Gå til innhold

Motor bytte P38 Starter ikke


Maxi55

Anbefalte innlegg

Hei til alle

Har kjøpt en Range Rover 2.5 DSE 2001 modell med defekt motor. Fant en range rover 2.5 dse  2000 modell i Bergen med dårlig karosseri men bra motor. Den ble kjørt fra bergen og hjem uten problem, vi har byttet motor og tatt ut den defekte motoren, og nå vil ikke den motoren som er i orden starte, kommer ikke diesel inn til dysene, har prøvd alt, byttet ledningsnett, og hjerne fra donor bil også. Motoren som sitter i den bilen nå ble kjørt inn på egen maskin før motoren ble tatt ut.

Er det noen her som har noen tips eller forslag til hva som kan gjøres for å starte bilen? Har prøvd så å si alt mulig, og er tom for ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at BCEM sender riktig imobiliserings kode til motor styringa?

 

Du kan lese den i motor styringa og endre den i BCEM.

 

Husk å slette feilkoder før du prøver å starte dersom det er dette som er feil.

 

Og ja den kan finne på å endre denne koden helt av seg selv:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, grunneieren skrev:

Har du sjekket at BCEM sender riktig imobiliserings kode til motor styringa?

 

Du kan lese den i motor styringa og endre den i BCEM.

 

Husk å slette feilkoder før du prøver å starte dersom det er dette som er feil.

 

Og ja den kan finne på å endre denne koden helt av seg selv:wacko:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en Hawkeye diagnostic og den finer ingen feil! Er noen andre måte å sjekke at BCEM sender riktig kode til motor styringen?

Jeg la merke at med original motor styringa kommer ingen glødelampe lys på dassboret, Med ECU fra donor bilen kommer glødelampe lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke hawkeye, så vet ikke hva den kan.

På min gamle faultmate msv kommer det feilmelding på imobiliserings koden, men det holder ikke å bare resette feilkodene, må inn i BECM og sette riktig imobiliserings kode først og så resette feilkoder.cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går motoren rundt med starteren, eller ikke?

 

Det enkleste ville jo vært å beholde alt det elektroniske fra din opprinnelige bil, bare skiftet motoren " rent mekanisk"

Har du tatt og overført EDC ECM fra din donorbil må du bruke "TestBook" til å legge inn de nye kodene i BeCM som de skriver over her.

 

Så du har ett par tre alternativ.

1. Få en med riktig diagnose og kunnskap til å komme å overføre de riktige kodene fra din "nye" EDC ECM til din opprinnelige BeCM 

2. Slepe bilen til ett Landrover verksted å få de til å gjøre det for deg.

3. Bruke din gamle opprinnelige EDC ECU i lag med din "nye" motor, samt studere nøye hvilke inn og ut signaler fra hvilke sensorer som er essensiell for en godt fungerende Diesel injection motor ifølge Rave sin vedlikeholdsmanual ( det er rimelige mye som henger sammen )

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Brage skrev:

Går motoren rundt med starteren, eller ikke?

 

Det enkleste ville jo vært å beholde alt det elektroniske fra din opprinnelige bil, bare skiftet motoren " rent mekanisk"

Har du tatt og overført EDC ECM fra din donorbil må du bruke "TestBook" til å legge inn de nye kodene i BeCM som de skriver over her.

 

Så du har ett par tre alternativ.

1. Få en med riktig diagnose og kunnskap til å komme å overføre de riktige kodene fra din "nye" EDC ECM til din opprinnelige BeCM 

2. Slepe bilen til ett Landrover verksted å få de til å gjøre det for deg.

3. Bruke din gamle opprinnelige EDC ECU i lag med din "nye" motor, samt studere nøye hvilke inn og ut signaler fra hvilke sensorer som er essensiell for en godt fungerende Diesel injection motor ifølge Rave sin vedlikeholdsmanual ( det er rimelige mye som henger sammen )

 

Mvh Brage

Brage   Takk for svaret,

Motoren går rundt, og diesel fra tanken kommer til høytrykkpumpe men ingen diesel til dysene!  Med original motor styring glødelampelys lyser ikke. Montert motorstyring fra donor bilen, glødelampe lyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SindreB skrev:

Alternativ 1 fra Brage er nok det enkleste. 

Jeg skaffet Nanocom Evolution diagnose for ca to år siden nettopp for å taste inn EDC ECM kode (fast) inn i BECM. Hawkeye tror jeg ikke har mulighet for å gjøre dette. 

Jeg bor i Buskerud nær  Hønefoss hvis noen har Nanocom i nærigheten og vil hjelpe jeg kan betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎03‎.‎12‎.‎2018 den 19.17, Maxi55 skrev:

Dette er supert bare send meg adresse, og vi avtaler en time.

PST, dersom du tar en titt på signaturen til Håvard, så finner du en utmerket måte å komunisere med ham på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips er fint, men i dette tilfelle lite verdt for senere bruk. Neste gang noen har samme problemet vil de søke på nettet og finne denne tråden. 

 

Hele poenget med forumet er at feil og problem ikke bare løses i hemmelighet, de deles med alle her inne. På den måten vet nestemann med samme problem hva som må gjøres.

 

Derfor ville det vært fint om du skrev litt om hva løsningen ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, kretslopp skrev:

Er ikke det å fjerne startsperren, den passive, bare det att bilen kodes om så att den ser ut att ha vart solgt i Saudi-Arabia?

 

Og forsvinner da automatiske nærlys ved oppstart? Da dette bare er krav på i Sverige og Norge?

 

Jeg vet ikke. Men jeg er veldig glad for at Håvard kan fjerne sperren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en todelt operasjon. Den ene er og programmere om motorhjernen slik at den alltid er i unarmed state. Det gjøres ved og programmere om eeprom samt fjerne innkommende startsperre signal.

Becm blir bygget om slik at nøkkelsignal alltid kommer frem til startrele uansett alarmstatus.

BECM settes og til standard parametere for Norge.

Det vil si at både alarm og startsperre i utgangspunktet er aktive. Dette for og unngå problemer med og synkronisere nøjkler. Når alarm og startsperre er deaktivert vil ikke BECM synkronisere nøkler lengre. Det er selvsagt ikke noe problem og skru av alarm og startsperre i BECM og kople ut nøkkelmottager bak baksetet. Da må man bruke nøkkel i døren, men muligheten er fortsatt der for at alarmen kan gå allikevel da det ikke går og fjerne den helt.

Men tingen er at uansett hva man gjør etterpå får man startet motoren og kjørt hjem igjen eller hvor du vil selv om det står Engine disabled eller keycode lockout i displayet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Håvard Guttormsen skrev:

Det er en todelt operasjon. Den ene er og programmere om motorhjernen slik at den alltid er i unarmed state. Det gjøres ved og programmere om eeprom samt fjerne innkommende startsperre signal.

Becm blir bygget om slik at nøkkelsignal alltid kommer frem til startrele uansett alarmstatus.

BECM settes og til standard parametere for Norge.

Det vil si at både alarm og startsperre i utgangspunktet er aktive. Dette for og unngå problemer med og synkronisere nøjkler. Når alarm og startsperre er deaktivert vil ikke BECM synkronisere nøkler lengre. Det er selvsagt ikke noe problem og skru av alarm og startsperre i BECM og kople ut nøkkelmottager bak baksetet. Da må man bruke nøkkel i døren, men muligheten er fortsatt der for at alarmen kan gå allikevel da det ikke går og fjerne den helt.

Men tingen er at uansett hva man gjør etterpå får man startet motoren og kjørt hjem igjen eller hvor du vil selv om det står Engine disabled eller keycode lockout i displayet.

 

Håvard,

 

Kan man installere en kina-fjernkontroll slik at man kan åpne dørene med denne? Når jeg bruker nøkkelen for låse opp manuelt (mine fjernkontroller er f***ed) så låser jo alltid alle dørene +bakluke seg opp. Går det f eks an å koble en kina-sak til låsemekanismen i førerdøren som låser opp denne, og deretter resten av bilen?

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i utganspunktet Christian. Jeg har hatt en del samtaler med en engelsk låsesmed som er proff på P38 nøkler og vi har tenkt ut en greie som burde la seg gjøre.

Forhåpentligvis på nyåret når jeg er ferdig med påbygget på huset har jeg tid til og sette meg ned og skrive koden til den. Jeg har hele test oppsettet for det liggende i en boks på kontoret men der går det knapt og gå inn for øyeblikket.

Løsningen er nesten en "man in the middle" løsning for de som er interessert i hvordan det gjøres.

Det går en simpel seriel databus som er ukrypert imellom BECm og outstations i dørene. Der sendes alle kommandoer for vinduer og dørlåser frem og tilbake.

Løsningen skal da være et lite kort som ligger imellom og hjelper til litt med kommandoer. På det kortet står det montert en mottager type garasje som da skal sende kommandoer for åpne og lukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...