Gå til innhold

D2 fikse eller skrote


sealt

Anbefalte innlegg

Er litt i tenkeboksen når det gjelder hva jeg skal gjøre med D2en min.
Bytte selve turboen er ikke noe stor greie i seg selv,men fant partikler inn i innsugsmanifolden så er litt redd at jeg ikke greier og få ut alt fra intercooleren.I tillegg ser det ut til at det er gått biter av turbovifta på luft siden i tilegg.Og det ytre lagret i turboen var vekk når jeg åpna den.Så om dette har blitt sugt ut i eksosen eller om det ligger et sted i luftkanalene eller om det har havna inn i motoren og skada ventiler/ventilsetene vet jeg ikke enda.
I tilegg begynner rusta og komme,er ikke verre enda enn at det passerer pkk på ramma,er et lite område på røfflig 3x7 cm som må kuttes ut og sveises inn på nytt av det som er direkte bære konstruksjon.Men begynner og komme på karosseriet også,i gulvet ved bakluka relativt enkelt og fikse det også.Men er også på innerskjermene mot torpedoveggen på begge sider,er ikke så stort område,men ligger bare noen få cm unna ei tjukk kabelgjennomføring til motorrommet.
Selve sveisejobbene er relativt kurante,men krever masse arbeid for og komme så langt.
Når har det vært rimelig rått vær med regn og tåke i bortimot 2 uker,men merka det var veldig rått inne i bilen.Såpass at stoff og papir inne i bilen kjentes fuktig ut.Om dette skyldes at fukt har kommet in via luftekanaler/luftinntaket til varmeapparatet vet jeg ikke.Kunne ikke finne vann i forbindelse med taklukene eller øvre del av frontvinduet.Eller på gulvet de mest vanlige stedene.
I tilegg så er det vel snart på tide og bytte det meste av foringer,og elanlegget forøvrig er jeg veldig usikker på.
 
Summen av alt dette blir sannsynligvis relativt høy i forhold til verdien på bilen.Så tenker litt på hva som evt blir det neste som ryker også
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så ville jeg startet med motoren. Tatt ut intercooler og sett om du fant noe. Skylle den i bensin. Med det oljeforbruket du måtte hatt fra turboen vil vel det meste av spon havnet i olja som havnet i intercooleren og ligger i olja der. Kan vel ikke være store bitene som har kommet forbi den. Eventuelt tatt av alle slanger og innsugningsmainfoilen og blåst den ren. Eventuelt kan du ta ut dysene, rotere motor så stempelet er nede og ta en titt med inspeksjon kamera, for å se etter spon og biter. Skulle du finne noe som bekymrer deg er neste å ta av toppen. Er det ingen ting, så slipper du å bekymre deg for det. Sikkert noen som kan ha noe slikt å låne bort. Så et slikt Biltema kamera og det er ikke store slangen. 

 

De foringene som går først er de mot ramme. Er de ok, er nok resten greit også. 

Eventuelt så kan du ta av catalysator og tømme den for turbo skiver biter, selv om de gjør vel ikke noe spesiel skade om de ligger der. 

 

Rust kan du ta når du føler for det.

 

sett in fuktballer fra Feks Biltema for å ta litt av fukten. Får du den under tak, ville jeg satt på litt varme og et vindu på litt gløtt. Biler som står ute høst og vinter, uten å være i bruk, får for mugg innvendig i tak og seter.

 

En D2 kan gå veldig langt hvis den får pleie. 

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg tatt det som må gjøres for å få den på veien. Så spre de andre jobbene ut over når lysta er der. Da slipper du også de store økonomiske utleggene på en gang. Turbo kan sikkert kjøpes brukt. Min turbo har stått på bilen i 350 tusen km og er fremdeles fin i slarken, så en passe brukt en kan jo vurderes.

 

 

ønsker deg lykke til

Leif Ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som mesteparten av olja havna i eksosen,når jeg plukka av turboen så var det tørr sot i manifolden,og eksosen så ut som den var asfaltert.

Hvorfor turboen røyk vet jeg ikke,sjekka turboen bare noen uker før havariet og var minimal slark,knapt merkbart.

I følge papirene som fulgte med bilen skal den være chippet til 169hk men om ECU er byttet mellom 2008 og 2016 vet jeg ikke,så om det er gjort noe med wastegateen så den har hatt mer trykk en den skal ha.

Er egentlig PKK denne mnd også men med utendørs verksted så går nok det skeis

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør være enkelt å få tak i en pent brukt turbo, hvis ikke får du ny fra øya til 5t ink frakt og mva (sist jeg handlet).

 

Hvis alternativet er ny brukt bil så er det ofte en del å gjøre på de også så kommer vel mest an på hvor glad du er i D2 og hvor ny alternativet er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter TD5 er på nåværende tidspunkt uaktuelt for min del både pga økonomi og pga jeg ikke er så begeistra for alt for mye elektronikk og plast.

Jeg liker discoen egentlig godt,men den har ikke samme sjela som Seriebiler og tidlige Defendere har,men det nok delte meninger om kanskje.

Men som jeg skrev inledningsvis så er det ikke bare turboen som er problemet,mest det usikkerhets momentet som er om jeg må bytte intercooler,topp osv i tilegg så er en fort oppe i 20-30k + det med rusta som kommer snikende som er det største usikkerhets momentet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt ut intercooler og renset som nevnt over og forsøkt å tre kamera ned dysehullene eller kanskje til glødepluggene. Vet ikke om slikt ebay endoskop er lite nok men de er billige i hvert fall :)

 

Da ser du forhåpentligvis om motor er ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjør det værre enn det er. Gi ikke opp før the fat-lady-sings !
Jeg har sett motorer har tygd i seg værre ting enn etpar metallspon. Om tidsintervallet ikke er 20 år / 800 000km, er jeg ganske sikker på at det fungerer å bytte turbo, rengjør alt av slanger og intercoolerdler, bruk som nevnt over her bensin, filler og bruk en støvsuger i innsuget. Fjern alt du kan se, og gjør det du KAN for å fjerne spon så går det kanskje bra.
Bytt olja, og ha denne i et rent kar, og inspiser for metallbiter og " sølv-metallic " farge. Er den grusom, bytter du etpar ganger, bare med minutters mellomrom

Fyr djevelskapen, hør åssen den går, og kjør den på PKK. SÅ kan du ta en vurdering, bør jeg høgge, utbedre eller selge. 

Tar du først av skiltene, er løpet kjørt, da kommer den aldri på veien igjen. 

Seriøst -jeg tar ikke lett på store problemer, men det er ingen grunn til å dramatisere. Jeg har sett folk har brukt 2 år på å utbedre en bagatellfeil , fordi de trodde ett-eller-annet grisedyrt var gått til faens og satte stopper for videre framdrift.



Du nevner rust, bilen skal være ganske dårlig før den ikke kan holdes på vegen. En liten rammeskade eller litt rust i et gulv, er ikke verdens undergang. Igjen - avhengig av hva som feiler bilen, og hvordan det bedømmes. 

Rust i seg selv trenger heller ikke være verdens undergang. Jeg har selv vært på en rekke PKK kontroller, der kontrollanten har innrømmet han aldri har sett Rust i seg selv trenger heller ikke være verdens undergang. Jeg har selv vært på en rekke PKK kontroller, der kontrollanten har innrømmet han  aldri har sett DETTE dokumentet.
Skremmende - for da lurer jeg på hva basis de bruker for å håndheve regelverket.

Jeg klaget forøvrig på begge underkjennings-dommene, og fikk medhold hos biltilsynet lokalt.

Nå mener jeg IKKE du skal kjøre rundt i et rustvrak som er livsfarlig, bare så ingen tror det. Hele påenget mitt er at det er åpent for mer skjønn enn mange er klar over, noe vedlagte dokument bekrefter. Mitt beste tips er å bruke noen som KAN bil, gjerne en NAF stasjon litt utpå landet, som har sett en godt brukt bil før.

PS - hadde du vært i nærheten kunne jeg selvsagt vært med se på bilen for deg. Jeg er ikke bilfagmann og langt i fra bilkontrollør, men jeg har drivi med gammle drittbiler siden jeg var 18, og har etterhvert litt erfaring i hva JEG prøver få godkjent, og hva som overhodet ikke er i nærheten av å gå gjennom en kontroll...

8 minutter siden, GuttormG skrev:

Om du bruker 20 lapper vet jeg ihvertfall en ting, du vet hva du har. Bruktbil til 20000 vet en fint lite om..

20K i "stor-bil-sammenheng " er jo egentlig ingenting. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har på ingen måte bestemt meg enda.Ja helt enig med deg der.

Det jeg vet må gjøres er fikse rust i lasterommet,gulv og torpedo foran,sls fungerer ikke,bytte endel kontakter,kupelys fungerer kun manuelt,ekstralysene lever sitt eget liv,små sprekker i toppen i forbindelse med glødepluggene i 2 sylindre ,støtfanger må muligens byttes pga det ene festet til tåkelyset er ryki og webastoen virker ikke, er det jeg kommer på i farta

 

@JokerS30

Jeg har på ingen måte dømt den nord og ned enda,men tenker litt realistisk på hva jeg har tid og kapasitet til og få fiksa innen rimelig tid.Per dags dato er ikke rusten noe som er fare for PKK denne runden.Men den rusten som gjør at det kommer vann inn ved sikrings boks og elektriske kontakter er mer en tikkende elfeil bombe enn pkk fail.Men kjenner meg selv så godt at jeg vet at så lenge ramma er bra og bilen durer og går blir den andre rusta utsatt og utsatt til det blir fred flintstone bil :D

Så siden jeg kjøpte denne vrakpant bilen som jeg bruker nå inntil jeg vet mer om alt som må gjøres og ta de siste vurderingene ut fra det.Og i og med motoren ikke gikk skikkelig før turbohavariet så er jeg ikke 100% sikker på om selve turbobyttet vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i mellom papirene som fulgte med bilen og ser ut som det også er byttet turbo for 2,5 år siden/ca 70k km .Var riktignok en brukt en,men byttet ble gjort på verksted.

Så lurer litt på om kanskje det kan være noe olje relatert til at den røyk i første omgang,at det muligens kan ligge noe med at det ikke er tilstrekkelig oljetrykk til turboen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sealt skrev:

Gikk i mellom papirene som fulgte med bilen og ser ut som det også er byttet turbo for 2,5 år siden/ca 70k km .Var riktignok en brukt en,men byttet ble gjort på verksted.

Så lurer litt på om kanskje det kan være noe olje relatert til at den røyk i første omgang,at det muligens kan ligge noe med at det ikke er tilstrekkelig oljetrykk til turboen

Dette med oljetrykk til turbo, fikk meg til å tenke på min som nettop har startet etter 7 måneders feilsøking. Turboen min satt jo plutselig fast, når jeg vet at den snurret for hånd i sommer.

Nå har jo ikke min hatt fullt oljetrykk siden den kjørte for et år siden, men allikevel det fikk meg til å tenke at det kanskje er noe i det med dårlig trykk til turbo.

Noen flere som har hatt turbo problemer på TD5 motorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror knapt jeg har hørt om det før.

 

Men en turbo som ble byttet brukt for 70tkm siden har kanskje gjort sitt, spørs hvor langt den gått tidligere også men det vites kanskje ikke?!

 

Tiopet, din har kanskje gått litt lenge uten oljetrykk mens du har feilsøkt??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt var ikke at turboen satt fast.

Har ikke studert oljesystemet på TD5 for og være ærlig,bare en tanke jeg fikk siden det gikk så brått fra og være ok til helt gåen.

Denne karen hadde et problem også med en turbo som røyk etter 30k

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, motom skrev:

Tror knapt jeg har hørt om det før.

 

Men en turbo som ble byttet brukt for 70tkm siden har kanskje gjort sitt, spørs hvor langt den gått tidligere også men det vites kanskje ikke?!

 

Tiopet, din har kanskje gått litt lenge uten oljetrykk mens du har feilsøkt??

 

Ja, mange, mange startforsøk + en brent startmotor og snart slitt ut enda en helt ny en :lol:

Hører han nevnte at det var viktig med rett tynn olje på motoren i videoen for å sikre at turbo får riktig trykk/oljemengde.

Jeg bruker kun Mobil1 0W-30 Fuel economy med Acea A1/B1 kvalitet, akkurat som anbefalt av Land Rover (Acea A1/B1).

Ikke sikkert tidligere eiere har etterfulgt det kravet, men TD5ene mine går pent og virker trekkvillige uansett turtall.

Dessuten så er de veldig lettstarta i minus 25.

Kjøper den ganske så rimelig på Jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt i baner av at det kan være noe relatert til kjølesystemet,siste 14 dagene la jeg merke til at kjøle temperaturen var litt høyere enn den har vært tidligere.

Tidligere har temperaturen ligget på røfflig 80-85 grader mens de siste 2 ukene har den ligget på 90-95 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...