Gå til innhold

Regel for ettermontering av kjørelys / tåkelys


Velocette

Anbefalte innlegg

 

Jeg er usikker på regelverket her:

Skal det være egen bryter for ettermonterte kjørelys / tåkelys ? 

Skal de "følge" parklys ?

Eller skal de følge nærlys ?

 

Jeg møter daglig biler med tåkelys tent samtidig med nærlys. 

Skal kjørelys slukke når langlysene tennes ?

 

 

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kopiert fra lovdata:

 

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

11.1 Særskilt godkjente lykter skal ha Vegdirektoratets godkjenningsnr. innpreget i lykteglasset. Lykter som er godkjent i Sverige og Finland og merket med nasjonalt godkjenningsnr. kan også godkjennes. Lykter som gir kurve-/tåkelys skal tilfredsstille kravene i § 28-5 nr. 1.

Ved reduksjon av nærlys skal spenning ved pæren være minst 5.5 v – 11 v – 22 v ved respektive 6 v – 12 v – 24 v anlegg ved full generatorladning og uten noen ytterligere strømforbrukere innkoplet.

Dersom kjørelys er bygget inn i kjøretøyet av kjøretøyfabrikanten, kreves ingen spesiell godkjenning dersom bestemmelsene her er dokumentert oppfylt.

11.2 Særskilt godkjente lykter skal ved godkjenningen/typegodkjenningen ha en lysstyrke rett foran lykta på minst 600 cd, men mindre enn 1200 cd. Lyktene skal alltid gi et diffust lys med en styrke på minst 400 cd. Utover mot ytterbegrensningene skal lyktene minst ha en lysstyrke som vist i diagram 1. Det må fra kjøretøyfabrikanten eller uavhengig kompetent laboratorium kunne dokumenteres at disse krav er oppfylt.

11.3 Lyktene skal ha en lysende flate som er minst 40 cm² , målt etter Svensk Standard SS 3110.

11.4 Lyktene skal være plassert foran på kjøretøyet slik at avstanden mellom lyktens lysende flate er minst 60 cm.

11.5 Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.5 gjelder vel ikke lengre?... releet som sørget for dette på min hang seg opp så det aldri slo av lyset, også når tenningen var av og nøkkelen ute. men releet og oppett er ikke standard landrover del så jeg fjernet skrotet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kjøretøysforskriften som ligger på lovdata per 22..5.20 kan ikke være helt oppdatert. § 28-4 beskriver de lysene vi har på bilen. Avsnitt 11.5 hvor det står at baklys skal være tent sammen med kjørelys er ikke riktig. Statens vegvesen under Kjørelys skriver: "Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevd at baklysene skal være tent. Fører av bilen må likevel sørge for at riktig lys er aktivert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i for eksempel tunnel skal baklys være tent."

Nå hadde jeg akkurat EU-kontroll og måtte skifte tilbake til halogenpærer i mine tåkelys, som jeg nå bruker som kjørelys. Så nå bruker 110 W for å oppnå et lys på 600 - 1200 cd.

Men, jeg finner ikke spesifikt om egne kjørelys/DRL. Det synes som kjørelys er tåke-/kurvelys?

Hvor finner jeg reglene for ettermontering av DRL??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRL er nynorsk for Daylight Running Lights mao kørelys på norsk, eller, de lysa du bruker for at bilen skal bli sett av andre og du ikke behøver lys for selv og se:D

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...