Gå til innhold

Tå(p / k)elys i led - finnes dette ?


JokerS30

Anbefalte innlegg

Har komt ut for en litt fiffig problemstilling.
De gamle Halogen-lampene som er montert som tåke / kurvelys på Taliban-bilen ble underkjent på PKK.
Forståelig - for jeg har åpnet og tørket de gjentatte ganger, men denne gangen rakk de å bli klissvåte inni på turen til kontrollen. Helt OK avgjørelse, og nå er jeg lei og vil ha noe som er vanntett !
Har sett gjennom alle sider hos alle leverandører jeg vet om for å se etter noe passende, men det fins ( ! ) ikke.
Langlys, altså tusenmetre fins i omtrent alle fasonger man kan tenke seg, + noen jeg ikke hadde tenkt jeg trengte, og det samme gjelder for arbeidslys. Men tåkelys finnes kun i etpar utvalgte størrelser, Rigid har noen ganske store firkanta, og KC Hilites har noen ganske store runde.
PIAA har også noen, men de koster over 2500kr pr stk, som blir litt budsjettmessig voldsomt...

 

Lampene jeg trenger skal være ca 5x15cm og må ha senteroppheng. Opphenget er ikke så viktig, det kan uansett lages til

 

De gamle lampene er av DENNE  typen forresten

 

Og jada, å bare skru av skrapet og kaste de, er vurdert, men bilen er ganske tøff med de lampene montert, jeg må bare ha fatt på noe med litt bedre kvalitet.

Og jada 2, jeg vet at EBAY flommer over av mer eller mindre rimelige lamper, som er både flodspotfogwidebeam lamper og det er sikkert vel og bra. men jeg tviler på at noe av dette er E merket og godkjent, og basert på tidligere erfaring er de som regel ikke hverken vantette, eller har det lysmønsteret som er nødvendig for en tåke / snø / kurvelys-kombinasjon.

 


Noen forslag ?
 

DSC_1486.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaste bilen er ikkenoe alternativ, jeg skrudde av og kastet lampene, det får holde inntil videre.

Er ikke tåke / kurvelys noe som er spesielt gangbart lengre ?Finner veldig få leverandører av dette. Ser at Baja-designs har noen små, tøffe lamper, og Rigid har vel også noen, men ingen tar disse til norge... iaf ikke sånn egentlig.......

 

Ebay lamper- som er merket led-driving-work-flood-fog-diffused-dritbra er jeg litt skeptisk til, for være veldig forsiktig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo akkurat samme problemstilling på min D3. Avtalte med kontrolløren at jeg bare skulle skru de av før etterkontrollen. 

 

Nå må det jo sies at jeg kan ikke huske å ha skrudd på disse lampene en eneste gang annet enn for å se at de virker, så jeg trenger de jo strengt ikke. Men som du er inne på så er jo utseende relativt bra med de tilstede. Tror min løsning blir å skru av for etterkontroll og skru de på tilbake på plass etterpå. Så får de sitte der og pynte opp fronten frem til neste kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osram har LED tåkelys i flere varianter.
Eksempel: Kjøpte nettopp disse som skal være plug&play for Discovery4: https://www.eurodel.no/takelys-sett-osram-ledfog103-sr
Forventer at de lyser bedre og med et skarpere skille enn de originale. 

Samme leverandør har også en del rimeligere, også rektangulære:  https://www.eurodel.no/takelys/foran

 

Ellers har jeg veldig god erfaring med disse DE prosjektorlysene fra Hella:
http://www.myhellalights.com/index.php/products/auxiliary-lamps/halogen-lamps/micro-de-series/
Halogen, men veldig bra lysbilde. 
Har faktisk et sett brukte ligge i "samlingen" i garasjen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Når skal du bruke tåkeøysene? For i tåke fungerer halogen bedre enn LED er min erfaring.

 

Hvorfor sier dere lampe om lykt?

 

Vil påstå lampe er et like godt norsk ord som tåkeøys......

 

Seriøst, hovedpåenget er at det skal stå noe der, for det er digre høl i fangeren som ser stygt ut nå som lampene er fjernet....
Ellers er det ofte tett snødrev det kan være greit å forsterke de vanlig nærlysene, da må man ofte skru av fjernlys for å ikke føle seg som kaptein på Millenium Falcon !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den satt:lol:

 

Ligger med balanseproblem og skriver med ett øye på gløtt. Blir mye rare ord da. 

 

Jeg har ledlys fra Kina, kjøpt på ebay.

Disse gar linser fra Osram, og lyser svært godt. De sprer lite, men lyser til gjengjeld veldig langt framover. Vet ikke om de tilfredsstiller dine krav, elker helt sikkert ikke, men lurer på om ikke de passer ganske godt i størrelse.

 

De koster heller ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lafterolf skrev:

Jeg har ledlys fra Kina, kjøpt på ebay.

Disse gar linser fra Osram, og lyser svært godt. De sprer lite, men lyser til gjengjeld veldig langt framover. Vet ikke om de tilfredsstiller dine krav, elker helt sikkert ikke, men lurer på om ikke de passer ganske godt i størrelse.

 

Jeg har IKKE for vane å henge meg opp i andres tastefeil. Til det skriver jeg alt for mye rart selv.....

Har du link til de lampene du tenkte på Rolf ?
Jeg vet at det fins endel GULL på Ebay hva lamper angår, men problemet er at det er helt bingo hva man får, litt for ofte. Så konkrete linker til produkter som funker, er aldri feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...