Gå til innhold

Bruksrett/ gå over privat grunn for å komme til bolig


Haakon Aune

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=121479578

 

hva tror dere? 

Vakrere bolig finner man vel ikke?

problemet er at det ikke er båtplass eller brygge og veirett til boligen...

er det sånn da at om vi kjøper herligheten og naboene bygger gjerde er vi sjakk matt...??

 

Er det noen skarpinger her som vet sånt?

om man skal ta det på hevd må man ha brukt dette sammenhengende i over 20 år..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe poeng i å ha veirett når det ikke er noen vei da? (Lyngør er vel egentlig bilfritt, selv om det finnes en eller to biler på øya) og huset er jo mere en 20 år gammelt (mere en 30 også) så hevd er da ikke noe problem her (det er ikke slik at det er du som må ha brukt stien for å ha hevd på den ^_^ )

 

Båtplass / brygge er vel ett større minus i dette tilfellet, men det finnes vel noen offentlige bryggeplasser til leie for fastboende

 

Kudos om du flytter dit og bosetter deg, strømmen går vel stort sett motsatte veien:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevd er ikke enkelt. Man skal i mer enn 20 år ha brukt det du hevder rett på i god tro. Dvs at du ikke får en veirett bare fordi du tar deg til rette og bruker foreks en sti. Du må ha god grunn til å ha trodd at du hadde denne retten.

 

Ikke godt fortalt, men litt søk på hevd så tror jeg det dukker opp info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! Det er egentilg adkomst til boligen som kan bli problemet her om det settes opp gjerder.

Har forstått det sånn at jeg må ha brukt stien/veien i over tjue år i god tro for å kreve hevd på dette..

54 minutter siden, grunneieren skrev:

Er det noe poeng i å ha veirett når det ikke er noen vei da? (Lyngør er vel egentlig bilfritt, selv om det finnes en eller to biler på øya) og huset er jo mere en 20 år gammelt (mere en 30 også) så hevd er da ikke noe problem her (det er ikke slik at det er du som må ha brukt stien for å ha hevd på den ^_^ )

 

Båtplass / brygge er vel ett større minus i dette tilfellet, men det finnes vel noen offentlige bryggeplasser til leie for fastboende

 

Kudos om du flytter dit og bosetter deg, strømmen går vel stort sett motsatte veien:rolleyes:

Nei, det er ingen poeng med veirett. Bare adgang til boligen, men det er vel nesten det samme. Poenget er at jeg må gå over privat grunn for å nå bolig...

http://www.seeiendom.no/

 

 

6BD90F84-4446-456C-81CF-F4BFCF9B619D.png

20 minutter siden, lafterolf skrev:

Hevd er ikke enkelt. Man skal i mer enn 20 år ha brukt det du hevder rett på i god tro. Dvs at du ikke får en veirett bare fordi du tar deg til rette og bruker foreks en sti. Du må ha god grunn til å ha trodd at du hadde denne retten.

 

Ikke godt fortalt, men litt søk på hevd så tror jeg det dukker opp info.

Akkurat!! Broder var redd for det samme.. 

men igjen, når jeg har snakket med tidligere eiere, kommunen, takstmann og lyngør ve og vel skjønner de liksom ikke helt problemet.. Det er ikke noe problem i Lyngør, det er stier overalt og alle går hit og dit... 

Det blir kanskje ikke noe problem dette, men kjipt å sitte der uten adgang til boligen om det skulle bli det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

Mulig å ta en prat med eieren om hvordan dette er løst tidligere?
Ett bud fra min side ville nok inneholdt ett krav om tinglyst rett. 

Ser den ja! Da må de snu seg rundt og få dette på plass som igjen vil øke verdien på eiendommen og skvise oss..eller tar jeg feil?

Øke prisen mener jeg, slik at vi blir bydd ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en bolig tror jeg ikke det er mulig å nekte retten til adkomst. Vei er ikke aktuelt her, men adkomst på allerede opparbeidet sti har du nok. Siden stiene brukes av alle tviler jeg på at du får ekslusiv rett iform av tinglyst rett, for stiene er en del av allemannsretten slik jeg ser det. 

 

Det er advokater her inne, på tide de kloke trer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen advokat her, men synser villig :):

Ser at adkomsten pr i dag er via skolen? I så fall ville jeg ha vært nøye på å få istand en tinglysning av adkomstretten da både politikere og administratsjon byttes ut, og det har en del å si for velviljen.

 

Det burde være mulig å legge inn bud med forbehold om at man får istand en avtale.

 

En tinglysning på tilgang/adkomst er jo normalt ikke avtalt ekskluderende for andre, det betyr bare at man har offentliggjort en enighet om at "tilgang er lov" for den parten som har fått retten. (Tomteeier kan da fortsette å si "yay" eller "nay" til andre - men altså ikke "nay" til rettighetshaver lenger. )

(Det stiller seg ofte annerledes på veiretter som innholder gjensidig vedlikehold - da er det naturlig at bruksretten også ofte er eksklusiv i samsvar med hvem som betaler for vedlikeholdet.)

 

Og jeg må bare humre litt for meg selv om at skoleveien 8 .... ikke har "vei". :D

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som jeg prøvde å si over, når det gjelder hevd på adkomstrett til en bolig så er den ikke personlig, men gjelder for boligen, mao, dersom tidligere eiere har brukt denne adkomstveien i mere en 30 år så er det hevd på stien / veien. Denne vil da også gjelde for nye eier av eiendomen

 

Eneste som kan slå ihjel slikt er dersom det finnes personlige avtaler som gjør stien/veien midlertidig

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, yarnslayer skrev:

Ingen advokat her, men synser villig :):

Ser at adkomsten pr i dag er via skolen? I så fall ville jeg ha vært nøye på å få istand en tinglysning av adkomstretten da både politikere og administratsjon byttes ut, og det har en del å si for velviljen.

 

Det burde være mulig å legge inn bud med forbehold om at man får istand en avtale.

 

En tinglysning på tilgang/adkomst er jo normalt ikke avtalt ekskluderende for andre, det betyr bare at man har offentliggjort en enighet om at "tilgang er lov" for den parten som har fått retten. (Tomteeier kan da fortsette å si "yay" eller "nay" til andre - men altså ikke "nay" til rettighetshaver lenger. )

(Det stiller seg ofte annerledes på veiretter som innholder gjensidig vedlikehold - da er det naturlig at bruksretten også ofte er eksklusiv i samsvar med hvem som betaler for vedlikeholdet.)

Takker for svar! Ja, du har nok rett i dette. Dette er jo bare en sti. Vil komme med forbehold om avtale på dette. Men har forstått det sånn at adkomst fra brygge har vært mellom noen bygg sørfra. Der hadde de en påle i sjøen de brukte, som nå er borte...

ellers fra postkontoret brukte de en annen sti, over skoleplassen.

må ringe å høre med megler. Enten adkomst via Hevd, Allmannaretten eller gammel avtale som ikke er tinglyst...

 

10 minutter siden, lafterolf skrev:

Til en bolig tror jeg ikke det er mulig å nekte retten til adkomst. Vei er ikke aktuelt her, men adkomst på allerede opparbeidet sti har du nok. Siden stiene brukes av alle tviler jeg på at du får ekslusiv rett iform av tinglyst rett, for stiene er en del av allemannsretten slik jeg ser det. 

 

Det er advokater her inne, på tide de kloke trer fram.

Jepp, men dette må være i utmark tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! 

1 time siden, grunneieren skrev:

Og som jeg prøvde å si over, når det gjelder hevd på adkomstrett til en bolig så er den ikke personlig, men gjelder for boligen, mao, dersom tidligere eiere har brukt denne adkomstveien i mere en 30 år så er det hevd på stien / veien. Denne vil da også gjelde for nye eier av eiendomen

 

Eneste som kan slå ihjel slikt er dersom det finnes personlige avtaler som gjør stien/veien midlertidig

Ok. Ble litt flau nå... 

 

56 minutter siden, lafterolf skrev:

Finnes skylddelingspapirene? Om ikke kan du få dem ved å spørre på statsarkivet tror jeg.

 

1 time siden, lafterolf skrev:

Området har en reguleringsplan. Vil tro den regulerer bruk og adkomst. Det vil gjøre tinglysing unødvendig vil jeg tro.

Takk! Får ringe arkivet da å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det jo om vei og bryggerettigheter, men jeg skjønner ikke hva dette betyr...

«utskilte parseller og inntatte vei og bryggerettigheter...»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tnj skrev:

Supert! Takker!

Er det noen som skjønner hva som står i linken over fra digitalarkivet?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, tnj skrev:

Du bør og sjekke med Tvedestrand kommune, det kan være bestemmelser om gjerder, adkomst med mer i reguleringsplaner.

Men fytterakker'n for et fint sted! :)

Ja, ser fint ut! Det er jo litt å gjøre på huset da! Ingen bilder innenfra... forteller vel mye... spennende å se på hvor høyt dette går!

Lekk tak med råte... råte i krypgulv osv... men naboen er Hegnar så får høre om han trør til litt om det skulle knipe!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...