Michaelskare Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Land Rover Discovery 3 2006 HSE. Hei, har hatt en uling i bilen fra 50kmt og oppover, særlig når jeg slipper gassen. Ved jevn gass uten pådrag hører jeg lyden minst og det høres ut som det kommer fra differensialen bak. I dag byttet jeg olje på den, og det var en god del spon i olja. Noen som vet riktig olje for frem og bakdiff og hvor mye? Jeg fylte 1.61l da det var det jeg kunne lese ut i fra instruksjonsbok. Er da neste utvei å bytte hele differensialen? Isåfall, hva koster dette ca og eventuelt tips til verksted jeg burde gjøre det. Holder til i Hønefoss, men har ingen problem med å kjøre litt hvis noen har spesielt gode erfaringer med et verksted. Kan forøvrig nevne at det som rant ut av differensialen var kun ca. 1l olje. Legger ved bilde av plugg. Olja jeg brukte: Setter pris på alle svar! Endret 9. november 2018 av Michaelskare Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Det er riktig olje du har til både fremme og bak, med mindre du har elektrisk differensialsperre bak. 0,6l fremme og 1,1l bak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelskare Skrevet 9. november 2018 Forfatter Del Skrevet 9. november 2018 Jeg fyllte 1.51 bak. Hvordan sjekker jeg om jeg har elektrisk differensialsperre? D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Den ser sånn ut. De færreste har det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelskare Skrevet 10. november 2018 Forfatter Del Skrevet 10. november 2018 15 timer siden, Hanslr skrev: Den ser sånn ut. De færreste har det. Da har jeg nok fyllt på for mye servoolje. Får ratt av det som er for mye å se da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Får man på så mye? Når jeg byttet så begynte det å renne ut igjen på oppgitt mengde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelskare Skrevet 10. november 2018 Forfatter Del Skrevet 10. november 2018 1 time siden, jorgenht skrev: Får man på så mye? Når jeg byttet så begynte det å renne ut igjen på oppgitt mengde. Rant ikke over på 1.6dl hos meg engang? Trodde det skulle renne over jeg og, men turte ikke ha på mer enn 1.61l Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Det var jo artig, kommer sikkert en voksen på banen med fasit snart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Tror ikke diffen din er så mye å bekymre seg for (med forbehold om å ta grusomt feil), med mindre du har veldig høy kilometerstand. Spon i oljen er heller ikke uvanlig. Spesielt ikke om man følger LR sine intervaller. Dreneringspluggen er magnetisk, så at det var mye graks på den er ikke så rart. Lønner seg også å ta ut påfyllingsplugg først. Da renner oljen ut raskere, og tar (forhåpentligvis) med seg mer av urenhetene på veien ut. Når det gjelder oljemengden skal jeg ikke uttale meg. Tipper at uling din kommer fra mellomaksellageret ditt jeg. Det er nesten for slitasjedel å regne på D3/D4. Sjekk dette før du gjør noe drastisk med diffen. Når det gjelder gode verksteder, så har jeg hatt gode erfaringer med Techno Classic på Liertoppen, men det finnes også andre med god kompetanse på LR i Osloområdet. Om banken plager deg med telefoner fordi kontoen din er full, så kan du jo eventuelt besøke merkeforhandler. :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totveit Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 1,61liter låter veldig kjennslig i hukommelsen min - om du har e-diff. det har min, og jeg mener som kjent å dra kjensel på det tallet ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Mener det er 1.1 liter uten difflock og 1.5liter med difflock. Er vel ikke en ukjent sak at også den bakre diffen kan begynne å ule. Ville uansett kikket på mellomaksellageret først. skulle det vise seg å være diffen er det en på Hurum som overhaler til en fornuftig pris. Du finner han på Finn hvis du søker på differensial Discovery vil jeg tro. lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelskare Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 22 timer siden, trondshj skrev: Tror ikke diffen din er så mye å bekymre seg for (med forbehold om å ta grusomt feil), med mindre du har veldig høy kilometerstand. Spon i oljen er heller ikke uvanlig. Spesielt ikke om man følger LR sine intervaller. Dreneringspluggen er magnetisk, så at det var mye graks på den er ikke så rart. Lønner seg også å ta ut påfyllingsplugg først. Da renner oljen ut raskere, og tar (forhåpentligvis) med seg mer av urenhetene på veien ut. Når det gjelder oljemengden skal jeg ikke uttale meg. Tipper at uling din kommer fra mellomaksellageret ditt jeg. Det er nesten for slitasjedel å regne på D3/D4. Sjekk dette før du gjør noe drastisk med diffen. Når det gjelder gode verksteder, så har jeg hatt gode erfaringer med Techno Classic på Liertoppen, men det finnes også andre med god kompetanse på LR i Osloområdet. Om banken plager deg med telefoner fordi kontoen din er full, så kan du jo eventuelt besøke merkeforhandler. :p Hei, og takk for utfyllende svar! Jeg har nylig kjøpt bilen, og det var forrige eier som fortalte meg at dette var differensialen, derfor jeg har startet der. Jeg skal uansett sjekke mellomaksellageret. Bilen har 243k på telleren. 1 time siden, Norwegianwood skrev: Mener det er 1.1 liter uten difflock og 1.5liter med difflock. Er vel ikke en ukjent sak at også den bakre diffen kan begynne å ule. Ville uansett kikket på mellomaksellageret først. skulle det vise seg å være diffen er det en på Hurum som overhaler til en fornuftig pris. Du finner han på Finn hvis du søker på differensial Discovery vil jeg tro. lykke til! Difflock, vil si at biffen låser seg i riktig program? Hvis jeg følger med på min inne på skjermen, så låser den seg når det trengs i lavserie. Ja, jeg så han på Hurum! Takk for tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelskare Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 Noen som vet om påfyllingshullet til differensialen har en form for peilefunksjon? Vet at på noen biler er det riktig nivå når det er opp til påfyllingshullet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 De har dessverre ikke vært så elskverdige å lage et peilehull. Det er kun tappe ut og fyll på angitt mengde. Hvis du har låst hengelås på både senterdifferensial og bakdifferensial så er du jo en av de heldigeHan Christian på hurum tok frontdiffen min, ble veldig bra! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 27 minutter siden, Norwegianwood skrev: De har dessverre ikke vært så elskverdige å lage et peilehull. Det er kun tappe ut og fyll på angitt mengde. Hvis du har låst hengelås på både senterdifferensial og bakdifferensial så er du jo en av de heldigeHan Christian på hurum tok frontdiffen min, ble veldig bra! Vet ikke om det er det samme på D3 og D4, men på D4 så dukker hengelåsen opp på bakdiffen i enkelte programmer - selv om jeg ikke har sperre. Så jeg måtte sjekke ekstra da det skulle byttes på min. 56 minutter siden, Michaelskare skrev: Hei, og takk for utfyllende svar! Jeg har nylig kjøpt bilen, og det var forrige eier som fortalte meg at dette var differensialen, derfor jeg har startet der. Jeg skal uansett sjekke mellomaksellageret. Bilen har 243k på telleren. Difflock, vil si at biffen låser seg i riktig program? Hvis jeg følger med på min inne på skjermen, så låser den seg når det trengs i lavserie. Ja, jeg så han på Hurum! Takk for tips! Om forrige eier nylig byttet mellomaksel, så kan det nok være diffen. Om det er den orginale som sitter der, så lever den nok på lånt tid. Mulig at mellomakslene på D3 lever litt lengre enn på D4, da det er litt mer belastning på denne akselen på sistnevnte (men det er samme del). FL2 har jo en noe dårlig bakdiff, som pleier å takke for seg relativt "tidlig". Vår FL2 passerer snart 200.000 km og har fortsatt orginal bakdiff. Men vi har skiftet olje relativt ofte, og det kan være at det har gjort at den har greid seg så langt. Du gjør i alle fall ikke livet kortere til et gitt komponent om du tar oljeskift hyppigere enn det produsenten anbefaler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelskare Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 Tok den en tur på jordet for å se: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelskare Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 21 minutter siden, trondshj skrev: Vet ikke om det er det samme på D3 og D4, men på D4 så dukker hengelåsen opp på bakdiffen i enkelte programmer - selv om jeg ikke har sperre. Så jeg måtte sjekke ekstra da det skulle byttes på min. Om forrige eier nylig byttet mellomaksel, så kan det nok være diffen. Om det er den orginale som sitter der, så lever den nok på lånt tid. Mulig at mellomakslene på D3 lever litt lengre enn på D4, da det er litt mer belastning på denne akselen på sistnevnte (men det er samme del). FL2 har jo en noe dårlig bakdiff, som pleier å takke for seg relativt "tidlig". Vår FL2 passerer snart 200.000 km og har fortsatt orginal bakdiff. Men vi har skiftet olje relativt ofte, og det kan være at det har gjort at den har greid seg så langt. Du gjør i alle fall ikke livet kortere til et gitt komponent om du tar oljeskift hyppigere enn det produsenten anbefaler. Jeg får uansett gå over mellomakselagrene Takk for all hjelp så langt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Men har du fyllt den avbildede 75w-90 olja på diffen bak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelskare Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 (endret) 14 minutter siden, Hanslr skrev: Men har du fyllt den avbildede 75w-90 olja på diffen bak? Ja, 1.61l Endret 11. november 2018 av Michaelskare Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 LR019727 Da skal du ha denne oljen, eller tilsvarende. Det jeg kunne finne angående mengde er 1,6 l på ny differensial (tørr). Og 1,5 l ved oljeskift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelskare Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 14 timer siden, Hanslr skrev: LR019727 Da skal du ha denne oljen, eller tilsvarende. Det jeg kunne finne angående mengde er 1,6 l på ny differensial (tørr). Og 1,5 l ved oljeskift. Da virker det som jeg har gjort riktig, så lenge jeg har elektronisk differensial (noe jeg fortsatt er litt usikker på). Ikke akkurat den oljen du sendte, men er jo en tilsvarende jeg har brukt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 (endret) Vet ikke om denne kan gjøre det enklere? Øverste illustrasjon viser diff med sperre, den nederste uten. Om du har motoren for sperre (markert med 4-tallet), så har du sperre. Om denne mangler, så har du ikke det. Edit: Dette er fra verkstedsmanualen for D4, men så langt jeg vet så er det indentisk på D3 og D4. Endret 12. november 2018 av trondshj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelskare Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 1 time siden, trondshj skrev: Vet ikke om denne kan gjøre det enklere? Øverste illustrasjon viser diff med sperre, den nederste uten. Om du har motoren for sperre (markert med 4-tallet), så har du sperre. Om denne mangler, så har du ikke det. Edit: Dette er fra verkstedsmanualen for D4, men så langt jeg vet så er det indentisk på D3 og D4. Takk for bildene Trond! Setter pris på all hjelp, skal få tatt en titt til under bilen etterpå! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Med sperre bak skal man enkelt forklart ikke ha samme olje som fordiff. Jeg ser noen Google søk på LR019727 gir deg 75W90 oljen for fordiff. BOT720 oljen fra Castrol som bakdiff med sperre originalt skulle ha er gått ut av produksjon for vanlige butikker, og erstattet med en 75W140 olje. Men, man kan også få tak i Castrol BOT720 olje som er Jaguar/Landrover merket, med delenr C2D3650. Og som nevnt her, påfyllingshullet på diffene er ikke ett mål. Diffene skal ha oppgitt mengde olje. Og for all del om du har sperre, den bolten med det lange sekskanta hodet er ikke påfyllingspluggen. Noen uheldige har skrudd den ut og endt opp med å måtte bytte/re-bygge diffen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Oljen du har brukt er ikke tilsvarende LR019727. 75w-90 er for differensial uten sperre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.