Gå til innhold

FL 2004-mod 1.8L bensin - defekt toppakning, innspill ved bytte?


Yann

Anbefalte innlegg

#hack #pinneskrue

 

Dette, eller lignende triks, kjenner sikkert mange av dere.

Men.

Det gjorde ikke jeg, og ble glad da pappa foreslo det. Etter å ha slitt med å forsøke å få inn pinneskruer, som ble med ut igjen. 

Så jeg deler. Tilgi ungdommen.

 

Forlengelsesmutteren får du på Biltema for ingenting.

 

Pinneskruer. Hvordan få dem inn uten å bale som en gal?

Dem vi sleit med, måtte ut da de var snudd feil vei av forrige hobbymakaniker, noe som ga oss for lite gjenger til å få godt press på eksosmanifoldet.

Men, da de skulle inn igjen, ble de gjentatte ganger med ut igjen.

 

Sett forlengelsesmutteren i skrustikka og dra til på høyre bolt. Høyre bolt låser da av pinneskruen som presses fast mot gjengestigningen.

Skru i hele sulamitten. Når pinneskruen er på plass, hold igjen på forlengelsesmutteren med egnet fastnøkkel, og skru ut høyre skrue.

 

Vips. Problem solved.

15448233226946299599762716340974.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppdatering.

 

Vi har fått start på bilen - den dro i gang på første kinn med starteren.

Den sviver greit nok, så det er lite sannsynlig at vi har bomma med innstilling av kammer mot veivaksel.

 

Jeg har latt motor gå varm og vel så det, men den går ikke reint.

Jeg kjørte en kort prøvetur og merket da at motoren orker lite.

 

Jeg mistenker at coilene ikke fungerer som de skal (tennplugger er nye).

 

I følge selger (ei hyggelig dame som var ærlig på at hun ikke kunne noe om bil) ble de byttet av et pålitelig verksted da bilen begynte å fuske. Dette fordi verkstedet mente det var i tenninga feilen satt, og ikke defekt toppakning. Dette skal ha blitt gjort for svært få kilometer siden.

 

Jeg mistenker at de har satt i nye coiler, konstatert at det ikke løste problemet, og satt inn de gamle igjen.

Selger har også opplyst om at hun betalte svært lite i verkstedregning, så jeg gjetter på at hun har misforstått verkstedet og hva de har tatt betalt for.

 

På grunn av tett program i dag rakk jeg ikke å gå coilene nærmere i sømmene/feilsøke.

 

More tomorrow. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring, så kan det ta etpar varmkjøringer før ventilløfterne har satt seg og ventilene tetter 100% etter en demontering. Den går da ganske ureint og trekker dårlig før dette er på plass. For å få en indikasjon, så kan du sette en skralle på veiva og turne motoren for hånd og "kjenne på" kompresjonen. Du kjenner fort om en eller to sylindre mangler kompresjon. Tror jeg hadde 3-4 varmkjøringer på den ene FL-en jeg reparerte før den gikk helt reint, og var ganske rådløs i feilsøkingsprosessen før jeg fant ut at dette var årsaken/løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med meg tipset - det kan godt være at det er mer enn ei geit som er løs!

 

Jeg har feilsøkt og funnet at den første sylinderen talt fra registerreima ikke tenner i det hele tatt. Den andre sylinderen som tennes med samme coil funker som den skal. 

Jeg kommer derfor til å starte med å bytte ut de 4 pluggene.

 

Disse skal jo også, iflg. selger være bytta nylig.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at verkstedet har byttet plugger og coil (de trodde det var feilen), og så byttet tilbake for å spare kunden for unødige kostnader.

 

Det er jo inni h&*^÷€e irriterende å være 4 nye plugger fra å få testet ut om motoren funker, på en søndag.

Men, i morra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

 

Ja, såklart, det skulle jeg jo ha testa ut før jeg ga meg!

Nå er jeg hjemme og legger barn, og bilen står på landet, så det blir først i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppdatering. 

 

Plugg 1 var brukket, selv om det ikke var lett å se ved første øyekast.

 

Min far har nettopp vært oppe og byttet plugger.

Motoren går fortsatt ikke reint.

Men. Det mangler en metallhylse på innsiden av plugghylse til sylinder en (altså, den som sitter i forlengelsen av en av coilene).

Jeg har ikke sett det selv, så beskrivelsen blir derfor kun sånn halvveis.

 

Da er det nok ikke rart sylinderen ikke henger med.

 

Avsted til hogger'n.

 

Det har blitt lite kontinuitet i feilsøkinga siden oppstart (mange andre forpliktelser), så her finner vi ut av det i sakte fart.

 

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pinne bolter som følger med ut igjen dras oftest til med 2 muttere du sikkert har flere av for å feste de andre pinneboltene. dra de sammen for å låse dra til pinnebolt og dra mutterene frahverandre og skru de av med pinnebolt dratt til.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering.

 

Plugghetta ble reparert (nødløsning) og planen var å kjøre bilen hjem. Og så bytte coiler med dem jeg får kjøpt av MrRover 75.

 

Men, nei.

Ingen pedal på bremser. De virket i går.

 

En av slavesylinderne bak har ikke tålt demontering og remontering av bremserør - den lekker, uansett forsøk på å tighte og få det tett.

 

Jeg har derfor bestilt to nye slaver (bak).

 

More tomorrow. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robl!

 

Jo, det er jo teknikken jeg har brukt frem til nå. Den er velprøvd.

 

Men i dette tilfelle var det så trangt rundt boltene at det var uråd å få kontroll på begge muttere samtidig.

Derfor ble det spesialverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er på veien, med fungerende bremser.

 

På bilde 1 under ser man gjengepartiet for innfesting av bremserør på slavesylinder. Eller, det vil si, det som har vært gjenger.

 

Ødeleggelsen antar jeg stammer fra en tidligere demontering og tiltrekning av bremserør fra før mitt eie - det er jo et under at bremserøret har festet.

 

Bilde to er fra prøvetur, i snøvær. Jeg var ute for å levere noe til en kollega. Mens jeg rota rundt i diverse bakgater så, vipps, dukka det visst opp en 10 -12 % bakke.

 

Opp den bakken - den følelsen da gitt! Å endelig kunne kjøre en skikkelig doning!

 

PS: min forrige vinterbil var en Mercedes e320 97-modell, med 230 hester eller så på bakhjula. En kjelke.

20181218_172156.jpg

received_2150829305170408.jpeg

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje etterlyste bilde av bilen - det kommer under.

Jeg driver nå og vender meg til å kjenne igjen andre Land Rovere i dårlig belysning - jeg akter å overholde hilseplikten, må skjønne!

20181103_112958.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...