Gå til innhold

D3 transmission fault, hdc fault osv osv


Tobba

Anbefalte innlegg

Hei!
Etter nå ha slitt med en p38 i 8 år så tok jeg skrittet for et par uker siden og fikk meg en 08 D3 med 219kkm på telleren. Bilen ble kjørt hjem og brukt i ganske nøyaktig en uke før jeg skulle starte den og kjøre den på oljebehandling under, da var den tom for strøm, toppen stått i et døgn, men tenkte ikke så mye over det, jumpet den med et batteri jeg hadde stående, startet med en gang og jeg kjørte til verkstedet for behandling. der ble bilen satt på lading over natta med en ctek lader og når mekanikeren skulle ta den inn i verkstedet neste dag så kom den opp med feilmeldinger (som han ikke husker eksakt hva som stod, han regnet med siden den hadde vært tom for strøm så klaget den over det) og den sank sammen på fjærene. Han behandlet den og jeg hentet den senere på kvelden og da lå den nede på fjærene, transmission fault, hdc fault, og masse gule lamper lyste i dashbord. kjørte den hjem og inn i garasje for å begynne å lete etter hva som kunne være feil. Motor og gir fungerte helt fint på veien.

Begynte å åpne kontakter i hjulbuer og under bilen og renset, renset også de bak batteri og satte i et annet batteri. kortsluttet batterikablene på bilen for å "resette" den . Men uten noen forandring. Fikk lånt meg en nanocom og plugget i og fikk opp et hav av feilmeldinger på "Tested", slettet feilmeldinger og sto igjen med 6 feil som kommer opp konstant. Prøvde også "not tested" feillesing, men da kommer nanocom opp med error på at "to much fault data to process" Er jo betryggende..

De 6 feilene som står igjen etter å ha slettet er som følgende

 

P080A ECU Rear differential. Clutch position is not learnt (Permanent) ( No subtype information)

U0416 ECU Ride Level. Invalid data received from vehicle dynamics control module (Pending) (Bus signal /message failure)

U0403 ECU All terrain control. Invalid data received from transfer case control module (Pending) (Component failure)

U0421 ECU All terrain control. Invalid data received from ride level control module )Pending) (Component failure)

Så er det en feil på lite diesel for webastoen (Ja, bilen er nesten tom) og en på for lavt trykk på ac gassen, (ja, bilen er tom)

Lar jeg bilen starte og gå litt og stå litt med strøm på så stiger antallet feil til 13

Da kommer i tillegg

U0132 ECU Instrument pack. Lost communication with ride level ctrl module / Lost communication with suspension ctrl module A

U0159 ECU Instrument pack. Lost communication with parking assist control moudule A (Intermittent) (Bus signal / message failure)

U0127 ECU Instrument pack. Lost communication with tire pressure monitor module (Intermittent) (Bus signal/message failure)

P0806 ECU Rear differential. Clutch position sensor - circuit range /performance (Intermittent) (General failure information)

U1A4A ECU Abs system. Invalid data received from differential control module rear (Permanent) (Algorithm based failure)

U0416 ECU All terrain control. Invalid data received from vehicle dynamics control module (Pending) (Component failure)

Pluss en på tv tuneren som ikke er operativ

 

Det jeg har gjort er å hatt ute høyre innerskjerm foran og tatt de pluggene der, tatt pluggene på de to ecuene som ligger bak batteriet, tatt pluggene på transfer case og automatkasse, hatt ute venstre innerskjerm bak og rensket kontaktpunktene oppå ramma der, hatt uten diff brems motoren bak og rensket den. Siste jeg holder på med nå er å få sjekket diff ecu og ledningsnettet rundt der.. Tidligere var det også en knistelyd når man satte på tenninga av diff motoren som justerte seg, den lyden er borte når tenning settes på. Lest masse forum og tråder, og mange har samme problemet som meg og svarene er like mange som problemet.. alt fra mus i ledningsnettet til bremselyspærer og brytere.. ikke byttet min bremselysbryter, men bremselyset går hvertfall av og på når jeg trør på bremsa..

Leser jeg ut ecu information fra ecuene på bilen virker alle helt fint, men prøver jeg kjøre en self test på rear differential så skjer det ingenting..

 

Så hvis noen kan hjelpe meg nå med videre tips til feilsøking blir jeg veldig glad, kjøpte jo d3 for å slippe litt av alt klattet med p38 men der gikk jeg tydeligvis på en smellblush

Torbjørn (oppgitt fersk D3 eier)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket om det er fuktighet under mattene foran forsetene?

De er jo veldig ømfintelig for strømnivå også, så antar du har sjekket ladespwnningen? Den kan være dårlig selv om ladelampe ikke lyser. 

Av naturlige strømforbruker når bilen står stille, er luftfjæringen som nivellerer med jevne mellomrom. Mulig dette trekker strøm hvis det er en luftlekkasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket førersiden, den er hvertfall tørr (pga garasjeplassproblem kommer jeg ikke inn på passasjersiden, men har bøyd meg over og kjent oppå golvteppet og ikke kjent noe der hvertfall. alle sikringene er også sjekket med multimeter og ladespenningen ligger på ca 14v når motor går, så det bør jo være innafor.. bilen sank ikke noe når den sto parkert over natten hvertfall så mistenker jeg nok har vært i bilen og lekt litt lenge med dvd spillere og slikt, holdt på å jobbe med nanocom igår med tenninga på og da var det ikke lenge før batteriet begynte å bli tomt.. en time kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med "ny" bil (og nye problemer ;) )

 

Hvordan ser hjulhøydene ut i 4x4/høydesensor-visningen (om d3 har det på samnme måte som d4)?

 

Tenker at

U0416 ECU Ride Level. Invalid data received from vehicle dynamics control module (Pending) (Bus signal /message failure) 

U0403 ECU All terrain control. Invalid data received from transfer case control module (Pending) (Component failure)

U0421 ECU All terrain control. Invalid data received from ride level control module )Pending) (Component failure)

og

U0132 ECU Instrument pack. Lost communication with ride level ctrl module / Lost communication with suspension ctrl module A 

U0132 ECU Instrument pack. Lost communication with ride level ctrl module / Lost communication with suspension ctrl module A

U1A4A ECU Abs system. Invalid data received from differential control module rear (Permanent) (Algorithm based failure) 

U0416 ECU All terrain control. Invalid data received from vehicle dynamics control module (Pending) (Component failure) 

og kanskje også flere kan henge sammen med (og være følgefeil) på noe så enkelt som en eller flere gåne høydesensorer. Det er tross alt et vanlig problem på discoer som har gått en del/kommet til skjels år og alder.

 

(Plasten i sensorene/kontakten blir sprø og vann kommer inn - eller at ledningsnettet får gnisninger i harness - har lest at førerterskelen er et sted å sjekke? På skjermen på en d4 ser sensorproblemer gjerne ut som at ett hjul står i bunnen eller i toppen - uten at det fysisk sett er tilfelle. Dette fører til at bilen legger seg nedpå for sikkerhets skyld og kobler ut ABS. Se også eldre tråder på trondshj ... er riktignok d4, men mye er felles der. )

 

ETA - du vil nok ikke se de rare hjulhøydene før du har kjørt litt og gjerne idet at bilen legger seg nedpå om det ikke er en permanent feil, men en "intermittent"... Og det er ofte det siste før sensoren/kabelen sier helt takk for seg.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Jeg har sjekket kabler opp å ned i mente uten resultat og måtte tilslutt gi opp og leverte bilen til forhandler, dem påstår det er motoren på diffsperra bak som er problemet, denne har jeg tidligere hatt ute og gjort rent og smurt opp, men det hjalp tydeligvis ikke... så ny motor er bestillt så får vi se om det hjelper:D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ehrnst skrev:

Min rrs har også lagt seg ned nå. Mistenker sensor men jeg kan ha fått fuktproblemer. Tkluken min er ikke tett, men jeg står i garasje. Slik så min ut på et tidspunkt på fredag

 

 

F0945875-EF9C-4B17-BD49-0A52B30068B5.jpeg

66D4576A-02A2-4888-815C-B23C9C8A2BF0.jpeg

DCECDBD2-94A4-485D-B9A0-7FB83EBF2642.jpeg

5777AAC4-A5C0-4F70-8F72-A44E22117831.jpeg

 

Ser ut som om at du har en sensor som har takket for seg i min bok. Få fikset problemet før kompressoren møter veggen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo diskutert disse sensorfeilene før, og jeg antar at trådstarter har lest seg opp på dette. Men som yarnslayer er inne på her, så minner alle disse kommunikasjonsfeilene om feil på en sensor som "trekker ned bussen", altså ødelegger for resten av kommunikasjonen i bilen. 

 

Min kamp mot høydesensorer gikk over flere måneder, og var antagelig forårsaket av litt uforsiktig behandling av det lokale verkstedet (men deres takling av den saken gjør at jeg fortsatt er veldig fornøyd med de for å understreke det). Måten det gikk an å feilsøke på over flere måneder var jo å ta ut sikring 26 på luftfjæringen slik at feilen som kom og gikk ikke fikk satt bilen på bump stops og stoppet turen. Men min bil ga da feilmelding på alle høydesensorene, selv om det bare var en som var problemet. 

 

La oss krysse fingrene for at verkstedet ditt har funnet feilen. Hvis ikke holder jeg en knapp på feilsøking via sikringer der det er mulig. Ved å koble ut systemer, så unngår du at bilen går helt i svart. Har som sagt bare testet det på høydesystemet, men der funker det utmerket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, trondshj skrev:

 

Ser ut som om at du har en sensor som har takket for seg i min bok. Få fikset problemet før kompressoren møter veggen også. :)

 

Ja. Jeg måtte sette bilen på strømmen bil. Dette skjer jo selvfølgelig med hyttepakket bil og hele familien om bord. Jeg klarte ikke finne svar på om det gikk an å kjøre uten sikring 26, men nå vet jeg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2018 den 6.50, parrafin23 skrev:

Begyn med p080a koden.

Kalibrer clutchene på diffen.

 

Mr.P

Så det var P080a koden og diff-sperre som lagde trøbbel for deg. 

Bra det var noe så enkelt å finne ut av.

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det aner jeg desverre ikke, men original og oem deler skal ha samme kvalitet, vær mer obs på aftermarket og replacement, ta en tlf til dem og hør, jeg kjenner verken del eller firma. Er typisk at disse motorene står seg ihjel og kan lage mye feilkoder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...