Gå til innhold

Joran's 109 prosjekt


joran

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...

Har vært stillstand lenge nå, men har endelig hatt en runde med litt kvalitetstid i garasjen igjen. 109 begynner å bli klar for EU kontroll og godkjenning, kjenner jeg er litt spent, skal ordne meg med prøveskilt å teste den litt noen dager på vei. Canvas i sand farge synes jeg passet fint.

A2029C1C-643C-4AE8-AE3B-3BDB2BE79FE4.jpeg

4A4AB8E2-B865-4E19-BD62-8CD29004ED02.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har lynet fått på seg prøveskilt og vært på EU kontroll :-) moro å få prøvd den litt på veien. Etter å ha fått byttet tempsensor på kjølevannet så er den nå stabil på 80 grader og litt under dette under kjøring.  Og kontrollen gikk meget bra, dåg ikke godkjent men det var heller ikke forventet. Har en oljelekkasje og tror det er bunnpannen, og et hjullager som må sjekkes. ellers tipp topp :-) bremsene var 100% så den overhalingen har jeg truffet godt på. Avgassen var i grenseland,  høyest på tomgang og gikk ned ved litt gasspådrag, kjente også når jeg kjørte at den trenger litt justering,  men alt i alt godt fornøyd,  Jeg må også finne rammenummeret, hvor sitter det??

 

 

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Ramnenummer finner du på høyre side foran framhjulet. Helt framne der plata til bladfjørfestet er sveisa på ramma er nr. Altså på plata.

Supert, takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Da har bilen vært litt i bruk etter at den ble registrerte og den fungerer fint,  meget moro å kjøre, med all sin sjarm :-)  på ønskelista står det en ny gearkasse, er det noen som har anbefaling på kasser med litt bedre utveksling som passer fint på mitt oppsett med  rover v8 ? 

Videre er nytt eksosanlegg og bygging av sittebenker bak også på lista

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker moderne girkasse er de ikke høyere giret. Med moderne girkasse burde du bruke LT230 transfer fra tidlig range rover med utveksling nærme 1,0. 

Det fordi diffene i akslingene er lavere giret enn nyere rover.

 

Ashcroft har tabell du kan leke deg med for å finne riktig oppsett. Nederst til venstre i menyen om du bruker pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Da skal jeg prøve å oppdatere litt,  laget et innlegg på serie forumet men er her det skulle vært :-)

Ny vindusrute og oppretting av vindusramme etter vinterstorm er utført, justering og endring av gassvier for et litt mindre kvast og upressits gasspådrag er foretatt OG eksosanlegget ser ut til å ta form. Nå er overdrive neste punkt på lista :-)

 

IMG_1307_00.png

bilde1.png.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var man i gang med å montere overdrive'n,  klarte jo sef. å mist noe ned i hulet så det ble oljeskift og ny pakning på tranf. kassen også i samme slengen, var litt oljesvetting der så sikkert på tide :-)

LR.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2022 den 21.18, gautes skrev:

Husk at overdriver lett går varme og olja mister smøreeffekten.

Ja , må brukes med fornuft.  Er det noen olje som er mer anbefalt enn annen olje?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lafterolf skrev:

Syntetisk olje er bedre enn mineralsk.

 

Det burde være mulig å legge slanger/rør fra overgiret og fram til grill for å få bedre kjøling og større oljemengde, men man må ha en pumpe for å sirkulere. 

Ordinær gearolje? 80w90 gl4?. Har tenkt tanken på oljekjøler ja. Da må man sette på 2 nipper og sette slanger til en pimpe og oljekjøler. 

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En fairey overdrive.

Ingen ulyder og ingen lekkasjer så langt, hadde sett for meg litt med effekt med den innkoblet men usikker på om mine forventninger muligens var litt for høye. :-) 

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...