Gå til innhold

Rask og rå effektøkning - TD5


Elchund

Anbefalte innlegg

For andre gang på ca 2 år har jeg fått mindre enn 15.000km ut av et originalt (eller nei, Britpart eller Mahle eller lignende) luftfilter. Det endrer form, og denne gangen smatt det ut av sporene i luftfilterholderen og lå der som en våt klut. Dette gidder jeg ikke, når jeg samtidig på billigst mulig måte kan få en rå effektøkning, ikke sant? :P:wacko:

 

Så i dag ankom denne her: 20181106_152428.jpg

 

Installasjonen tok kanskje tre minutter, enkel mod. det her! Det gamle filteret så slik ut, etter at jeg hadde "restaurert" det litt i forrige uke og reparert med tape:

 

20181106_152546.jpg

 

 

20181106_152602.jpg

 

Med dette filteret håper jeg det holder, så får det heller bli et par vaske-økter i året for å holde rent.

20181106_152627.jpg
 

Er det noen her som har gått i barndommen som jeg, og satt på "performance filter" av noe slag? Jeg innser selvsagt at jeg ikke får noen merkbar effektøkning, men hvordan er det med holdbarhet? Jeg kjører som regel ganske støvfritt, så jeg er ikke veldig bekymret for motorslitasje og lignenede, mer interessert i om det holder.

 

Tron

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det nye filterelementet trenger "filter olje" - kom det med på kjøpet?  Når det gjeller "performance" så bruker den typen filter å være holdbare, men de puster ikke bedre enn papir (ikke hvis du setter de inn med filterolje). Kjørte en del med filter fra Twin Air og det fungerte i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt når i løpet av de 15.000km våt klut effekten inntrer, jeg kunne jo kjøpt en bunke av de og sjekket regelmessig, men jeg synes egentlig de skulle holde ut intervallet i hvert fall, uten ettersyn. Er ikke det poenget med engangsfiltre?

 

Ellers er innsugssytemet tilsynelatende helt og fint, alle rør sitter der de skal og bilen går som en kule.

 

Filteret kommer ferdig oljet, og med en lapp om vedlikehold. De selger et sett med rensevæske og filterolje, samtidig som de advarer mot å bruke andre produkter. "NEVER use motor oil, diesel fuel(!), ATF or WD-40". Er vel noe slags veldig klissete olje som ikke skal "vandre" inn i MAF'en dette, sagkjedeolje kanskje? Tenker jeg kjøper settet neste høst og bruker det.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis filtret blir sugd i stykker sånn da tror jeg du har for stort under trykk.

Hadde KN filter på min,det gikk i båltønna rimelig kjapt.Merka ingen ting på effekten verken på akselerasjon eller bunndrag med 2-3 tonn hengervekt etter jeg gikk over til papirfilter igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkel rørføring før filteret, alt er originalt og i orden. Sitter en slange mellom filterhuset og inntaket øverst i innerskjermen, kan jo ikke si sikkert at ikke denne svikter ved høy belastning, men som sagt: bilen går jo som en kule. Min tese er at papirfilteret blir for tett på et eller annet tidspunkt, og så drar motorene luft i kantene på filteret. Det har vel kanskje vært mer støvete i sommer enn jeg har tenkt over, skulle sikkert skiftet papirfilteret tidligere.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektøkning:lol::lol: av å bytte en luftfilter :lol::lol: på en Defender :lol::lol: 

Eneste effektøkning er til 'lommeboken' av den du kjøpte filter av.

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt noe lignende i min RRp38 ( som har omtrent samme luftfilter size som deg  )

https://www.island-4x4.co.uk/filter-performance-replace-esr4238-lr027408-da4260-da4271-p-5299.html

 

Trenger ikke å oljes, kan bare blåses/ eller vaskes rent. Koster ikke noe spesielt mer en ett vanlig filter fra øya. Så du kan bare kaste å kjøpe nytt om du vil sløse

( Halve prisen av hva ett Mahle filter koster på Mekonomen her hjemme ) 

 

Air Filter Performance P38 TD5 (To replace ESR4238 LR027408 ) DA4260 DA4271

  • Compatible with snorkels, ideal for use in conjunction with other performance modifications
  • Filters don't need pre-oiling and if the filter gets dirty there is no need to use a cleaner to clear the dirt on the filter - just use air, water or detergent

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Alle strupinger en gjør på luftsiden vil stjele effekt. Følgelig vil "åpnere" filter gi en effektøkning. Så spørs det om superturboperformance filteret faktisk er åpnere?

Er sånt målbart? På store motorer er det det (0,5% på 15000kw skipsdiesel blir fort litt..) og trykkfall over luftfilteret er en av verdiene vi logger daglig (typisk verdi 50-100mm vannsøyle). På en bilmotor hadde jeg ikke giddet. En kasse filter fra uk koster mindre en enn sjuretters fredagsmiddag (6 pils og en pizza), bytt 2 ganger i året. Ferdig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den økte luftmengden som går mellon disse er på bekostning av filtrering.Motorprodusentene  bruker hundrevis av millioner på og lage effektive motorer med god holdbarhet og de ender opp med og bruke papirfilter.Hadde disse filterne vært så bra så hadde nok disse vært standard.

Moderne biler i dag merker en ikke så mye til når luftfiltret har stor motstand etterhvert som det tetter seg ved bruk,for luftmengden motoren får blir registrert av sensorene og justerer drivstofftilførselen etter dette.Men på eldre forgassermotorer og andre sugemotorer merkes det i større grad når luften strupes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tema dette tydeligvis. Får jeg vann i filteret? Det var jo et godt tips, det kunne forklare en ting eller to. Dreneringsplugg? Mangler jeg dette? Det må jeg undersøke, ante ikke at filterboksen hadde noe slikt i det hele tatt.

 

Uansett, i går kjørte jeg fornøyd rundt med det nye filteret, merket som forventet ingen forskjell, men det var jo heller ikke formålet med byttet. Det viktigste er at det holder, så jeg skal sjekke jevnlig hvordan det står til nede i filterhuset, så får vi se.

 

Jeg synes forøvrig at disse testene med nye filtre ikke er så interessante, det som hadde vært interessant er en test med filtre som var kjørt 5-10.000km, hvordan er gjennomstrømningen da?

 

Og så begynner jeg å tenke at det er jo veldig tøft med snorkel da. Bor jo nærme Glomma....hmm :-)

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YMK har helt rett.

Filteret ditt har badet i vann og da slipper det lite luft gjennom og vrenger seg.

Du får gå nøye gjennom alle deler av luftinntaket.

Snorkelinntaket på min Defender har jeg snudd pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎11‎/‎6‎/‎2018 at 10:55 PM, Elchund said:

Det er veldig enkel rørføring før filteret, alt er originalt og i orden. Sitter en slange mellom filterhuset og inntaket øverst i innerskjermen, kan jo ikke si sikkert at ikke denne svikter ved høy belastning, men som sagt: bilen går jo som en kule. Min tese er at papirfilteret blir for tett på et eller annet tidspunkt, og så drar motorene luft i kantene på filteret. Det har vel kanskje vært mer støvete i sommer enn jeg har tenkt over, skulle sikkert skiftet papirfilteret tidligere.

 

Tron

I sommer, her i Østfold, var regn fraværende flere måneder i strekk ... vanligvis pleier det å regne litt (og slå ned støvet) sånn innimellom ijaffal.... :rolleyes:

 

Om filteret ditt har vært vått eller for tett skal jeg ikke spekulere i. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, her i Østfold også :-) Guttungen klager over at han gikk glipp av storinntekt fra plenklipping. Filteret kan vel ha støvet igjen i sommer og så kollapset etter vedvarende væte utover i september, tilbrakte også noen uker til sammen på vestlandet hvor det høljet ned. Har kjørt en time i regnet i dag, i morgen skal alt opp og sjekkes grundig.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...