Gå til innhold

Registrering 1958 S2 førstegangsreg.


Jetinge

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk for hjelp og hyggelig prat!

Simring og nye sko på plass, hektisk jobbing i hele helgen med reg. på torsdag som mål :)

Sliter dessverre forsatt med clutch som slurer når den blir litt varm - den har blitt slik ganske plutselig,

og jeg ser ikke noe olje ut av drenshullet heller.

 

Noen tanker om hva det kan være? Håpet at lufting av slave ville hjelpe, men nei, det er nesten slik at den ikke trekker over et

bestemt turtall. Funker hel ok på lavt turtall - kan det være at den ikke løser ut skikkelig? Og om det er ja her, hvordan sjekker jeg det og

event. fixer det? 

 

 

Det må fixes asap, for det er vel ikke noe å komme med til Mysen Tr.stasjon med sluring på clutch? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nytt om registrering av Svenske Bärtha alias Den lille svarte.

 

Bilen er ferdig til registrering i Norge, time bestilt, alt på stell og vi jobber til 02.00 natta før vi skal være på Mysen Tr.stasjon. ankommer sovested 02.30 og revelje 06.00 for å nå Mysen Trafikkstasjon i god tid.

 

Blir møtt av en meget hyggelig og hjelpsom kontrollør, som etter litt småprat sier at så skal han sjekke papirer etc., kommer om en stund.

Vi venter i spenning, han kommer tilbake og forteller om alt de ikke kan godkjenne  denne bilen. Her er det snakk om byråkrati og regler.

 

Bilen er nemlig avregistrert i Sverige som A-traktor, og det har vi ikke i Norge. Følgelig har SVV ikke noen referanse til hva slags kjøretøy dette er - iflg reglene.

Men, vi har med en løsningsorientert kontrollør å gjøre. Om jeg kan fremskaffe en bekreftelse fra en godkjent Forhandler / importør på at dette som står i hallen er en Land Rover Serie 2 1958 mod., så kan de se om det lar seg løse med registrering. Han er helt topp og ønsker å hjelpe, men REGLENE sier at ...... :)

 

Der står saken nå. JEg skal kontakte en av de 3 godkjente importørene av LR på mandag for å høre om de kan godkjenne dette, med henvisning til chassisnr 144800482.

Om noen har en lead til noen jeg kan kontakte vedr. dette, sier jeg takk.

 

Ha en fortreffelig fin helg,

 

/ Trond

Endret av Jetinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe å komme med ang registrering. Finner kanskje noen chassis oversikter på rammer på LR på nett.

 

Ang sluring. Rart det kom brått. Min tanke er at det er rust i slave eller master sylinder til clutch, da kommer ikke stempel helt tilbake og det står press på clutchen. Disse er uansett ganske utsatt for lekkasje siden gummien er hard og gammel. Bytt slave og master. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Kjenner fyren etter gjentatte besøk og han er ganske så løsningsorientert.

Men de ansatte som har vært i overkant kreative med løsninger har måttet tøyles med mye regler.

Endel av reglene er uforståelige andre logiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det stemmer Gaute, han var klart på defensiven når det kom til å bli pålagt å følge regler - def. ikke hans ønske. 

Takk Diaboli, det er riktig bil og da trodde jeg i mitt enfodl at # reglene # skjønte hva dette er - men nei :(

 

Helt i tråd med byråkratiet Lafterolf, han var som Gaute sier en løsningsorientert kontrollør - men så kommer systemet og melder :

# Vi forstår deres situsjon, men kan dessverre ikke hjelpe #  Gi oss noe som vi kan putte inn i våre systemer som ikke lager konflikt med vår beslutning om hvilken vei sola skal gå.

 

Har på ingen måte tenkt at dette skal være slutten på eventyret om nok en kjørbar Serie 2 på norske veier - nope. Mandag er det å henge på telefonen for å 

avklare hvilken instans her i Norge som kan bistå i registreringsprosessen. Kommer tilbake med mer :)

1 time siden, Land Rover for alle penga skrev:

Har ikke noe å komme med ang registrering. Finner kanskje noen chassis oversikter på rammer på LR på nett.

 

Ang sluring. Rart det kom brått. Min tanke er at det er rust i slave eller master sylinder til clutch, da kommer ikke stempel helt tilbake og det står press på clutchen. Disse er uansett ganske utsatt for lekkasje siden gummien er hard og gammel. Bytt slave og master. 

 

Det stemmer, Diaboli har funnet noe, og det er mange referanser til  rammenr. på denne bilen. Så det eri kke der utfordringen ligger, det er at den ar avregstrert som traktor - og da er det sånn i det norske systemet.

 

Clutch : har byttet slave og flexslange - ikke mastersylinder - er neste stepp før åpning og clutch bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en oversikt over hva svensk byråkrati krevde for å godkjenne en bil ombygget til EPA-traktor være et godt kort?

Så kan man påpeke at de endringer som er gjort er tilbakeført.

Jeg vet ikke ,  men hastighetsbegrensning på 30 km , hengerfeste , uavfjæret bakaksel og lasteplan mener jeg var et krav.

(vurderte en volvo p-u da vi hadde torp)

 

Hva med å sjekke hvor mye pes det er å få den godkjent som bil igjen på Bilprovningen?

Alle vanlige avgifter i Sverige er jo tidligere betalt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vært innom samme tanker. Få en besiktning av Svensk bilprovning på at det er en bil ref. spec. på 1958, og ikke A - traktor.

En vei og et annet alternativ blir å exportere den til Sverige igjen, for så å få den oppgradert til bil og på ny importere den til Norge etter 

siste status i Sverige som bil fra 1958.

 

Heia for regler og skjemaer, eller # Learn the rules - to break them properly # :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være enklere å få en formell bekreftelse på VIN? Jeg har registrert et sovjetisk kjøretøy uten noen dokumentasjon. Den var smuglet inn til Norge, så jeg måtte først få tollamnesti.  Så har jeg registrert en 45 år gammel norsk moped uten rammenummer. Men det er mulig at vedtaket fra Trafikkstasjonen må klages inn til Vegdirektoratet.

 

L1010827.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den var registrert i 1972 som ombygd bil med 1 passasjersete før den ble nedgradert til A - traktor. Om ikke noe annet går, er det en mulighet å

bruke det som argument.

 

Men først vil jeg forsøke å få den reg. som 1958 med 7 seter - forsøket verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta kontakt hvis den skal til Sverige og bli registrert tilbake til bil, før den importeres til Norge.

 

Papirjobben med eksport og import må du fikse, jeg kjenner svensker som kan stå som eier mens den tilbakeføres fra traktor til bil. Har kjøretøyvenner over grensen, noen har LR også.

 

Men først må du sjekke om tilbakeregistrering fra traktor til bil i Sverige er mulig.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen 

Henry Arnfinn :)

 

PS!

Dersom ikke mulig å få fikset på noen annen måte, så har jeg et løsningsforslag til. Vi får snakke om det på ett kaffetreff i garasjen deres.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, sjekker nå hvilke muligheter det ligger her i Norge først. Kommer tilbake til deg om det stopper opp,

da er klart et alternativ å prøve å få den oppgradert til bil i Sverige.

 

/ Trond

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Litt oppdatering her nå, ble lagt inn endel på Den Lille Svarte-tråden, men da er registreringen et faktum. 

Bilen er vist, skilt er hentet og montert, og nå går den som et rullende prosjekt.

 

Data som har kommet fra under prosessen :

Produsert 16.09.1957, originalfargen blå, sendt ti Ny-Caledonia 08.10.1957 ( øy utenfor Australia:), senere sendt til Nord-Sverige og gikk som anleggsbil

for VattenFall. Sivilt registrert 1972, 5 eiere i Sverige, 3 i Norge, jeg er den siste så langt.

 

Og nå er det rom for litt karosserifiksing, kjøring og sjekk på hva som må utbedres videre på teknisk.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kjøring melder det seg også en del spørsmål :

 

Skal det være blytilsetning i bensinen her, og er 95 oktan ok?

 

Vedr. justering av ventiler på en sideventilert 2.0L, er 9-regelen slik at 1 er første innsug og 8 er bakre eksos?

 

Dødgang på rattet, årsaker og utbedringsforslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...