Gå til innhold

Nylig kjøpt en 110, og har noen spørsmål


ErikM

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå nylig kjøpt meg min første Defender. Det er en 2000mod med litt å gjøre på. 
Sånn i første omgang tenkte jeg å bli kvitt noe slark i drivverket. Noen her som kan fortelle meg hvordan jeg går frem for å feilsøke hvor slarken er (innser vel kanskje at det er slark flere steder, og ikke bare en synder). Bilen har også den tradisjonelle Defender-klunken ved bl.a. igangkjøring. 

Videre så trengs det noen oljeskift. Tenkte å bytte alle væsker. Lurer derfor på hvilken olje jeg skal bruke på motor, girkasse og differ?

 

Bilen er utstyrt med Webasto som ikke virker. Har aldri vært borti dieselvarmer før, men prøver meg gjerne dersom det er verdt å ta en titt på det selv. Hvis ikke setter jeg pris på å bli satt i kontakt med folk som kan hjelpe :)

Sånn mot slutten, så har jeg klart å skaffe noen dører til en Puma siden mine bakdører bestemte seg for å prøve ut livet som kjeks istedenfor å være dør. Spørsmålet er da om vindusruta og alt annet som skrus fast til døra passer fra en TD5-dør over på en Puma-dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD klutsj med solid svinghul samt bytting av aksler bak og nye medbringere foran, reduserte slark en del hos meg (235000Km).

Det er en del slark også i mellomgirkasse differentialet. Kraftig klunk kan og komme fra slidt a-arm foring bak.

 

Man kan kjøpe kit med bla nytt brannkammer til Webasto. Jeg bruker biltema oljer på allt unntagen girkasse og pokaler foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, kjartanb skrev:

HD klutsj med solid svinghul samt bytting av aksler bak og nye medbringere foran, reduserte slark en del hos meg (235000Km).

Det er en del slark også i mellomgirkasse differentialet. Kraftig klunk kan og komme fra slidt a-arm foring bak.

 

Man kan kjøpe kit med bla nytt brannkammer til Webasto. Jeg bruker biltema oljer på allt unntagen girkasse og pokaler foran.

 

Ja okei :) Takk for gode tips. 
Da skal jeg ta en titt på medbringere, samt aksler + foring i første omgang. 
Jeg hadde vel håpet litt mer på viskositet og hvilken type godkjenning du bruker på de forskjellige oljene. Hvis det er noe folk går rundt å husker på da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ErikM skrev:

 

Ja okei :) Takk for gode tips. 
Da skal jeg ta en titt på medbringere, samt aksler + foring i første omgang. 
Jeg hadde vel håpet litt mer på viskositet og hvilken type godkjenning du bruker på de forskjellige oljene. Hvis det er noe folk går rundt å husker på da

 

Hvis du går på en av de store leverandørene sine sider, så finner du anbefalinger for olje til de forskjellige sidene. 

 

For eksempel her, men sikkert mange andre plasser også: 

https://www.advancedfactors.co.uk/service-parts-for-the-defender-25-td5-208-c.asp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kulien skrev:

 

Hvis du går på en av de store leverandørene sine sider, så finner du anbefalinger for olje til de forskjellige sidene. 

 

For eksempel her, men sikkert mange andre plasser også: 

https://www.advancedfactors.co.uk/service-parts-for-the-defender-25-td5-208-c.asp 

Sweet. Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! :)

Klunk finner man fort ut av ved å sjekke først mellomaksler med alle fire hjul på bakken og mens kassa står i gir.  Der er det ofte dødgang om du vrir.

Ellers finner man ofte litt ved å løfte et og et hjul, stikkakslinger får ofte litt slark etter noen km, mer selvsagt ved offoading og enda mer om ikke bilen vedlikeholdes godt etter gjørmebad.

Pass godt opp smørepunkter, det er ofte slike og i kryss i mellomaksler som skal ha litt grease.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ErikM skrev:

 

 

Bilen er utstyrt med Webasto som ikke virker. Har aldri vært borti dieselvarmer før, men prøver meg gjerne dersom det er verdt å ta en titt på det selv. Hvis ikke setter jeg pris på å bli satt i kontakt med folk som kan hjelpe :)


 

Første trinn er å sjekke sikringene i motorrommet, der finner du en "klase" med 3 sikringer. Ta ut den midterste i noen sekunder og deretter sett den på plass. Da har du resatt varmeren.

 

På toppen av warmeren er det kun to ledninger, dette er pluss og minus, sjekk at det er strøm.  Deler til Thermotop C/Z finner du på ebay til hyggelige priser. Varmeren er lett å demontere og sette sammen igjen selv for en "nybegynner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. skal titte på det så raskt jeg får tid :D

17 timer siden, tnj skrev:

Grattis! :)

Klunk finner man fort ut av ved å sjekke først mellomaksler med alle fire hjul på bakken og mens kassa står i gir.  Der er det ofte dødgang om du vrir.

Ellers finner man ofte litt ved å løfte et og et hjul, stikkakslinger får ofte litt slark etter noen km, mer selvsagt ved offoading og enda mer om ikke bilen vedlikeholdes godt etter gjørmebad.

Pass godt opp smørepunkter, det er ofte slike og i kryss i mellomaksler som skal ha litt grease.

Takk!
Blir mer og mer fornøyd for hver dag som går :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...