Gå til innhold

Defender 110 Puma 2.4 2007


atau

Anbefalte innlegg

Kjære folkens

 

Det er med reell klump i halsen at dette meddeles: Så snart vi er tilbake i Norge, etter nyttår, legger jeg ut verdens mest elskede Defender til salgs. Her er det vi snakker om:

 

- Puma 110 2.4 fra 2007, 5 seter (7 seter på vognkortet), med knapt 100.000 km når vi er tilbake i Norge.

- Mekanisk og kosmetisk helt i orden, alle service tatt og servicehistorikk loggført.

- Totalt omlakkert i februar 2018 i fargekombinasjonen pastel green / limestone (tak + 2 sett med Wolf felger, for sommer og vinterhjul)

- Antirustbehandlet i 2018

-  Nye XS seter, langt mer komfortable enn vanlige Puma-seter

- Dobbelt batteri med National Luna split charge system

- Ryggekamera

- GPS sporing (anti-tyveri..)

- DAB radio m bluetooth

- Oppbevaringsseksjon med to skuffer i lasteplanen bak

- Diverse tilbehør (snorkel, nye side steps, Bushranger Wheelie Bin, og mye mer - bortsett fra hunden i bildet!)

- Både sommerdekk (285) og piggdekk (235) har trolig 60 - 70% igjen , dvs. flere sesonger fortsatt å gå.

 

Det er mulig at jeg også, enten sammen med bilen eller separat, selger Flatdog takstativet i aluminium, som er identisk som FrontRunner takstativ og støtter derfor alle FR tilbehør, og James Baroud Space Evolution takteltet, 1 år gammelt, brukt kun 15 netter.

 

Ta dette som en sondering av interesse og meld gjerne her eller privat ved interesse..

 

 

DSC_1010.jpg

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Folkens, jeg får daglig 1 - 2 forespørsler etter at jeg la ut dette innlegget. Da tenker jeg at jeg sier litt mer her, sånn at bare interesserte tar kontakt. Følgende besvarer spørsmålene jeg daglig får.

 

1) Om bilen:

Jeg har hatt denne bilen siden november 2017. Den ble omlakkert i februar 2018 og rustbehandlet på nytt i mars (den var rustbehandlet fra før).

Nå har bilen kjørt 94.000 km, regn med 98.000 km når tilbake i Norge etter jul.

I tillegg til alle tilbehør og påkosting nevnt i innlegget øverst, har bilen Webasto. Helt ny Nanocom med lisens for Puma følger med på kjøpet.

Bilbatteriet ble skiftet forrige uke. Batteri n.2 er 7-8 måneder gammelt.

Jeg er ingen mekaniker, og derfor lar jeg gjerne eventuelle kjøpere sjekke bilen selv eller sammen med noen de stoler på, om de heller ikke er erfarne på slik.

Det jeg kan si er at bilen meg bekjent er mekanisk helt i orden og går i alle fall helt fint.

Akkurat nå har den en liten oljesvetting fra transfer box (på norsk??), som 99% sikkert kommer fra O-ringen til spedometersensor. For å fikse dette er det bestilt time på Land Rover forhandler til 17.12., så dette er snart historie.

Eneste kjente problemer: 1) den lille motoren som justerer frontlyktene opp-ned bør skiftes. Jeg har justert lysene manuelt med skruene, men vil man kunne justere dem elektrisk, er det en veldig liten kostnad der. 2) motoren, eller hva det nå er, som låser og låser opp bakre venstre døra bør også skiftes. Jeg låser den døra manuelt innefra. Utbedring av disse to problemene er veldig billig sak, som en kan gjøre selv. Ellers kan jeg fikse dem før ev. salg.

 

2) Om grunnen jeg vurderer å selge den (så ærlig som overhode mulig):

Jeg har ingen lyst å selge drømmebilen min, og kommer til å angre på det fra dag 1, om jeg i det hele tatt gjør det. Eneste grunn til at jeg vurderer å selge, er at min kone ikke er komfortabel med å kjøre en så "stor" bil, og spesielt at hun er redd for sikkerheten, visst nok etter å ha sett en del bilder av veltede Defendere. Jeg har prøvd å berolige henne ved å si at det viktigste i trafikksikkerhet er kjøreadferd, og vi med Defender kjører mye penere enn de fleste "menneskebiler", men det hjelper lite. Derfor kunne jeg aldri tillitt meg dersom hun ble hard skadd (eller verre) i en ulykke med Defender. Vi har verken råd eller plass til to biler, derfor tanken om å selge den.

 

PS: Jeg la tidligere ut en egen tråd om mulighet for veltebur, men fikk ingen betryggende svar om at man kan montere et og slippe unna med det ved veikonroll / EU-kontroll i firkantede Norge..

 

3) Om prisantydning:

Det er alltid vanskelig å prise en Defender. Enda vanskeligere når man har brukt innmari mye penger på store oppgraderinger og utbedringer som omlakkering, nye dyre seter, nye stålfelger osv. Man visste jo at man ikke kunne få de pengene tilbake, men samtidig er bilen jo blitt adskillig bedre enn mange like gamle UTEN all den påkostning.

 

Alt tatt i betraktning, og når jeg ser hva Defender Puma selges (eller forsøkes solgt) for, eks:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128635911

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133070122

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=131995577

 

..så tenker jeg at rundt 450.000 kr må være et greit utgangspunkt, inkludert tilnærmet nytt James Baroud telt (30.000 kr) og takstativ i aluminium. Alternativt 430.000 kr uten telt og takstativ. Så er det lov å komme med bud eller be om mer info / besiktigelse. Synes alle at prisen er latterlig høy, så kan jeg si hjemme at jeg prøvde å bytte ut drømmebilen med en tryggere og kjedeligere en, men fikk ikke solgt..

 

Hilsen fra Munin

 

 

IMG_1265s.jpg

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Synd å selge en så fin bil.. Men den evoquen blir nok bra med taktelt, og noen AT-dekk på, så får du iaffal litt offroad-følelsen som du jo kanskje helt sikkert kommer til å savne litt.. lykke til med salget! Synes ikke prisen er dum, og ikke har bilen gått langt heller! :)

Endret av Mr.T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing. Har du vært i kontakt med noen av de som "bygger om" Defendere? 
Jeg sendte noe mailer med en av disse om muligheten for å sette inn for eks. stålbjelker i dører etc etc. for å gjøre bilen "tryggere". Dette mente de var fullt mulig å gjennomføre. Jeg kom aldri så langt at jeg spurte om pris.
Som du vet, så vurderte jeg lenge også Defender 110 som familiebil. Men det faktum at om ulykken skulle være ute, og samboer eller barn ble alvorlig skadet så ville jeg, som du, aldri tilgitt meg selv. En ting er jo at jeg/vi kjører fornuftig, men jeg har ingen garanti for at alle jeg møte på veien gjør det.

Forøvrig så frister det, om mulig, enda mer å slå til på bil du skal selge nå, enn sist du solgte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du montere stålbjelker i dørene må også resten av døra tåle påkjenningen. Ramma er elendig, og hverken A eller B-stolpe er konstruert for å stå imot kollisjon. 

 

Men i en så høy bil vil personbiler i siden treffe så langt ned at med solide rocksliders vil de gjøre mye av samme jobben.

 

Monterer du veltebur utvendig så burde bilen tåle et rundkast også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Skal du montere stålbjelker i dørene må også resten av døra tåle påkjenningen. Ramma er elendig, og hverken A eller B-stolpe er konstruert for å stå imot kollisjon. 

 

Men i en så høy bil vil personbiler i siden treffe så langt ned at med solide rocksliders vil de gjøre mye av samme jobben.

 

Monterer du veltebur utvendig så burde bilen tåle et rundkast også. :)

Det medfører mildt sagt litt ekstra arbeid ja. :)
Dette var ifbm. med en total renovering av en bil. Så alt ville strippes helt ned og bygges opp på nytt. Ble dog ikke noe av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, E-Hammer skrev:

En liten avsporing. Har du vært i kontakt med noen av de som "bygger om" Defendere? 
Jeg sendte noe mailer med en av disse om muligheten for å sette inn for eks. stålbjelker i dører etc etc. for å gjøre bilen "tryggere". Dette mente de var fullt mulig å gjennomføre. Jeg kom aldri så langt at jeg spurte om pris.
Som du vet, så vurderte jeg lenge også Defender 110 som familiebil. Men det faktum at om ulykken skulle være ute, og samboer eller barn ble alvorlig skadet så ville jeg, som du, aldri tilgitt meg selv. En ting er jo at jeg/vi kjører fornuftig, men jeg har ingen garanti for at alle jeg møte på veien gjør det.

Forøvrig så frister det, om mulig, enda mer å slå til på bil du skal selge nå, enn sist du solgte.

 

Muligheten for å få installert stålbjelker i dører har jeg ikke undersøkt, nei. Men jeg tviler på at en bil ville blitt vesentlig tryggere av å få avstivende / forsterkende elementer i utsatte karrosserideler. Energien ved en kollisjon må gå et sted. Når bilen ikke deformerer seg like mye som før, kan passasjerene få enda kraftigere påkjenninger. Derfor har biliundustrien gått motsatt vei, dvs. de lager bilene for at de skal deformeres kraftig, men "kontrollert" (sier de, i alle fall). Videoer som viser crash test, inkl. de der bilen treffer en stolpe midt på siden, er skremmende uansett, selv med de mest moderne og crash-sikre biler.

 

Når det gjelder veltebur, som jeg jo hadde tenkt på: Det har vært flere diskusjoner om temaet her på forumet, hvorav en startet av meg selv. Hadde elementer kommet fram som tilsier at sjansene for å få det skrevet inn i vognkortet er store, eller at forskriftene tillater modifikasjonen når hensikten helt klart er å gjøre bilen sikrere i tilfelle velt, så ville jeg kanskje gjort det. Istedet, er det eneste sikkert at noen har montert veltebur og håper det alltid går bra ved kontroll. Men muligheten for at en kontroll gir pålegg om fjerning, er dessverre tilstede, og jeg orker ikke risikoen for det, siden karrosseriinngrepet for montering av veltebur er betydelig.

 

Men min bil er så fin at "hjertet gråter" ved tanken om å selge den. Interessen er (dessverre) større enn jeg hadde sett for meg. Dette er etter bare 3 dager:

Skjermbilde.JPG

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Njebsen skrev:

Hvor lenge har du hatt denne? 

 

Ganske nøyaktig i 14 måneder. Jeg hadde en 90 Td5 først, så en 90 Puma, så denne 110. Hvis du vil vite hvordan jeg er som selger eller hvordan jeg behandler mine biler, spør gentlemannen som kommenterte rett ovenfor deg. Han kjøpte nemlig min 90 Puma i fjor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å legge ut en kjapp oppdatering. Med fare for å fremstå som en tulling og til tross for utrolig stor interesse for bilen, har jeg nettopp bestemt meg for å vente med salget av Munin. Minst til påske eller sommeren, så får vi se.

 

Jeg elsker Defender såpass, og spesielt denne, og sliter virkelig med å finne en bil som kan erstatte Munin uten å gi meg en depresjon (noe jeg er utsatt for).

 

Jeg har sans for stilige Range Rover Evoque og tenkt en del på en slik. Jeg har også sett på (og prøvekjørt akkurat i dag) tøffe Jeep Renegade. Jeg har sett på spartanske og robuste Dacia Duster, med flere. Alle disse koster mye mindre enn Defender i drift, og alle takler fint nok den offroad-bruken jeg i virkeligheten "trenger".

 

Men Defender er så innmari mye mer enn en kapabel 4x4! Hvilken annen bil kan du hente IKEA-møbler til et helt rom med? Hvilken bil tar deg hjem fra påskjeferien med et par kubikkmeter ved fra svigerfaren? Hviken annen bil gir så mye sjarm til en telttur, uansett om den går til Island, Alpene eller Selbusjøen? Og hvilken bil får deg til å drømme deg til langtvekkistan så snart du setter deg inn i den?

 

Den dagen jeg har funnet svaret, aktiverer jeg annonsen min igjen. Inntil da må kona belage seg på mer Defender kjøring. Dere skal ikke bli kvitt meg så enkelt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, atau skrev:

Har tenkt å legge ut en kjapp oppdatering. Med fare for å fremstå som en tulling og til tross for utrolig stor interesse for bilen, har jeg nettopp bestemt meg for å vente med salget av Munin. Minst til påske eller sommeren, så får vi se.

 

Jeg elsker Defender såpass, og spesielt denne, og sliter virkelig med å finne en bil som kan erstatte Munin uten å gi meg en depresjon (noe jeg er utsatt for).

 

Jeg har sans for stilige Range Rover Evoque og tenkt en del på en slik. Jeg har også sett på (og prøvekjørt akkurat i dag) tøffe Jeep Renegade. Jeg har sett på spartanske og robuste Dacia Duster, med flere. Alle disse koster mye mindre enn Defender i drift, og alle takler fint nok den offroad-bruken jeg i virkeligheten "trenger".

 

Men Defender er så innmari mye mer enn en kapabel 4x4! Hvilken annen bil kan du hente IKEA-møbler til et helt rom med? Hvilken bil tar deg hjem fra påskjeferien med et par kubikkmeter ved fra svigerfaren? Hviken annen bil gir så mye sjarm til en telttur, uansett om den går til Island, Alpene eller Selbusjøen? Og hvilken bil får deg til å drømme deg til langtvekkistan så snart du setter deg inn i den?

 

Den dagen jeg har funnet svaret, aktiverer jeg annonsen min igjen. Inntil da må kona belage seg på mer Defender kjøring. Dere skal ikke bli kvitt meg så enkelt ;-)

Klokt valg, og kloke ord. 

(Brannfakkel: kone kan kjøpe egen kone bil?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...