Gå til innhold

Barndomsdrømmen - 1983 110 V8


JokerS30

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, lafterolf skrev:

Nedre lager har lengre varighet, vil tro det skyldes at det også har olje til siste dråpe. 

Det var det jeg trodde også, men syns det var rart om det ikke ble byttet " på rutine "

Takk for oppklaringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrolløren krevde at bilen måtte ha litt lys, så det ble dagens jobb:
Bremselys, posisjonslys, ryggelys og parklys er tilbake etter litt skraping av irr, bytting av pærer, lodding av kabler og sikringer.
Nå virker alt, unntatt tåkelyset. Ser ut som akkurat det er helt dødt......

Har også tatt ut gulvet og løsnet traversen under baksetet, da denne var rustet i filler. Drittjobb. Bremserør er morgendagens jobb, og til uka blir det overhaling av kingbolter begge sider, samt litt fixing av seter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått ut bjelken under baksetet, og den var... litt best før.

Ny er på veg fra YRM, og der er "tabsene " som peker rett opp skrudd fast, så det skal gå greit å " slide " enheten tilbake på plassen sin. Vi får se !

 

Framakslingen er også plukket ned, da det var litt lakk i opplagringene på begge sider, men mest på H side. Fant ut det var greit ta begge, så er det gjort. 
Lagre og sånt var IKKE pent, greit å få det årna. Bildet viser fra 2-3 kvelder siden, alt er nå demontert, pusset med stålbørste, vasket og linet opp. Håper delene kommer til uka

 

Alt av lys er nå fixet, det var nok mest at det er stått litt lenge, for spray, bevegelse og sliping med dremel-stålbørste på kontaktpunkter gjorde susen. 
Åja, og så fjernet vi diverse tvilsomme kabelskjøter, og loddet kablene med krympestrømpe. Klar for nye år på vegen !

Speedometer-problemet er lokalisert til en brekt wire, den har jeg ikke fått kjøpt inn.

Må bestilles sammen med bremseklosser foran, som gikk heden når jeg demonterte caliperne..

 

Jeg venter et helt DHL fly med smågreier fra øya, for jeg orker ikke remontere dårlige bolter og skiver og drit, og da ble det mange varelinjer..... men ikke så veldig dyrt totalt sett...

 

 

IMG_20190708_200115.jpg

IMG_20190712_184433.jpg

IMG_20190712_184424.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka 1600 idag ankom den nye YRM - crossmemberen, og 1800 var den ferdig montert.

Veldig bra passform, alt av hardware med bolter og skiver og låsemutre i syrefast, med rett antall og lengder og alt mulig.

Det var en opptur av de sjeldne !
Fikk spent opp setekassa 5-7mm ekstra med jekken og en trekloss, og med litt forsiktig overtaling med slegge og en trekloss, smatt det hele på plass.


Alt av bolter ble montert, skrudd fast, setebraketter ble skrudd fast, og etter en kjapp tur på Bilextra ble det aplisert rikelig med karosserikitt før gulvet skulle tilbake på plassen sin.

Det burde jeg selvsagt gjort FØR jeg skrudde fast brakettene til setet, siden gulvet skal dyttes FRAM og slippes ned FØR hengslene til setene skrus fast. Da var det bare å demontere alt av setefeste-hardware en gang til, så gulvet kunne smettes på plass.
En liten bannetime senere, var det meste tilbake der det skulle. Dvs. de brakettene som sitter midt på bilen, er ikke montert, da jeg ikke klarer både være inni og under bilen samtidig, det var grunnen til at jeg monterte de med gulvet ute til å begynne med !

 

Setet i midten bak har vært ute for å få utbedret noen små skavanker, og er nå hos salmakere for en liten utbedring, syns det er mest morsomt at sånt får være originalt !

I morra kommer framakslingskomponentene, håper jeg !

Bilder !

IMG_20190716_214020.jpg

IMG_20190716_170338.jpg

IMG_20190716_170333.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bilen ble satt sammen etter noen 12t økter i ganske god temperatur sist uke, og uten å komme inn på alle detaljer, vil jeg nevne at jeg trøblet litt skikkelig. Ting passet ikke, var feil, passet ikke på feil sted, ikke på rett sted, ble levert på nytt en gang til, også feil og det ble litt styr og årn, men til sist var bilen klar for, og   og havna på etterkontroll fra PKK, med et litt dårlig utkomme.


Den ble underkjent nok en gang, da det ble hevdet at den hadde ferske lekkasjer. Mine argumenter om at det var punktene fra første PKK som burde danne basis for etterkontrollen, falt på steingrunn, og det ble i grunn ganske dårlig stemning. Definisjojn på lekkasje vs svetting, ble også ganske greit diskutert, men fyren var en stølle, og da var det bare å gi opp.

Jeg kjørte hjem, furta noen timer, utbedret de " siste " manglene, og solte meg i glansen av godt uført arbeid. Når bilen skulle tilbake i garasjen, var det noe veldig, veldig rart med reversen. Jeg klarte ikke legge inn giret, og funderte veldig på hva som var galt. Spaken satt dønn fast, og ingenting lot seg bevege...
Jeg var ganske sikkert på at det var skiftegaflene som kranglet, og røska ut spaken, men klarte IKKE re-aligne disse på noe vettugt vis.

Min gode venn smeden MYS kom på besøk, og vi prøvde alt mulig, men konkluderte at jeg måtte av med lokket på kassa. Ut med gulvene tok bare 1-2-3 timer, siden alt av bolter satt bom fast, men når gulvet var løst ble skuffelsen stor når jeg tok av lokket og fant ut at det ligger et drev på tverke i bunn av girkassa. Humøret var på bunn, jeg pakka sammen og dro hjem til familiegården for å kjøre gravemaskin noen timer og tenke litt skikkelig !

Med hundrevis av meter med grøft og grave, og en fin 3tonner som bare brummer å går, gikk tankene fritt, og det slo meg, det må da være tannhjulet til reversen som er løst, for det er da ikke hovedgir som ligger neddi der. Hvem er gode på LT95 tro ?Fler gode forumvenner ble kontaktet, det ble ringt til folk på ferie, og gode krefter ble satt inn på å finne ut hvem som er gode på akkurat dette.

 

Tenke, tenke,  kan det være Vidar Tuscanblue som har styra mye med disse tro ? Et tips fra Trøndelagregionen satte meg på det sporet, og joda:

Litt PM fram og tilbake, så viser det seg at joda, han hadde fine delekatalogger og bilder, og mente splinten som sikrer akslingen til girkassa som reversdrevet sitter på, kan ha gjort seg løst, enten ved at pin`en som skal låse det sammen er løs, brekt eller skrudd seg løs ( min teori, for nyere kasser har skrue og ikke Pin på det låsepunktet .
Han mente kassa må ut for å fixe det, men at det er fullt mulig å fixe det ganske " kjapt og kurant " sålenge ingenting er moset og knust i filler.


Litt mer lesing på nettet, avslører en manual som påstår at det er mulig fixe dette med kassa i bilen.
Såvidt jeg forstår, er det beskrevet https://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Defender-90-110-workshop-manual-3.pdfHER  på side 49

 

Skal ta ut godt med lys i morra, og glane litt skikkelig, for det hadde vært digg å slippe ta ut det beistet av en girkasse...

 

Fortsettelse følger !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har engang fikset reversen på en LT95 uten å ta ut girkassen. Men dette er LENGE siden (,..25 år..)  så her husker jeg ikke detaljene. Men noen kan sikkert komme med noe mer utfyllende. Det var en LT95 i en Range Rover fra 1976/77 eller deromkring. Jeg husker at jeg tok av et lite deksel på utsiden av kassen, og byttet en del av messing(?). Jeg tror det dekselet var på girkassens venstre side. Den delen var konstruert slik at den skulle ryke istedet for at at reversdrevet skulle ryke. Husker at jeg fiklet endel får å få den byttet og på plass, men etterpå ble alt fint. 

 

Grunnen til at delen røk var gjerne at clutchslaven var begynt å bli svak slik at jeg måtte "slite" bilen i gir. 

 

Men det du beskriver er jo litt annerledes. Men om du MÅ ut med girkassen, så blir vel den også saumfart, og slitte deler byttet ut. Og da skal du få et tips jeg fikk av en som hadde skikkelig peil på disse: Trikset for å få en tight og fin LT95 er å gi f i alle klaringer som er oppgitt når kassen shimses opp. Bruk klaringen "romslig null" og du får en fin LT95. Bare husk at alle deler er satt inn med olje, fordi oljefilmen også vil "bygge litt" når man måler. Det finnes også en måte å maskinere senterdiffen på slik at man kan bruke koniske lagre istedet for shims. Da blir det helt nydelig. Jeg har kjørt et slikt oppsett, bygget av en flink mann på Sørlandet for leeenge siden, og det minnet lite om min egen helt originale LT95. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guttungen bisto med å dytte bilen inn igarasjen, olja ble tappet og jeg åpnet serviceluka foran reversdrevet:
Voila !

Så åpnet jeg bunnen på transferdelen, og da ramla akslingen ut. Ingenting er skadet eller ødelagt, med nye pakninger og en  settskrue så er det godt som... det var !

Litt usikker hvordan skal klare maskinere ut den knekte bolten,for det er vel tommegjenger, mulig må oppsøke et maskinverksted
Evt sjekke pris på ny aksel, kan være like enkelt det.

Årsaken til havariet ser ut til å være at bolten ikke er satt inn med locktite, og har jobbet seg løs så akslingen har kunnet bevege seg.

Shit happens !
 

67460407_1104507506603779_654547479697555456_n.jpg

68293794_705146826589230_4132004726277406720_n.jpg

67909157_333292520948742_6946460893714579456_n.jpg

IMG_6650.JPG

4 minutter siden, JokerS30 skrev:

guttungen bisto med å dytte bilen inn igarasjen, olja ble tappet og jeg åpnet serviceluka foran reversdrevet:
Voila !

Så åpnet jeg bunnen på transferdelen, og da ramla akslingen ut. Ingenting er skadet eller ødelagt, med nye pakninger og en  settskrue så er det godt som... det var !

Litt usikker hvordan skal klare maskinere ut den knekte bolten,for det er vel tommegjenger, mulig må oppsøke et maskinverksted
Evt sjekke pris på ny aksel, kan være like enkelt det.

Årsaken til havariet ser ut til å være at bolten ikke er satt inn med locktite, og har jobbet seg løs så akslingen har kunnet bevege seg.

Shit happens !
 

67460407_1104507506603779_654547479697555456_n.jpg

68293794_705146826589230_4132004726277406720_n.jpg

67909157_333292520948742_6946460893714579456_n.jpg

IMG_6650.JPG

 

PS - kassa mi hadde SETTSKRUE og ikke " bankepinne " som på tegningen jeg fikk fra Vidar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig testet jeg bilen på motorvegen idag, og den drar oppsiktsvekkende godt med 3,9l motor, edelbrock-gasser og litt mer omphh-ete kammer

Følte jeg kunne blåst de små elbilene i høyrefila til helv... om jeg hadde gira ned, men 4rde gir over djupdalstoppen gikk med et staslig RRRRRRRRRRUUMMLE !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, robertsoevik skrev:

Gratulerer Espen!

Grefsenkollen 22 aug?

Det skal du ikke se bort fra:

Håper vi tåler et bilde til: 

 

 

var ikke klar over at det gikk an kjøpe skilter med original fasong, altså veteranskilter. Det får bli senere, koster 1000kr det også...

67922296_370698523616268_1706084876828016640_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...