Gå til innhold

Ut med rekke 4'er og inn med V8 i serie 2A 62 model.


Jøgge

Anbefalte innlegg

Da er jeg klar for og begynne og bygge om Serie 2A bilen. Skal ut med orginalmotoren med komplett drivlinje og sette inn en V8 med komplett drivlinje fra en Serie 3 V8 Stage One.

Har i lang tid hatt lyst til og gjøre dette for og få en kraftigere motor med en mer normal utveksling. Startet med og kjøpe en Serie 2A av en kompis for ca 10 år siden som var påbegynnet restaurering. Pga utenlandssopphold (5 år i Australia hvor jeg  seff kjørte Diskovery)så blei ikke denne ferdig og reg før i år. Ikke lenge etter så begynnet jeg og tenke på V8'er... Så da at det var en Serie 3 med V8 orginalt til salgs på Finn så da var det bare å ta en tur til Førdetraktene og få den hjem til Sola. Kjente egentlig ikke til Stage One historien men Rolf tipset meg så jeg fikk lest meg opp litt. Søkte så til Biltilsynet i Stavanger (hadde hatt noen andre saker med de også og de har alltid vært imøtekommende, positive og proffe)  om og få gjøre denne ombyggningen. De behandlet søknaden og jeg fikk full godkjenning. Happy Days. Legger inn bilder etterhvert som det skjer noe.

20181119_223642.jpg

20181118_161015.jpg

20181117_181459.jpg

20181117_181422.jpg

20181117_181407.jpg

20181117_181339.jpg

20181117_160556.jpg

20181110_212541.jpg

20181110_180632.jpg

Endret av Jøgge
La inn bilder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

48 minutter siden, Jøgge skrev:

Da er jeg klar for og begynne og bygge om Serie 2A bilen. Skal ut med orginalmotoren med komplett drivlinje og sette inn en V8 med komplett drivlinje fra en Serie 3 V8 Stage One.

Har i lang tid hatt lyst til og gjøre dette for og få en kraftigere motor med en mer normal utveksling. Startet med og kjøpe en Serie 2A av en kompis for ca 10 år siden som var påbegynnet restaurering. Pga utenlandssopphold (5 år i Australia hvor jeg  seff kjørte Diskovery)så blei ikke denne ferdig og reg før i år. Ikke lenge etter så begynnet jeg og tenke på V8'er... Så da at det var en Serie 3 med V8 orginalt til salgs på Finn så da var det bare å ta en tur til Førdetraktene og få den hjem til Sola. Kjente egentlig ikke til Stage One historien men Rolf tipset meg så jeg fikk lest meg opp litt. Søkte så til Biltilsynet i Stavanger (hadde hatt noen andre saker med de også og de har alltid vært imøtekommende, positive og proffe)  om og få gjøre denne ombyggningen. De behandlet søknaden og jeg fikk full godkjenning. Happy Days. Legger inn bilder etterhvert som det skjer noe.

20181119_223642.jpg

20181118_161015.jpg

20181117_181459.jpg

20181117_181422.jpg

20181117_181407.jpg

20181117_181339.jpg

20181117_160556.jpg

20181110_212541.jpg

20181110_180632.jpg

Måtte starte med og åpne opp litt i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2018 den 23.47, Jøgge skrev:

Da var motor, girkasse komplett samt foraksling ute. Mangler bakakslingen og torpedoveggen.

Deretter må det samme gjøres på serie 2A bilen utenom torpedoveggen. Skal så lage og forandre på tverrbjelkene i ramma.

20181122_210759.jpg

20181122_223229.jpg

20181124_103313.jpg

20181125_135327.jpg

 

20181127_200429.jpg

20181127_200421.jpg

20181127_201714.jpg

20181127_204043.jpg

20181127_204056.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har en del og lære angående å legge inn nye bilder o.l. Får litt dobbelt opp ja...skal prøve og slette litt når jeg ikke er i garasjen.

Når jeg åpner opp V8'eren så er den full av gammel oljegrøt. Den var så full at jeg ikke ville kjøre den og ta en komp test. Åpner opp og sjekker alt. Delene er såpass billige at jeg regner med og skifte amass. Tror og jeg vipper ut alle frostpluggene og spyler alle kjølekanaler grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god ide med frostpluggene og spyling.

Har kjørt endel mishandla åttere på diesel som olje og skiftet noen ganger.

Kun varmkjøring på tomgang.

Utrolig hvor mye grax det kan være i en slik uten havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt med demontering av motoren for og få status og avgjøre hva som må gjøres. Ser ut som rammelager og veistak glidelager er ok. Skifter uansett disse. Disse delene er såpass billige så når først motoren blir overhalt så skal mye skiftes som oljepumpe, kamaksling o.l.

20181201_190241.jpg

20181201_190249.jpg

20181201_190306.jpg

20181201_190316.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt rolig noen uker da jeg måtte bruke litt tid på og skifte en komplett cluch med svinghjul på en Fransk 308....turbo diesel med dobbelmasse svinghjul. Lengtet etter en LR som en kan skru på normalt vis i...

Uansett nå er V8'en innlevert til Nilsen Motor for slip av veiv...hones eller bores..sliping av ventiler...ventilstyringer...og de monterer den også sammen med masse nye deler.

Har og såvidt begynnet og lage nye tverrbjelke som er demonterbart under gearkasse. Demonterer Serie 2A bilen hvor alt skal inn.

20190106_154002.jpg

20190106_153947.jpg

20190105_104520.jpg

20190103_153400.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis noen trenger full pakke 3,9+aut for å putte i seriebil så har je komplett rrc billig  inkl arbererx2 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.1.2019 den 14.31, vegarj skrev:

Tøft prosjekt :) 

 

ser bra ut de kajakkene også. Kan du fortelle hvor tunge de er, og hva er hovedforskjellen på en slik og en plast når det gjelder å padle? 

Kajakkene skulle vært ned i 22-25 kg men mine er nok rundt 40 kg. Litt Offshore versjon hvor jeg ikke har spart på Epoxy'en.....

De er fine og paddle, rettningsstabile, enkle og svinge med uten ror. Har paddlet tilnærmet zero i plastkajakker så har lite sammenlikningsgrunnlag.

Fordelen med plast er at en ikke trenger og være så forsiktig med de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er motor og gearboxer ute av Serie 2A bilen. Følte motoren satt ganske godt fast når alle boltene var fjernet mellom motor og clutch hus. Blei lettere når løftestroppa blei tredd på riktig side av drivakslingen til fremre aksling....he he.

Landrover serie 2A   1.jpg

Landrover serie 2A   2.jpg

Landrover serie 2A   3.jpg

Landrover serie 2A   4.jpg

Landrover serie 2A   5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2019 den 19.23, Erik Iversen skrev:

Hvilken bil kommer den nye bjelken fra og kan du beholde de originale motorfestene? :)

Lager nye bjelker selv. Bruker normal kvalitet på stålet og samme tykkelse. Blir bedre enn orginalbjelkene som bare er punktsveist. Da blir det rustsprengning. Helsveising er bedre. 

Kan ikke bruke de orginale motorfestene da V8'eren kommer mye lengre frem i ramma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...