Gå til innhold

Bremsevarsel og olje-lekasje ved nav.


-Skippy-

Anbefalte innlegg

På vei opp på fjellet her forleden begynte bremsevarsel-lampen min å blinke, vanlig feilsøking som håndbrekk-bryter og sjekk av bremsevæske nivå ble gjort, men dette så greit ut.

På vei ned igjen nappet jeg av pluggene på nivåbryter og håndbrekk. Heller ikke dette gjorde heller forskjell.

Sjekker bremseklosser og finner ujevnt slitte klosser bak på førersiden. Ytre klossen var slitt helt ned, og lite slitasje på indre klossen pga en lekasje på innsiden av hubben.

Kan lampen begynne å lyse av dette?

 

Videre så har jeg hatt dårlig "stub-axle oil seal" etter inspeksjon av stikk-akslingene, men dette har vært i form av svetting rundt plast-koppen på navet.

Er det pakningen innforbi hjul-lagerene som gitt seg, eller tror dere det er "stub-axle oil seal" som gir olje lekasje her?

 

110 MY2001, 185k km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujevnt slitte klosser er oftest trege sylindre i bremseklaven/kaliper.

 

Lekkasjen er nok fra simring mot hjullager. Vil tro du har en simring til i akseltappen som lekker, for td5 har ikke oljesmøring i navet. Jeg ville ikke byttet den simringen, olje smører lager godt.

 

Angående varsellampen, har du ABS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg har ikke diagnose apparat, godt påskudd for å kjøpe det. 

 

ABS og TC fungerte på fjellet, både lampe og funksjon. Men ikke sett noe til dette sammen med bremsevarselet.

Rødlampa lyser heller ikke fast, så jeg mistenker kabelgnag mot gods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...