Gå til innhold

Barndomsdrømmen - 1983 110 V8


JokerS30

Anbefalte innlegg

prosjektet skrider LANGSOMT framover, men jeg har klart rote vekk to bolter til trykkplata.
Usikker om det manglet 2, om jeg puttet to i lomma på arbeidsbukse og deretter kjørte den til vasking, men uansett så mangler jeg noen bolter.
Jeg klarer ikke finne et gyldig delenummer for boltene som holder trykkplata mot svinghjulet. Er det noen som kan bidra ?

Forresten er manifold for innsug, og litt annet smått kommet på plass. Planen er å kjøre ila januar, det bør kunne gå..

prosjektet skrider LANGSOMT framover, men jeg har klart rote vekk to bolter til trykkplata.
Usikker om det manglet 2, om jeg puttet to i lomma på arbeidsbukse og deretter kjørte den til vasking, men uansett så mangler jeg noen bolter.
Jeg klarer ikke finne et gyldig delenummer for boltene som holder trykkplata mot svinghjulet. Er det noen som kan bidra ?

Forresten er manifold for innsug, og litt annet smått kommet på plass. Planen er å kjøre ila januar, det bør kunne gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, gautes skrev:

Boltene til disken er sjelden mer enn 8.8. Kapp til noen i lik lengde som de andre og skru fast.

 

Godt tips Gaute, men jeg har drivi med eurobiler så lenge, at mitt utvalg i UNF er mikroskopisk.
Les - ikke eksisterende. Jeg bestillte noen skruer og skiver idag, kommer ekspress til uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2018 den 21.29, Erik Iversen skrev:

Kjører du V8 neste gang vi treffes?

 

Vi får se Erik, ting ble ikke helt som jeg hadde planlagt. Det er godt mulig jeg ikke blir i stand til å sitte på denne perlen framover...... vi får se hva 2019 bringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Prosjektet har stått på vent noen mnd, mens jeg har ferdigstillet et 4årig byggeprosjekt i huset.

Det var innflyttingsfest der i helga, og nå har jeg kort tid på meg på få igang doningen !

 

Idag ble den dyttet inn i garasjen, og maskinisten ble heist ombord

 

Målet er å fyre ila etpar uker. 

Jeg trenger forresten et sett stålfelger, er det WOLF denne bilen fortjener mon tro ?
Noen som har brukte, eller er det nye som gjelder ? Ser for meg helt vanlige felger, malt eller lakkert i samme farge som " overbygget " kan bli tøft.

Forresten; er det noen som vet hvor man får sandblåst og galvanisert ting heretter ?
Tenkte etterhvert shine litt deler, og få de varmgalvet i i bad, men det er ikke overalt de gjør sånt lengre....
 

54390878_647509952376757_6023727070415159296_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at en klassiker som denne bør ha orginale felger og farger.

(jeg har også gode minner fra den tid de kom)

Til nød X-mil.

Men mange fikk jo den gang whitespoke på nesten før de rullet ut av butikken.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakte, sakte kryper ting framover.
Det tar litt tid når stort sett alt av bolter og skruer ligger i 2 bøtter. Speselt når jeg ikke demonterte ting selv, da tar det litt ekstra tid.
Men det gjør ikkenoe. Nå som selve motoren er på plass, er det egentlig mest kos å stå å prøve seg litt fram til jeg finner skruer som passer, og skru ting forsiktig sammen.


 

IMG_20190319_212938.jpg

IMG_20190319_214113.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakte, sakte kryper ting framover:

nå står jeg litt fast, for jeg skjønner ikke hvordan servopumpa skal monteres. Det ligger to kartonger med dingser og deler på gulvet, i en av de fins sikkert noe braketter som skal holde pumpa på plass.... håper jeg:
Noen som har et bilde av hvordan det SKAL se ut ?

Forøvrig skal jeg nok få fart på global-oppvarming med den gasseren der. 

"Når gasseren er så diger at man kan ha bowlingbane oppi den, blir det høyre bensinregninger !"

 

- Nytt Nittedalsordtak !

PS - det kommer en slange i retur fra varmeapparatet, hvordan er den egentlig tenkt routet ? Mangler jeg et T-stykke noe sted ?

 

IMG_20190320_194409.jpg

IMG_20190320_194421.jpg

IMG_20190320_194428.jpg

IMG_20190320_194437.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeapparatet går tilbake til vannpumpa på nesten samme plass som slangen som du allerede har stående der. Det er 2 stusser på vannpumpa. 

På 3,5 går returen i i stålrør under innsugsmanifolden. (vet ikke om det er plass under edelbrook-innsuget ditt?) På EFI motorer går returen i et eget rør rundt manifolden og tilbake til vannpumpa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Varmeapparatet går tilbake til vannpumpa på nesten samme plass som slangen som du allerede har stående der. Det er 2 stusser på vannpumpa. 

På 3,5 går returen i i stålrør under innsugsmanifolden. (vet ikke om det er plass under edelbrook-innsuget ditt?) På EFI motorer går returen i et eget rør rundt manifolden og tilbake til vannpumpa. 

Takk, det er plass mellom innsugsmanifolden og " valley-gasket"`n, og det gikk på 1sek træ den gjennom uten slangeklemme.

Takk, så til neste problem, servopumpa !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et idiotisk spm, men ser forgasserplasseringen fornuftig ut, med selve gasspådrag-linkene på førersiden ?
Da blir chocke-wiren å montere på ANDRE siden.

Grunnen til at jeg spør. var at forgasseren var demontert, og alt av wirer sirlig hengt oppp før jeg overtok byggesettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at der har skjedd mye bra siden du var å hentet bilen hos meg ;-) , det varmer å se at den havnet i et godt hjem!  Hadde denne i mange år som nr 3 eller 4 bil, bare morsom å kjøre med drikkfeldig motor som brummet fint (overdriven tror jeg ikke reduserte forbruket noe særlig!  Vi brukte den litt på jaktturer her i Indre Sogn og min datter brukte den også som Russebil .... (tror at far måtte fylle opp tanken noen ganger).  I desember 2012 kom der stygge lyder fra motoren og den stoppet brått og bilen ble parkert i den store tørre garasjen, (Sammen med en RRC -95 NAS / en kjørbar 1927 Reo Wolverine og en ikke kjørbar 1928 Reo Wolverine + en nyrestauret Mercedes -65 230SL (solgt)) .   I 2013 kjørte vi vår 04 110 Td5 til Mongolia og mye skulle forberedes. Mye skjedde på flere hold og vi hadde også en Freelander V6 (solgt) og har fortsatt en D2 V8 + vår Defender -97 6x6 bygget av SVO - så 110'en ble bare stående og vi fant vel at vi måtte ned på 4 Land Rovere igjen.  Som andre har nevnt så er akkurat denne bilen er svært tidlig utgave - hvor "gjennbruk" av deler fra forrige model lett kan observeres: Skyvevinduer / galvanisert ramme rundt front vindu og annet. Dette er jo også topp modellen med taktrekk (!) og ekstra instrumentering.  Så fortsatt lykke til - denne kommer nok til å "leve evig". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 19.50, JokerS30 skrev:

"Når gasseren er så diger at man kan ha bowlingbane oppi den, blir det høyre bensinregninger !"

 

- Nytt Nittedalsordtak !

 

Ikke nødvendigvis.

 

 

Med Edelbrock 500 forgasser så cruiset jeg igjennom Sverige på 1,1-1,2 l pr mil med seriebilen og campingvogn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fRRode skrev:

 

Ikke nødvendigvis.

 

 

Med Edelbrock 500 forgasser så cruiset jeg igjennom Sverige på 1,1-1,2 l pr mil med seriebilen og campingvogn. 

Riktig justert og med riktige dyser så er dette en bra avansert forgasser som ikke drikker mer enn høyrefoten bestemmer ;-) . Med alle 4 portene åpen så hører du imidlertid at det surkler i bensintanken ....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skruene til forgasseren viser seg være lagt et veldig lurt sted ( sikkert sammen med XENONlampa di Atle ) og det er neppe mm-gjenger jeg trenger.

Må forske litt på det der, hvor får jeg egentlig tommeskruer i løsvekt over disk i oslo-regionen ?

Wüerth har, men selger kun kartonger a 200....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter ha banna 5 timer med en servopumpe som viste seg ikke høre dagens motor til ( jeg fant en annen i sakene som fulgte bilen ) oppdaget jeg at reimskiva ikke passet det oppsettet jeg har av dynamo og servpumpe
Så da måtte hele fronten av en ekstra gang. Fort gjort, nå vet jeg hvordan det skal sitte, og alt av bolter går lett og ledig.

Reimskiva er bytta, må dog trekkes til med moment, stemmer det med ca 280NM på senterbolten ?

 

Funderer også på hvordan stramminga til dynamoen skal sitte, det er en to-hulls brakett som passer NESTEN på to av vannpumpefestehullene, men bare nesten.
Forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...