Gå til innhold

Disco3 sikring går kompressor


Tom Erik Varlo

Anbefalte innlegg

Ta ut sikring .

Koble fra kompressor og mål med multi meter satt på ohm .

Måle pinner inn i kontakten fra bilen .

Typisk bør man få uendelig motstand .

Da får man sjekket at ledninger opp til sikringer og rele er ok 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg målte fra sikringen å til gods. Der var det ingen forbindelse. Åsså var jeg litt brutal å satte en ledning imellom polene på sikringen. Da gikk selvfølgelig kompressoren til tanken var full. Ledningen ble ikke varm heller. Satte da inn siste sikringen jeg hadde. Starta bilen igjen, kompressor startet som normalt å stoppet normalt. Sikringen var hel. Så kjørte jeg en tur på skauen å slapp bikkja en time. Skulle starte igjen å sikringen gikk med en gang. Flere tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve måle strøm trekket til kompressoren 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎12‎.‎2018 den 10.35, Tom Erik Varlo skrev:

Jeg målte fra sikringen å til gods. Der var det ingen forbindelse. Åsså var jeg litt brutal å satte en ledning imellom polene på sikringen. Da gikk selvfølgelig kompressoren til tanken var full. Ledningen ble ikke varm heller. Satte da inn siste sikringen jeg hadde. Starta bilen igjen, kompressor startet som normalt å stoppet normalt. Sikringen var hel. Så kjørte jeg en tur på skauen å slapp bikkja en time. Skulle starte igjen å sikringen gikk med en gang. Flere tips?

 

 

Skulle vel bety at du har en kortslutning som kommer og går. Når du testet så var det ikke kortslutning, og kompressorene går som vanlig. Etter kjøreturen så har noe flyttet på seg slik at du har kortslutning.

Eller; som oggi er inne på; sjekk selve kompressoren for strømtrekk. Mulig den jobber mye tyngre enn hva sikringa tåler, men din midlertidige "sikring" (ledningsstumpen) tålte det godt. Når du da satte sikringa inn på nytt var kompressoren varm og god og jobbet lett. Aner imidlertid ikke hva kompressoren skal trekke når den er i orden.

 

Mine to ører

Endret av ewikran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ledningen går fra sikringsboks i motorrom til kompressor. 

Ledningsnettet er delt i bakkant (mot førerplassen) bakom innerskjermen venstre foran, der er det også ett viktig jordingspunkt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 2005, så sitter denne koblingen bak venstre forskjærm.

Fra 2007 og oppover mener jeg den sitter venstre side ved lykta oppi motor rommet. 

Det høres ut som om det er gnagd hull på ledningen et sted, og når ledningen flytter på seg så ryker sikkringen.

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Det er en årsak til alt. Årsaken i denne tråden er (flaut nok) følgende. Jeg koblet til ohmmeter mellom pluss og minus på tilførselskabel. Denne peip å infiltrere forbindelse. Begynte da å bevege kabel fra kompressor, innerskjerm å opp i motorrom. Så plutselig ble det stille. Plusslederen hadde smelta seg inntil eksospotta til webastoen. Så da, litt islasjonstape etterfulgt av stripsing, så går kompressoren som aldri før. Så nå har undertegnede ett rikt arsenal av sikringer om noen skulle stå i beit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooooof, det der kunne ha blitt en bil brann. Mye kunne ha blitt men ikke altid. Hva er årsaken til at den kabelen lå innatt eksosen, og ikke bunta sammen og på riktig plass?

Håper du brukte SVART strips, da de hvite blir fort sprø og ryker.

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...