Gå til innhold

Barndomsdrømmen - 1983 110 V8


JokerS30

Anbefalte innlegg

Surt å plages.

Jeg er et stykke fra min OneTen akkurat nå Joker, men jeg skal ta bilder og legge her om et par dager.

 

Og gassen skal være på sjåfør siden på amerikanske 4 ports forgassere.

Bilde av dette skal jeg også finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men kjøper man bil i bæreposer og papp-kartonger, må man også regne med lese manualen.

Kveldens arbeid var å plukket ned fronten en gang til, og bytte reimskiva på veiva. Den hadde av noen grunn, annen avstand mellom "sporene " til servopumpa og dynamoen, enn den som satt på originalmotoren.
Fort gjort å strippe ned, og jeg fant fram den virkelig gromme momentnøkkelen til å ettertrekke det hele til ca 280NM som står i boka.

 

Neste nå er å bytte noe skruer som overhodet ikke passer, og prøve få på plass fordeleren. Holderen til gass-wiren er over alle hauger, og den var på plass når undertegnede demonterte greiene, får lete litt ekstra....

 

 

IMG_20190326_201058.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere som lager deler til engelske biler, da er det duket for mye rart:
Noen som har peil på hva gjenger som er i selve innsuget på en Holley / Edelbrock manifold ?
Skruekitet omtales som BY5898, men det er ikke oppgitt gjenger. Tenkte vel bare bruke vanlige maskinskruer, framfor de der spesielle pinneskruene....

 

Omtales her
http://www.realsteel.co.uk/section6.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gautes skrev:

Stemmene langt inni bakhodet forteller meg at jeg kappet og laget til mye pinneskruer av en grunn en gang i tiden.

 

Ja, utfordringen består vel stort sett i at gjengene var litt snåle, har vel egentlig finni ut at det er UNC-hva nå det betyr....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på skruer:
er det noen som har størrelse og mål på skruene til toppdekslene ?

 

Og, det sitter TO LANGE skruer på eksosmanifolden på HØYRE side

De sitter i underkant av noe jeg tror må være en heatbox, for forvarming av innsugsluft.
Noen som har mål på disse to ?
Jeg klarer IKKE finne de i deleboka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar Stolen hadde bolter til Edelbrock-innsuget,  og under mye skrot ant jeg den siste eksosmanioldbolten.
Toppdekslene bel montert med improvisasjon og litt diverse, og så kom litt mer greier på plass også.

Olje er fyllt, motoren er kjørt rundt på startmotoren, og selv om batteriene var litt slakke, konstaterte jeg da at ting går rundt ...

 

Snart !:)

IMG_20190328_202937.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, gautes skrev:

Du får nå blankpusse lua til maskinisten før oppstart.

Blir liksom i litt bedre humør da ,tenker jeg.

Autosol-boksen min var skrapa totalt tom, jeg satte på hatten likevel, da jeg har brukt 2 uker på å sortere og finne passende plass på passende del.....

 

Morradagen håper vi på solskinn og V8-brom, medmindre noe er helt glemt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk polert toppdekslet med litt bunnskrap i en tube, men selv etter iherdig innsats av de to gode naboene, måtte vi innse at vi ikke fikk fyra opp doningen; ukjent av hvilken årsak.

Det vil si, vi fikk såvidt liv i den, men av en-eller-annen god grunn, gjorde vi en uspesifisert endring, som ikke var bra. 

 

Vi mistenker tenninga, og plukket ned alt og satte det sammen en gang til, etter boka, med sidemannsjekk på alle kabler, TDC-forståelse, plasseringer av fordelerlokk, omtrentlige FØD- vinkler og hele baletten. 

Coilen virker iallefall SJOKKERENDE godt :rolleyes:, og gnist kommer fram til pluggen, så det er nok bare en liten detalj om å gjøre. Batteriet som har vært lagret i 6 år, står nå å godgjør seg med CTEK laderen, og jeg venter egentlig mest på morgendagen,som jeg håper blir konstruktiv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter konsultasjon med voksne, var det bred enighet om at kullbørste i sentre av fordelerlokket er en lurt ting å ha, og etter litt roting rundt, fant jeg et ekstra lokk som kunne flyttes over.
Timinga av fordeleren ble sjekket for n-te gang, pluggene ble tatt ut, renset og sjekket, og montert på nytt.

Litt overslag på kabelbunten til signalforsterkeren ble også fixet med loddebolt og krympestrømpe.

Volia -da var det brom ! 

Dessverre bygger ikke motoren oljetrykk, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis brukte jeg kun omtrent en hel tube sealant for å forsegle bunnpanna, sånn at den aldri mer skal kunne demonteres. Når jeg tappet oljen ned i en kanne, klarte selvsagt kanna å velte, så jeg fikk 6,6liter utover garasjegulvet. <_<

Det er faktisk ganske mye olje når jeg ser det på den måten.

 

Skal ha ned og sjekke pickupen til oljepumpa en gang til, og deretter må jeg sjekke selve pumpa, for oljetrykk er en fin ting å ha, om motoren skal virke over tid...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn har en sønn sm sjekket ut ting, hvor mange meter tannpasta i en tube, og hvor mange kvadratmeter saft i muggen, mye men betydelig mindre enn 6,6 liter olje på garasjegulvet. 

Har gjort det samme, dog med frostvæske. Ikke fullt så klinete å tørke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingenting jeg ikke kan fixe opp i når kona fikk ratta I3en til Biltema etter et billass Absol !

 

Skam på den som gir seg, jeg tok ned bunnpanna ( som selvsagt var behørig limt med fugemasse, så jeg omtrent trengte taktiske atomvåpen for å få den løs, ) og finner iaf ikke noe galt med suge-røret. Sila var OK, jeg blåste inn i oljefilter / pumpehuset med trykkluft og generelt var det egentlig bare å sette sammen igjen. 
Først vil jeg ha litt kaffe og en forum-pause, så får vi se om vi gidder mer i kveld.


Jeg støtter ffrodes forslag, om at pumpa rett og slett må primes litt skikkelig hva en drill og en rørbit, alternativ en vraka coil og et gjengestag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt kreativ sveis på en 13mm langpipe, bunnen fra en gammel, rasert fordeler og vips, et verktøy for å tvangskjøre oljepumpa.

Og Eureka - nå er det olje til topps i systemet. Som Jermund var inne på, det krevdes MYE kinning med drillen.

Skulle fyre på nytt, men nå er starteren min brent opp.  Henter nå hos kompis i morra, som har eget reservedels-nødlager for det aller meste ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hentet starter hos min favorittsmed, og den så HELT annerledes ut enn den som satt i bilen. Kan jeg ha hatt en dieselstarter ?

Uansett - den var iaf mye enklere å montere, og så var det timinga igjen. Etter litt fikling og banning, fyra beistet opp !
Den går ikke helt stødig, men den går, jeg har oljetrykk, vannet sirklulerer og det er bare velstand. 

 

Nå gjenstår bare resten. F.eks er det brekt en bolt på manifolden, det oppdaget jeg når jeg byttet starter.
Alt av slanger til kjølevann er ganske tvilsomme også, og det er neppe skadelig med nye reimer. Neppe dumt å skaffe korrekte muttre til endel punkter heller, men jeg håper kunne koste på meg prøveskilter om ikke for lenge, og cruise en tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på kjøretur, en rask lufting av clutchen måtte til, litt ny clutchvæske og vipps - kjøre ut av garasje og bort til postkassestativet.

Dessverre har jeg brekt stussen på den fine messing-ekspansjonstanken, servopumpa fungerer ikke, og av elle ting har jeg klart montere KENLOWE viftepakka opp ned, så den blåser framfor å suge luft.

Jeg mangler også en bråte skruer, muttre og skiver i korrekte dimensjoner, men nå er det hele iaf grovmontert og konstantert at det virker og starter og kjører !

 

Milepæl - check !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D, blir bra det her Joker.

Få'n igjennom pkk, så kan du cruise en tur når du blir lei, for det blir vi, alle.

 

Ang starter, du hadde nok den gamle originale, de var store som beist, og trege. De nye er mindre, lettere og mye kjappere.

Jeg har også bytta, egentlig kun for å få plass til headersene, men det var samtidig en smart oppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servopumpa ser ut være helt totalt uten virkning. 
Vil noen ta sjansen på å linke til en pumpe som kan passe ?
Pumpa mi har banjonippel på en terminal, og en terminal for rør, med 17mm skrudd og flenset kobling.....

Ser ut som det fins omtrent 100 typer, de andre som ligger her, ligner ikke engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JokerS30 skrev:

Servopumpa ser ut være helt totalt uten virkning. 
Vil noen ta sjansen på å linke til en pumpe som kan passe ?
Pumpa mi har banjonippel på en terminal, og en terminal for rør, med 17mm skrudd og flenset kobling.....

Ser ut som det fins omtrent 100 typer, de andre som ligger her, ligner ikke engang...

 

Det ser vel ut til at du har en helt vanlig servopumpe som ble brukt på 70- og 80-tallet.

Pumpa er enkel og solid. Selv har jeg overhalt slik pumpe til min.

 

Det er et repair kit med partnummer 605175 som finnes til disse pumpene.

Problemet hos deg kan være at den ikke er primet godt nok ennå, slik at den ikke får dratt servovæske rundt.

 

Her er en link til slikt repair kit 605175.

 

Tegning av pumpa:

B6-KUXPLrMk-GiklGoWcQspW8bLQs6zVeHWBeDzT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...