Gå til innhold

Dynamokapasitet Defender 90 Puma 2007


Josteink

Anbefalte innlegg

Hello folkens, 

 

Ny i Defender familien og holder på med et nytt prosjekt i disse dager. Bygger opp en 2007 modell Defender 90 Puma. 

 

Når det gjelder ekstralys har jeg er spørsmål om kapasiteten på dynamoen på disse bilene:

 

Jeg skal sette på LED ekstralys som samlet trekker 550 W, klarer dynamoen å dra dette? 

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikke mening å avspore diskusjonen, men et kanskje relatert spørsmål: Hvor stort batteri kan Defenderens dinamo lade? Kan man f.eks. lade et på 120A? Eller var det første svaret (150A) akkurat svaret på det jeg spør her?

 

Vil det i så fall si at med 2 batterier på 95A får man aldri ladet dem helt? (190A totalt?)

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enhver dynamo, og enhver lader kan i prinsippet lade ethvert batteri, sålenge man klarer få til høy nok ladespenning.

Det er en myte at en liten dynamo eller en lite batterilader bare kan lade et mindre batteri.

Se på batteriet som en vannbøtte, og dynamoen eller slangen som en vannslange. Hvor stor slange du har påvirker hvor lang TID du bruker på å fylle bøtta /lade batteriet, men det påvirker IKKE om du til slutt klarer det i det hele tatt.
Min vedlikeholdslader er bare 3,6A, og jeg har brukt den en rekke ganger til å fylla 120Ah og 150Ah batterier. Det går ikke fort, men jeg har tida til å vente...



PS - ladere og dynamoer får oppgittt sin kapasitet i A, mens batterier oppgir man kapasiteten til i Ah...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med jokeren her men jeg har aldri opplevd at en dynamo lader maks amp. på et utladet batteri så du må kjøre langt skal det bli fullt oppladet.

Jeg kan forske litt neste gang vi har en strømtom bil på jobben og se hvor mye amp. dynamoen gir og hvor fort den går ned.

Det jeg ikke kan gjøre er å la den gå i 10 timer for å sjekke ladetilstand på batteriet.

Men det kunne vært artig og laget seg en testbenk og prøvd (elmotor + dynamo + batteri osv.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...