Elchund Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 For andre gang på ca 2 år har jeg fått mindre enn 15.000km ut av et originalt (eller nei, Britpart eller Mahle eller lignende) luftfilter. Det endrer form, og denne gangen smatt det ut av sporene i luftfilterholderen og lå der som en våt klut. Dette gidder jeg ikke, når jeg samtidig på billigst mulig måte kan få en rå effektøkning, ikke sant? Så i dag ankom denne her: Installasjonen tok kanskje tre minutter, enkel mod. det her! Det gamle filteret så slik ut, etter at jeg hadde "restaurert" det litt i forrige uke og reparert med tape: Med dette filteret håper jeg det holder, så får det heller bli et par vaske-økter i året for å holde rent. Er det noen her som har gått i barndommen som jeg, og satt på "performance filter" av noe slag? Jeg innser selvsagt at jeg ikke får noen merkbar effektøkning, men hvordan er det med holdbarhet? Jeg kjører som regel ganske støvfritt, så jeg er ikke veldig bekymret for motorslitasje og lignenede, mer interessert i om det holder. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 15000km på et filter til en hundrelapp er da helt innenfor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Jeg bytter hver 10.000, har aldri sett slike former på filtrene Det er ikke noe som gir motstand før luftfilterboksen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
101 Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Ser ut som det nye filterelementet trenger "filter olje" - kom det med på kjøpet? Når det gjeller "performance" så bruker den typen filter å være holdbare, men de puster ikke bedre enn papir (ikke hvis du setter de inn med filterolje). Kjørte en del med filter fra Twin Air og det fungerte i årevis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 6. november 2018 Forfatter Del Skrevet 6. november 2018 Jeg vet ikke helt når i løpet av de 15.000km våt klut effekten inntrer, jeg kunne jo kjøpt en bunke av de og sjekket regelmessig, men jeg synes egentlig de skulle holde ut intervallet i hvert fall, uten ettersyn. Er ikke det poenget med engangsfiltre? Ellers er innsugssytemet tilsynelatende helt og fint, alle rør sitter der de skal og bilen går som en kule. Filteret kommer ferdig oljet, og med en lapp om vedlikehold. De selger et sett med rensevæske og filterolje, samtidig som de advarer mot å bruke andre produkter. "NEVER use motor oil, diesel fuel(!), ATF or WD-40". Er vel noe slags veldig klissete olje som ikke skal "vandre" inn i MAF'en dette, sagkjedeolje kanskje? Tenker jeg kjøper settet neste høst og bruker det. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Hvis filtret blir sugd i stykker sånn da tror jeg du har for stort under trykk. Hadde KN filter på min,det gikk i båltønna rimelig kjapt.Merka ingen ting på effekten verken på akselerasjon eller bunndrag med 2-3 tonn hengervekt etter jeg gikk over til papirfilter igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 6. november 2018 Forfatter Del Skrevet 6. november 2018 Det er veldig enkel rørføring før filteret, alt er originalt og i orden. Sitter en slange mellom filterhuset og inntaket øverst i innerskjermen, kan jo ikke si sikkert at ikke denne svikter ved høy belastning, men som sagt: bilen går jo som en kule. Min tese er at papirfilteret blir for tett på et eller annet tidspunkt, og så drar motorene luft i kantene på filteret. Det har vel kanskje vært mer støvete i sommer enn jeg har tenkt over, skulle sikkert skiftet papirfilteret tidligere. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 tenkte nå mer i retning av turboen,er den som står for suget.Hvis det er er tukla med wastegate eller at den ikke dumper når den skal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Filteret ditt blir vått, og så kollapser det Jeg ble kvitt problemet når snorkelen ble montert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Dreneringspluggen kan være synderen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 (endret) Effektøkning av å bytte en luftfilter på en Defender Eneste effektøkning er til 'lommeboken' av den du kjøpte filter av. Endret 7. november 2018 av qcnr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Har satt noe lignende i min RRp38 ( som har omtrent samme luftfilter size som deg ) https://www.island-4x4.co.uk/filter-performance-replace-esr4238-lr027408-da4260-da4271-p-5299.html Trenger ikke å oljes, kan bare blåses/ eller vaskes rent. Koster ikke noe spesielt mer en ett vanlig filter fra øya. Så du kan bare kaste å kjøpe nytt om du vil sløse ( Halve prisen av hva ett Mahle filter koster på Mekonomen her hjemme ) Compatible with snorkels, ideal for use in conjunction with other performance modifications Filters don't need pre-oiling and if the filter gets dirty there is no need to use a cleaner to clear the dirt on the filter - just use air, water or detergent Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Verdt og se denne , rulle test viser faktisk dårligere effekt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Nja... Alle strupinger en gjør på luftsiden vil stjele effekt. Følgelig vil "åpnere" filter gi en effektøkning. Så spørs det om superturboperformance filteret faktisk er åpnere? Er sånt målbart? På store motorer er det det (0,5% på 15000kw skipsdiesel blir fort litt..) og trykkfall over luftfilteret er en av verdiene vi logger daglig (typisk verdi 50-100mm vannsøyle). På en bilmotor hadde jeg ikke giddet. En kasse filter fra uk koster mindre en enn sjuretters fredagsmiddag (6 pils og en pizza), bytt 2 ganger i året. Ferdig jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Tror den økte luftmengden som går mellon disse er på bekostning av filtrering.Motorprodusentene bruker hundrevis av millioner på og lage effektive motorer med god holdbarhet og de ender opp med og bruke papirfilter.Hadde disse filterne vært så bra så hadde nok disse vært standard. Moderne biler i dag merker en ikke så mye til når luftfiltret har stor motstand etterhvert som det tetter seg ved bruk,for luftmengden motoren får blir registrert av sensorene og justerer drivstofftilførselen etter dette.Men på eldre forgassermotorer og andre sugemotorer merkes det i større grad når luften strupes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 8. november 2018 Forfatter Del Skrevet 8. november 2018 Artig tema dette tydeligvis. Får jeg vann i filteret? Det var jo et godt tips, det kunne forklare en ting eller to. Dreneringsplugg? Mangler jeg dette? Det må jeg undersøke, ante ikke at filterboksen hadde noe slikt i det hele tatt. Uansett, i går kjørte jeg fornøyd rundt med det nye filteret, merket som forventet ingen forskjell, men det var jo heller ikke formålet med byttet. Det viktigste er at det holder, så jeg skal sjekke jevnlig hvordan det står til nede i filterhuset, så får vi se. Jeg synes forøvrig at disse testene med nye filtre ikke er så interessante, det som hadde vært interessant er en test med filtre som var kjørt 5-10.000km, hvordan er gjennomstrømningen da? Og så begynner jeg å tenke at det er jo veldig tøft med snorkel da. Bor jo nærme Glomma....hmm :-) Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Det sitter en gummipropp lignende dings på undersiden av filterhuset,når du klemmer på den skal støv og skitt renne ut.Men vannet skal renne ut når motoren stoppes. Den ser sånn ut https://www.firstfour.co.uk/drain-valve-for-air-filter-cannister-for-4-cylinder-diesels-coopers.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Min gamle var litt morken og lukket ikke bra nok. Stripset den forsiktig sammen for trodde ikke man fikk kjøpt den løst! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 YMK har helt rett. Filteret ditt har badet i vann og da slipper det lite luft gjennom og vrenger seg. Du får gå nøye gjennom alle deler av luftinntaket. Snorkelinntaket på min Defender har jeg snudd pga dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 On 11/6/2018 at 10:55 PM, Elchund said: Det er veldig enkel rørføring før filteret, alt er originalt og i orden. Sitter en slange mellom filterhuset og inntaket øverst i innerskjermen, kan jo ikke si sikkert at ikke denne svikter ved høy belastning, men som sagt: bilen går jo som en kule. Min tese er at papirfilteret blir for tett på et eller annet tidspunkt, og så drar motorene luft i kantene på filteret. Det har vel kanskje vært mer støvete i sommer enn jeg har tenkt over, skulle sikkert skiftet papirfilteret tidligere. Tron I sommer, her i Østfold, var regn fraværende flere måneder i strekk ... vanligvis pleier det å regne litt (og slå ned støvet) sånn innimellom ijaffal.... Om filteret ditt har vært vått eller for tett skal jeg ikke spekulere i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 Jo takk, her i Østfold også :-) Guttungen klager over at han gikk glipp av storinntekt fra plenklipping. Filteret kan vel ha støvet igjen i sommer og så kollapset etter vedvarende væte utover i september, tilbrakte også noen uker til sammen på vestlandet hvor det høljet ned. Har kjørt en time i regnet i dag, i morgen skal alt opp og sjekkes grundig. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.