Gå til innhold

Feil: kun normal høyde mulig....


Terjehimle

Anbefalte innlegg

Har de siste dagen fått gul trekant i display og det står kun normal høyde mulig. feilen kommer og går.

 

Skal ta diagnose på onsdag, men lurte litt på hva folk har hatt for feil her inne, med denne meldinga.

 

Sløkke og starte bilen igjen og feil er borte og kan heve og senke som normalt..

 

2012/13 Discovery 4

 

Takk på forhånd :) 

Endret av Terjehimle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Innen du har fått tatt diagnose så er det umulig/vanskelig å si. Kan være sensor, kompressor, ventilgalleri, kabelbrudd, lekasje, eventuelt alle fem. Eller noe annet spennende. ;)

 

Jeg tipper på sensor. Du kan jo kjøre med 4x4-info oppe på infotainmentskjermen og se om ett av hjulene brått oppfører seg merkelig på den. Det kan gi en indikasjon på om en av høydesensorene holder på å takke for seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt sammenlignbart, men på min gamle 2004 X5 med luftfjæring, fikk jeg stadig slike meldinger når det var minusgrader ute.
Etter å ha kjørt en stund kunne det plutselig gå over. Jeg trodde det hadde med is og sensorene å gjøre, og gjorde derfor aldri noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U0421-68 Invalid data received from ride level control module - Algorithm based failure - event information

En klassiker på gåen sensor/fuktinntrenging i sensor/halvveisledningsbrudd i harness dette. Dukker i så fall ofte opp i vått vær/etter våte kjøreturer.

 

Se i 4wd-infoen som det ser ut som ett hjul står i bunnen/været samtidig - i så fall er det der du skal feilsøke videre.

 

Lurt å få tatt dette fort, for feil data fører til at kompressoren jobber i hytt og gevær - og da sliter man mer på den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår 2006 D3 så fikk vi samme feil, til å begynne med. Etter noen uker kom feilen opp i tillegg til "Transmission fault" der vi ikke fikk brukt manuelt girskift. Bytta batteri og ting ordnet seg igjen. Mistenker at overgangen fra mildt vær til kaldere vintervær ble for mye for batteriet. De sluker jo endel disse bilene..

Men samme feilen fikk vi også senere, da hadde en av ventilblokkene tatt kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg sett litt på min i kveld etter kidsa hadde lagt seg. Feilen var borte...lurer på om dette er værrelaterte. Vi har hatt 3 dager med tett tåke, noe regn med høy luft fuktighet og temperatur rett over 0 grader, etterfulgt av en klar natt med kuldegrader. Kan det være at luft tørker på AMK kompressor er mettet?

Fikk sletta feilkoder, og kjørt bilen opp og ned noen ganger, uten at feilen kom tilbake....

Endret av pjoslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Technical bulletin LTB00420v2 kom AMK etter serie nr CA638xxx, som er vel midt på 2012. Min er DA659xxx produsert Des12.

 

ser at 4x4airseals selger kit for å bytte filter og tørkemiddel for AMK.

 

grunn til at jeg foreløpig ikke mistenker høyde sensorer er at 4x4 info skjerm oppført seg normalt på hjemturen i ettermiddag, til tross for gul kompressor varsel lampe.

Endret av pjoslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, pjoslo skrev:

Kanskje det er været!!

Min 2013 D4 begynte med det samme i dag - første kjøretur med litt kuldegrader...

skal se om jeg kan låne diagnose verktøy...

Min fikk første feil når det ble kalt og andre etter vask med høytrykkspyler??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, pjoslo said:

Ifølge Technical bulletin LTB00420v2 kom AMK etter serie nr CA638xxx, som er vel midt på 2012. Min er DA659xxx produsert Des12.

 

ser at 4x4airseals selger kit for å bytte filter og tørkemiddel for AMK.

 

grunn til at jeg foreløpig ikke mistenker høyde sensorer er at 4x4 info skjerm oppført seg normalt på hjemturen i ettermiddag, til tross for gul kompressor varsel lampe.

Se der ja. Med såpass gammel tørke gjør det sikkert ingenting å bytte den. Det forlenger nok levetiden på kompressoren uansett. :) 

 

2 hours ago, Terjehimle said:

Min fikk første feil når det ble kalt og andre etter vask med høytrykkspyler??

 

Om feilen kommer ved kulde så er iallfall første bud å sjekke batteri. Disse bilene kan feilmelde på "alt" når batteriet er svakt.

 

Kommer feilen ved fukt så er det ofte vann på et sted som burde være tørt ... Kan være tørka (da får man ofte den feilmeldingen som sier at reservoaret fylles seint) eller sensor/harness (da ser man gjerne et hjul i bunnen/været - i displayet - og bilen vil etterhvert legge seg nedpå)-.

 

Finnes selvfølgelig flere varianter, men dette er iallfall de man ser hyppigst her på forumet. :) 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være at det er fukt i systemet som fryser til en propp. Nytt tørkemiddel hjelper på. Alternativt kan man kjøpe West-frost og spraye noen dusjer. Funker best om bilen er senket, også får man noen til å heve den mens man sprayer inn og kompressoren får jobbe litt. Da får man fordelt antifrost/smøremiddel ut i systemet. Har gjort dette med hell flere ganger på Touareg, men så langt ikke vært plaget på Discoen foruten at jeg fikk ny kompressor på garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri var på 12.6V uten motor i gang, noe som er vel akseptabel - den er uansett på lading nå. Oransje varsellampe ble rød innimellom på vei hjem (maks fart 50km/t) så nå er jeg usikker. For håpe det hjelper med tørkemiddel! Ringt LR og fikk bekreftet at bilen var levert med AMK kompressor - sannsynligvis originale som sitter i.

Endret av pjoslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, pjoslo skrev:

Batteri var på 12.6V uten motor i gang, noe som er vel akseptabel - den er uansett på lading nå. Oransje varsellampe ble rød innimellom på vei hjem (maks fart 50km/t) så nå er jeg usikker. For håpe det hjelper med tørkemiddel! Ringt LR og fikk bekreftet at bilen var levert med AMK kompressor - sannsynligvis originale som sitter i.

 

Om bilen ramlet ned på bumpstops, så er det neppe kompressoren som er problemet (enda).

 

Få tatt en diagnose. Det er i alle fall ikke noe poeng i å begynne å kjøpe deler før du har en idè som hva som kan være årsaken.

Om du får bilen opp i normal høyde, så kan du ta sikringen til luftfjæringen. F26 mener jeg det er. Da slipper du at kompressoren jobber seg ihjel på grunn av feil i systemet.

 

Dersom bilen holder høyden, så er systemet tett, og bilen holder seg kjørbar. Da kan i alle fall luftbelgene friskmeldes.

 

Da sitter du igjen med sensorer, ventilgallerier og eventuelt kabelbrudd. Ventilgalleriene i seg selv lager sjelden problemer på D4, men defekte sensorer foran og kabelbrudd mot bakre ventilgalleri er ikke helt uvanlige feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme varsel på min når jeg hadde problemer. Det viste seg at en ventil hadde hengt seg opp/fått treget etter at bilen hadde stått hos forhandler, som igjen resulterte i at kompressor jobbet seg i hjel. Mao., dersom du hører at kompressor jobber bortimot konstant, bør bruken begrenses for å spare kompressor. 

 

Edit: Eller som over, napp sikring.

Endret av Olavnord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering på min:  har tatt to lengre kjøreturer og en kort. Stoppet etter ca 1 mil og fjernet begge feilkodene. Kjørt så videre uten feilmeldinger av noe slag. Neste tur var kortere i ca 4 minus, og neste var lengre i 6 minus. Da er det kjørt ca 20 mil uten feilmelding, og uten at noe er utført. Har bestilt tørkemiddel - skal bytte det etterhvert for sikkerhets skyld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en oppdatering på min. Tørkemiddel har kommet, men ikke byttet enda. Mye nedbør og pluss grader - bilen er låst i offroad høyde. Feilen slettes, men kommer tilbake med en gang. Tenkt at jeg skulle se på luftinntaket til kompressor (førerside i bagasjerom). Der fant jeg sannsynlig årsak til problemer. Det var veldig fuktig der - virker som vann trenger inn (usikker på om der er ved kjøring eller når bilen står stille i regnvær). Legge ved noen bilder - ser ut som det er noe rustdannelse også. Regner med at jeg kan ta dette opp med selger (har ikke hatt bilen i mer enn 3 mnd - kjøpt fra bedrift). Må innrømme at jeg er veldig skuffet nå!

7E19B6E6-F287-48EF-BD00-D3BC8673CB61.jpeg

6F7DD537-D16E-440B-8177-F464AA313C04.jpeg

933F790E-5191-4C87-9CB2-9AD8DD078591.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Terjehimle said:

Hvor ligger kompressor på discovery 4?

 

På fører side, ved bak hjulet. Du ser både luft tank og deksel som beskytter kompressor om du ser under bilen. Hvordan går det med din? Fant du ut av feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...