Gå til innhold

Feil på differensial Discovery 3


Michaelskare

Anbefalte innlegg

Land Rover Discovery 3 2006 HSE. 

 

Hei, har hatt en uling i bilen fra 50kmt og oppover, særlig når jeg slipper gassen. Ved jevn gass uten pådrag hører jeg lyden minst og det høres ut som det kommer fra differensialen bak. I dag byttet jeg olje på den, og det var en god del spon i olja. Noen som vet riktig olje for frem og bakdiff og hvor mye? Jeg fylte 1.61l da det var det jeg kunne lese ut i fra instruksjonsbok. 

 

Er da neste utvei å bytte hele differensialen? Isåfall, hva koster dette ca og eventuelt tips til verksted jeg burde gjøre det. Holder til i Hønefoss, men har ingen problem med å kjøre litt hvis noen har spesielt gode erfaringer med et verksted.  

 

Kan forøvrig nevne at det som rant ut av differensialen var kun ca. 1l olje. 

 

Legger ved bilde av plugg. 

45663303_250684445800382_6114469361328586752_n.jpg

 

Olja jeg brukte: 

3F07311C-E694-43E8-A58F-55E3C15E4E7C.jpeg

Setter pris på alle svar!

Endret av Michaelskare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke diffen din er så mye å bekymre seg for (med forbehold om å ta grusomt feil), med mindre du har veldig høy kilometerstand. Spon i oljen er heller ikke uvanlig. Spesielt ikke om man følger LR sine intervaller. Dreneringspluggen er magnetisk, så at det var mye graks på den er ikke så rart. Lønner seg også å ta ut påfyllingsplugg først. Da renner oljen ut raskere, og tar (forhåpentligvis) med seg mer av urenhetene på veien ut. Når det gjelder oljemengden skal jeg ikke uttale meg.

 

Tipper at uling din kommer fra mellomaksellageret ditt jeg. Det er nesten for slitasjedel å regne på D3/D4. Sjekk dette før du gjør noe drastisk med diffen.

 

Når det gjelder gode verksteder, så har jeg hatt gode erfaringer med Techno Classic på Liertoppen, men det finnes også andre med god kompetanse på LR i Osloområdet. Om banken plager deg med telefoner fordi kontoen din er full, så kan du jo eventuelt besøke merkeforhandler. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er 1.1 liter uten difflock og 1.5liter med difflock.

Er vel ikke en ukjent sak at også den bakre diffen kan begynne å ule. Ville uansett kikket på mellomaksellageret først.

skulle det vise seg å være diffen er det en på Hurum som overhaler til en fornuftig pris. Du finner han på Finn hvis du søker på differensial Discovery vil jeg tro.

lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, trondshj skrev:

Tror ikke diffen din er så mye å bekymre seg for (med forbehold om å ta grusomt feil), med mindre du har veldig høy kilometerstand. Spon i oljen er heller ikke uvanlig. Spesielt ikke om man følger LR sine intervaller. Dreneringspluggen er magnetisk, så at det var mye graks på den er ikke så rart. Lønner seg også å ta ut påfyllingsplugg først. Da renner oljen ut raskere, og tar (forhåpentligvis) med seg mer av urenhetene på veien ut. Når det gjelder oljemengden skal jeg ikke uttale meg.

 

Tipper at uling din kommer fra mellomaksellageret ditt jeg. Det er nesten for slitasjedel å regne på D3/D4. Sjekk dette før du gjør noe drastisk med diffen.

 

Når det gjelder gode verksteder, så har jeg hatt gode erfaringer med Techno Classic på Liertoppen, men det finnes også andre med god kompetanse på LR i Osloområdet. Om banken plager deg med telefoner fordi kontoen din er full, så kan du jo eventuelt besøke merkeforhandler. :p

Hei, og takk for utfyllende svar! Jeg har nylig kjøpt bilen, og det var forrige eier som fortalte meg at dette var differensialen, derfor jeg har startet der. Jeg skal uansett sjekke mellomaksellageret. Bilen har 243k på telleren. 

 

1 time siden, Norwegianwood skrev:

Mener det er 1.1 liter uten difflock og 1.5liter med difflock.

Er vel ikke en ukjent sak at også den bakre diffen kan begynne å ule. Ville uansett kikket på mellomaksellageret først.

skulle det vise seg å være diffen er det en på Hurum som overhaler til en fornuftig pris. Du finner han på Finn hvis du søker på differensial Discovery vil jeg tro.

lykke til!

 

Difflock, vil si at biffen låser seg i riktig program? Hvis jeg følger med på min inne på skjermen, så låser den seg når det trengs i lavserie. Ja, jeg så han på Hurum! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Norwegianwood skrev:

:lol:De har dessverre ikke vært så elskverdige å lage et peilehull. Det er kun tappe ut og fyll på angitt mengde. Hvis du har låst hengelås på både senterdifferensial og bakdifferensial så er du jo en av de heldige:DHan Christian på hurum tok frontdiffen min, ble veldig bra! 

 

Vet ikke om det er det samme på D3 og D4, men på D4 så dukker hengelåsen opp på bakdiffen i enkelte programmer - selv om jeg ikke har sperre. Så jeg måtte sjekke ekstra da det skulle byttes på min.

 

56 minutter siden, Michaelskare skrev:

Hei, og takk for utfyllende svar! Jeg har nylig kjøpt bilen, og det var forrige eier som fortalte meg at dette var differensialen, derfor jeg har startet der. Jeg skal uansett sjekke mellomaksellageret. Bilen har 243k på telleren. 

 

Difflock, vil si at biffen låser seg i riktig program? Hvis jeg følger med på min inne på skjermen, så låser den seg når det trengs i lavserie. Ja, jeg så han på Hurum! Takk for tips!

 

Om forrige eier nylig byttet mellomaksel, så kan det nok være diffen. Om det er den orginale som sitter der, så lever den nok på lånt tid. Mulig at mellomakslene på D3 lever litt lengre enn på D4, da det er litt mer belastning på denne akselen på sistnevnte (men det er samme del).

 

FL2 har jo en noe dårlig bakdiff, som pleier å takke for seg relativt "tidlig". Vår FL2 passerer snart 200.000 km og har fortsatt orginal bakdiff. Men vi har skiftet olje relativt ofte, og det kan være at det har gjort at den har greid seg så langt.

 

Du gjør i alle fall ikke livet kortere til et gitt komponent om du tar oljeskift hyppigere enn det produsenten anbefaler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, trondshj skrev:

 

Vet ikke om det er det samme på D3 og D4, men på D4 så dukker hengelåsen opp på bakdiffen i enkelte programmer - selv om jeg ikke har sperre. Så jeg måtte sjekke ekstra da det skulle byttes på min.

 

 

Om forrige eier nylig byttet mellomaksel, så kan det nok være diffen. Om det er den orginale som sitter der, så lever den nok på lånt tid. Mulig at mellomakslene på D3 lever litt lengre enn på D4, da det er litt mer belastning på denne akselen på sistnevnte (men det er samme del).

 

FL2 har jo en noe dårlig bakdiff, som pleier å takke for seg relativt "tidlig". Vår FL2 passerer snart 200.000 km og har fortsatt orginal bakdiff. Men vi har skiftet olje relativt ofte, og det kan være at det har gjort at den har greid seg så langt.

 

Du gjør i alle fall ikke livet kortere til et gitt komponent om du tar oljeskift hyppigere enn det produsenten anbefaler. :)

Jeg får uansett gå over mellomakselagrene :D Takk for all hjelp så langt! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Hanslr skrev:

LR019727 

 

Da skal du ha denne oljen, eller tilsvarende.

 

Det jeg kunne finne angående mengde er 1,6 l på ny differensial (tørr). Og 1,5 l ved oljeskift.

Da virker det som jeg har gjort riktig, så lenge jeg har elektronisk differensial (noe jeg fortsatt er litt usikker på). Ikke akkurat den oljen du sendte, men er jo en tilsvarende jeg har brukt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om denne kan gjøre det enklere?

 

image.png

Øverste illustrasjon viser diff med sperre, den nederste uten. Om du har motoren for sperre (markert med 4-tallet), så har du sperre. Om denne mangler, så har du ikke det. :)

 

Edit: Dette er fra verkstedsmanualen for D4, men så langt jeg vet så er det indentisk på D3 og D4. 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

Vet ikke om denne kan gjøre det enklere?

 

image.png

Øverste illustrasjon viser diff med sperre, den nederste uten. Om du har motoren for sperre (markert med 4-tallet), så har du sperre. Om denne mangler, så har du ikke det. :)

 

Edit: Dette er fra verkstedsmanualen for D4, men så langt jeg vet så er det indentisk på D3 og D4. 

Takk for bildene Trond! Setter pris på all hjelp, skal få tatt en titt til under bilen etterpå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sperre bak skal man enkelt forklart ikke ha samme olje som fordiff. Jeg ser noen Google søk på LR019727 gir deg 75W90 oljen for fordiff. BOT720 oljen fra Castrol som bakdiff med sperre originalt skulle ha er gått ut av produksjon for vanlige butikker, og erstattet med en 75W140 olje. Men, man kan også få tak i Castrol BOT720 olje som er Jaguar/Landrover merket, med delenr C2D3650.

 

Og som nevnt her, påfyllingshullet på diffene er ikke ett mål. Diffene skal ha oppgitt mengde olje. Og for all del om du har sperre, den bolten med det lange sekskanta hodet er ikke påfyllingspluggen. Noen uheldige har skrudd den ut og endt opp med å måtte bytte/re-bygge diffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...