Maxi55 Skrevet 18. november 2018 Del Skrevet 18. november 2018 Hei til alle Har kjøpt en Range Rover 2.5 DSE 2001 modell med defekt motor. Fant en range rover 2.5 dse 2000 modell i Bergen med dårlig karosseri men bra motor. Den ble kjørt fra bergen og hjem uten problem, vi har byttet motor og tatt ut den defekte motoren, og nå vil ikke den motoren som er i orden starte, kommer ikke diesel inn til dysene, har prøvd alt, byttet ledningsnett, og hjerne fra donor bil også. Motoren som sitter i den bilen nå ble kjørt inn på egen maskin før motoren ble tatt ut. Er det noen her som har noen tips eller forslag til hva som kan gjøres for å starte bilen? Har prøvd så å si alt mulig, og er tom for ideer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 Har du sjekket at BCEM sender riktig imobiliserings kode til motor styringa? Du kan lese den i motor styringa og endre den i BCEM. Husk å slette feilkoder før du prøver å starte dersom det er dette som er feil. Og ja den kan finne på å endre denne koden helt av seg selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi55 Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 1 time siden, grunneieren skrev: Har du sjekket at BCEM sender riktig imobiliserings kode til motor styringa? Du kan lese den i motor styringa og endre den i BCEM. Husk å slette feilkoder før du prøver å starte dersom det er dette som er feil. Og ja den kan finne på å endre denne koden helt av seg selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi55 Skrevet 19. november 2018 Forfatter Del Skrevet 19. november 2018 Hei, jeg har en Hawkeye diagnostic og den finer ingen feil! Er noen andre måte å sjekke at BCEM sender riktig kode til motor styringen? Jeg la merke at med original motor styringa kommer ingen glødelampe lys på dassboret, Med ECU fra donor bilen kommer glødelampe lys. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Kjenner ikke hawkeye, så vet ikke hva den kan. På min gamle faultmate msv kommer det feilmelding på imobiliserings koden, men det holder ikke å bare resette feilkodene, må inn i BECM og sette riktig imobiliserings kode først og så resette feilkoder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Går motoren rundt med starteren, eller ikke? Det enkleste ville jo vært å beholde alt det elektroniske fra din opprinnelige bil, bare skiftet motoren " rent mekanisk" Har du tatt og overført EDC ECM fra din donorbil må du bruke "TestBook" til å legge inn de nye kodene i BeCM som de skriver over her. Så du har ett par tre alternativ. 1. Få en med riktig diagnose og kunnskap til å komme å overføre de riktige kodene fra din "nye" EDC ECM til din opprinnelige BeCM 2. Slepe bilen til ett Landrover verksted å få de til å gjøre det for deg. 3. Bruke din gamle opprinnelige EDC ECU i lag med din "nye" motor, samt studere nøye hvilke inn og ut signaler fra hvilke sensorer som er essensiell for en godt fungerende Diesel injection motor ifølge Rave sin vedlikeholdsmanual ( det er rimelige mye som henger sammen ) Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SindreB Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Alternativ 1 fra Brage er nok det enkleste. Jeg skaffet Nanocom Evolution diagnose for ca to år siden nettopp for å taste inn EDC ECM kode (fast) inn i BECM. Hawkeye tror jeg ikke har mulighet for å gjøre dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi55 Skrevet 21. november 2018 Forfatter Del Skrevet 21. november 2018 22 timer siden, Brage skrev: Går motoren rundt med starteren, eller ikke? Det enkleste ville jo vært å beholde alt det elektroniske fra din opprinnelige bil, bare skiftet motoren " rent mekanisk" Har du tatt og overført EDC ECM fra din donorbil må du bruke "TestBook" til å legge inn de nye kodene i BeCM som de skriver over her. Så du har ett par tre alternativ. 1. Få en med riktig diagnose og kunnskap til å komme å overføre de riktige kodene fra din "nye" EDC ECM til din opprinnelige BeCM 2. Slepe bilen til ett Landrover verksted å få de til å gjøre det for deg. 3. Bruke din gamle opprinnelige EDC ECU i lag med din "nye" motor, samt studere nøye hvilke inn og ut signaler fra hvilke sensorer som er essensiell for en godt fungerende Diesel injection motor ifølge Rave sin vedlikeholdsmanual ( det er rimelige mye som henger sammen ) Mvh Brage Brage Takk for svaret, Motoren går rundt, og diesel fra tanken kommer til høytrykkpumpe men ingen diesel til dysene! Med original motor styring glødelampelys lyser ikke. Montert motorstyring fra donor bilen, glødelampe lyser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi55 Skrevet 21. november 2018 Forfatter Del Skrevet 21. november 2018 14 timer siden, SindreB skrev: Alternativ 1 fra Brage er nok det enkleste. Jeg skaffet Nanocom Evolution diagnose for ca to år siden nettopp for å taste inn EDC ECM kode (fast) inn i BECM. Hawkeye tror jeg ikke har mulighet for å gjøre dette. Jeg bor i Buskerud nær Hønefoss hvis noen har Nanocom i nærigheten og vil hjelpe jeg kan betale. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Høres ut som startsperren er på. Du kan jo prøve å snakke med Håvard Guttormsen her inne på forumet. Han kan antagelig hjelpe deg om han har tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Eller du kan stikke innom med diesel ecu her og så trenger du aldri og tenke på den koden noe mere. Vri rundt nøkkel og start. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi55 Skrevet 3. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2018 Dette er supert bare send meg adresse, og vi avtaler en time. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 På 03.12.2018 den 19.17, Maxi55 skrev: Dette er supert bare send meg adresse, og vi avtaler en time. PST, dersom du tar en titt på signaturen til Håvard, så finner du en utmerket måte å komunisere med ham på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi55 Skrevet 10. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2018 Problemet er løst. Med hjelp av Håvard. tusen takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Det var startsperren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi55 Skrevet 12. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2018 Tusen takk også til deg for tipset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 På 12.12.2018 den 19.54, Maxi55 skrev: Tusen takk også til deg for tipset. Skulle bare mangle! Bra at du kan bruke den igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Tips er fint, men i dette tilfelle lite verdt for senere bruk. Neste gang noen har samme problemet vil de søke på nettet og finne denne tråden. Hele poenget med forumet er at feil og problem ikke bare løses i hemmelighet, de deles med alle her inne. På den måten vet nestemann med samme problem hva som må gjøres. Derfor ville det vært fint om du skrev litt om hva løsningen ble. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Tipset var å sende ECU og BECM til Håvard for å fjerne startsperren. Alarmsystemet i P38 er jo ganske ustabilt. Hva du mener med hemmelighet her er jeg usikker på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kretslopp Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Er ikke det å fjerne startsperren, den passive, bare det att bilen kodes om så att den ser ut att ha vart solgt i Saudi-Arabia? Og forsvinner da automatiske nærlys ved oppstart? Da dette bare er krav på i Sverige og Norge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 49 minutter siden, kretslopp skrev: Er ikke det å fjerne startsperren, den passive, bare det att bilen kodes om så att den ser ut att ha vart solgt i Saudi-Arabia? Og forsvinner da automatiske nærlys ved oppstart? Da dette bare er krav på i Sverige og Norge? Jeg vet ikke. Men jeg er veldig glad for at Håvard kan fjerne sperren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Det er en todelt operasjon. Den ene er og programmere om motorhjernen slik at den alltid er i unarmed state. Det gjøres ved og programmere om eeprom samt fjerne innkommende startsperre signal. Becm blir bygget om slik at nøkkelsignal alltid kommer frem til startrele uansett alarmstatus. BECM settes og til standard parametere for Norge. Det vil si at både alarm og startsperre i utgangspunktet er aktive. Dette for og unngå problemer med og synkronisere nøjkler. Når alarm og startsperre er deaktivert vil ikke BECM synkronisere nøkler lengre. Det er selvsagt ikke noe problem og skru av alarm og startsperre i BECM og kople ut nøkkelmottager bak baksetet. Da må man bruke nøkkel i døren, men muligheten er fortsatt der for at alarmen kan gå allikevel da det ikke går og fjerne den helt. Men tingen er at uansett hva man gjør etterpå får man startet motoren og kjørt hjem igjen eller hvor du vil selv om det står Engine disabled eller keycode lockout i displayet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 9 timer siden, Håvard Guttormsen skrev: Det er en todelt operasjon. Den ene er og programmere om motorhjernen slik at den alltid er i unarmed state. Det gjøres ved og programmere om eeprom samt fjerne innkommende startsperre signal. Becm blir bygget om slik at nøkkelsignal alltid kommer frem til startrele uansett alarmstatus. BECM settes og til standard parametere for Norge. Det vil si at både alarm og startsperre i utgangspunktet er aktive. Dette for og unngå problemer med og synkronisere nøjkler. Når alarm og startsperre er deaktivert vil ikke BECM synkronisere nøkler lengre. Det er selvsagt ikke noe problem og skru av alarm og startsperre i BECM og kople ut nøkkelmottager bak baksetet. Da må man bruke nøkkel i døren, men muligheten er fortsatt der for at alarmen kan gå allikevel da det ikke går og fjerne den helt. Men tingen er at uansett hva man gjør etterpå får man startet motoren og kjørt hjem igjen eller hvor du vil selv om det står Engine disabled eller keycode lockout i displayet. Håvard, Kan man installere en kina-fjernkontroll slik at man kan åpne dørene med denne? Når jeg bruker nøkkelen for låse opp manuelt (mine fjernkontroller er f***ed) så låser jo alltid alle dørene +bakluke seg opp. Går det f eks an å koble en kina-sak til låsemekanismen i førerdøren som låser opp denne, og deretter resten av bilen? Christian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Ikke i utganspunktet Christian. Jeg har hatt en del samtaler med en engelsk låsesmed som er proff på P38 nøkler og vi har tenkt ut en greie som burde la seg gjøre. Forhåpentligvis på nyåret når jeg er ferdig med påbygget på huset har jeg tid til og sette meg ned og skrive koden til den. Jeg har hele test oppsettet for det liggende i en boks på kontoret men der går det knapt og gå inn for øyeblikket. Løsningen er nesten en "man in the middle" løsning for de som er interessert i hvordan det gjøres. Det går en simpel seriel databus som er ukrypert imellom BECm og outstations i dørene. Der sendes alle kommandoer for vinduer og dørlåser frem og tilbake. Løsningen skal da være et lite kort som ligger imellom og hjelper til litt med kommandoer. På det kortet står det montert en mottager type garasje som da skal sende kommandoer for åpne og lukke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.