Gå til innhold

Registrering 1958 S2 førstegangsreg.


Jetinge

Anbefalte innlegg

Ja, det er det jeg bruker som grunnlag, og de registrerte 58 S2 jeg har funnet/ fått registreringsinformasjon om blir utfyllende dokumentasjonen som du sier

opp mot kjøretøyforskriftene av 1942.

 

Satser på at dette går greit, og gruer meg litt på forhånd - etterpå er det for seint....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har en 59 jeg driver å pusser opp. Første strøk med owatrol på akslingene i går faktisk. Min er registrert som treseter, jeg også er interessert i biler i samma aldersklasse og antall godkjente seter uten belteseler. Da spesiellt siden en ikke får godkjent 2pt seler og en ikke har fester til seler baki uten bøyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Jeg skal legge ut info her etter hvert som det dukker opp, og har plan om et besøk hos Mysen Trafikkstasjon i morgen for å sjekke litt hva de ønsker/må/vil ha av dokumentasjon

på den jeg har, melding kommer etter hvert. Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du treffer riktig mann på Mysen.

 

Seletøy ble først påbudt montert i bil rundt 1970.

Påbud om bruk ca 5 år senere og gebyrileggelser kom ca 5 år etter det.

Så en bil fra før monteringspåbudet kom MÅ ikke ha montert seletøy.

Men barn under 12 ?? år skal være forskriftsmessig sikret i bil uansett årgang.

DVS 17.Mai-tur med T-Ford og barn i bilen krever seletøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og m.a.o ingen barn i denne bilen 17 mai ? :)

 

Ellers er det jo litt underlig at biler kan kjøres i 100 km/t uten sikkerhetsutstyr som belter om de bare er gamle nok ? 

Tror ettermontering av belter er en grei forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gautes skrev:

Håper du treffer riktig mann på Mysen.

 

Seletøy ble først påbudt montert i bil rundt 1970.

Påbud om bruk ca 5 år senere og gebyrileggelser kom ca 5 år etter det.

Så en bil fra før monteringspåbudet kom MÅ ikke ha montert seletøy.

Men barn under 12 ?? år skal være forskriftsmessig sikret i bil uansett årgang.

DVS 17.Mai-tur med T-Ford og barn i bilen krever seletøy.

Leste noe om dette og kan ikke huske å se ett absolutt forbud, bare anbefaling. 3 år for å være i baksetet uten seler. Hvilken lovhjemmel som brukes under 3 år er jeg ikke sikker på men det er heller ikke i min interesse. Årgang av bilen er jo da selvsagt viktig i denne sammenheng da eldre biler uten krav til sikkerhetsbelte har andre regelverk. Så lenge ingen har vist og fått godkjent en eldre bil med seler selvsagt.

Det finnes ikke tilbakevirkende regelverk så typegodkjent/godkjent er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jetinge skrev:

Ellers er det jo litt underlig at biler kan kjøres i 100 km/t uten sikkerhetsutstyr som belter om de bare er gamle nok ? 

Tror ettermontering av belter er en grei forsikring.

 

Der seletøy er montert skal dette brukes , jfr en eller annen forskrift.

Sjekket dette en gang i tiden med tilsynet da jeg ville montere for mine passasjerer men liker ikke seletøy selv.

Og det var ok å montere for alle passasjerene og unnlate førersetet på min 1956modell.

 

En annen sak er jo om innfestningene kan bli solide nok på eldre biler.

I 50 kmt bråstopp veier en voksen rundt 2 tonn om jeg husker riktig.

Men alle monner drar , så ettermontert seletøy og svakt feste er alltids bedre enn ingenting.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt møte med Mysen Tr.stasjon og de melder :

 

A-traktor er en nasjonal klasse kun i Sverige, og omregistrering fra dette skjer ikke.

 

Men, og det er alltid et men, de kan se på den med registrering fra 1972, da som ombygd bil med 6.50 x 16 

og 1 passasjer. Litt spørsmål og snakk ga mulighet for at dette er en enkeltregistrering, og de vil se på alt på stedet når bilen vises, krone eller mynt :) 

 

Det betyr at jeg stiller med 7.50 x 16 og dokumentasjon på at det finnes tilsvarende biler med helt opp til 9.0 x 16 ( R880, takker ). Om nødvendig kjøper 2 sidebenker

med fester 88" ( om noen skal selge så er jeg klar asap ) for reg. med 7 seter. All dokumentasjon i tillegg til det jeg har fått er strøkent. Fikk også beskjed om at

 har jeg regnr. på andre serie 2 1958  88" som har 7 seter og 7.50 x 16 vil de finne det selv i registeret, så det er hyggelig og imøtekommende håndtering.

 

Inspektøren kunne selvfølgelig ikke love noen godkjenning på noe av dette, de sier nei eller ja der og da. Sitat : Om vi ikke godkjenner sidebenker

så har dere noe å sitte på når bilen står stille ! , og det er jo riktig :)

 

Har time uke 2 må bestille benker - noen som selger dette nytt i Norge, eller er Paddocks det kjappeste?

 

 

På December 18, 2018 den 16.58, Borgeh skrev:

Jeg har en 59 jeg driver å pusser opp. Første strøk med owatrol på akslingene i går faktisk. Min er registrert som treseter, jeg også er interessert i biler i samma aldersklasse og antall godkjente seter uten belteseler. Da spesiellt siden en ikke får godkjent 2pt seler og en ikke har fester til seler baki uten bøyle.

 

Jeg har planlagt å montere belter på alle 3 setene foran, handlet bøyle fra Exmoor, men først et par skilt :)

Endret av Jetinge
Et tillegg i info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 stk sidevendte bakseter som kan lånes. Min ble regga fra 2 til 6 for ikke så lenge siden. Gadd ikke den syvende. 

 

Holder til i Ringvoll, ikke langt unna Moss. 

Endret av Nils
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, jeg har forgjeves forsøkt å få langsgående benker bak- Vår S2 var opprinnelig brukt tilfjells av Oslo Lysverker, men de kastet hele arkivet istedetfor i det minste å digitalisere det. 7,50 x16 satt på og det var 2x4 seter bak, så den fraktet ialt 11 opp og ned til anleggene. 109 S2 i England  kom som ny med benker bak og var tillatt i Norge..

 

Vi tok av toppen, satte på pickuptak, kastet benkene OG skiftet til galv. ramme og bedre undervannsbremser et stykke utpå 1990tallet. Etter en lang brevvekslig med regelverkets forvaltere og skapere (som vel fryktet at vi ville selge med fortjeneste,) var det OK. Benker bak, derimot sier trafikkstasjonen (her i Oslo)  at er farlig fordi belter og kollisjon ødelegger ryggraden. Det er helt riktig, men uten belter og kollisjon i lav fart på bygdeveier tilfjells burde  det  kunne tillates en syvseter med restriksjoner i vognkortet.

 

Jeg har ikke gitt opp helt, og pønsker på å prøve mer formelt  med originalpapirer istedetfor bare å møte opp og spørre. Hvis man slår til før Brexit kunne man jo i teorien eksportere den, få den registrert i England  og så importere den igjen og bruke EØS reglene. På den anne side går det jo ikke lenger ferger dit så det vil kreve mye reisetid.

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, paul hofseth skrev:

Akk, jeg har forgjeves forsøkt å få langsgående benker bak- Vår S2 var opprinnelig brukt tilfjells av Oslo Lysverker, men de kastet hele arkivet istedetfor i det minste å digitalisere det. 7,50 x16 satt på og det var 2x4 seter bak, så den fraktet ialt 11 opp og ned til anleggene. 109 S2 i England  kom som ny med benker bak og var tillatt i Norge..

 

Vi tok av toppen, satte på pickuptak, kastet benkene OG skiftet til galv. ramme og bedre undervannsbremser et stykke utpå 1990tallet. Etter en lang brevvekslig med regelverkets forvaltere og skapere (som vel fryktet at vi ville selge med fortjeneste,) var det OK. Benker bak, derimot sier trafikkstasjonen (her i Oslo)  at er farlig fordi belter og kollisjon ødelegger ryggraden. Det er helt riktig, men uten belter og kollisjon i lav fart på bygdeveier tilfjells burde  det  kunne tillates en syvseter med restriksjoner i vognkortet.

 

Jeg har ikke gitt opp helt, og pønsker på å prøve mer formelt  med originalpapirer istedetfor bare å møte opp og spørre. Hvis man slår til før Brexit kunne man jo i teorien eksportere den, få den registrert i England  og så importere den igjen og bruke EØS reglene. På den anne side går det jo ikke lenger ferger dit så det vil kreve mye reisetid.

 

p.

 

Hei Paul

 

Er dette en grå pick up med dieselmotor, spiralfjærer og aksler med skivebremser?

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, godt nytt år og takk for innspill.

 

Har fått låne 2 stk sidebenker av Nils, så nå forsøker jeg på tirsdag å få inn 7.50 x16 og 3 +4 seter.

Har funnet en del dokumentasjon på Wiki her, og som nevnt er bilen førstegangsreg. i Sverige i 72 som ombyg bil.

Det betyr at den ikke var original den gangen, og det er den nå, -58.

Så ein får beint fram sjå hva de sier på Mysen, melding følger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilde et sted under "LR i arbeid" virker vår serie 2 mer blå enn grå, men den blir bare vasket av regnvær og  inntil vi brukte kosten sist sommer var den uhyre flekkete og med litt ulik sjattering på gammel og ny dør. Sett fra riktig vinkel kan det kanskje tydes som grå . Teorien bak å la den se ekstremt slitt og falleferdig ut var at da var det mindre sjanse for at noen kvartet den. I En billig sikkerhetsforanstaltning siden i England, der den fra tid til annen var,  hadde noen  biltyver spesialisert seg på  å skru fra hverandre LandRovere og selge deler med god fortjeneste. Nå er det ikke lenger engang ferger fra Danmark, så veien via Hook van Holland tar litt vel mye tid og bensin i forhold til flyet.

 

Venter spent på Jetinges benkeresultat fra Mysen.

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen tilspisser seg :

Clutch har plutselig begynt å slure - ikke gjort før. Mulig at bilen har stått for lenge, og nå har vi testet litt styring og bremser

med det resultat at det kan lekke olje på plata ? Den blir vel ikke slitt over natta, virket ok for 3 uker siden. Dumt spørsmål kanskje :

- kan luft i clutchsystemet gi noe utslag som dette? Umiddelbart tenker jeg at det handler om at den ikke løser ut ok, men det gjør den -

så spørsmål stilt ( start laughing ) :)  - Om clutch skal byttes, er det 9" disk ? for her er det vel snakk om Serie 1 - 2, og ikke serie 2A ? 

Noen som vet om noen som har kjøpt, montert, bestilt eller har liggende for event. hurtig salg, helst et kit.

 

Håndbrekk - har bestilt og fått nye bremsesko til håndbrekk som passer helt til de skal monteres, de er for store. Ligger i listene til Paddock og Craddock som del til serie 2,

men passer altså ikke

Originale er 20 cm tverrmål, nye er 21 cm. EWS har ikke dette, så hvor finner jeg disse delene i en fart? 

 

Ha en for øvrig god kveld videre,

 

/ Trond

Bremsesko håndbrekk serie 1 - 2.jpgHer er originalsko, med halvsirkel i den ene ende og rett linje i den andre.

Finnes det noe som kan legge nytt belegg på de gamle skoene her på Østlandet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke klart å søke det opp, men noen her på forumet var (ikke langt?) inne i Sverige og fikk gjort slikt med bremsebånd.

Så vidt jeg husker et lite familiefirma, med ikke avskrekkende priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert Gaute, EWS fant nesten ikke ut delenr i alle sine lister, så det er nok det. Fant også et firma i 

Oslo som kan gjøre jobben ( 14 dager, mye å gjøre )+ Dare Britannia Ltd som mener de har riktige sko. Det som er litt klønete er at

jeg har time på Mysen Tr.stasjon på tirsdag, og den tror jeg ryker da dessverre. 

31 minutter siden, Klusenhusen skrev:

Har ikke klart å søke det opp, men noen her på forumet var (ikke langt?) inne i Sverige og fikk gjort slikt med bremsebånd.

Så vidt jeg husker et lite familiefirma, med ikke avskrekkende priser.

 

Fant en i Oslo - dessverre for lang leveringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløtsjen på vår serie2 som også hadde stått en del år, sluret når jeg fikk den i gang. Den fridde som den skulle og oppførte seg i grunnen slik den skulle, men sluret uansett hva jeg justerte på. Der var ny master og slave, slange og rør det som skulle til. Hva som var den egentlige synderen vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...