Gå til innhold

Barndomsdrømmen - 1983 110 V8


JokerS30

Anbefalte innlegg

Historien og fortellingen under er dramatisert, så det KAN være unøyaktigheter i årstall mv, men hovedtrekkene stemmer 100%:

 

Vi skal tilbake til 1984

En liten krøllete  gutt som heter Espen, er med pappa`n sin på Landbruksveka. Der er det stilt ut traktorer, maskiner, kubjeller og annet landbruksrelatert, men midt innimellom alt dette, finner gutten en fin stand som har biler og ikke hvilken som helst biler:
Eik Landbrukssenter har nemlig fått agenturet på Landrover, og viser de helt nye modellene for Norsk landbrukspublikum: etter mine endringer stilte de ut en RØD 110” med hvitt tak, en hvit 90, og noe som må ha vært en Cherrypicker basert på en seriebil…. ( denne erindrer jeg bare veldig svakt.
90 og 110” er helt nye på markedet, og FOR noen biler. V8 motorer, spiralfjører, skivebremser og kompromissløse ytelser, og jeg husker godt jeg satt i førersetet og drømte meg helt bort. Husk dette var en tida da en arbeidsbil som Ford Transit hadde bladfjører, 55hk motor, kjøreenskaper som en handlevogn og støynivå som 2 steinknuseverk.
En familiebil hadde gjerne 2.0 motor i støpejern med 100 hester, og het Volvo 145, 245 eller Opel Rekord.

 

Vi spoler tida nærmere 35 år fram:

Mye har forandret seg:

Lanbruksveka har byttet navn til Agrotenikk. Eikmaskin har sluttet med LandRovere, de har byttet navn til Eik Lanbrukssenter og konsentrerer seg om høyteknologiske Fendt og MF traktorer.

Den lille gutten har blitt voksen, familefar og har mistet alle krøllene sine, sammen med resten av luggen.  En familiebil har gjerne 170-200 hester eller mer, og består av aluminium, carbonfiber, lithiumbatterier og annen romfartsteknologi.

 

Det eneste som ikke er forandret, er forkjærligheten den etterhvert godt voksne mannen har for flertallet  LR modeller, og spesielt den hellige gral, 110” med hvitt tak, og V8 motor, eller ONETEN som den også benevnes.

 

Det er derfor med ydmykhet og ikke rent lite stolthet; følgende doning ble transportert hjem i ettermiddag. Maskinisten ombord ble desverre syk og døde, og deretter ble hele bilen lagret vekk, i påvente av bedre tid.

 

 

 

 

Jeg håper jeg får bilen opp å gå RASKT, min gode venn smeden har allerede gjort sonderinger for å grave fram en fungerende, komplett V8 motor, som kan brukes i påvente istandsetting av matching-numbers-motoren….
Ellers er det litt smått å ta tak i, men totalt sett veldig lite egentlig... ift det faktum at bilen er   35 år gammel !

IMG_20181104_145329.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pederover skrev:

Fantastisk! Denne må vi få se mer av ja! 

Bilen må være omtrent tvillingen til din Peder.

Den største utfordringen min personlig, er nok at det er omtrent 25 år siden sist jeg rørte en skrue på en bensinmotor.
Jeg husker rett og slett ikke NOENTING av hvordan disse virker, knapt så jeg er i stand til å se at store komponenter som fordeler og forgasser mangler....blush

 

Heldgivis har jeg et nettverk rundt meg, som bistår meg litt med å komme i gang, det rent mekaniske på bilen er jo plankekjøring, litt arbeid men hverken vanskelig eller komplisert.

Jeg håper å løfte ut maskinisten i morgen, etter fått hjelp til å stable den inn i garasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. 1983 det er vel  det første år for 110. Kan huske at jeg leste test av den i Islandsk bilblad. Den ble importert til Island for et av de frivillige redningskorps. Fikk testen sendt til Danmark hvor jeg stiuderte på den tiden.  Leste den test i laser :).

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stig skrev:

Ingenting er så stilig som en original gammel 110. Og de stygge felgene utgår med høye kneløft!

Det ligger en haug stålfelger i lasteplanet under bilen, håper få levert noen av disse til sandblåsing, grunning og lakking i ....samme farge som taket etterhvert....!

DEKKENE var dog veldig bra på Alufelgene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er dyttet inn i garasjen, den døde maskinisten er påbegynt utmontering, og ny reservemaskinist er sporet opp.

Fler gode venner har idag beskuet vidunderet, og så langt har det bare vanket positiv omtale.

Stay tuned !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...