Gå til innhold

52mm hubnut pipe på sørlandet?!


Skjegget

Anbefalte innlegg

Hei! Står på for å bytte skiver bak på min Defender 90 Td5. Måtte gi tapt for hubnut'en med min rørpipe :(

 

Så, noen som har en ordentlig 52mm pipe til låns i nærheten av Vennesla?

Evt tips om hvor det går an å kjøpe?

 

Prøvde meg med meisel & hammer, men tør ikke mer da jeg meisla av ene hjøret på mutter. Jammen mykt stål i de mutterne..

 

Håper på en reddende engel ;)

Endret av Skjegget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Skjegget skrev:

Hei! Står på for å bytte skiver bak på min Defender 90 Td5. Måtte gi tapt for hubnut'en med min rørpipe :(

 

Så, noen som har en ordentlig 52mm pipe til låns i nærheten av Vennesla?

Evt tips om hvor det går an å kjøpe?

 

Prøvde meg med meisel & hammer, men tør ikke mer da jeg meisla av ene hjøret på mutter. Jammen mykt stål i de mutterne..

 

Håper på en reddende engel ;)

Har her på Evje... skal sjekke først 5 min

Fant denne! Du kan låne den om du vil.. holder til på Arendalsveien 1540 . 16 km fra Evje mot Arendal... ring meg på 95256028

88E7488B-404C-469C-8DB4-CFE712AA5CF1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er fin EiRRik, så lenge man har utstyret i orden! For min del løste det seg kjapt med boring, meisel & hammer. Er jo så mykt metall i de mutterne at de er en fryd å bore i!

 

Legger ved litt bilder, om andre skulle havne i samme knipe.

1. Lag ett godt dor merke ca i senter av godset, rett over flaten på akselen.

2. Begynn med ca 4mm bor, og øk gradevis bor dia så langt det går (Du merker når du treffer skiva bak mutteren).

3. Et lite kakk med hammer og meisel vil nå splitte mutteren og den kan bankes rundt / skrues av.

4. Rengjør godt etterpå for å fjerne all spon. Bygg om til gamle metoden med to muttere & låseblekk - så slipper du det sinnsyke momentet som Td5 skal ha når det er mellomstykke mellom lagrene.

 

(På min var det en tynn spinkel skive bak - må vel være en låseblekk skive det. Sikkert lurt å ha ei slik skive i bakhånd, men tror egentlig den riktige er så hard at man ikke borer seg så lang inn i den.)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...