Gå til innhold

FL1 - hvordan få ut bolter i bunnen av demper-/fjærtårn bak?


Yann

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg forsøker å få løs dempere og fjærer bak på min 2004-modell.

Boltene som fester fjærtårnene bak sitter som om de var sveiset fast i resten av hjulopphenget.

 

Jeg har forsøkt med en massiv ramme og jekk, og får ikke boltene løs fra hullene/gjennomføringen.

Jeg har brukt en pall med WD-40 og lignende for å få løs dritten (salt). 

Jeg har varmet med propan på godset, for å utvide hullet.

Og slått på enden av bolten med tung stålhammer. 

 

Boltene sitter like herlig bom fast.

 

Noen som har et Petter Smart triks i ermet?

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt annet er prøvd uten hell, ender jeg som oftest med å borre ut bolten. Normalt er det ikke spesielt vanskelig, dog kjenner jeg ikke hjul / demper opphenget på Freelander.

 

Ett bilde av problemet og du skulle fått en fin fasit;)

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brage og Robl og takk for svar!

 

Ja, det er de nedre boltene.

Jo, jeg vurderer å borre ut, men har lyst til å unngå det, om det går.

Jeg ser for meg at det blir et jækla slit å borre ut - kraftige, lange bolter som sitter litt kinkig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Yann skrev:

Hei Brage og Robl og takk for svar!

 

Ja, det er de nedre boltene.

Jo, jeg vurderer å borre ut, men har lyst til å unngå det, om det går.

Jeg ser for meg at det blir et jækla slit å borre ut - kraftige, lange bolter som sitter litt kinkig til.

 

Kommer du til med en kraftig mutteravtrekker som banker heftig så kan det være verdt et forsøk. Ser ikke helt for meg hvordan de sitter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd med laaaang arm for å få snurr på bolten? Lang arm gir bedre moment (men usikker på plasseinrg - har du et bilde?)

 

Ellers om det er en foring inni der, og bolten bare går rundt, så har du sikkert snurra senteret på foringa. Da er vel kunneskive omtrent det eneste som hjelper.

 

Har desverre ikke noe større enn standard 1/2 lufttrekker selv å løne bort. sitter det bedre enn det så pleier latmann med litt utvidelser på ofte å være fasit.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bilde er bolthodet. Det er den nederste bolten som sitter. Den øverste har jeg fått løs.

 

Nederste bilde er mutteren som fester bolten. Den har jeg fått løs, men satt på igjen for å ha noe å slå på.

 

Jeg kan så klart borre ut. Men det frykter jeg blir et jækla slit.

20181117_151118.jpg

20181117_151100.jpg

20181117_151105.jpg

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløv mutteren med å borre flere små hull inn fra siden, det er lett - ( 4-5 mm bor ). Da får du bort mutteren, Når mutteren er borte kan du også se om du klarer å få bolten til å rotere med bruk av mutter trekker,  hvis du klarer de  så kan du slå på bolt enden, gjerne med ett mothold ved siden av bolthodet ( hvis du har noen til å hjelpe )

Da kommer den nok ut

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Brage.

 

Det er allerede forsøkt.

 

Mutteren er løs. Jeg har kun skrudd den på igjen for å få en større flate å slå mot med slegge og anlegg.

Jeg har slått på bolten med mothold på motsatt side. Kommer ikke av flekken.

Jeg får heller ikke rikket bolten med muttertrekker.

 

Det ender nok med borring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står vel neppe i så mye spenn at en slegge ikke klarer å flytte på den. 

Hvor lang latmans arm har du prøvd? prøv enda lengre? :D hvor tung slegge? bruk enda tyngre? :D spørs vel på hvor langt du får får svingt den inni hjulbuen også.. og du risikerer å ta foringer på bikjebeina..  det er fult mulig du må la dette godgjøre seg med rustløser over en dag eller fler, eventuelt sette det i spenn med press over tid.

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

 

Jeg har slått med den tyngste slegga jeg kan få håndtert (kommer ikke til med ei slegge med langt skaft).

 

Delene skal være avlastet, vi har en garasjebukk som avlastning for trommelen.

 

Pga. hvordan pipa går i inngrep, kommer jeg ikke til med veldig lang latmannsarm + forlenger på den igjen. Flytter jeg pipa et knepp, ligger latmannsarmen mot bremsetrommelen, og jeg får ikke rikka noe.

 

Varme er forsøkt med propanbrenner.

 

Det går mot å fjerne alt av krims og krams rundt (bremserør, braketter til bremserør) og så kappe i fjærbeinet for å komme bedre til bolten.

Jeg bytter jo uansett fjærbein sammen med støtdempere (kommer som en del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Yann skrev:

Pga. hvordan pipa går i inngrep, kommer jeg ikke til med veldig lang latmannsarm + forlenger på den igjen. Flytter jeg pipa et knepp, ligger latmannsarmen mot bremsetrommelen, og jeg får ikke rikka noe.

 

Hvis du snur pipa en 1/4 runde på forlengeren vinner du litt plass, regner med du har 6 kantpipe. BT har skrallehode som også er meget kjekk, men om den tåler nok anes ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som du har prøvd omtrent alt annet, ja så er det nok bare å borre ut, er ikke vanskelig det-_-. Start med ett ca 4-5 mm bor, deretter så bruker du ett bor med nesten full diameter. 

Har du trykkluft og en god drill, så burde det ikke ta lange tiden. Tenker jeg.

 

Jeg pleier ikke å spekulere så mye, er det slik at en stri bolt kan borres ut ( ikke alltid det er en mulig løsning ), ja så dundrer jeg på med en gang.

Er du bekymret for at det skal være tungvint, så dra innom Wurth eller Tess eller noen, og spør etter - Cobolt bor, koster ikke all verden for ett par stk. 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering. 

 

Boltene kom løs med en kombinasjon av propanvarme og effektiv slagteknikk (slegge mot bolt, og slegge som mothold).

 

Nå er nye støtdempere på plass i tårn, og tårn tilbake i hjulbuen.

 

Vi må supplere med en bolt (den gamle måtte avgi et hode), før alt kan boltes fast på plass.

20181128_174117.jpg

20181128_182619.jpg

20181128_182605.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinteren er her vel alt :D  

så bra du fikk de løs..  jeg ser løsningen var mer varme og mer slegge, med mothold :D landrovers lov det.. der makt ikke nytter, bruk mer makt.

Jeg må selv skru av alle festene til opphenget til våren, alle foringer skal byttes :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du nye orginale bolter her?

 

Ikke sikkert det er tilfelle på FL1, men på mange biler jeg har vært borti, så brukes det "spesial" bolter mellom hub og fjærben med rimelig trang passning. Dette for at vinkelen mellom fjærben og hub skal være 100%. Setter du inn tynnere bolter, så kan camber-vinkelen på bakhjulet endres i forhold til det den skal være.

 

Tynnere bolter var et triks vi brukte i "gamle dager" for å kunne justere inn cambervinkelen da denne ofte ble endret etter montering av senkesett. Husker det var tynnere bolter å få kjøpt orginalt til Golf II for å åpne muligheten for camberjustering fremme dersom denne ikke var innenfor fabrikkverdiene av en eller annen grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...