Pellefant Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Trenger tips ift justering /overhaling av dieselpumpen på en LR 1977 mod. Bilen ryker forholdsvis mye ved oppstart og kjøring med lavt turtall. Den er svært tungstartet (startgass er standardutstyr). Verksted vi hadde den på mente vi trengte en ordentlig ekspert for å justere den rett. Noen ideer? Noen som kjenner en av gamlegutta som synes sånt er stas å tune rett?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Dieselpumpen er det mest stabile på en dieselmotor. Jeg ville startet andre steder. Aller først sjekket om det er trykk i bunnpanna. Justere ventiler. Justere dyser. Justere tenning Vaske luftfilter Bytte dieselfilter Særlig tenningstidspungt er nøye. Slakke i registerkjedet fører til for lavt tenningstidspunkt. Nevnte pungter står i vill uorden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 ALDRI startgass på Diesel, ikke på bensin hell, men den tåler det bedre. Du trenger nok en motoroverhaling snart hvis det er standard prossedyre. Skal ikke gå inn på hva som vil skje. Men dette er blant annet noen av konsekvensen er du uheldig. Dette https://www.youtube.com/watch?v=zZtsW7NC0Ok var konsekvensen at forrige eier brukte på min bil. Hvilken farge er det på røyk? Det er ikke bare fra dieselpumpa det kan komme røyk fra ved feil. Hvis feil er på pumpesiden så er det ofte nok og vri litt på dieselpumpa. Hvis du ikke får vridd nok på selve pumpa er registret så slakt at drev og kjede må byttes. Samt få timet opp igjen motoren. Motor times etter EP på svinghjul. I ditt tilfelle trur jeg en motoroverhaling er kjekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pellefant Skrevet 6. november 2018 Forfatter Del Skrevet 6. november 2018 Takk for feedback. Mottatt. Setter veldig pris deres erfaringer og råd. Ift fargeanalyse: I) Hvit rett etter start = glødeplugger? II) Sort er for mye, eller store dråper med diesel = dyser og eller tenningspunkt? iii) Blå røyk fra motorolje = sliten motor? iv)Gråhvit fra kjølevann = lekkasje i topp eller topp-pakning...? Skal gjennomgå punktene. Ha en fin kveld. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Blågrå røyk kan være feil tenning. 2,25 har ikke ettergløding, og motoren er gammeldags, så noe røyk vil det alltid være. Særlig i unnabakke kan det bli mye blårøyk uten at den forbrenner olje. Oftest er det sein tenning som er årsaken. Luft i systemet gir tungstartet motor og røyk også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Glødeplugger og dysetettninger er vanligste årsaken til at de er tregstarta og ryker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 2,25 er en gammeldags dieselmotor. Dysetetninger påvirker ikke annet enn kompresjonssvikt om det skulle blåse rett ut. Dysene mates med rør direkte fra pumpa. Ingen kanaler i toppen som er utsatt for kompresjonsluft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sealt Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 De har ikke samme virkning som på disse nymotens motorene.Men de endrer forbrennings bildet når endel av dieselen havner opp langs stammen,spesielt når motoren er kald for da skal forbrenninga varme opp tappene som sitter i forkammeret som fungerer litt på samme måte som etterglødinga på nymotens motorer.Hver gang jeg bytta de lekke tetningene på min har den både blitt mer lettstarta og ryker mindre ved oppstart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.