Gå til innhold

Et lite problem bare..


Mr.T

Anbefalte innlegg

Hei folkens.. Da er tiden inne for et lite spørsmål angående vår 2017 Disco Sport HSE, 150HK Ingenium. Gått 40k.

 

Vil først rose denne bilen, som er veldig komfortabel, god plass inni, og kvikk som bare det! En god erstatning av Freelander 2.

Men.. har i godt over et halvt års tid hatt en issue med denne bilen.

 

Helt siden jeg la om til sommerhjul (originalt fra fabrikk), opplevd noe som i mine øyne kalles sporing.. oppleves mest og tydeligst i hastigheter mellom 70-110. Det føles som å kjøre i dype slitasjespor i asfalten etter en årelang vinter!! Bilen på en måte svinger hekken fra side til side..

 

Tok det opp med et veletablert LR-verksted i Bærum, som hadde bilen inne 2 ganger. Det ble utført prøvekjøring, sporingen ble konstatert, og det ble ved 2-dre verkstedtime utført 4-hjulskontroll. Dette skulle fikse feilen, men på vei hjem var det akkurat det samme.

Overså dermed ila sommeren og høsten hele problemet, og satset på at det ble bedre med vinterdekkene på!

 

Men nå er vinterdekkene på, og det er like ille!? Jeg har idag hatt den på et veletablert LR-verksted i Porsgrunn.

Der fant de ingen feil og konstaterte bilen som feilfri!

 

Jeg forstår det ikke bare, bilen var da ikke slik den første sommersesongen eller den første vintersesongen! Altså ifjor. Men iår er den altså ikke god å kjøre synes vi. Er det bare vi som er overfølsomme, eller kan det være noe annet gæli med bilen?

 

Kan det være noe mer elektrisk som f.eks styringen av ABS/ESP-sensorer i ECU, eller noe galt med differensialer? Noe virker i alle fall feil i mine øyne.

 

Det siste verkstedet som sjekket, skyldte på dekkene, enten trykk for lavt eller høyt, eller at de kunne være klare for å byttes. Jeg kan ikke forstå at de må byttes da de kun er en sesong gamle, og har gode mønster fortsatt! Jeg prøvde å kjøre dekkene på både litt lavere trykk og høyere trykk enn anbefalt i manualen, men til ingen nytte..

 

Er ikke så mange her inne med DS ennå, men håper allikevel noen har et og annet tips som er verdt å sjekke ut!

Endret av Mr.T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke Discovery Sport, men et generelt hjertesukk kan en komme med....

Erfaringsmessig så er det lite verdt med uttalelser fra de fleste verksteder. Det være seg merkeverksteder (uavhengig av hvilket merke) eller frittstående. Unntakene er hvis en finner noen som virkelig er interessert i det de driver med.

De fleste kjenner ikke vibrasjoner, hører ikke lyder og er generelt ikke i stand til å registrere noe unormalt. Når det er noe som konkret ikke virker, så er heller ikke evnen til å finne den faktiske feilen noe å applaudere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta kontakt med en dekkekspert, Vianor f.eks. Hvis banen i dekket har gått kan det gi mange utslag (selverfart). Dette vil ikke vises på 4-hjulskontroll eller avbalansering hvis de ikke er vet ha de skal se etter. Vianor så det ved å trille hjulene på gulvet bort til avbalanseringsmaskinen -_- 

Bare et forslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Høyland skrev:

Jeg kjenner ikke Discovery Sport, men et generelt hjertesukk kan en komme med....

Erfaringsmessig så er det lite verdt med uttalelser fra de fleste verksteder. Det være seg merkeverksteder (uavhengig av hvilket merke) eller frittstående. Unntakene er hvis en finner noen som virkelig er interessert i det de driver med.

De fleste kjenner ikke vibrasjoner, hører ikke lyder og er generelt ikke i stand til å registrere noe unormalt. Når det er noe som konkret ikke virker, så er heller ikke evnen til å finne den faktiske feilen noe å applaudere. 

Dette har du rett i! Som oftest synes jeg de dyrere verkstedene legger litt lindre sjel i jobben. Kan det virke som da, men her dømmer jeg ikke alle over en kam altså! Det er mange dedikerte mekanikere der ute!

1 time siden, engebo skrev:

Hva med å ta kontakt med en dekkekspert, Vianor f.eks. Hvis banen i dekket har gått kan det gi mange utslag (selverfart). Dette vil ikke vises på 4-hjulskontroll eller avbalansering hvis de ikke er vet ha de skal se etter. Vianor så det ved å trille hjulene på gulvet bort til avbalanseringsmaskinen -_- 

Bare et forslag. 

Dette med Dekkeksperter er ikke dumt..

Kan jo hende at sporene har blitt slitne, selv om det ikke er særlig synlig slitasje.. Verdt å prøve! Har også vurdert å prøve å kjøpe nye dekk, hadde vært artig og sett om det hjalp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkpusheren min har dyr smak i bil, til å kjøre 10.000 i året. Stor tysk SUV fikk nye sommerdekk etter første uka, og sporingen som ødela hele nybilen ble borte. Kan jo være at DSen ikke liker dekkene i år, og oppfører seg nervøst av den grunn. Dette er vel nevnt før i tråden og. Forhandler/verksted som kikket på den må da ha et sett med andre dekk/felg som passer? Sånn for å prøve en tur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, yarnslayer skrev:

Sånn nysgjerrig spurt - hvilke dekk er det du har til bilen?

På bilen er det originale LR alufelger 235/55-19 på sommer og 235/65-18 på vinter. Continental.. Som sagt så var de bra første sesongen,  men crap styring andre.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jorgenht skrev:

Dekkpusheren min har dyr smak i bil, til å kjøre 10.000 i året. Stor tysk SUV fikk nye sommerdekk etter første uka, og sporingen som ødela hele nybilen ble borte. Kan jo være at DSen ikke liker dekkene i år, og oppfører seg nervøst av den grunn. Dette er vel nevnt før i tråden og. Forhandler/verksted som kikket på den må da ha et sett med andre dekk/felg som passer? Sånn for å prøve en tur? 

Begynner å bli overbevist om at det er dekkene som er x-faktoren her! Det verkstedet som hadde bilen inne sist, hadde prøvekjørt en tilsvarende bil som de hadde, men de merket ingen forskjell visst. Jeg vet bare at jeg aldri ville kjøpt en nybil som oppførte seg sånn på veien! :P Skal nok høre med en dekkpusher og se hva han/hun sier. Nærmeste her er Vianor, så får vi se! Jeg lover å komme med endeleg konklusjon her straks det foreligger !

Endret av Mr.T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo stive stamme vs myke stamme og rund dekkprofil vs en flatere dekkprofil.

Ganske viktig å treffe med noe som passer bilen der.

Det er bare det at dersom dekkene passet første sesong, så burde det ikke være annerledes andre sesong...

Antar at noe så banalt som endeledd er sjekket og tenkt over? (Og det burde vel oppleves mer i fronten enn i bakenden?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, yarnslayer skrev:

Du har jo stive stamme vs myke stamme og rund dekkprofil vs en flatere dekkprofil.

Ganske viktig å treffe med noe som passer bilen der.

Det er bare det at dersom dekkene passet første sesong, så burde det ikke være annerledes andre sesong...

Antar at noe så banalt som endeledd er sjekket og tenkt over? (Og det burde vel oppleves mer i fronten enn i bakenden?)

Ja, endeledd, dempere, bærearmer og stabstag er sjekket, så det skal visst ikke være noe problem der.. Er ganske flat dekkprofil på hjulene, og disse kom jo fra forhandler, så da burde de passe bilen mener jeg da! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Uansett dekkproblem eller andre ting, bilen er ny og har garanti. Er det dekk som gjør sporingen, og dekkene sto på bilen fra leverandør, så er problemet forhandlerens problem. Lever bilen og la dem fikse problemet.

 

enig der!  greit å diskutere feil mv her inne, men så lenge bilen har rest garanti/reklamasjonsrett, er det bare å pushe på forhandleren! cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Uansett dekkproblem eller andre ting, bilen er ny og har garanti. Er det dekk som gjør sporingen, og dekkene sto på bilen fra leverandør, så er problemet forhandlerens problem. Lever bilen og la dem fikse problemet.

Der sa du noe fornuftig Lafterolf! Jeg har hatt alle kontrollene på garanti, så det bør jo selvfølgelig gjelde dekkene også! Da blir det Vianor til uka tenker jeg!^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk kan spore, helt utvilsomt, og nye dekk kan fikse problemet, tilsynelatende.

En så ny bil skal ikke spore. Selv om nye dekk fikser problemet kan det tenkes det egentlig bare kamuflerer problemet. Selv om de flere ganger har sett på bilen kan det godt tenkes noe ikke er som det skal være. 

 

Har du selv kjøpt dekkene på Vianor, eller var de levert med bilen?  

 

Er de levert med bilen mener jeg det er merkeforhandlerens problem. Var borti det samme på en Landcruiser som hadde gått 50 tusen km. Den sporet mye, bilen ble levert inn to ganger, og de sa alt var i orden. Siste gang ble den levert til en annen merkeforhandler som justerte på firehjulskontroll og det var mye galt. Dvs at de to første kontrollene besto av å pille nese og klø seg på ballene. Altså ingen fiks.

 

Lever inn bilen og forlang problemet fikset. Mener de problemet er dekk burde Landrover gå ut med hvilke dekk bilen må ha. Det kan ikke være sånn at en ny bil bare kan kjøres på ett knippe utvalgte dekk, det blir for dumt selv for Landrover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporing er et "uløselig" problem med "en million" teorier.  Diskutert her på forumet og andre steder i evigheter.

Det er dog noen konkrete ting man kan gå ut fra.

  • Hjulopphenget må være i orden.  Dessverre er man prisgitt at verkstedet gjør en skikkelig jobb.  Spissingen er viktig og den kan man relativt lett kontrollere og justere selv.  Fra dekkforhandler har jeg fått vite at man med fordel kan ha litt mer toe-in enn spesifisert fra fabrikk.  Dette grunnet våre sporslitte veier og at en bil med mer to-in generelt er mer stabil.  Det kan dog føre til overdreven dekkslitasje om man går for langt.  Her må man nok prøve seg frem.  Jeg har selv positiv erfaring med dette.
  • Slitte dekk sporer mer enn nye dekk.  Slitebanen blir flatere og bredere (særlig de med runde skuldre) etter hvert som de blir slitt.  Dette gir bedre veigrep og dekk med godt veigrep sporer mer enn dårlige dekk.  Derfor bedrer det seg alltid om man kjøper nye dekk.  Litt høyere dekktrykk kan være en fordel.
  • Dekk er forskjellige.  Det er umulig å si om et dekk sporer eller ikke ved å se på det.  Noen sverger til dekk med runde kanter mens andre sverger til rette kanter.  Min erfaring er at begge kan spore men at det varierer med hvordan veien er slitt.  F.eks. opplevde jeg sporing i Festningstunnelen i Oslo hvor veien var moderat slitt mens veien ovenfor Rødberg med dype hjulspor ikke ga sporingstendenser i det hele tatt.  Samme dag...
  • Servostyringen kan ha en feil som kan minne om sporing.  Jeg har opplevd at den på en måte går i trinn.  Ikke reagerer skikkelig på små rattutslag og så gjør et lite hopp.  Dette høres kanskje dramatisk ut men det var ganske subtilt.  Det ble fikset med en dose RVS (RVS er av mange betraktet som Snake oil eller lurium)

Jeg ser du vært innom mye av dette allerede.  At det ikke ble noen endring med vinterdekkene er overraskende.  Da er det nærliggende å tenke på ting som ikke har med dekk å gjøre.  Prøv litt mer toe-in kanskje.  Om overføring av krefter til bakhjulene er i uorden kan nok det merkes i svinger men jeg er usikker på om det vil påvirke noe på rettstrekninger.  Stabilitetskontroll eller ETC kan nok føre til sporingsaktige symptomer.  Her feil impulser fra styrevinkelsensor, aksellerometere o.l. en mulig årsak.  Det er kanskje en idé å kjøre med diagnose tilkoblet for å logge aktiviteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Tore Kjernmoen said:

Servostyringen kan ha en feil som kan minne om sporing.  Jeg har opplevd at den på en måte går i trinn.  Ikke reagerer skikkelig på små rattutslag og så gjør et lite hopp.  Dette høres kanskje dramatisk ut men det var ganske subtilt.  Det ble fikset med en dose RVS (RVS er av mange betraktet som Snake oil eller lurium)

Der sier du noe. D4 får jo en oppførsel som likner beskrivelsen når nederste ledd på styrestaget stivner. ...

Nå er vel det mest et problem på biler med ganske bratt vinkel på rattstammen. Freelandere har generelt sett ikke hatt dette problemet. Og det er også veldig tidlig å skulle få sånt? Men det kan jo seff ha fått en smell.

 

Uansett. Det minnet også om kraftig sporing på "ikkesporete vei". (Vi hadde vel tolket det sånn, om det ikke på vår D4 var medfulgt av et "knepp" fra rattstammen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jøje meg! Her ser det ut til at det kanskje kan eskalere over problemet med dekk ja Tore. Jeg synes det er rart når to velkjente merkeforhandlere erklærer bilen for HELT frisk, men allikevel føles bilen som hjulboltene er løse til tider.. Jeg har vært inne på tanken om at den elektriske styringen av kraftfordelingen kanskje tuller litt. Det er jo tydeligvis ikke noe reint mekanisk her iom friskmeldingen. Rent bortsett fra Toe-In stillingen da, som er en mulighet.  men da får nok verkstedet bare beholde bilen noen dager, og teste den skikkelig.  Tror ikke de har fått testet den skikkelig ved prøvekjøring i rushtiden i bynære strøk. Det kan da ikke være nødvendig at man må kjøre rundt med diagnoseverktøy, og spare verkstedet for tid! :P

 

Lafterolf, sommerhjul satt på bilen da vi hentet den hos Sandven, og vinterhjul ble ettersendt! Antar at de er anbefalt av Land Rover! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jaja, da har bilen vært på det veletablerte Land Rover-verkstedet i Bærum. Leverte bilen 0745 om morgenen. Her fikk jeg beskjed om at det ikke var sikkert de fant noe iom at de allerede hadde utført 4-hjulskontroll for ikke lenge siden. Og uansett, noen biler sporer litt og sånn er det bare fortalte servicemottakerene til meg. Det synes jeg ikke var helt greit å si!! :angry: Makan til arroganse skal du lete lenge etter! Prøv å si det samme til en som har kjøpt ny Range Rover Vogue til 1,5 mill..

Uansett, jeg ble med mekanikeren, som forøvrig var en veldig hyggelig og sympatisk type, på en prøvekjøring, og han konstaterte at bilen sporet fortsatt, selv etter at det er skiftet dekk siden sist, og 4-hjulskontroll ble utført for kort tid siden!

Bilen ble så tatt inn igjen. Venta en hel dag på den, og kl 1630, 30 minutter før stengetid, får jeg en tekstmelding om at bilen var ferdig. Drar så og henter bilen og veldig glad for å kunne kjøre bilen hjem! Men akk nei, bilen var faktisk verre enn tidligere!! Og dette tross at de ila samme dag hadde utført ny 4-hjulskontroll med sitt nyeste testanlegg... :(

Skuffet kjørte jeg bilen RETT tilbake, og gjett hvem som skal få en telefon imorgen..

Kjenner at jeg begynner å bli litt lei dette, bilen er jo god, men å holde på frem og tilbake på verksted, det blir for dumt med en 1 år gammel bil!!

Fortsettelse følger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må si meg enig der du nevner arroganse på verkstedene  har vært i kontakt med british cars i kr sand, og autostrada i porsgrunn og de er ovenpå og lite høflige i tonen. Virket veldig lite hjelpsomme på tlf vertfall.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstillingen (gitt at det er den som er problemet) burde jo ikke være sort magi. I alle fall ikke på en såpass ny bil.

 

Kanskje det kunne være en idè å ta den til et helt annet verksted, som "bare" er dyktige, men ikke nødvendigvis har noe med LR å gjøre?

 

Ellers har det vel vært en recall ifb med forstillingen på DS og Evoque. Kan jo være verdt å sjekke opp om din bil er berørt.
https://www.cars.com/articles/recall-alert-2016-2017-land-rover-discovery-sport-range-rover-evoque-1420692837840/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Trondshj! Jeg skal sjekke produksjonsdato på bilen vår!

Tiden for denne saken er over.

Enden på visa, ble altså 3 4-hjulskontroller hos nevnte verksted i Bærum. Det viste seg at grunnen til at bilen ble verre etter 2 forsøk, var at dette hadde blitt gjort av en mekaniker som ikke hadde nok erfaring med utstyret.. :unsure:

Den tredje og siste gangen fikk jeg bilen tilbake, men da i samme tilstanden som da bilen ble levert første gangen..

 

Oppgitt tok jeg bilen med hjem.. Vi bestemte oss for å prøve å bytte dekk, da dekkekspertene på Vianor mente de gamle dekkene kunne ha fått skjev slitasje pga feil i hjulstillingen.

Da jeg leverte inn bilen for skift, fikk jeg raskt beskjed om at dekkene mine var for brede ifht vognkort og anbefalt fra fabrikk?? Veldig rart synes nå jeg. Men vi fikk på nye dekk, i rett dimensjon 225/60-18 (anbefalt er 225/65-17. Jeg hadde 235/60-18)

Tro det eller ei, sporingen forsvant..

Så, all ære til Vianor, og fy skam til disse merkeverkstedene som ikke sjekket dette som det første på listen av feilsøking. Selvfølgelig burde jeg tenkt på dette selv, men iom at jeg fikk dekkene fra forhandleren, så tenkte jeg at dette skulle være greit! Aldri trodde jeg at noen så små forskjeller på dekk, skulle ha så mye å si! Og jammen hadde det vært mye pes å spare hadde jeg bare tenkt på dette før..

 

Får vel si at det endte godt, selv om jeg nå bare "venter" på neste overraskelse.. ;)

 

 

Endret av Mr.T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan og være så enkelt som veibane. Er ikke akkurat imponerende bra de fleste plasser.

Har aldri opplevd så mye sporing som her i Norge, uansett hvilken bil. Sommerferie ble

tilbrakt

i UK og måtte jo kjøre gjennom noen land for å komme ditt. Sporing ble glemt så snart man

kjører ombord ferjen i Kristiansand. Trikk følelsen kom tilbake når man kjører ut på E(RV)-39

igjen fra Kristiansand. Sånn er det bare.

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, qcnr skrev:

Det kan og være så enkelt som veibane. Er ikke akkurat imponerende bra de fleste plasser.

Har aldri opplevd så mye sporing som her i Norge, uansett hvilken bil. Sommerferie ble

tilbrakt

i UK og måtte jo kjøre gjennom noen land for å komme ditt. Sporing ble glemt så snart man

kjører ombord ferjen i Kristiansand. Trikk følelsen kom tilbake når man kjører ut på E(RV)-39

igjen fra Kristiansand. Sånn er det bare.

Ja, du har rett i trikkeskinnene.. Fikk plutselig følelsen av at vi har overreagert litt på dette.. :D

 

55 minutter siden, telindnor skrev:

Jøss...:blink:

Godt det ordnet seg :)

 

Ja, det var egentlig veldig greit! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...