kjartanb Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 (endret) Starter en tråd nu når jeg så smått går i gang med at ta planet av min 130 for at kunne bytte NRC4171 "Crossmember assembly-rear floor". Det vil ta lidt tid idet jeg er avhengig av at leie bil når 130 ikke kjørbar. Får en ny bybil først i Desember. Jeg bruker carport ( garasje uten dør) og gider ikke arbeide i frostvejr. I dag måtte jeg flytte min 2003 110 SW som har stått der i noe tid og vented tålmodig på min oppmerksomhet. Da jeg ville ta ut startermotor for overhaling, var der både en beskyttelsesplate og formet plast plate i veien. Trakk den ut av garasjen i stedet for at kjøre den. Boltene til beskyttelsesplaten skal ha lid tid med rustløser før de gir seg. Plast platen har jeg ikke hatt på mine andre Defendere, hva er tanken bak den, redusere motorlyd, samle oljelekasjer i en pøl ? Med tiden skal enten 130 eller 110 bli renovert og bli våres turbil for de neste 10år. Endret 4. november 2018 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 5. november 2018 Forfatter Del Skrevet 5. november 2018 Td5 "Undertray assembly" er til lyddemping. Den komme jeg nok til at fjerne og ikke montere igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 (endret) Etter et par års pause er 130 nu klar for nye turer. Har galvanisert torpedo og bla. galvaniserte vanger under dører. Allt rust fjernet/sveist. Allt nytt i bremser, hjullager, nye pokaler foran, diffrensjaler juster, gearkasser sjekket og lager, syncroer byttedt etter behov... osv. Driller selvfølgelig som en Defender skal, vindusvisker må slukkes ved at ta ut sikring inntil jeg får byttet visker-relay. Blæser nu varmluft inn i kabinen, gjorde det kun i meget begrenset omfang før, men distribuerer varmen kun ned på gulvet, må justere spjeld og virer. Ellers en den i topp. Har satt luftfjær i stedet for de invendige spiralfjær bak. Så nu er den ikke så stiv når den er ulasted og kan pumpes opp når lastet. Hjalp min datter med at flytte, behøvde ikke at pumpe opp med beskjeden last. Bilde tatt før jeg monterte skilte. Har noen mindre opgaver igjen, må bla polstre opp seter, tette, male og montere kapell osv. Endret 11. april 2021 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Det var ei skikkelig duganes vogn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Se der ja! Skikkelig flott! Morro å se en 130 pusset skikkelig opp - det er jo en jobb jeg planlegger på min egen om noe tid.. Hvor skaffet du ny torpedovegg - og har du eventuelt noen erfaringer fra den prosessen? For det står ganske så langt oppe på min ønskeliste også. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 12. april 2021 Forfatter Del Skrevet 12. april 2021 (endret) Torpedo er byttet av 4Land i Polen, jeg gjorde det ikke selv. Jeg hadde først tenkt meg at få byttet travers bjelke som er under bakerste del av hytte, det var en EU-kontroll feil. Fikk ingen til at gjøre det her i Bergens traktene. Begynte selv, uten at ha ordentlig garasje, så bla at stort sett alle braketter under lad måtte kuttes med vinkelsliper og fornyes. Bestilte alle delene, har brukt den utrolig gode lrworkshop web (https://www.lrworkshop.com/) til at finne delenumre på obskure deler. Visste at diverse deler måtte bytes innenfor kort tid uansett, den hadde kjørt c.a 230k km stort sett på originalt drivverk og urørte kasser og differ. Jeg hadde samlet en stor bunke diverse reservedeler over årene (hovedsakelig bestilt fra Paddocs) og ende med at sende bilen og deler til 4Land. Vedrørende torpedo så var opprinnelig plan sveising av rusten torpedo, men den viste seg at være meget rusten og det kostede stort sett det samme at kjøpe og sette inn en ny galvanisert (tror den er Polsk, ikke sikker) i stedet for at bruke adskillige timer på at reparere den gamle. Der er flere ting som må fikses hen at veien men det er mer kosmetiske og det kan jeg gjøre selv. Det funksjonelle var første prioritet. Dette er og skal være en bruksbil. Lakken er f.eks. original, dette er er en 2006 så dører var fine og behøvde ingen rep. Generelt så var hytten i meget god stand og ble kun polert. Så ellers en meget pen Defender 110 på vei til en eller anden i Oslo området, ny lakkert med meget utført innredning bla. nye seter i lær, utvendige safety devices bøyler, bullbar, 1000m, vinsj osv. Endret 12. april 2021 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 27. august 2021 Forfatter Del Skrevet 27. august 2021 Da er jeg i gang med at bestille en kamper til LR130. Jeg har tenkt på dette i mange år og vært tett på at kjøpe diverse pop-up campere og for en del år siden var Tisher 260 på radaren. Men til slut har jeg valgt helårskamper fra Easy Camper (S-karosser) som er laget til Land Rover 130 dimensjonere. Easy Camper kvaliteten er i topp og den inneholder standard de meste som man kan ønsker seg. Vannbåren varme, vinterisolert, kassette-toalett og dusj, gass komfyr og vask, kvalitets vinduer og luker, litiumbatteri og 2x solarpaneler, osv. Ting som koster en del ekstra hos andre leverandører. Den svarer til den som heter EC 8LH-2,1 i kataloget men er laget spesifikt til LR130 og heter derfor EC 8R-2,1. https://static1.squarespace.com/static/5e68dec15db53767ebd461ca/t/60a22599e7df7d7647735e8e/1621239198975/Prislista+och+teknisk+data+Easy+Campers+2021.pdf Kjøper den gjennom Camper Norge på Gol som har samme priser som fabrikken i Sverge. Gleder meg som et lille barn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Denne ligner veldig mye på Polar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Det er vel noen gamle Polar-folk som har startet nytt etter at Polar ble flyttet til Tyskland. De er i alle fall fra samme by. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 27. august 2021 Forfatter Del Skrevet 27. august 2021 (endret) Det er S-karosser som bygger den, de har gjort det i en del år. Den markedsføres som Nordstar i Tyskeland, I Uk har den og et annet navn men i det store hele er det de samme kampere bygget i Dorotea i Se. Mener jeg leste noe om at Polar kjøpte dem på et tidspunkt og at Ulv hos S-karrosser kjøpte firmaet tibake for 8-9 år siden. Endret 27. august 2021 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 28. august 2021 Forfatter Del Skrevet 28. august 2021 (endret) Har montert komplett led lys sett. Samt ny hovedlysbryter. Sikring smeltede regelmæssig. Byttede først til led, sikring smeltede igjen. Byttede hovedlysbryter, lys ok og sikring holder, ennå. Bryteren som jeg tok ut ser helt ok ut. Ingen kontakter smelted som det pleier at være. Endret 28. august 2021 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 28. august 2021 Del Skrevet 28. august 2021 Virker som det er på tide å montere lysforsterker (relesett) til framlysene. Biltema har ferdig sett som fungerer veldig bra og er lett å montere. Ligger forklaring på wikisiden i forumet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svesol Skrevet 28. august 2021 Del Skrevet 28. august 2021 (endret) Der noe jeg har gjort på alle mine LR, første som blir gjort. Har aldri hatt problemer med lysbrytere. Har laget egne løsning, men også brukt Biltema sitt sett, men det har feilet for meg en gang..... Og i tillegg får jeg bedre hovedlys med 20-30% med spenning over lyspærene. Endret 28. august 2021 av svesol Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 28. august 2021 Del Skrevet 28. august 2021 0,5 volt spenningsfall gir deg et tap på 15% av effekten på hovedlysene. Glødepærer vel og merke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 30. august 2021 Forfatter Del Skrevet 30. august 2021 (endret) Ja nu har jeg ikke lengere glødepærer. Led trekker vel lidt mindre strøm. Jeg gikk i gang med at montere kit fra Biltema for noen år siden. Det gikk ikke bedre en så at hovedlys kontakten (i kittet) på den ene side smeltede etter kort tid. Fikk sikkert full batterispenning til jord i gjennom seg. Jeg ved ikke og kunne ikke umiddelbart se hva var galt, men jeg hadde endeløs trøbbel over årene med den særnorske lys løsning montert i min bil av importøren. Satte dette på is. Prøvede senere med kit fra Paddocks, fikk det heller ikke til at fungere. Jeg mener ikke jeg er særskilt treg og dette er ikke noen rakettvitenskap, kun simple relé løsninger, men i hvert fald brukte jeg ikke mer tid på det. Nu har jeg fått fjernet den særnorske hovedlysløsning og ryddet i kablene, så det kan godt være at jeg prøver igjen. Men nu med min egen konstruerte løsning. Og ingen kit med varierende kvalitet på kontakter osv. Ellers så tar det kun ca. 15-20min at bytte bryter Endret 30. august 2021 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 16. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) Da venter den tålmodig på at jeg henter den. Men jeg kan neste ikke vente Endret 16. mars 2022 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Har du kjøpt deg traktor? Ser jo stilig ut den camperen der, gratulerer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) Camperen sklir rett inn mellom armene på 3-punkten. Toppstag aktiveres når vekkerklokka ringer. Inspiserer ved neste korsvei. Endret 16. mars 2022 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Renault/Claas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 17. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2022 18 timer siden, Vidar S skrev: Har du kjøpt deg traktor? Ser jo stilig ut den camperen der, gratulerer! Har allerede én traktor, dvs LR130. Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 17. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2022 Forreste hvordan forsikrer man sådan en camper? Den er jo hverken bobil eller vogn, er kun en last på bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 ..Det var jo egentlig et særdeles bra spørsmål. Jeg hadde nok prøvd meg på en campingvognforsikring av noe slag, men det kan jo bli litt vanskelig uten regnummer tenker jeg. -C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 17. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2022 4 timer siden, Camarogeddon skrev: ..Det var jo egentlig et særdeles bra spørsmål. Jeg hadde nok prøvd meg på en campingvognforsikring av noe slag, men det kan jo bli litt vanskelig uten regnummer tenker jeg. -C Snakker med Dag i Camper Norge på Gol, når jeg henter Easy Camperen. Hann veit sikkert hvad andre har gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 18. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2022 (endret) Dag sagde man kunne forsikre som uregistrert camper. Da er hytten montert, lidt røvtung men ellers ok, veit ikke helt hvor mange psi jeg kan pumpe i airbagsene i spiralfjedrene bak 30-40 psi? Har nu 40 psi i dekk bak, buler lidt. Sikkert en gammel islandsk vane fra den tid vi kun hadde grusveie aldri at pumpe for meget. Hytten er meget comfy, tar første natt på Gol kamping, 22 inne 3-4ute. Mangler stort sett alle ting, har ikke innredet ennå, men har kaffe, rødvin og forsvarets rationer som kun krever varmt vann sliter med at sette inn iphone foto. Forummet supporterer ikke filtypen. Da lykkedes det. Endret 18. mars 2022 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svesol Skrevet 19. mars 2022 Del Skrevet 19. mars 2022 Gratulere med ny flott Easy Camper. Jeg har hatt en slik, den var en av de første som var laget til Land Rover for tyve år siden.. Nå har jeg en Tischer som er på samme størrelse. Akseltrykket på bakakselen er interessant på denne kombinasjonen, det ligger helt på grensa. Anbefaler å sjekke dette på en vekt. Husk at ting som lastes/plasseres bakerst i camperen, vil utgjøre nesten dobbelt så høy bakakselvektutslag som tingen veier. Easycamperen er et bra produkt. Jeg bruker å legge i mer luft i hjula for å få ekvipasjen mer stabil, rundt 50psi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.