Gå til innhold

Pris på Flushing av girkasse


Discokongen

Anbefalte innlegg

Hmm, Skjønner jo godt at det ikke blir skiftet olje særlig ofte på disse auto kassene hvis det er prisen kunden får oppgitt

 

TZV500010  =£12

LR007474 =£166 genuine  (£100 O=EM stålpanne  )

LR00760=£6 

TYK500050G= £15,6. 15X£15,6 = £234

 

Deler for £352 = 3811nkr

 

Prisene er hentet fra LRdirect og Island 4x4 og er originale Landrover ( Genuine parts ). inklusive moms.

 

Men det er klart jobben med selve filter skiftet koster noe, flushingen er jo kun ett maskinprogram.

 

Mvhb Brage

 

Bare for å få det perspektivet på denne jobben.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Adventure skrev:

Får jeg spørre hvem du spurte? 

Jepps:) Hørte med Nardo i Trondheim.

 

Har også sendt en forespørsel til Tempe auto som jeg forstår er flinke med blant annet LR. 

18 minutter siden, Brage skrev:

Hmm, Skjønner jo godt at det ikke blir skiftet olje særlig ofte på disse auto kassene hvis det er prisen kunden får oppgitt

 

TZV500010  =£12

LR007474 =£166 genuine  (£100 O=EM stålpanne  )

LR00760=£6 

TYK500050G= £15,6. 15X£15,6 = £234

 

Deler for £352 = 3811nkr

 

Prisene er hentet fra LRdirect og Island 4x4 og er originale Landrover ( Genuine parts ). inklusive moms.

 

Men det er klart jobben med selve filter skiftet koster noe, flushingen er jo kun ett maskinprogram.

 

Mvhb Brage

 

Bare for å få det perspektivet på denne jobben.

 

 

Takk! Nyttig info:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat byttet olje, filter og bunnpanne på min D4 selv i dag, det er en knot jobb. På D4 er det trangere enn på D3, men å ta ned original bunnpanna, som har filteret innebygd, tar litt tid. Skal man sette inn igjen original plastpanne, så må motorfeste på passasjer siden skrus løs. 

Sjekk nå at dere får byttet filter når dere får flushet kassen. Jeg kan fortelle at filteret er rimelig fult av drit på 100.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Roar Moslet skrev:

Jeg har akkurat byttet olje, filter og bunnpanne på min D4

 

Heisann, har du ZF6 eller 8 gir? Lurer bare på om det er like knotete å få på plass ny bunnpanne på ZF8 som på 6? Kjenner til problematikken med bunnpannen til ZF6, men det ser ut som sugerøret på filteret til ZF8 er noe kortere, og da letterer å få på plass uten å løfte motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 11 modell, så 6 trinns kasse.

Det som er knot er, de 4 skruene foran og de 4 bakers, der er det trangt å komme til med verktøy, samt at fingrene er litt for stor for å skru løs skruene.

Jeg lot motorfeste være, men løftet det jeg fikk på fordelingskassen, og så fikk jeg inn ei jern sag, og sagde av tuppen på filteret, da datt panna ned og jeg fikk vridd den, og tatt den ut/ned.

Det er enklere med stålpanna ja, pluss at Britpart har send med vanlige skruer, med 10mm hode, så de 8 litt vanskelige skruene er mye enklere å skru inn, og derfor ut neste gang.

Angående 8 trinns kassen, så aner jeg ikke. Har ikke vært under en slik.

Endret av Roar Moslet
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli mørkeredd av disse prisene. 8 år gammel bil, da er det på høy tid å vurdere DIY på mest mulig. 

 

Har selv byttet til stålpanne på min, ikke flushet den, men har og skiftet olje på den 2 ganger etter filterskift, og kommer til å fortsette med det for å fornye oljen jevnlig. Koster ikke mye.

 

Om man vil bytte all olje på en gang ligger det en DIY "flush" på disco3 forumet.

 

17.000,- :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flushe kan en gjøre selv.Bare og tappa av all olja og bytte filtere og den pakka.Montere sammen og fylle opp med olje.Deretter kobler en av utgående fra oljekjøleren og starter opp bilen samtidlig som en etterfyller olje helt til det kommer ren olje ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sealt skrev:

Flushe kan en gjøre selv.Bare og tappa av all olja og bytte filtere og den pakka.Montere sammen og fylle opp med olje.Deretter kobler en av utgående fra oljekjøleren og starter opp bilen samtidlig som en etterfyller olje helt til det kommer ren olje ut.

 

Spør mulig litt opptimistisk nå; men vil en på denne måten også få riktig oljenivå i girkassa etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,i kanalene i kassa er det en gitt mengde olje uansett med mindre det er luft i systemet.Normalt er det nivåplugg i forbindelse med bunnpanna så da er det bare og etterfylle/tappe av overskuddet

er i praksis dette de oljeflushe maskinene gjør,men de tapper og etterfyller automatisk.

Når en tapper ved og koble av retur røret inn til kassa må en være nøye så ikke pumpa i kassa suger tom all oljen i bunnpanna

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Dan skrev:

Fikk en pris på ca 6000 hos motorpool på en 2001 v8 

Til den Disco v8ern, er det akkurat samme delene som til RRp38, Der koster originale Landrover parts godt under 1000kr. Har tidligere eier fulgt service intervallene med skifte av Auto oljen hver 40 000km, så skal du ikke trenge flushing.

I tillegg så bruker jo din 2001 Disco 2 vanlig Dexron III ATF, som er en mye billigere auto olje. Så 6000kr er ikke billig, men ikke grisedyrt heller

( hvis de faktisk demonterer bunnpanne og skifter pakning og filterscreen med genuine Lr parts, og flusher gjennom 15 liter ZF olje )  

 

Det blir noe annet med med disco 3 /4, hvor girkasse filter bunnpanne sitter noe krokete til, og du helst skal kjøpe en ny forbedret versjon ved første skiftet.   I tillegg blir vel de eierne fortalt at du omtrent ikke trenger å skifte girkasse olje på disse.  

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er flushingen og filterbyttet gjennomført. Ble til at Tempe Auto her i Trondheim gjorde jobben.

 

Fikk ikke pratet så mye med de da jeg hentet bilen, men forsto at de hadde trøbblet en del med å få på plass filteret. 

 

Regningen sved, ble totalt 11000.. gikk med 16 luter olje. Byttet i tillegg den el-retningen inn på kasse . Fant ikke noe billigere på min ringerunde i Trondheim. Håper nå at D4’n er fornøyd:) 

Endret av Discokongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pris hos merkeverksted på 6500,- ink mva på kun selve jobben. Da holder jeg alle deler selv ink olje. Pris på deler fra AdvF kommer på ca 3000,-, da med ny panne i stål og ny type filter samt olje. Tempe Auto er vel da relativt innafor mtp pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TZV500010 var ført opp i delelista - lurt for den lekker og må skiftes fra innsiden med bunnpanna av.

 

Ser også at det er ført opp plastpanne med innebygget filter LR007474. For å få inn LR007474 må du av med travers, løsne eksos og løfte motor noen centimeter.


Metallpanne LR007474P (dobbelsjekk) er som nevnt en god ide. LR007474P i kombinasjon med løst filter LR007474PF (dobbelsjekk) har hver for seg en profil som gjør det lettere å montere. Ved skifte bruker du bare et baufilblad til å skjære av filterstussen på den gamle plastpanna, monterer opp LR007474PF og deretter LR007474P uten å løsne travers og motor. Ved neste oljeskift skifter du bare filteret LR007474PF. På min metallpanne sto det BMW - de brukte samme ZF 6HP kasse men tydeligvis bunnpanne av stål på mange av bilene fra samme tidsrom.

 

-k

 

 

 

 

Endret av karsteb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...