Gå til innhold

Serie 2a 1959


Njebsen

Anbefalte innlegg

For Noen mnd siden ga jeg vekk en del serie deler....skulle ikke ha det igjen.  men Så har jeg i dag kjøpt en serie 2a... !

 

Bilen er original rød/orange men er malt blå en eller annen gang. Den har dessuten lampe foran på taket så jeg tenker at den kam ha vært i redningstjenesten en  gang?

 

Jeg planlegger ikke, fordi jeg ikke har kompetansen til, å gjøre en full overhaling. Jeg skal beholde patina. Ramma virker veldig hel og grei.  Målet er å få en som starter og går og som kan kjøres noen hundretalls(:)) kilometer i uka i sommerferien.

 

Fjærer/dempere bak må byttes. Bilen henger bak antar dette er fjærene. 

 

Girkassa sliter. Bytte eller overhale. Bør man sette inn r380?

 

Helt nytt elektro. Noen som har erfaring med å bestille helt ny pakke som denne? https://www.autosparks.co.uk/finder/car/land+rover/series+2a

 

tenker håndpusse kroppen og male med rull der det behøves. 

 

Nye seter. Forslag?

 

SideLyktene foran er knust. Tenker replika fra paddocks. 

 

Får se hvordan dette går. Har ikke dårlig tid men vil gjerne ha den på veien til sommeren. Uten tak naturligvis!

 

Hvis noen var å så på bilen via annonsen og har innspill på ting som bør ordnes som blåruss øynene mine ikke har sett så si i fra. 

 

Hvis det MOT FORMODNING er noen som ikke har noe (viktigere) å gjøre i vinter og vil bytte noen timer på girkassa mot noen flakser vin er det bare å sende melding :-)

 

For øvrig dersom noen har mer infor på bilen så skrik ut!!

 

0F51EB7B-2EC3-4B46-AAF7-723AB58D72BB.png

5CB56D4C-4A60-4B25-B519-89520213BEEC.png

ED1C1410-E0E2-460B-86BE-1E31975F2B59.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer.

Skal du gjøre noe så gå mot mest mulig opprinnelig. 

Tror ikke de ble levert i rød eller orange. 

Avdekk historien på bilen, Statens Vegvesen skaffer eierhistorikk. I 1959 var det ikke mulig å kjøpe bil for private, den har nok blitt solgt som firmabil. 

Om du på død og liv skal lakkere så gå for noe som stemmer med historien på bilen. Hva er mer fint enn firmanavn på dørene om den en gang har hatt det?

 

Disse bilene deltok i dugnaden med å bygge landet, fremhev den, for det er nok av biler som framstår som den dagen de trillet av samlebåndet. Fabrikkmuseum overlates til fabrikken. 

 

Så mitt råd er, få orden på det mekaniske og bruk bilen lengst mulig med den historiske slitasjepatinaen den har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Njebsen skrev:

4wd er låst 

Hmm. Tapp kassa og transfer og sjekk etter smådeler. Feil sitter i transferkassa. Girkasser er vanskelige å finne i god stand. Transfer i din ville jeg prøvd å løsne mens kassa sitter i bilen hvis det er mulig. Et oljeskift avdekker mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Njebsen skrev:

4wd er låst 

Så det er fordelingskassen du sliter med, ikke hovedgirkassen. Den er vesentlig lettere å finne i god stand siden de nesten er evigvarende.

Ta likevel en sjekk av overføringer. Det kan være så enkelt at noe har satt seg siden bilen har stått lenge.

 Du har sikkert satt deg inn i hvordan de virker? Den spaken med gul knott spretter opp av seg selv om du beveger høy/lavgirspaken inn-ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ahok skrev:

Gratulerer! Regner med det var denne jeg kjørte forbi på Bygdøy tidligere i høst.

 

 

 

Det stemmer ! 

8 timer siden, gautes skrev:

Ja.

Ja.

Nei

Fikk senest oversikt på en 80" i fjor.

 

Du som kjøpte den 80en som lå på Finn til rundt 70,000? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...