Gå til innhold

Defender 130DC og 110SW


kjartanb

Anbefalte innlegg

Starter en tråd nu når jeg så smått går i gang med at ta planet av min 130 for at kunne bytte NRC4171 "Crossmember assembly-rear floor".

Det vil ta lidt tid idet jeg er avhengig av at leie bil når 130 ikke kjørbar. Får en ny bybil først i Desember. 

Jeg bruker carport ( garasje uten dør) og gider ikke arbeide i frostvejr. 

I dag måtte jeg flytte min 2003 110 SW som har stått der i noe tid og vented tålmodig på min oppmerksomhet. Da jeg ville ta ut startermotor for overhaling, var der både en beskyttelsesplate og formet plast plate i veien. Trakk den ut av garasjen i stedet for at kjøre den. Boltene til beskyttelsesplaten skal ha lid tid med rustløser før de gir seg. 

Plast platen har jeg ikke hatt på mine andre Defendere, hva er tanken bak den, redusere motorlyd, samle oljelekasjer i en pøl :) ?

 

Med tiden skal enten 130 eller 110 bli renovert og bli våres turbil for de neste 10år.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Etter et par års pause er 130 nu klar for nye turer. Har galvanisert torpedo og bla. galvaniserte vanger under dører. Allt rust fjernet/sveist. Allt nytt i bremser, hjullager, nye pokaler foran, diffrensjaler juster, gearkasser sjekket og lager, syncroer byttedt etter behov... osv.

Driller selvfølgelig som en Defender skal, vindusvisker må slukkes ved at ta ut sikring inntil jeg får byttet visker-relay.

Blæser nu varmluft inn i kabinen, gjorde det kun i meget begrenset omfang før, men distribuerer varmen kun ned på gulvet, må justere spjeld og virer.

Ellers en den i topp. Har satt luftfjær i stedet for de invendige spiralfjær bak. Så nu er den ikke så stiv når den er ulasted og kan pumpes opp når lastet. Hjalp min datter med at flytte, behøvde ikke at pumpe opp med beskjeden last.

Bilde tatt før jeg monterte skilte.

Har noen mindre opgaver igjen, må bla polstre opp seter, tette, male og montere kapell osv.

 

1F844CA9-C2D5-4758-8F7C-55FAFB7A6A56.jpeg

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Skikkelig flott! 

Morro å se en 130 pusset skikkelig opp - det er jo en jobb jeg planlegger på min egen om noe tid..

 

Hvor skaffet du ny torpedovegg - og har du eventuelt noen erfaringer fra den prosessen? For det står ganske så langt oppe på min ønskeliste også.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torpedo er byttet av 4Land i Polen, jeg gjorde det ikke selv. Jeg hadde først tenkt meg at få byttet travers bjelke som er under bakerste del av hytte, det var en EU-kontroll feil. Fikk ingen til at gjøre det her i Bergens traktene. Begynte selv, uten at ha ordentlig garasje, så bla at stort sett alle braketter under lad måtte kuttes med vinkelsliper og fornyes. Bestilte alle delene, har brukt den  utrolig gode lrworkshop web (https://www.lrworkshop.com/) til at finne delenumre på obskure deler.  Visste at diverse deler måtte bytes innenfor kort tid uansett, den hadde kjørt c.a 230k km stort sett på originalt drivverk og urørte kasser og differ. Jeg hadde samlet en stor bunke diverse reservedeler over årene (hovedsakelig bestilt fra Paddocs) og ende med at sende bilen og deler til 4Land. Vedrørende torpedo så var opprinnelig plan sveising av rusten torpedo, men den viste seg at være meget rusten og det kostede stort sett det samme at kjøpe og sette inn en ny galvanisert (tror den er Polsk, ikke sikker) i stedet for at bruke adskillige timer på at reparere den gamle.

 

Der er flere ting som må fikses hen at veien men det er mer kosmetiske og det kan jeg gjøre selv. Det funksjonelle var første prioritet. Dette er og skal være en bruksbil. Lakken er f.eks. original, dette er er en 2006 så dører var fine og behøvde ingen rep. Generelt så var hytten i meget god stand og ble kun polert.

Så ellers en meget pen Defender 110 på vei til en eller anden i Oslo området, ny lakkert med meget utført innredning bla. nye seter i lær, utvendige safety devices bøyler, bullbar, 1000m, vinsj osv. 

  

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da er jeg i gang med at bestille en kamper til LR130. Jeg har tenkt på dette i mange år og vært tett på at kjøpe diverse pop-up campere og for en del år siden var Tisher 260 på radaren. Men til slut har jeg valgt helårskamper fra Easy Camper (S-karosser) som er laget til Land Rover 130 dimensjonere. Easy Camper kvaliteten er i topp og den inneholder standard de meste som man kan ønsker seg. Vannbåren varme, vinterisolert, kassette-toalett og dusj, gass komfyr og vask, kvalitets vinduer og luker, litiumbatteri og 2x solarpaneler, osv. Ting som koster en del ekstra hos andre leverandører. 

 

Den svarer til den som heter EC 8LH-2,1 i kataloget men er laget spesifikt til LR130 og heter derfor EC 8R-2,1.

https://static1.squarespace.com/static/5e68dec15db53767ebd461ca/t/60a22599e7df7d7647735e8e/1621239198975/Prislista+och+teknisk+data+Easy+Campers+2021.pdf

 

Kjøper den gjennom Camper Norge på Gol som har samme priser som fabrikken i Sverge.

Gleder meg som et lille barn :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er S-karosser som bygger den, de har gjort det i en del år. Den markedsføres som Nordstar i Tyskeland, I Uk har den og et annet navn men i det store hele er det de samme kampere bygget i Dorotea i Se. Mener jeg leste noe om at Polar kjøpte dem på et tidspunkt og at Ulv hos S-karrosser kjøpte firmaet tibake for 8-9 år siden.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert komplett led lys sett. Samt ny hovedlysbryter. Sikring smeltede regelmæssig. Byttede først til led, sikring smeltede igjen. Byttede hovedlysbryter, lys ok og sikring holder, ennå. Bryteren som jeg tok ut ser helt ok ut. Ingen kontakter smelted som det pleier at være.

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der noe jeg har gjort på alle mine LR, første som blir gjort. Har aldri hatt problemer med lysbrytere. Har laget egne løsning, men også brukt Biltema sitt sett, men det har feilet for meg en gang.....

Og i tillegg får jeg bedre hovedlys med 20-30% med spenning over lyspærene.

Endret av svesol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nu har jeg ikke lengere glødepærer. Led trekker vel lidt mindre strøm.

Jeg gikk i gang med at montere kit fra Biltema for noen år siden. Det gikk ikke bedre en så at hovedlys kontakten (i kittet) på den ene side smeltede etter kort tid. Fikk sikkert full batterispenning til jord i gjennom seg. Jeg ved ikke og kunne ikke umiddelbart se hva var galt, men jeg hadde endeløs trøbbel over årene med den særnorske lys løsning montert i min bil av importøren. Satte dette på is. Prøvede senere med kit fra Paddocks, fikk det heller ikke til at fungere. Jeg mener ikke jeg er særskilt treg :) og dette er ikke noen rakettvitenskap, kun simple relé løsninger, men i hvert fald brukte jeg ikke mer tid på det.

Nu har jeg fått fjernet den særnorske hovedlysløsning og ryddet i kablene, så det kan godt være at jeg prøver igjen. Men nu med min egen konstruerte løsning. Og ingen kit med varierende kvalitet på kontakter osv. 

 

Ellers så tar det kun ca. 15-20min at bytte bryter :)

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Camperen sklir rett inn mellom armene på 3-punkten.

Toppstag aktiveres når vekkerklokka ringer.

Inspiserer ved neste korsvei.;)

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Camarogeddon skrev:

..Det var jo egentlig et særdeles bra spørsmål.

 

Jeg hadde nok prøvd meg på en campingvognforsikring av noe slag, men det kan jo bli litt vanskelig uten regnummer tenker jeg.

 

-C

Snakker med Dag i Camper Norge på Gol, når jeg henter Easy Camperen. Hann veit sikkert hvad andre har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag sagde man kunne forsikre som uregistrert camper.

Da er hytten montert, lidt røvtung men ellers ok, veit ikke helt hvor mange psi jeg kan pumpe i airbagsene i spiralfjedrene bak 30-40 psi?

Har nu 40 psi i dekk bak, buler lidt. Sikkert en gammel islandsk vane fra den tid vi kun hadde grusveie aldri at pumpe for meget.

Hytten er meget comfy, tar første natt på Gol kamping, 22 inne 3-4ute. Mangler stort sett alle ting, har ikke innredet ennå, men har kaffe, rødvin og forsvarets rationer som kun krever varmt vann :)

sliter med at sette inn iphone foto. Forummet supporterer ikke filtypen. Da lykkedes det. :)

IMG_2257.jpg

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med ny flott Easy Camper. Jeg har hatt en slik, den var en av de første som var laget til Land Rover for tyve år siden.. Nå har jeg en Tischer som er på samme størrelse.

Akseltrykket på bakakselen er interessant på denne kombinasjonen, det ligger helt på grensa. Anbefaler å sjekke dette på en vekt. Husk at ting som lastes/plasseres bakerst i camperen, vil utgjøre nesten dobbelt så høy bakakselvektutslag som tingen veier. 

Easycamperen er et bra produkt.

Jeg bruker å legge i mer luft i hjula for å få ekvipasjen mer stabil, rundt 50psi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...