robl Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 husk å lufte også, skruen sitter vel på register slangen i bakkant av motor rommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Ja, det sitter en der og en skrue i stålrøret over svinghjulet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yann Skrevet 14. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2018 Takk for info om lufteskruer - jeg leita selv, men fant dem ikke i farten. Jeg regner med det går glatt nå som jeg vet hvor de sitter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yann Skrevet 14. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2018 #hack #pinneskrue Dette, eller lignende triks, kjenner sikkert mange av dere. Men. Det gjorde ikke jeg, og ble glad da pappa foreslo det. Etter å ha slitt med å forsøke å få inn pinneskruer, som ble med ut igjen. Så jeg deler. Tilgi ungdommen. Forlengelsesmutteren får du på Biltema for ingenting. Pinneskruer. Hvordan få dem inn uten å bale som en gal? Dem vi sleit med, måtte ut da de var snudd feil vei av forrige hobbymakaniker, noe som ga oss for lite gjenger til å få godt press på eksosmanifoldet. Men, da de skulle inn igjen, ble de gjentatte ganger med ut igjen. Sett forlengelsesmutteren i skrustikka og dra til på høyre bolt. Høyre bolt låser da av pinneskruen som presses fast mot gjengestigningen. Skru i hele sulamitten. Når pinneskruen er på plass, hold igjen på forlengelsesmutteren med egnet fastnøkkel, og skru ut høyre skrue. Vips. Problem solved. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yann Skrevet 15. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2018 Kort oppdatering. Vi har fått start på bilen - den dro i gang på første kinn med starteren. Den sviver greit nok, så det er lite sannsynlig at vi har bomma med innstilling av kammer mot veivaksel. Jeg har latt motor gå varm og vel så det, men den går ikke reint. Jeg kjørte en kort prøvetur og merket da at motoren orker lite. Jeg mistenker at coilene ikke fungerer som de skal (tennplugger er nye). I følge selger (ei hyggelig dame som var ærlig på at hun ikke kunne noe om bil) ble de byttet av et pålitelig verksted da bilen begynte å fuske. Dette fordi verkstedet mente det var i tenninga feilen satt, og ikke defekt toppakning. Dette skal ha blitt gjort for svært få kilometer siden. Jeg mistenker at de har satt i nye coiler, konstatert at det ikke løste problemet, og satt inn de gamle igjen. Selger har også opplyst om at hun betalte svært lite i verkstedregning, så jeg gjetter på at hun har misforstått verkstedet og hva de har tatt betalt for. På grunn av tett program i dag rakk jeg ikke å gå coilene nærmere i sømmene/feilsøke. More tomorrow. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Av erfaring, så kan det ta etpar varmkjøringer før ventilløfterne har satt seg og ventilene tetter 100% etter en demontering. Den går da ganske ureint og trekker dårlig før dette er på plass. For å få en indikasjon, så kan du sette en skralle på veiva og turne motoren for hånd og "kjenne på" kompresjonen. Du kjenner fort om en eller to sylindre mangler kompresjon. Tror jeg hadde 3-4 varmkjøringer på den ene FL-en jeg reparerte før den gikk helt reint, og var ganske rådløs i feilsøkingsprosessen før jeg fant ut at dette var årsaken/løsningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yann Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2018 Jeg tar med meg tipset - det kan godt være at det er mer enn ei geit som er løs! Jeg har feilsøkt og funnet at den første sylinderen talt fra registerreima ikke tenner i det hele tatt. Den andre sylinderen som tennes med samme coil funker som den skal. Jeg kommer derfor til å starte med å bytte ut de 4 pluggene. Disse skal jo også, iflg. selger være bytta nylig. Jeg kan ikke skjønne annet enn at verkstedet har byttet plugger og coil (de trodde det var feilen), og så byttet tilbake for å spare kunden for unødige kostnader. Det er jo inni h&*^÷€e irriterende å være 4 nye plugger fra å få testet ut om motoren funker, på en søndag. Men, i morra... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yann Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2018 Det knatrer fra coilen ved sylinder 1, men sylinder 1 tenner allikevel ikke. Så dermed gjetter jeg på det er tennpluggen. More tomorrow. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Om du vil ha fasit i kveld og sove søtt; bytt den mistenkte pluggen med en fra sylinder som tenner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Skulle behovet melde seg, så har jeg to brukte coiler liggende som jeg er 99% sikker på er OK. Disse kan du få for en symbolsk sum + brevfrakt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yann Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2018 Takk for tips! Ja, såklart, det skulle jeg jo ha testa ut før jeg ga meg! Nå er jeg hjemme og legger barn, og bilen står på landet, så det blir først i morra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Knatrelyden kan komme av at det er overslag i plugghetten og at du hører at gnisten slår til gods i toppen. Kanskje kan du se gnisten i mørket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yann Skrevet 17. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2018 (endret) Kort oppdatering. Plugg 1 var brukket, selv om det ikke var lett å se ved første øyekast. Min far har nettopp vært oppe og byttet plugger. Motoren går fortsatt ikke reint. Men. Det mangler en metallhylse på innsiden av plugghylse til sylinder en (altså, den som sitter i forlengelsen av en av coilene). Jeg har ikke sett det selv, så beskrivelsen blir derfor kun sånn halvveis. Da er det nok ikke rart sylinderen ikke henger med. Avsted til hogger'n. Det har blitt lite kontinuitet i feilsøkinga siden oppstart (mange andre forpliktelser), så her finner vi ut av det i sakte fart. Endret 17. desember 2018 av Yann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 (endret) Det positive med slike funn er jo at du rykker ganske raskt frem mot løsningen Jeg har som nenvt coiler liggende om du ikke finner hos huggern, men da er en jo fremdriften prisgitt posten... Endret 17. desember 2018 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 pinne bolter som følger med ut igjen dras oftest til med 2 muttere du sikkert har flere av for å feste de andre pinneboltene. dra de sammen for å låse dra til pinnebolt og dra mutterene frahverandre og skru de av med pinnebolt dratt til.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yann Skrevet 17. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2018 Oppdatering. Plugghetta ble reparert (nødløsning) og planen var å kjøre bilen hjem. Og så bytte coiler med dem jeg får kjøpt av MrRover 75. Men, nei. Ingen pedal på bremser. De virket i går. En av slavesylinderne bak har ikke tålt demontering og remontering av bremserør - den lekker, uansett forsøk på å tighte og få det tett. Jeg har derfor bestilt to nye slaver (bak). More tomorrow. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yann Skrevet 18. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2018 Hei Robl! Jo, det er jo teknikken jeg har brukt frem til nå. Den er velprøvd. Men i dette tilfelle var det så trangt rundt boltene at det var uråd å få kontroll på begge muttere samtidig. Derfor ble det spesialverktøy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yann Skrevet 18. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Bilen er på veien, med fungerende bremser. På bilde 1 under ser man gjengepartiet for innfesting av bremserør på slavesylinder. Eller, det vil si, det som har vært gjenger. Ødeleggelsen antar jeg stammer fra en tidligere demontering og tiltrekning av bremserør fra før mitt eie - det er jo et under at bremserøret har festet. Bilde to er fra prøvetur, i snøvær. Jeg var ute for å levere noe til en kollega. Mens jeg rota rundt i diverse bakgater så, vipps, dukka det visst opp en 10 -12 % bakke. Opp den bakken - den følelsen da gitt! Å endelig kunne kjøre en skikkelig doning! PS: min forrige vinterbil var en Mercedes e320 97-modell, med 230 hester eller så på bakhjula. En kjelke. Endret 18. desember 2018 av Yann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Veldig bra Yann. Grattis med vel gjennomført prosjekt og fungerende bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Litt småtteri skal det alltids være på en eldrende bil, men det er alltid en god tilfredstillelse å få start på et slikt prosjekt og begynne å bruke den i det daglige. Ikke minst med 4x4 og snø!! Godt jobba Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Kanskje vi etterhvert kan få se hvordan bilen egentlig ser ut. Nå har vi jo full kontroll på "innvollene" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Hehe, må vel si at det kribbler litt i fingrene etter et nytt K-motor prosjekt etter å ha fulgt en slik tråd selvom jeg har sagt til meg selv at den tia er forbi etter at Rover 75-en gikk ut porten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yann Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 Terje etterlyste bilde av bilen - det kommer under. Jeg driver nå og vender meg til å kjenne igjen andre Land Rovere i dårlig belysning - jeg akter å overholde hilseplikten, må skjønne! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Den var da fin? Sjelden farge. (Jupp, det er en dame-ting ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Fin farge Alt er fint på bil så lenge det ikke er sølv, svart, grått eller hvitt Endret 20. desember 2018 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.