Gå til innhold

Barndomsdrømmen - 1983 110 V8


JokerS30

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Erik Iversen skrev:

Tror ikke jeg betalte så mye da jeg bestilte veteranskilt til min. Ble veldig kledelig det! :)

 

Får sjekke, har kun undersøkt LATOR men syns det ble litt dyrt.


Nå er vi igang med kost og klut og vaskemiddel og cockpitshine osv inni bilen.

Den var rimelig nedstøvet og møkkete etter å ha stått så mange år, men gradvis kommer bilen fram igjen. Måtte vise kona "stereoanlegget " som besto av en 3,9L Rover V8 med sinnakam og diger forgasser.  Hun syns IKKE det var like morsomt som undertegnede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det noen som har en write-up eller link til side der 5d har vært bygd om til pickup ?

Enten HCPU eller vanlig picup som ser ut som et 3-dørskarosseri uten overbygget på.
Må hele kassa og taket skrus av ? Fins noen dele-liste jeg kan boltre meg i ?

Veldig usikker hva jeg trenger av biter for å realisere noe sånt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det HA:
annonserte bilen ja, da jeg var i den tro at dette var en bil det var verdt ta vare på.

Basert på responsen er den som enhver annen LR, bare å bygge det man trenger selv framfor å ta vare på originaliteten  på no vis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Mye vann er rent i Nitelva siden siste oppdatering:
Jeg håpte vel det var noen som ønsket seg en sånn LandRover her hjemme, men er kjent for å ta feil ! Etter divere runder med annonsering av en helt OK, men ikke strøken LR Oneten 110 av FØRSTE årgang (dokumenterbart ) klarte jeg på toppen av det hele å dra på meg et totalt motorras i November. En eksosventil knakk, ramla ned, og lagde kabom i motoren

Og jada, jeg veit hva som gikk galt. En kombinasjon av misforståtte instruksjoner misforståtte prosedyrer, og ikke minst 2 gode venner og rådgivere som i ettertid har fått gnidd isopor på vindusrutene sine, gjorde at det endte i Lygnabakkene med et skikkelig SMELL:
 

IMG_20191120_161531.jpg

IMG_20191114_185952.jpg

IMG_20191114_185442.jpg

Gode råd var dyre, og etter diverse epostmeldinger, teleonfringing, søking på nett, prating med de samme kompiser som nevnt over ( hei, hei gutter ! ) var status 3 dager senere som følger !

( den vraka motoren ble heist ut samme kveld som raset skjedde )

Motoren ble plukka ut fra en oppspist RRC, og fikk påmontert manuelt svinghjul og clutchen som var ca ny.


7 dager etter raset, var bilen oppe å gikk igjen, denne gangen med en RRC 3,5l motor, som går MEGET pent....

Selvsagt klarte jeg å plassere bilen ute i snøhaugen, og da ga selvsagt clutchpumpa opp. Ny master og slave ble sporenstreks bestillt fra Uk. Å bytte masteren er faen meg like mye jobb som å bytte motor jo, jævla kølen jobb, angrer på at jeg ikke moddet clutchpumpe, boksen når den likevel var løs......
Fikk også tak på 2 pent brukte dekk, siden jeg av en eller annen finurlig grunn brått hadde 3 piggdekk på lager, gudene vet hvor det siste har tatt veien....

Vips : så var det sånn igjen:

 

 

 

 

 

 

IMG_20191127_185827.jpg

IMG_20191116_160009.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det fleste har fått med meg, har jeg i lengre tid prøvd å selge bilen, da jeg av grunner jeg ikke orker å gå inn på nå, ikke har mulighet til å ha så mye bil.

 

Selv til en svært anstendig ( og diskuterbar ) pris, har interessen vært ikke-eksisterende. Har fått diverse eposter fra det store Ytland, men i Norge har jeg faktisk ikke klart sanke en eneste seriøs interessent. Trist, da jeg håpte en såvidt unik og spesiell bil, burde bli både i miljøet og landet.

Dessverre er det lite å gjøre med det, jeg har dermed lagt skumle planer, i samarbeid med kompiser nevnt lengre opp.

 

To be continiued !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, du vet den bilen hadde stått hos meg dersom jeg hadde hatt pengene. Men byttet tak på huset i stedet.

 

Jeg var jo på tur i 1983 med den første registrerte 110 V8-ern i Norge, sammen bl.a Erik Winther-Sørensen. Og den korte turen sitter friskt i minne. Enda. Vi punkterte også, på E6 ved Hunderfossen.

 

Bilen din er fin. Blir sikkert fin som pick-up også.

 

Fortsatt god jul

hilsen 
Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at ikke bilen skal møkke seg TOTALT ned, og for at den skal se finere ut, handlet jeg et sett skvettlapper.

Bak valgte jeg typen med LR-Logi "preget " inn i gummien.

Jeg funderer på om det hadde vært tøft å få denne malt / lakkert i hvit relieff, sånn at LR-navnet syns ekstra godt.

Hva maling kan egne seg til dette bruket ? Vanlig metall-maling vil vel sprekke og flasse ganske fort ?

Målet ellers er å få på vinterdekk ila uka, og kjøre en tur igjen. Må være 4-6 uker siden sist.

og ja, bilen fikk et sett pent brukte Bosch-Big-Knick lamper i romjula. Sånne klassiske biler blir ikke så fine med moderne led-lys-greier syns jeg da....

z4thxdy45qs__46260.1473104998.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde prøvd med hvit Bengalac e.l. og smurt TYNT på. Tykke lag vil nok lettere sprekke opp. Dekkmerkepenn er nok bedre men det har ikke jeg liggende... Bengalac på bildekk til fendre på kai holder jo i evigheter selv om de får mye bank og malingen sprekker opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt var godset i skjermen " borte " og de selvborrende skruene jeg hadde, var alt for små til å gå til ramma.

Fort fixet med litt hjemmelagede L-profiler og et gjengestag tvers gjennom ramma.  Ble så bra atte.

 

dagens gjøremål blir å koble opp de fine Bosch-Big-Knick lampene jeg fant på finn.no. 
For de som husker sånt, vet at dette var det råeste som fantes av lamper, den gangen på 80 tallet.....

Fikk også på plass platestykket over bakdøra, fra en 110 vi demonterte i går, samt har skaffet til veie et teppe, for å ha i bagasjerommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...