Gå til innhold

Barndomsdrømmen - 1983 110 V8


JokerS30

Anbefalte innlegg

Se der ja.

 

Gratulerer Espen.

 

Bensin V8 er det som gjelder. Generelt er det bensin som gjelder.

 

Forgasseren på disse bilene er ikke stor, de ble levert med 2 stk Stromberg CD 175.

 

1983. Landstreff i NLRK på Lillehammer. Første gang jeg traff Gaute og Karin. Og Bjørn Madsen. Muligens Robøle også, hvis ikke var det i 1985 på samme sted. Selvfølgelig kan jeg ikke glemme RamstadLars, og må nevne Peder Quistgaard. Og Erik.

 

Erik Winther-Sørensen kom på treffet i 1983 med en av de første 110 V8 som ble registrert i Norge. Har mange bilder av den. Var med Erik og hentet noen striesekker ett eller annet sted, skulle bruke disse på sekkeløp etter fellesgriliing. Og vi punkterte på turen. Så jeg skiftet hjul, tror vi sto i veikanten på E6 ved Øyer.

 

Lykke til med bilen.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen 

Henry Arnfinn :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver lese meg opp på V8, men kan absolutt ingen verdens ting om de der.
Har sortert deler i kveld, og konkludert med at det blir en std. Rover 3,5 påmontert Edelbrock gasseren som ligger i bilen, som blir satt inn i første omgang. Smeden har brukt halve ettermiddagen i telefonen tror jeg, og skaffet tilveie etpar alternative motorer.

Alle gode krefter trengs, målet nå er å ha bilen kjørbar til Torsæter-treffet om snaue 2 uker.  Vi setter inn 2 skift i garasjen fom tirsdag .  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker SU i stedet for Stromberg så ser det riktig ut, enkelt å tilpasse kabler og luftinntak men de er "bedre" forgassere sies det... jeg kjører med Strombergs... Tror det er mulig å få de amerikanske forgasserne till å oppføre seg i terrenget med litt ekstrautstyr men med originale Stromberg forgassere så er ikke det nødvendig - de fungerer på hell og hopp!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edelbrock eller en tilsvarende Holley, hvis den er i god stand, er nok bedre en de orginale, dvs hvis du også har orginal edelbrock manifold og ikke et hjemmesnekret . Min Brors 3,5 Range Rover med Edelbrock hadde mindre forbruk og var mer pålidelig en min 3,5 RR med std forgassere. Std forgassere var typisk det første som ble byttet på 3,5 literen, i Island, til fordel for amerikanske forgassere, manifold, headers og ny cam.

 

Hadde en bok om Performance tuning the Rover V8. Muligvis denne :

 

https://www.amazon.com/Tuning-Rover-V-8-Engines-Performance/dp/0854299335

 

Var (er) V8 fan før jeg fikk TD5 :)  og ble utsatt for mindre forbruk men stadig rimelig torque på lav omdreining.

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god oppmerksomhet rundt bilen; jeg er like spent og entusiastisk på få denne tilbake på vegen som alle andre her.

Jeg sitter med et dokument som bekrefter at bilen rullet av samlebåndet rundt 2 september 1983.

Jeg vet ikke når på året LR startet produsere disse, men produksjonsdatoen tyder på at dette må være en ganske tidlig modell, en av de helt første som kom til Norge:

IMG_20181106_085302.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiver foran ja, tromler bak.

Har skrudd maskinisten HELT løs, drar fram kran-utstyret nå for løfte ut havaristen.

Bilder kommer, men det er litt klinete styre med akkurat nå.
Kan kanskje låne et bilde jeg fikk ifbm kjøps-prosessen, håper det er OK for selger:
 

IMG_7845.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvekjørte i Island på 90 tallet en One Ten SW, overveiede at kjøpe den, kan ikke huske årgang. Den hadde splitted frontrute. Hadde noen av de første One Ten splittet frontrute eller har den jeg kjørte muligvis vært reparert med deler fra en Series III stage 1 ?

 

Fin FAQ ifm Edelbrok/Weber 500.

http://www.v8engines.com/faq-carb.htm

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, kjartanb skrev:

Jeg prøvekjørte i Island på 90 tallet en One Ten SW, overveiede at kjøpe den, kan ikke huske årgang. Den hadde splitted frontrute. Hadde noen av de første One Ten splittet frontrute eller har den jeg kjørte muligvis vært reparert med deler fra en Series III stage 1 ?

 

Fin FAQ ifm Edelbrok/Weber 500.

http://www.v8engines.com/faq-carb.htm

 

Fra 1979 het de vel 'Land-Rover V8' på 91hk frem til 1982 og hadde Serie frontrute. Fra 1983 ble de slik JokerS30 sin er.

12-s3.jpg?itok=kxqb0wa6

Bildet er lånt herfra: https://www.autocar.co.uk/slideshow/50-years-rover-v8#2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuscan skrev:

 

Fra 1979 het de vel 'Land-Rover V8' på 91hk frem til 1982 og hadde Serie frontrute. Fra 1983 ble de slik JokerS30 sin er.

 

Er det det samme som også omtales som " stage one ? "
Eller " første steg, i retning av en ny modell ? Litt sånn LSE modellen ble når RR etterhvert ble RRC; og P38 kom på markedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge James Taylor:

 

Fra 'Rover V8 - the story of the engine':

 

'So the engine that went into the Land Rover Stage 1 V8 had just 91bhp at 3500rpm and 166lb ft of torque at 2000rpm. (Investment in Land Rover Ltd was made in two stages, and the Stage 1 name referred to Stage 1 of the funding which permitted the model's development).'

 

I neste kapittel:

 

'Land Rover planned to fit disc brakes on the front wheels of its new coil-sprung models, the Stage 2 types that made their bow in March 1983 in long-wheelbase One Ten form.'

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer. Stage 1 fikk konstant firhjulstrekk og CV-ledd i forakselen.

 

Husk at LR og Britisk bilindustri på den tiden lå langt nede.

 

Da 110 kom i 1983 var det viktig for LR.

 

Land Rover hadde bygd en turbodiesel på 60-tallet som de ikke hadde lansert fordi de var redd for å revolusjonere for mye.

 

Den røde til Espen er nok en tidlig 110 her i Norge, men vi kjørte norskregistrert 110 V8 sommeren -83.

 

H A :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått oversikt over alle eierne på bilen fra den var ny idag. Morsom lesning. 
Den har såvidt jeg kan forstå IKKE vært noen etat eller firmabil, men ble kjøpt ny av en privatperson på Nesodden.

Spenstig - for dette var dyre biler også dengangen...

Edit - syns ikke det er riktig å legge ut skjermdump av eierhistorikken, selv om det sikkert er morsom lesing for mange her inne....

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. 

Dette er en perle. Ikke bare i alder, men også i farger. De første årene må de ha brukt en fargedesigner. Sjeldent å se biler der to farger tilsammen kler en bil så bra som i dette tilfellet. 

 

Jeg hadde en 83 modell som opprinnelig hadde 2,25 diesel. Skulle aldri solgt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginaliteten er litt så som så i bilen, den har blandt annet fått RRC girkasse på et ikke spesifisert tidspunkt, med overdrive av noe slag. Den har også vacuumstyrt difflock, det er kanskje også noe RRC komponenter ?

Ellers ser det ut som om den har fått overhalt motoren minst en gang før, med byttet topper.

 

Jeg har noe motorer på gang eg håper det bare er å stable rett neddi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...