Jump to content
LRforum
JokerS30

Barndomsdrømmen - 1983 110 V8

Recommended Posts

10 minutter siden, JokerS30 skrev:

Jeg vet ikke Rolf, finner bare et papir ( udatert ) der det står at kassa er byttet, og listet opp div annet utført også...

 

Bruker en £6 enquiry servicen til British Motor Museum tror jeg en kan klare å finne original girkasse nr Espen.

https://www.britishmotormuseum.co.uk/archive/information-services

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, denne er det også Edelbrock-gasser til. Forsøker spore opp en motor som med minst mulig hazzle lar seg montere ned i maskinrommet og fyre mens jeg er i tenkeboksen hva gjøre med  originalmotoren.
Smeden har kommet opp med etpar alternativer, begge trenger endel arbeid, så hadde vel Jermund noe på lur, der jeg må demontere greiene og bytte svinghjul og litt smått.

 

Så er det noen i ikke-altfor-lang-avstand som har en grei 3,5 som bare er å heise ombord uten noe jobb i det hele tatt, er dette veldig interessant. Hovedsakelig fordi jeg vil få fyra bilen, og testet litt differ og girkasser osv før jeg bestemmer veien videre.
Tenker da komplett motor med clutch, forgassere, gjerne komplett med aggregater og det hele.

Hvis så: PM !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med snasen stasvogn, 110 med V8 er noe eget ja :)

 

Denne ville jeg forsøkt å holde så original som mulig, det fortjener den.

Som leketøy finnes det mye annet som kan benyttes.

 

Du må få oppdatert profilbildet ditt nå, passer ikke med 'talibanesel' der nå som du har skikkelig bil ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

LT95 med vakuum kontroll for sentral diff sperre er originalt - samme boksen som på Range Roveren.  Girboks og transfer kasse er kobla sammen.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt tidlig OneTen/Ninety info.

83 og 84 modell OneTen med V8, skal ha lt95 kasse, akkurat slik som i eldre RR, V8eren yter 114 hk.

I 85 fikk V8eren i OneTen, Santana kasse lt85, og da kom også Ninety V8.

Motoren fikk da litt bedre kam, og elektronisk tenning, noe som økte effekten til ca 130hk

 

Jeg har faktisk hatt en 83 OneTen V8, en 85 Ninety V8, og har nå en 86 OneTen V8, i tillegg til noen V8er RR, ja og div amerikansk V8era.

Artig med V8 når det fungerer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg står litt fast her nå; da jeg er begynt montere sammen en 3,9l modeller r som sto inni bilen når den kom til gards.
Jeg finner i bøker og andre steder, stadige referanser til noe som omtales som baffle plate eller flame traps.

Har alle V8 disse baffle-plates, eller er det bare noen modeller som er utstyrt med dette ?

Såvidt jeg skjønner skal det sitte en foran på ene toppen, og bak på den andre, men jeg finner ikke denne delen noe steder i sakene som fulgte med; og da blir jeg litt i tvil egentlig.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke sett dem på alle forgasser -åtterne jeg har skrudd på , men de kan ha blitt fjernet tidligere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

da hopper jeg over det punktet.

Bunnpanna på den gamle motoren inneholdt en halv.... veivlagring, så det er ikke rart det rakla litt skikkelig.
Må ha en clutchpakke fant jeg ut, da lamelldiscen var .... oppbrukt + mva også...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh - takker !

Enda et spm: det står endel steder at valley-gasket`en skal reinforces med pakningsmasse ved montering. Gjør folk det, eller monterer dere den tørr ?
Ser det fins fler utgaver avhengig av leverandør, er det avhengig av pakningsleverandør, eller bør man uansett legge på tynt med pakningsmasse ?

ENDA et spm: byttes normalt blekkene som presser valley-gasket`en på plass ? Står ikke i boka mi at de skal byttes rutinemessig, bare ved behov....

21 minutter siden, Jari skrev:

Svinghjulsforingen er vel av bronse og bør ligge i oljebad ihvertfall natta over før den monteres 

 

Nå føler jeg meg skikkelig teit, men hvorfor det egentlig ? Trekker olja inn i messingen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt bilder er morro, iaf for historikken:
Foreløpig er det ikke så mye å vise fram, men en blank-fin V8 er vel i disse dager egentlig like attråverdig som en levende snøleopard-unge....

IMG_20181116_132209.jpg

IMG_20181116_132216.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ville hatt på litt pakningsmasse rundt vannkanalene ihvertfall, just in case

Og bronseforinger er såpass porøse at de trekker til seg olje, vet ikke hvordan messing er hvis du har det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry, blingsa. Messing og bronsje er IKKE det samme....

Pakningsmasse som jeg brukte på Kadett C`n min er blitt litt hard i tuba, er det OK å belegge pakninger med BLÅ PERMATEX ?

 

( kjenner det er endel år siden sist jeg rota i en motor.... og noen til .. )

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 16.11.2018 den 19.12, Jari skrev:

Jeg ville hatt på litt pakningsmasse rundt vannkanalene ihvertfall, just in case

Og bronseforinger er såpass porøse at de trekker til seg olje, vet ikke hvordan messing er hvis du har det?

Det kommer ann paa pakningen du bruker, men du maa kanskje stramme etter ogsaa, og sjekk etter motoren har blitt varm.  Tror du kan finne diverse typer "valley-gaskets" naa saa det er en god ide aa sjekke instruksjonene fra de som lager produktet.

 

"baffle plate eller flame traps" er kanskje ikke i bruk med EFI?  Standard paa vanlige forgassere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trodde det måtte være flame traps på alle disse motorene. Jeg har jo noen av disse motorene i drift i forskjellige volum og utgaver, kan selvfølgelig ha oversett noe, mener likevel jeg har slike systemer på både forgasser- og innsprøytingsmotorer. 

 

Har alltid noen slike liggende, de har en tendens til å klogge seg grunnet vannholdig oljedamp. Pleier å kjøpe med nødvendige slanger, slangene har en tendens å sprekke.

 

H A

Share this post


Link to post
Share on other sites

bestiller nye flame-traps / baffles, ingen grunn til å ikke følge boka tror jeg !

Jeg er dårlig på forklare, her fra boka! 

IMG_20181118_202848.jpg

 

Kan legge til at jeg har to motorer, begge i varierende demontert tilstand, det følger med en haug deler, og bøkene jeg har er fra 3 tiår ( ! ) der utviklingen ikke har stått helt stlle.
Å prøve fikle dette sammen, tar nødvendigvis noe tid.... spesielt når bøkene er veldig uklare rundt litt vesentlige detaljer.

Den messingforinga inni veiva, finner jeg ikke i NOEN av bøkene jeg har, men den sitter på den gamle, men ikke den nye motoren. Bestillte 3 ulike størrelser fra Rimmer, så håper jeg at en av de passer.
Clutchen til bilen passer heller ikke ift katalogen, da bilen har fått byttet girkasse.

Jeg er ikke helt ekspert på alle variantene som finnes, og er forberdt på gå litt i baret før jeg er helt i mål....

Edited by JokerS30

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med en 3.5 v8,  har du noe oversikt over moment for de ulike boltene på motoren? forgasser innsug, topp deksel og lignende Finnes det noen oversikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...