Gå til innhold

Egr og dpf


Jorn

Anbefalte innlegg

Hallo folkens 

Eg er ny her på forumet og har akkurat bytta ut landcruiseren med ein disco 4. Bilen har gått ca 112000km og er heilt fantastisk både eg og sambueren krangla om kven so ska køyra. 

Igår kveld dukka da opp ei gul varsellampa med redusert ytelse, eg har ein obd 2 lesar men ikkje iid tool (skal bestillest) koden eg fekk ut var p242d som er høg eksostemperatur og eg mistenker partikkelfilter. 

Eg har veldig lyst og få programmert vekk egr å få fjerna dpf og lurte på om noken har gjort dette før? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Evo16v skrev:

Jeg har programmert bort egr og blendet røra som går til innsuget. Har ikke gjort noe med dpf.

 

Fungerer bra så langt, men nå hadde jeg ikke noe problem før helle :-)

 

På 3-literen? Visste ikke at det var mulig. Jaja. Man lærer stadig noe. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 2010 modell.

 

Jeg brukte en av de omreisende tuningfirmaene. Kom hjem til meg, tok ut hjernen, lastet ut programmet og sendte det til England. Der gjorde de endringene i programmet og sende det tilbake. Totalt tok det vel en times tid og kostet ca 4000kr, fikk da tuning med på kjøpet.

 

Litt ekstrajobb med biler som disco4, grunnet at styreenheten må åpnes for å laste inn og ut programmet. Men de har oppskrift for hver enkelt bil og utsyr for å få jobben gjort, så det gikk veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evo16v skrev:

Ja, 2010 modell.

 

Jeg brukte en av de omreisende tuningfirmaene. Kom hjem til meg, tok ut hjernen, lastet ut programmet og sendte det til England. Der gjorde de endringene i programmet og sende det tilbake. Totalt tok det vel en times tid og kostet ca 4000kr, fikk da tuning med på kjøpet.

 

Litt ekstrajobb med biler som disco4, grunnet at styreenheten må åpnes for å laste inn og ut programmet. Men de har oppskrift for hver enkelt bil og utsyr for å få jobben gjort, så det gikk veldig greit.

Aha.

 

Regner med at det blir ansett for "umulig" på D4 fordi man ikke får gjort det med IIDTool eller Hawkeye. :)

 

Men - når både EGR og partikkelfilter har vart i nær 230.000 km, så regner jeg med at jeg bare bytter det når det eventuelt blir et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evo16v skrev:

Ja, 2010 modell.

 

Jeg brukte en av de omreisende tuningfirmaene. Kom hjem til meg, tok ut hjernen, lastet ut programmet og sendte det til England. Der gjorde de endringene i programmet og sende det tilbake. Totalt tok det vel en times tid og kostet ca 4000kr, fikk da tuning med på kjøpet.

 

Litt ekstrajobb med biler som disco4, grunnet at styreenheten må åpnes for å laste inn og ut programmet. Men de har oppskrift for hver enkelt bil og utsyr for å få jobben gjort, så det gikk veldig greit.

Ok. 

Trudde kanskje partikkelfilter måtte fjernast før ein programmert vekk egr. 

Kor mykje effekt fekk du med chip tuning og kva tåler girkasse? (Eg har 8 trinns)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
6 timer siden, Jorn skrev:

Ok. 

Trudde kanskje partikkelfilter måtte fjernast før ein programmert vekk egr. 

Kor mykje effekt fekk du med chip tuning og kva tåler girkasse? (Eg har 8 trinns)

 

 

Har hørt at det kan bli problemer med dpf etter fjerning av egr, men om det gjelder land rover vet jeg ikke. Har vel kjørt 10 000km så langt uten noe problem.

 

290hk og 660Nm. Noe som er mindre enn det andre tilbyr, så burde være godt innenfor det girkassa tåler.

https://www.quantumtuning.co.uk/ecu-remap-chip-tuning-performance-results.aspx?type=Cars&make=Land Rover&range=Discovery&model=Discovery - 3.0 SDV6 - 245-BHP (01/2009 - 01/2013)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...