2 kassen.

20190213_210603.jpg

20190213_214917.jpg

20190213_214927.jpg

20190213_214949.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å se om du har gjort noe for å stive opp hjelpesnekke-festet.

Det er blitt ganske svekket nå.Mulig en plate fra enden og bort til tverrbjelken er lurt.

Store krefter på gang der ved lukeparkering og terrengkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gautes skrev:

Litt vanskelig å se om du har gjort noe for å stive opp hjelpesnekke-festet.

Det er blitt ganske svekket nå.Mulig en plate fra enden og bort til tverrbjelken er lurt.

Store krefter på gang der ved lukeparkering og terrengkjøring.

 

Takk for tipset. Jeg regner dette som en provisorisk løsning inntil videre da jeg egentlig har lyst på en P39 styring. Får se om jeg får tak i delene til det brukt her. Så et sett de solgte med nye stag og festeplate med forsterkninger til og sveise på som hadde vært midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2019 den 18.48, lafterolf skrev:

Hvor er styresnekken plassert på stage one?

 

Bare måtte prøvemontere gearkassen for og sjekke om lengden på drivakslingene stemte og for og markere på tverrbjelke bak gearkassen hvor mye som må kappes ut så drivaksling går klar. Denne tverrbjelken må også forsterkes.

20190214_225702.jpg

20190214_225726.jpg

20190214_225742.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...