Roar Moslet Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Surt å plages. Jeg er et stykke fra min OneTen akkurat nå Joker, men jeg skal ta bilder og legge her om et par dager. Og gassen skal være på sjåfør siden på amerikanske 4 ports forgassere. Bilde av dette skal jeg også finne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 26. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2019 ja, men kjøper man bil i bæreposer og papp-kartonger, må man også regne med lese manualen. Kveldens arbeid var å plukket ned fronten en gang til, og bytte reimskiva på veiva. Den hadde av noen grunn, annen avstand mellom "sporene " til servopumpa og dynamoen, enn den som satt på originalmotoren. Fort gjort å strippe ned, og jeg fant fram den virkelig gromme momentnøkkelen til å ettertrekke det hele til ca 280NM som står i boka. Neste nå er å bytte noe skruer som overhodet ikke passer, og prøve få på plass fordeleren. Holderen til gass-wiren er over alle hauger, og den var på plass når undertegnede demonterte greiene, får lete litt ekstra.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 27. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2019 Amerikanere som lager deler til engelske biler, da er det duket for mye rart: Noen som har peil på hva gjenger som er i selve innsuget på en Holley / Edelbrock manifold ? Skruekitet omtales som BY5898, men det er ikke oppgitt gjenger. Tenkte vel bare bruke vanlige maskinskruer, framfor de der spesielle pinneskruene.... Omtales herhttp://www.realsteel.co.uk/section6.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Stemmene langt inni bakhodet forteller meg at jeg kappet og laget til mye pinneskruer av en grunn en gang i tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 27. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2019 5 minutter siden, gautes skrev: Stemmene langt inni bakhodet forteller meg at jeg kappet og laget til mye pinneskruer av en grunn en gang i tiden. Ja, utfordringen består vel stort sett i at gjengene var litt snåle, har vel egentlig finni ut at det er UNC-hva nå det betyr.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 UNC er grove tommegjenger. Her oppe er det Albert E. Olsen som har skruer i løsvekt. Pinneskruer er fordel når det skrues i aluminium. Gjenger slites raskt ut og lett å ødelegge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 27. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2019 Når vi først er inne på skruer: er det noen som har størrelse og mål på skruene til toppdekslene ? Og, det sitter TO LANGE skruer på eksosmanifolden på HØYRE side De sitter i underkant av noe jeg tror må være en heatbox, for forvarming av innsugsluft. Noen som har mål på disse to ? Jeg klarer IKKE finne de i deleboka... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 28. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2019 Steinar Stolen hadde bolter til Edelbrock-innsuget, og under mye skrot ant jeg den siste eksosmanioldbolten. Toppdekslene bel montert med improvisasjon og litt diverse, og så kom litt mer greier på plass også. Olje er fyllt, motoren er kjørt rundt på startmotoren, og selv om batteriene var litt slakke, konstaterte jeg da at ting går rundt ... Snart ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Du får nå blankpusse lua til maskinisten før oppstart. Blir liksom i litt bedre humør da ,tenker jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 28. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2019 8 minutter siden, gautes skrev: Du får nå blankpusse lua til maskinisten før oppstart. Blir liksom i litt bedre humør da ,tenker jeg. Autosol-boksen min var skrapa totalt tom, jeg satte på hatten likevel, da jeg har brukt 2 uker på å sortere og finne passende plass på passende del..... Morradagen håper vi på solskinn og V8-brom, medmindre noe er helt glemt av... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 29. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2019 Jeg fikk polert toppdekslet med litt bunnskrap i en tube, men selv etter iherdig innsats av de to gode naboene, måtte vi innse at vi ikke fikk fyra opp doningen; ukjent av hvilken årsak. Det vil si, vi fikk såvidt liv i den, men av en-eller-annen god grunn, gjorde vi en uspesifisert endring, som ikke var bra. Vi mistenker tenninga, og plukket ned alt og satte det sammen en gang til, etter boka, med sidemannsjekk på alle kabler, TDC-forståelse, plasseringer av fordelerlokk, omtrentlige FØD- vinkler og hele baletten. Coilen virker iallefall SJOKKERENDE godt , og gnist kommer fram til pluggen, så det er nok bare en liten detalj om å gjøre. Batteriet som har vært lagret i 6 år, står nå å godgjør seg med CTEK laderen, og jeg venter egentlig mest på morgendagen,som jeg håper blir konstruktiv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Tvi tvi... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 30. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2019 Etter konsultasjon med voksne, var det bred enighet om at kullbørste i sentre av fordelerlokket er en lurt ting å ha, og etter litt roting rundt, fant jeg et ekstra lokk som kunne flyttes over. Timinga av fordeleren ble sjekket for n-te gang, pluggene ble tatt ut, renset og sjekket, og montert på nytt. Litt overslag på kabelbunten til signalforsterkeren ble også fixet med loddebolt og krympestrømpe. Volia -da var det brom ! Dessverre bygger ikke motoren oljetrykk, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis brukte jeg kun omtrent en hel tube sealant for å forsegle bunnpanna, sånn at den aldri mer skal kunne demonteres. Når jeg tappet oljen ned i en kanne, klarte selvsagt kanna å velte, så jeg fikk 6,6liter utover garasjegulvet. Det er faktisk ganske mye olje når jeg ser det på den måten. Skal ha ned og sjekke pickupen til oljepumpa en gang til, og deretter må jeg sjekke selve pumpa, for oljetrykk er en fin ting å ha, om motoren skal virke over tid... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fRRode Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Har du prøvd å prime oljepumpa. Ut med fordeler og lag et rør/slange som festes på oljepumpeakslingen og kjører med drill til oljetrykket dukker opp. Kanskje... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 En venn har en sønn sm sjekket ut ting, hvor mange meter tannpasta i en tube, og hvor mange kvadratmeter saft i muggen, mye men betydelig mindre enn 6,6 liter olje på garasjegulvet. Har gjort det samme, dog med frostvæske. Ikke fullt så klinete å tørke opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 30. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2019 ingenting jeg ikke kan fixe opp i når kona fikk ratta I3en til Biltema etter et billass Absol ! Skam på den som gir seg, jeg tok ned bunnpanna ( som selvsagt var behørig limt med fugemasse, så jeg omtrent trengte taktiske atomvåpen for å få den løs, ) og finner iaf ikke noe galt med suge-røret. Sila var OK, jeg blåste inn i oljefilter / pumpehuset med trykkluft og generelt var det egentlig bare å sette sammen igjen. Først vil jeg ha litt kaffe og en forum-pause, så får vi se om vi gidder mer i kveld. Jeg støtter ffrodes forslag, om at pumpa rett og slett må primes litt skikkelig hva en drill og en rørbit, alternativ en vraka coil og et gjengestag... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Måtte kjøre drill på en V8 jeg hadde, den hadde stått en del år. Måtte dra ganske lenge før den tok olje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Plukk ned oljepumpen og fyll den med Vaseline, så får du nok igang oljetrykket. Kjent knep for å få igang oljetrykket på tørre/overtalte Rover8era Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 30. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2019 litt kreativ sveis på en 13mm langpipe, bunnen fra en gammel, rasert fordeler og vips, et verktøy for å tvangskjøre oljepumpa. Og Eureka - nå er det olje til topps i systemet. Som Jermund var inne på, det krevdes MYE kinning med drillen. Skulle fyre på nytt, men nå er starteren min brent opp. Henter nå hos kompis i morra, som har eget reservedels-nødlager for det aller meste ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 31. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2019 Fikk hentet starter hos min favorittsmed, og den så HELT annerledes ut enn den som satt i bilen. Kan jeg ha hatt en dieselstarter ? Uansett - den var iaf mye enklere å montere, og så var det timinga igjen. Etter litt fikling og banning, fyra beistet opp ! Den går ikke helt stødig, men den går, jeg har oljetrykk, vannet sirklulerer og det er bare velstand. Nå gjenstår bare resten. F.eks er det brekt en bolt på manifolden, det oppdaget jeg når jeg byttet starter. Alt av slanger til kjølevann er ganske tvilsomme også, og det er neppe skadelig med nye reimer. Neppe dumt å skaffe korrekte muttre til endel punkter heller, men jeg håper kunne koste på meg prøveskilter om ikke for lenge, og cruise en tur ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 31. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2019 Da har vi vært på kjøretur, en rask lufting av clutchen måtte til, litt ny clutchvæske og vipps - kjøre ut av garasje og bort til postkassestativet. Dessverre har jeg brekt stussen på den fine messing-ekspansjonstanken, servopumpa fungerer ikke, og av elle ting har jeg klart montere KENLOWE viftepakka opp ned, så den blåser framfor å suge luft. Jeg mangler også en bråte skruer, muttre og skiver i korrekte dimensjoner, men nå er det hele iaf grovmontert og konstantert at det virker og starter og kjører ! Milepæl - check ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 31. mars 2019 Del Skrevet 31. mars 2019 , blir bra det her Joker. Få'n igjennom pkk, så kan du cruise en tur når du blir lei, for det blir vi, alle. Ang starter, du hadde nok den gamle originale, de var store som beist, og trege. De nye er mindre, lettere og mye kjappere. Jeg har også bytta, egentlig kun for å få plass til headersene, men det var samtidig en smart oppgradering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 31. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2019 Servopumpa ser ut være helt totalt uten virkning. Vil noen ta sjansen på å linke til en pumpe som kan passe ? Pumpa mi har banjonippel på en terminal, og en terminal for rør, med 17mm skrudd og flenset kobling..... Ser ut som det fins omtrent 100 typer, de andre som ligger her, ligner ikke engang... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 8 timer siden, JokerS30 skrev: Servopumpa ser ut være helt totalt uten virkning. Vil noen ta sjansen på å linke til en pumpe som kan passe ? Pumpa mi har banjonippel på en terminal, og en terminal for rør, med 17mm skrudd og flenset kobling..... Ser ut som det fins omtrent 100 typer, de andre som ligger her, ligner ikke engang... Det ser vel ut til at du har en helt vanlig servopumpe som ble brukt på 70- og 80-tallet. Pumpa er enkel og solid. Selv har jeg overhalt slik pumpe til min. Det er et repair kit med partnummer 605175 som finnes til disse pumpene. Problemet hos deg kan være at den ikke er primet godt nok ennå, slik at den ikke får dratt servovæske rundt. Her er en link til slikt repair kit 605175. Tegning av pumpa: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.