Gå til innhold

Barndomsdrømmen - 1983 110 V8


JokerS30

Anbefalte innlegg

Det går ikke spesielt fort framover, stillstand er vel det mest betegnede uttrykket, om jeg skal være ærlig !

 

Ærkjænnelsen om at jeg ikke kommer til å kunne sitte på den, har vel også gjort noe med motivasjonen til å ferdigstille prosjektet, men nå MÅ jeg ta meg sammen litt:

Er det noen som kjenner hva slags avgasskrav denne 1983 modellen må møte ?
Jeg har en forgasser som jeg tror går litt host-hark, rikt for å være ærlig, men hvor detaljerte er egentlig kravene ?  

Tenkte foreta en finjustering der jeg kan få hekta den på en måler, i stedet for å bare skru til jeg syns det virker som om den går rent og pent........ enklere når den er tilkoblet maskineriet som gir fasitsvarene med en gang...


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) For bil med motor med elektrisk tenning, der motoren ikke styres av et avansert system som et treveiskatalysatorsystem med lambdasonde:

Konsentrasjon av CO ved tomgang skal ikke overskride 3,5 volumprosent.

 

Yepp, veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eller fabrikantens krav" het det da jeg hadde forrige pkk på min. Fant oppgitte CO tall fra LR på 4kommaettelleranna tror jeg. Står i workshop manual mener jeg også. :)

 

Skal forresten på fabrikkbesøk i morgen, så kan jo høre om noen der husker. ;)Hilsninger fra øya i vest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Siden ingen nødvendigvis flagger at de vil sikre seg dette klenodiet, fortsetter jeg litt forsiktig arbeid:

Jeg bytter litt ødelagte karosserideler, og får av en eller annen grunn brått en BLÅ skjermbredder og to nye trekantplater ved bakdørene.
Siden disse må lakkes, har jeg følgende spm:

Hvordan hindrer jeg lakken i å bli så ny, og blank og rød at delene skiller seg ut som en bille i en melpose ?

Eller spurt på et annet vis, hvordan "weathrer " jeg lakken, for å få den litt mer matt og nærmere originalfargen ?
Vannsliping ? Bruke lynol før lakken er gjennomherdet ? Andre forslag ?

ALLE karosseripanelene har sin egen look, og det er greit nok på en 36 år gammel stasvogn, men jeg vil helst ikke at de 3 nylakkerte bitene skal skille seg FOR mye ut, om det er mulig.....

Neste blir å bytte cappings. Er det kun YRM som har varmgalvaniserte som kan brukes direkte, eller er det andre som har også ?

 

Bilder kommer !

 

 

 

PS - når jeg først er inne på det; NEI - Defenderen var IKKE lik fra den kom til den gikk ut.

Det var et sabla sirkus å få den ny-brukte skjermen til  å passe sammen med den gamle-gamle bilen.

Skruehull på forskjellige steder, forsterkninger plassert forskjellige steder, forskjellige metoder for å sammenføre delene ( klinknagler, popnagler, skruer, punktsveiser og sikkert etpar til jeg kommer på senere ) osv var  standarden.
Når da fronten består av 5 generasjoner deler, var det ganske artig og interessant å få greiene til å passe.

 

Jeg leste store-nord-norske banneord-ordboka fra perm til perm, og fikk det etterhvert sammen igjen ved hjelp av den...

IMG_7880.jpg

IMG_20190613_090300.jpg

IMG_20190612_161159.jpg

IMG_20190613_090254.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 12.31, JokerS30 skrev:

Det går ikke spesielt fort framover, stillstand er 

Er det noen som kjenner hva slags avgasskrav denne 1983 modellen må møte ?
 

 

Det er vel kjøretøyforskriften av 71 som gjelder for denne. Se tabell for avgasskrav.

Screenshot_20190613-125945_Chrome.jpg

Screenshot_20190613-130322_Chrome.jpg

Screenshot_20190613-130328_Chrome.jpg

Screenshot_20190613-130342_Chrome.jpg

Endret av Bamse_bra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at ekspertisen klarer strupe gasseren så den klarer testen, har nå klart det før, men den går litt .... anti-lean-burn for øyeblikket for å si det litt pent.....:)

 

Ellers er PKK dato satt, så nå er det å skru det siste som en gærning for å få bilen klar... som vanlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JokerS30 skrev:

Siden ingen nødvendigvis flagger at de vil sikre seg dette klenodiet, fortsetter jeg litt forsiktig arbeid:
 

 

Ikke at jeg skal legge meg bort i hvordan folk annonserer bilene sine, men du har valgt å annonsere med veldig lite info i annonsen. Men du kunne jo i det minste linke til denne tråden, da vil man jo få et bedre inntrykk av hva man kjøper? Kanske det vil trigge interessen nok til å ta kontakt for å få den info på PM som du ikke vil legge ut i annonsen? Bare en tanke :)

3 minutter siden, AreM skrev:

 

 

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AreM skrev:

 

Ikke at jeg skal legge meg bort i hvordan folk annonserer bilene sine, men du har valgt å annonsere med veldig lite info i annonsen. Men du kunne jo i det minste linke til denne tråden, da vil man jo få et bedre inntrykk av hva man kjøper? Kanske det vil trigge interessen nok til å ta kontakt for å få den info på PM som du ikke vil legge ut i annonsen? Bare en tanke :)

 

På ingen måte uenig !

 

 

Kan noen svare meg på om taket på denne bilen, og partiene rundt vinduene er LIMESTONE ?

Jeg skal spraye 4-5 felger, og ble brått litt usikker på fargen...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke i farten, men tror du er inne på noe. Noen som vet om det står i originalbrosjyren? For da jeg jeg lete litt...men det er hvertfall en mye gulere og varmere tone i den fargen enn den som ble brukt i årene etter. 

 

Her er en link, limestone er hvertfall nevnt for Land Rover i 1984:

 

http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedisplay.cgi?manuf=Land Rover&con=m&year=1984&rows=50

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått skrudd sammen fronten, og fått på stålfelger og 235-dekk. Spacerne er skrudd av, og for salg.

Alufelgene med 235 vinterdekk likeså !

 

Samt vasket, o-boy hvor mye skitt og møkk den hadde samlet på seg.



Fant en lekkasje på bunnpanna, skal stramme opp mekanikeren som monterte denne litt skikkelig.:) Det er også en lekkasje i en eksosskjøt, som må adresseres, og så får jeg IKKE skjøten der den mekaniske føleren til termobryteren til vifta sitter i kjølevannsslangen tett, nær sagt samme hva jeg finner på. 
Må åpne igjen, og gjøre noe dramatisk akkurat der. Jeg betegner dette som bagateller, totalt sett

 

Motoren har snart gått etpar timer, så jeg tapper av olja og har på ny en dag med det første, samt nytt filter.

Skjermbredderen foran er fortsatt blå, men vi har vært hos billakkspesialist, som har tatt ut etpar litt spesielle lakkbokser, samt matt og klar klarlakk, og fått instruksjoner hvordan vi skal forsøke å "mekke til " så det ser bra ut. 

Bilder følger

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontfangeren var full av malingssøl og noe annet svart guff på den fine galvaniseringen, men reprin, iherdig skraping med stanley-blad samt nylonbørste på dremel fjernet ca 98% på etpar kvelder.

Fikk også tilbake skjermbredderen fra lakkeringsverkstedet i Nittedal idag, og det ble meget bra.

Lakkereren var hverken fargeblind eller ustø på handa når han trakterte verktøyet, og resultatet ble MEGET bra.


Å lakkere strøkent er mye lettere enn å lakkere så det ser troverdig 35 år + gammelt ut.

 

Vil påstå det ble som jeg hadde lov å drømme om, + litt til !

IMG_20190624_211040.jpg

IMG_20190624_211046.jpg

IMG_20190624_211036.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står på stålfelger, tror det må være noe litt ekstra brede felger, men det er vinterdekk på de.
Har et sett sommerdekk, men de stå på SVARTE stålfelger, som ser litt smalere ut.

Tenkte male felgene hvite, sånn at de matcher bilen sånn noenlunde

Er det Limestone NCJ BLVC516 farge som blir rett gul-hvit farge på felgene ?

Tenkte vel egentlig bare frese over med kost og bengalack sånn fort & gæli, da felgene ikke er sånn kjempestrøkne sånn de er heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, lafterolf skrev:

Biltemas off-white enkomponentmaling, båtavd, ser ut til å passe veldig fint.

 

Ahh, enkelt tilgjengelig, relativt grei pris, og ikke minst å slippe å få spesialblandet en liten slant.

Det prøver vi ! Takker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 7.07, lafterolf skrev:

 

 

Jeg hadde en 83 modell som opprinnelig hadde 2,25 diesel. Skulle aldri solgt den.

 

Var den rød? Det gikk en rød slik i Trondheim på slutten av 80-tallet. Kjøpt da Eik Maskin gikk konken mener jeg. Den var tilsalgs for 65000 husker jeg. Og det var vel en 2.5, ikke 2.25  som du skriver. Nydelig bil var det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg hadde var opprinnelig lys grønn, fargen var nydelig, men den var opplakkert mørk grønn metalic desverre, og motor var byttet til Nissan 3,5 fra lastebil. Tror den går på sørlandet nå. Skulle gjerne hatt den igjen.

 

Men fortell litt om din da! 

Fargen er veldig fin, men den er kanskje ikke orginal? Kan ikke huske light green var et fargevalg på 110?

 

Edit: nå ser jeg vi jabber oss bort i Joker sin tråd:blink:

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA er vi tilbake til min 110 V8, og siden  sist har den fått på sommerdekk, og gjennomført en PKK.
Der var det... litt å jobbbe med, men ikke grusomt mye egentlig.  Veldig greit få en gjennomgang, for bilen har stått stille VELDIG lenge....

Så da får jeg jobbe litt en uke eller tre, så er vi brått der igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har vært på PKK; og det var .. ehem, litt å ta tak i for være litt forsiktig.
Mest småtterier, men også ting som krever litt innsats.

Kingboltene var det godt med slakk i, så der må jeg gjøre noe. Jeg antar det uansett er greit med en overhaling, og da bytter jeg vel alt sammen

Ser at det er vanlig med "kit " ifbm denne overhalingen, f.eks DETTE

 

Men - er ikke nedre lager med ? Er det ikke vanlig at nedre lager blir slitent ? ser ingen grunn til å sette ting sammen med et gammelt lager som koster 20kr, misforstår jeg, eller er dette ting som overhodet ikke slites ?

 

Har ikke overhalt kingbolt-forstilling på sikkert 25-28 år, men det er vel ikke så veldig vanskelig, kun litt arbeid.....og mye klin.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...