Jump to content
LRforum
joran

Joran's 109 prosjekt

Recommended Posts

Da er det vel på sin plass å opprette et emne for mitt serie 3 prosjekt, bilen burde egentlig vært kalt lillebror siden jeg fra før har en 130, :-) men lillebror har vi vel ifra før på forumet

Hva er så planen? jo :

- Får motoren til å gå fint og starte når den er kald

- Få i orden kjølingen på motoren

- Gå over bremser og akslinger

- Ny lakk og ombygging til cab

Har fått justert forgasserne nå og motoren går fin, men har fortsatt litt startproblemer når den er kald,  Skulle ta fatt på jobben med å gå over kjølesystemet i går og greide å brekke en bolt da jeg skulle skru av dekslet til termostaten..... :-( prøvde å sveise på en mutter mm. men ikke noe hjalp. og jeg kommer ikke til å få boret, så da ble det å demontere. Nå blir det rengjøring av motor og utboring av bolt mens man venter på paknigesett , ikke akkurat planlagt men men.

Oj, sjekk her! Enda en Land Rover V8 .... Serie 3

Blir spennende å følge!

Legg gjerne ut bilder av prosjektet

Innspill og tips fra andre med rover v8 i serie 3 mottas med takk da dette er litt upløyd mark for meg,  egentlig serie 3 i sin helt :-), bilder og mm. skal jeg prøve å legge ut etter hvert.

Her er den ved ankomst

IMAG0040.jpg

Takgrinda er til salgs dersom noen har lyst på ei skikkelig domsday grind .-) nå holde en elefant den der :-)

Choke virker dårlig fordi det blir for kort bevegelse. Det er mer å gå på om du kunne trekt chokehendelen lengre tror jeg.

Gratulerer forresten, den så nesten litt kjent ut den der.^_^

Takk :-) Hehe Lafterolf  ja du kjenner nok denne :-) har justert choken og der var det ikke så mye mer å gå på, ble bedre når jeg fikk ny bensin på tanken, trenger ikke påfyll for å starte men må kverne en del på starterne for å få den i gang,  Har justert forgasserne nå og den maler som ei katte på tomgang, + litt lyd av fri eksos. 

Når den varme garasjen er opptatt så må man bruke tiden ute i redskapshuset på gården før frosten setter inn. Demontering av tak med mer.

IMAG0067.jpg

IMAG0068.jpg

IMAG0069.jpg

Da er begge sidene bak overhalt, hjullager fettet opp, nye pakninger og nye bremseklosser. Tipset med å legge pakningen i frysern funket supert, Den ble meget lett å banke påplass.

IMAG0118.jpg

Ser ut som du har litt eldre forgassere, hvis de er Stromberg og ikke SU, så burde det være en innstilling for "choke" når det er mildvær og en for når det er ordentlig vinter.  

Stromberg ja, har lest meg litt opp på justering og tror jeg har fått den rimelig bra nå, starter tvert når jeg drar på choke, og går fint. Men må sikkert justere litt mer etterhvert.

Da har man kommet igang med litt pussing og lakkering. Går for Nato green i matt, har lakkert panser som en test. 

Litt usikker på om jeg skal ha skjermbrederne svart eller gå for Nato green på de å.

IMAG0174.jpg

IMAG0173.jpg

Har bruk automatkassen som fulgte med v8'ern en 3 trinns kasse. Går noe fryktelig, alt for fryktelig :-) 

Hehe blir en lite avsporing på tråden men det er jo både v8 i traktor og 109'ern :-) traktorn er en 1948 mod, og var fjorårets vinterprosjekt. Motoren er en chevy 305 v8 med 350 forgasser. Gråtassen har ca 240 hester nå mot orginalt 20 :-)

IMAG2975.jpg

IMAG2983.jpg

Gromt :)

Har hatt 4 grå selv, har kun en Diesel nå. 

Vært med å bygd på noen. Den ene je var med på da trimma vi den originale bensin motoren. Og tukla med regulatoren og step up kasse. Den går i 70 km/t. 

Artig traktor, itte like brukervennlig men ;)

27 minutes ago, joran said:

Hehe blir en lite avsporing på tråden men det er jo både v8 i traktor og 109'ern :-) traktorn er en 1948 mod, og var fjorårets vinterprosjekt. Motoren er en chevy 305 v8 med 350 forgasser. Gråtassen har ca 240 hester nå mot orginalt 20 :-)

IMAG2975.jpg

IMAG2983.jpg

Du har ikke tilfeldigvis tatt denne med til Danmark en sveiv? Sammen med likesinnede. Sånn i begynnelsen av juli forrige sommer?