Jetinge Skrevet 17. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2018 Ja, det er det jeg bruker som grunnlag, og de registrerte 58 S2 jeg har funnet/ fått registreringsinformasjon om blir utfyllende dokumentasjonen som du sier opp mot kjøretøyforskriftene av 1942. Satser på at dette går greit, og gruer meg litt på forhånd - etterpå er det for seint.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Borgeh Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Jeg har en 59 jeg driver å pusser opp. Første strøk med owatrol på akslingene i går faktisk. Min er registrert som treseter, jeg også er interessert i biler i samma aldersklasse og antall godkjente seter uten belteseler. Da spesiellt siden en ikke får godkjent 2pt seler og en ikke har fester til seler baki uten bøyle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 18. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2018 Hei ! Jeg skal legge ut info her etter hvert som det dukker opp, og har plan om et besøk hos Mysen Trafikkstasjon i morgen for å sjekke litt hva de ønsker/må/vil ha av dokumentasjon på den jeg har, melding kommer etter hvert. Lykke til med prosjektet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Håper du treffer riktig mann på Mysen. Seletøy ble først påbudt montert i bil rundt 1970. Påbud om bruk ca 5 år senere og gebyrileggelser kom ca 5 år etter det. Så en bil fra før monteringspåbudet kom MÅ ikke ha montert seletøy. Men barn under 12 ?? år skal være forskriftsmessig sikret i bil uansett årgang. DVS 17.Mai-tur med T-Ford og barn i bilen krever seletøy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 18. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2018 Og m.a.o ingen barn i denne bilen 17 mai ? Ellers er det jo litt underlig at biler kan kjøres i 100 km/t uten sikkerhetsutstyr som belter om de bare er gamle nok ? Tror ettermontering av belter er en grei forsikring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Borgeh Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 4 timer siden, gautes skrev: Håper du treffer riktig mann på Mysen. Seletøy ble først påbudt montert i bil rundt 1970. Påbud om bruk ca 5 år senere og gebyrileggelser kom ca 5 år etter det. Så en bil fra før monteringspåbudet kom MÅ ikke ha montert seletøy. Men barn under 12 ?? år skal være forskriftsmessig sikret i bil uansett årgang. DVS 17.Mai-tur med T-Ford og barn i bilen krever seletøy. Leste noe om dette og kan ikke huske å se ett absolutt forbud, bare anbefaling. 3 år for å være i baksetet uten seler. Hvilken lovhjemmel som brukes under 3 år er jeg ikke sikker på men det er heller ikke i min interesse. Årgang av bilen er jo da selvsagt viktig i denne sammenheng da eldre biler uten krav til sikkerhetsbelte har andre regelverk. Så lenge ingen har vist og fått godkjent en eldre bil med seler selvsagt. Det finnes ikke tilbakevirkende regelverk så typegodkjent/godkjent er lovlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 (endret) 9 timer siden, Jetinge skrev: Ellers er det jo litt underlig at biler kan kjøres i 100 km/t uten sikkerhetsutstyr som belter om de bare er gamle nok ? Tror ettermontering av belter er en grei forsikring. Der seletøy er montert skal dette brukes , jfr en eller annen forskrift. Sjekket dette en gang i tiden med tilsynet da jeg ville montere for mine passasjerer men liker ikke seletøy selv. Og det var ok å montere for alle passasjerene og unnlate førersetet på min 1956modell. En annen sak er jo om innfestningene kan bli solide nok på eldre biler. I 50 kmt bråstopp veier en voksen rundt 2 tonn om jeg husker riktig. Men alle monner drar , så ettermontert seletøy og svakt feste er alltids bedre enn ingenting. Endret 19. desember 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 19. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2018 Tiltredes ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Har hatt møte med Mysen Tr.stasjon og de melder : A-traktor er en nasjonal klasse kun i Sverige, og omregistrering fra dette skjer ikke. Men, og det er alltid et men, de kan se på den med registrering fra 1972, da som ombygd bil med 6.50 x 16 og 1 passasjer. Litt spørsmål og snakk ga mulighet for at dette er en enkeltregistrering, og de vil se på alt på stedet når bilen vises, krone eller mynt Det betyr at jeg stiller med 7.50 x 16 og dokumentasjon på at det finnes tilsvarende biler med helt opp til 9.0 x 16 ( R880, takker ). Om nødvendig kjøper 2 sidebenker med fester 88" ( om noen skal selge så er jeg klar asap ) for reg. med 7 seter. All dokumentasjon i tillegg til det jeg har fått er strøkent. Fikk også beskjed om at har jeg regnr. på andre serie 2 1958 88" som har 7 seter og 7.50 x 16 vil de finne det selv i registeret, så det er hyggelig og imøtekommende håndtering. Inspektøren kunne selvfølgelig ikke love noen godkjenning på noe av dette, de sier nei eller ja der og da. Sitat : Om vi ikke godkjenner sidebenker så har dere noe å sitte på når bilen står stille ! , og det er jo riktig Har time uke 2 må bestille benker - noen som selger dette nytt i Norge, eller er Paddocks det kjappeste? På December 18, 2018 den 16.58, Borgeh skrev: Jeg har en 59 jeg driver å pusser opp. Første strøk med owatrol på akslingene i går faktisk. Min er registrert som treseter, jeg også er interessert i biler i samma aldersklasse og antall godkjente seter uten belteseler. Da spesiellt siden en ikke får godkjent 2pt seler og en ikke har fester til seler baki uten bøyle. Jeg har planlagt å montere belter på alle 3 setene foran, handlet bøyle fra Exmoor, men først et par skilt Endret 20. desember 2018 av Jetinge Et tillegg i info Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Skrevet 23. desember 2018 Del Skrevet 23. desember 2018 (endret) Jeg har 2 stk sidevendte bakseter som kan lånes. Min ble regga fra 2 til 6 for ikke så lenge siden. Gadd ikke den syvende. Holder til i Ringvoll, ikke langt unna Moss. Endret 23. desember 2018 av Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 27. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2018 Flott, og takk! Det er kjempeflott - er det noen tid som passer for deg før nyttår, så er det fint om du kan sende meg en melding og adr. trond@skiltforum.no 930 30 2nitten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Slår på tråden imorgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paul hofseth Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Akk, jeg har forgjeves forsøkt å få langsgående benker bak- Vår S2 var opprinnelig brukt tilfjells av Oslo Lysverker, men de kastet hele arkivet istedetfor i det minste å digitalisere det. 7,50 x16 satt på og det var 2x4 seter bak, så den fraktet ialt 11 opp og ned til anleggene. 109 S2 i England kom som ny med benker bak og var tillatt i Norge.. Vi tok av toppen, satte på pickuptak, kastet benkene OG skiftet til galv. ramme og bedre undervannsbremser et stykke utpå 1990tallet. Etter en lang brevvekslig med regelverkets forvaltere og skapere (som vel fryktet at vi ville selge med fortjeneste,) var det OK. Benker bak, derimot sier trafikkstasjonen (her i Oslo) at er farlig fordi belter og kollisjon ødelegger ryggraden. Det er helt riktig, men uten belter og kollisjon i lav fart på bygdeveier tilfjells burde det kunne tillates en syvseter med restriksjoner i vognkortet. Jeg har ikke gitt opp helt, og pønsker på å prøve mer formelt med originalpapirer istedetfor bare å møte opp og spørre. Hvis man slår til før Brexit kunne man jo i teorien eksportere den, få den registrert i England og så importere den igjen og bruke EØS reglene. På den anne side går det jo ikke lenger ferger dit så det vil kreve mye reisetid. p. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Jeg fikk inn benkene bak i Cactus for en del år siden. På lokal trafikkstasjon fikk jeg bare beskjed om å komme med bilen, så skulle han telle seter så ble vi nok enige... 7 seter og 7.50-16 var null problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 1 time siden, paul hofseth skrev: Akk, jeg har forgjeves forsøkt å få langsgående benker bak- Vår S2 var opprinnelig brukt tilfjells av Oslo Lysverker, men de kastet hele arkivet istedetfor i det minste å digitalisere det. 7,50 x16 satt på og det var 2x4 seter bak, så den fraktet ialt 11 opp og ned til anleggene. 109 S2 i England kom som ny med benker bak og var tillatt i Norge.. Vi tok av toppen, satte på pickuptak, kastet benkene OG skiftet til galv. ramme og bedre undervannsbremser et stykke utpå 1990tallet. Etter en lang brevvekslig med regelverkets forvaltere og skapere (som vel fryktet at vi ville selge med fortjeneste,) var det OK. Benker bak, derimot sier trafikkstasjonen (her i Oslo) at er farlig fordi belter og kollisjon ødelegger ryggraden. Det er helt riktig, men uten belter og kollisjon i lav fart på bygdeveier tilfjells burde det kunne tillates en syvseter med restriksjoner i vognkortet. Jeg har ikke gitt opp helt, og pønsker på å prøve mer formelt med originalpapirer istedetfor bare å møte opp og spørre. Hvis man slår til før Brexit kunne man jo i teorien eksportere den, få den registrert i England og så importere den igjen og bruke EØS reglene. På den anne side går det jo ikke lenger ferger dit så det vil kreve mye reisetid. p. Hei Paul Er dette en grå pick up med dieselmotor, spiralfjærer og aksler med skivebremser? Ønsker alle en fin kveld hilsen Henry Arnfinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 Bensin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2019 Hei, godt nytt år og takk for innspill. Har fått låne 2 stk sidebenker av Nils, så nå forsøker jeg på tirsdag å få inn 7.50 x16 og 3 +4 seter. Har funnet en del dokumentasjon på Wiki her, og som nevnt er bilen førstegangsreg. i Sverige i 72 som ombyg bil. Det betyr at den ikke var original den gangen, og det er den nå, -58. Så ein får beint fram sjå hva de sier på Mysen, melding følger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paul hofseth Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 På bilde et sted under "LR i arbeid" virker vår serie 2 mer blå enn grå, men den blir bare vasket av regnvær og inntil vi brukte kosten sist sommer var den uhyre flekkete og med litt ulik sjattering på gammel og ny dør. Sett fra riktig vinkel kan det kanskje tydes som grå . Teorien bak å la den se ekstremt slitt og falleferdig ut var at da var det mindre sjanse for at noen kvartet den. I En billig sikkerhetsforanstaltning siden i England, der den fra tid til annen var, hadde noen biltyver spesialisert seg på å skru fra hverandre LandRovere og selge deler med god fortjeneste. Nå er det ikke lenger engang ferger fra Danmark, så veien via Hook van Holland tar litt vel mye tid og bensin i forhold til flyet. Venter spent på Jetinges benkeresultat fra Mysen. p. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Det er du ikke alene om. Jeg har et par som også ønsker seg litt "oppdatering" på ymse ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 Situasjonen tilspisser seg : Clutch har plutselig begynt å slure - ikke gjort før. Mulig at bilen har stått for lenge, og nå har vi testet litt styring og bremser med det resultat at det kan lekke olje på plata ? Den blir vel ikke slitt over natta, virket ok for 3 uker siden. Dumt spørsmål kanskje : - kan luft i clutchsystemet gi noe utslag som dette? Umiddelbart tenker jeg at det handler om at den ikke løser ut ok, men det gjør den - så spørsmål stilt ( start laughing ) - Om clutch skal byttes, er det 9" disk ? for her er det vel snakk om Serie 1 - 2, og ikke serie 2A ? Noen som vet om noen som har kjøpt, montert, bestilt eller har liggende for event. hurtig salg, helst et kit. Håndbrekk - har bestilt og fått nye bremsesko til håndbrekk som passer helt til de skal monteres, de er for store. Ligger i listene til Paddock og Craddock som del til serie 2, men passer altså ikke Originale er 20 cm tverrmål, nye er 21 cm. EWS har ikke dette, så hvor finner jeg disse delene i en fart? Ha en for øvrig god kveld videre, / Trond Her er originalsko, med halvsirkel i den ene ende og rett linje i den andre. Finnes det noe som kan legge nytt belegg på de gamle skoene her på Østlandet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Har ikke klart å søke det opp, men noen her på forumet var (ikke langt?) inne i Sverige og fikk gjort slikt med bremsebånd. Så vidt jeg husker et lite familiefirma, med ikke avskrekkende priser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Jeg lurer på om du har Serie 1 brekk. Sjekk justerskruen, den er forskjellig på 1 og 2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 3. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2019 Helt sikkert Gaute, EWS fant nesten ikke ut delenr i alle sine lister, så det er nok det. Fant også et firma i Oslo som kan gjøre jobben ( 14 dager, mye å gjøre )+ Dare Britannia Ltd som mener de har riktige sko. Det som er litt klønete er at jeg har time på Mysen Tr.stasjon på tirsdag, og den tror jeg ryker da dessverre. 31 minutter siden, Klusenhusen skrev: Har ikke klart å søke det opp, men noen her på forumet var (ikke langt?) inne i Sverige og fikk gjort slikt med bremsebånd. Så vidt jeg husker et lite familiefirma, med ikke avskrekkende priser. Fant en i Oslo - dessverre for lang leveringstid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Kløtsjen på vår serie2 som også hadde stått en del år, sluret når jeg fikk den i gang. Den fridde som den skulle og oppførte seg i grunnen slik den skulle, men sluret uansett hva jeg justerte på. Der var ny master og slave, slange og rør det som skulle til. Hva som var den egentlige synderen vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 3. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2019 Her var alt ok helt til vi begynte å testkjøre Har byttet slave, og den løser ut, kan kjøres som normalt men begynner å slure om turtallet kommer for fort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.