Gå til innhold

FL 2004-mod 1.8L bensin - defekt toppakning, innspill ved bytte?


Yann

Anbefalte innlegg

Hei igjen, 

Ja, jeg driver og vurderer hva jeg skal gjøre:

Enten slipe ventilene med slipepasta, og satse på at min topp tetter bra.

Eller om toppens samlede tilstand gjør at jeg skal se meg om etter en topp i bedre stand.

 

Jeg har avtalt å ringe Roy i Krogstadelva om en topp han har til salgs. Om den skulle være såpass bra at jeg kan sette den rett inn, kan det være jeg kjøper den av ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det pleier som oftest å gå bra å slipe inn ventilene. Litt mye håndarbeid og "pirking" for å få halvmånene av og på som holder fjærplata på plass, men det går med en stor dose tålmodighet. Har du tatt vekk kammene når du sjekka ventilene? Noen ganger så kan de hydrauliske ventilløfterne ligge en smule åpen og gjør at ventilene ikke stenger helt. Disse har også en tendens til å utvide seg ved demontering slik at ventilene ikke stenger etter at ting er montert tilbake og motoren går da "mindre pent" under første oppstart. Dette løser seg fint under første varmkjøring. Greit å ha i bakhodet når ting er satt sammen igjen....

 

Mitt råd er vel å ta vekk kammene og sjekke en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er i gang med å demontere ventiler for å inspisere, og slipe opp med slipepasta. Om det går.

 

Her er et bilde av den første eksosventilen jeg demonterte, etter en kjapp runde med grov ventilepasta. Det var først etter ei runde med pasta at jeg tok frem lupen og inspiserte, på nært hold.

 

Noen umiddelbare tanker om ventilens tilstand?

 

I mine, svært så ukyndige øyne, ser den veldig sliten ut.

Min far, som er den av oss som er kyndig, ville sikkert kunnet gi en vurdering av tilstanden, men han er ikke tilgjengelig akkurat nå.

Og jeg er nysgjerrig, nå.

20181129_215005.jpg

20181129_215001.jpg

20181129_214954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en bekjent av senior til å slipe ventiler og seter, og regner med å ha toppen tilbake i løpet av kommende uke.

Billig er det også, så jeg er godt fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen MrRover 75!

 

Tråden er til god hjelp - jeg har lest det meste av den.

 

Det er derimot en ting jeg ikke fikk helt tak på.

Det virker som du hadde på noe flytende tetningsmasse mellom den nye oilrailen og blokka. Stemmer det?

Og i fall ja, går det an å beskrive hvor teningsflaten er?

 

Vi monterer skruene som fester oilrailen med Locktite, etter tips fra deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Yann skrev:

Takk for svar igjen MrRover 75!

 

Tråden er til god hjelp - jeg har lest det meste av den.

 

Det er derimot en ting jeg ikke fikk helt tak på.

Det virker som du hadde på noe flytende tetningsmasse mellom den nye oilrailen og blokka. Stemmer det?

Og i fall ja, går det an å beskrive hvor teningsflaten er?

 

Vi monterer skruene som fester oilrailen med Locktite, etter tips fra deg!

Hei,

 

Ser ut til at bildet manglet på den posten der. Photobucket har vist seg å være et dårlig valg. Jeg har prøvd å endre det nå. Se her: https://the75andztclub.co.uk/forum/showpost.php?p=1400044&postcount=46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventiler er slipt.

 

Jeg går for å få planet toppen i morgen. Den er målt å funnet plan, så jeg går for et minimum for å få vekk mikroskopiske feil og hakk. Den måler 119 mm før planing, så hvis jeg husker rett verdi som du oppga lenger oppe i tråden Mr Rover 75, tyder det på at den ikke har vært planet før.

 

Deretter blir ventilseter tatt enten lørdag eller søndag samt nye ventilstagsfôringer montert på sammen med ventilene.

 

Bunnpanna er nede, og sump + oilrail demontert.

Har jeg flaks kan jeg starte på montering i løpet av helga!

 

Og jeg har forhåpentligvis 4x4 til snøen ligger tykk!

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Yann skrev:

Ventiler er slipt.

 

Jeg går for å få planet toppen i morgen. Den er målt å funnet plan, så jeg går for et minimum for å få vekk mikroskopiske feil og hakk. Den måler 119 mm før planing, så hvis jeg husker rett verdi som du oppga lenger oppe i tråden Mr Rover 75, tyder det på at den ikke har vært planet før.

 

Stemmer. Denne toppen er urørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er toppen høvlet en 1-2 hundredels millimeter, ventiler og seter slipt og ventilstagsfôringer byttet.

 

Når jeg skal montere de hydrauliske ventilløfterne, og disse har stått i motoren (dvs. er fylt/delvis fylt med olje), skal jeg da legge dem i olje for "etterfylling" før jeg setter dem tilbake i motoren?

 

Eller gjelder det kun når man monterer nye, hydrauliske løftere?

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Bare monter dem rett inn, men de kan fint ligge i olje en liten stund først. Du kan oppleve at disse ekspanderer seg noe når de er ute av toppen slik at ventilene ikke lukker helt og gir en ganske ruskete gange etter første oppstart. Dette pleier å ordne seg fint etter første varmkjøring.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er toppen tilbake på bilen. Vi monterte i tillegg ny oilrail, før vi satte tilbake bunnpanna.

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge verkstedshåndboka finnes det et eget verktøy for å låse kamaksler på en motor hvor registerreim har vært tatt av.

 

Det verktøyet har jeg ikke kjøpt, og i grunnen tenkt jeg skulle forsøke å klare meg uten.

 

Er det en av dere som har mekka sin egen løsning for å låse kamaksler og som har lyst til å dele tips?

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er ikke behov for å låse av kammene. Disse står selv i rett posisjon såvidt jeg husker, eventuelt så roterer du dem til korrekt posison når du legger på reima. Dette har jeg gjort sikkert 10 ganger på en K-motor uten låseverktøy....

 

Bare husk å sett orienteringspinnen på enden av kammen i korrekt spor på reimskiva under montering. trippelsjekk dette!! Dette er ting en alltid vil spørre seg om hvis ting ikke går helt etter planen under oppstart, og da er det greit å vite at dette er OK så en slipper demontering for sjekk :)

Eksoskammen skal stå i sporet merket "EX", og innsugskammen i sporet merket "IN"

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tema: tømming av kjølevann fra motorblokka.

 

Da motoren sto uten topplokk var det kjølevann opp langs utsiden av sylinderfôringene. Vannet var iblandet noe olje, som sikkert har havnet der ifbm. lekk toppakning.

 

Vi bestemte oss for å montere toppakning, og ta oss av å tappe vekk vann/oljerester siden (håpet å finne en slange, lavt på blokka og drenere derfra).

Siden har vi tatt ut vannpumpe, som gjorde at en del vann kom ut.

 

Da jeg kikket på motoren i går, virker det for meg som vannpumpe og termostathus er det laveste punktet hvor vann kan komme ut av motoren.

 

Jeg er nå usikker på om jeg har fått ut alt vann fra motoren, eller om det kan være noe vann igjen.

Er det noen som vet svar?

Og finnes det et sted lenger ned i motorkonstruksjonen hvor en kan drenere vann som jeg har oversett?

 

Jeg skriver bevisst vann, og ikke kjølevæske - det har vært etterfylt en del vann etter at toppakning begynte å fuske. Det som var igjen på blokka lukter som reint vann, og ikke vann + frostvæske.

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flush systemet godt etter montering. Det bør holde. I verstefall så kan du kjøre en halvtime med rent vann og radiatorrens / oppvaskmiddel, for så å flushe systemet godt med rent vann etter at motor har kjølt seg helt ned. Deretter fylles 50/50 vann og RØD (OAT) frostvæske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og nyttige tips!

 

Hvordan går du frem for å flushe systemet - kobler du en hageslange på stussen til vann inn i blokka, og lar det spyle igjennom en god stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar i utgangspunktet å løsner endel slanger og spyler inn rundt i de løse endene til vannet renner rent ut i en annen kant. Spyl igjennom motoren, radiatoren og varmeregisteret. Bare pass på å ikke bygg trykk i systemet med hageslangen, bare la vannet "renne igjennom". Den gir jo 5-7bar ca, og dette er nok til å sprenge en radiator da trykket i systemet ikke ligger på mer enn 1-1,4 bar :) 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips igjen Mr Rover 75!

 

Da gjør jeg som du bruker å gjøre.

 

Det hvor bilen står nå blir det vrient å få flusha - det er langt til nærmeste kran på vegg, og ugreit å pøse på med vann sånn som garasjeløsning og terreng er nå med snø og isdannelse.

 

Jeg vurderer å starte opp med rent vann på radiator, la motor kjøre seg varm, og så kjøre bilen hjem til meg selv og deretter ta flushinga der.

Ulempen med det er vel at jeg må tømme skolesystemet for luftlommer ganger to. 

En gang når jeg har fylt på vann til første oppstart og kjøreturen hjem, og en gang etter flushinga når jeg har fylt på kjølevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen!

 

Jeg fyller på frostvæske før første start, slik som du anbefaler.

 

Jeg legger ut en oppdatering så snart det er noe nytt, forhåpentligvis i løpet av morradagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...