Gå til innhold

FL 2004-mod 1.8L bensin - defekt toppakning, innspill ved bytte?


Yann

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg har kjøpt en 2004 modell Freelander, som jeg kjører frem til RRCen er ferdig restaurert. 

 

Det står en 1.8L bensinmotor i bilen. Motor og bil har gått 130.000 km.

 

Det er nylig byttet tennplugger, coil og sannsynligvis óg pluggledninger.

Dette løste ikke problem med ujevn motorgange. 

 

Toppakning må byttes (går fortsatt ureint, bruker vann).

Bilen har vært jevnt vedlikeholdt ved godkjent verksted siden den var ny.

 

Jeg har snappet opp her inne at toppakning fra Reinz kan være et godt alternativ når vi bytter. Enig?

Hvor lønner det seg å kjøpe deler, om en ikke vil vente på postgang fra UK?

Jeg har lyst til å få bilen på veien så snart som mulig da jeg pr nå er uten bil.

 

Registerreim er original, så den bytter jeg i samme slengen. I tillegg bytte av vannpumpe, visuell inspeksjon av ventiler og ventilseter, sylinderfôringer o.l.

 

Har dere innspill til andre deler som bør sees over, og evt. byttes? Tips til fremgangsmåte mottas med takk! Det er helt sikkert mange tråder her inne hvor dette er diskutert - det er fint med link til aktuelle, eldre tråder. Jeg syns det er vrient å finne tråder som er relevante når jeg søker her inne.

 

Jeg skrur sammen med min far, som har lang erfaring med å skru på biler, men som så langt ikke har skrudd på Land Rover.

 

God helg folkens!

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Du kommer langt om du leser litt her:

 

https://www.dmgrs.co.uk/pages/choosing-the-correct-k-series-head-gasket-kit 

 

https://www.dmgrs.co.uk/pages/why-the-mls-gasket-isnt-quite-all-its-cracked-up-to-be

 

Du har i prinsippet 3 valg når det gjelder pakning:

 

1. "elastomer" gasket - Dette er den tynne  "orginale" pakningen. Den er nå å få i 4. generasjon som er betydelig forbedret enn den som stod på tidlige K-motorer. 

 

2. MLS gasket - Multi lags metal pakning som ofte blir omtalt som forbedret/forsterket. Tiden har vist at denne ikke er like god som folk vil ha det til og er desverre ingen garanti for at ting blir bra. Denne har faktisk en tendens til å lekke/svette mer olje og vann enn alternativ 1.

 

3. N-series gasket. Dette er en videreutvikling av alternativ 2 som må monteres sammen med sterkere bolter og forsterket "oil rail". Denne utgaven utviklet kineserne etter at de overtok restene fra MGR sin konkurs og har faktisk klart å lage noe som virker, såfremt sylinder oppstikk og topplokk er innafor spec.

 

Ellers så har oppstikk på sylinderforinger og tilstand på topplokket mye å si for hvor langvarig resultatet blir. På freelander så anbefales det på det sterkeste å bytte til forsterket "oil rail" i samme slengen da denne stiver av motorblokka. Det har vært teorier om at torsjon igjennom blokka har bidrat til toppakningshavari.

 

I de fleste tilfeller så lønner det seg å vente på deler fra UK. Å skifte toppakning på K-motor er desverre ikke "rett-frem" og bryter med mange etablerte sannheter. Veldig mye å lese om du søker litt :D:D 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har lest igjennom link, og det virker fornuftig.

 

For en som er samfunnsviter, og som strever med teknisk engelsk, hva er "oil rail" forklart på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Oil Rail/Ladder er en bjelke som ligger nederst i motor-sandwichen som K-motoren er bygget opp av. Bunnpanna må ned for skifte av denne. Du kan lese om denne her: http://mgf.ultimatemg.com/group2/engines/development_history_of_the_K.htm 

Hei,

 

Her har du en av mine K-motor prosjekttråder fra en stund tilbake i tid. Mye informasjon og tanker i denne. Det var et kjekt eventyr, men nå er nok bilen spiker :(

https://forums.mg-rover.org/mg-zt-rover-75-sponsored-rimmer-bros-90/car-had-2x-hgf-need-some-advice-406154/ 

 

Her er en annen jeg også reparerte: https://forums.mg-rover.org/land-rover-176/freelander-1-8-hgf-repair-my-plan-any-thougths-431744/ 

 

I begge tilfellene, så måtte jeg legge inn "shims" under sylinderforingen for å få disse opp i korrekt høyde. Dette er noe som sjeldent/aldri blir gjort, og kan være en årsak til repeterende feil ved bruk av MLS pakkning.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting du bør sjekke før du demonterer: Symptomene du beskriver er fusking og forbruk av kjølevæske. Det er de samme som når det er lekkasje i innsugsmanifoldpakningen. Da vil det komme kjølevæske inn i sylinder nr. 1. Er du riktig heldig, kan det være her feilen ligger. Skru ut tennpluggene og se om pluggen i sylinder nr. 1 skiller seg fra de andre i utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Mr Rover 75 og Jonaf!

 

Alle tennplugger så på øyemål like ut, men jeg vet de har vært byttet helt nylig.

 

Vi har nå demontert toppen, og inspisert pakning + anleggsflaten.

 

Den originale pakningen kom av i to lag. Den tykkeste av de to delene viste i tillegg tendenser til å dele seg i ytterligere to deler.

 

Toppen var uten helt klare spor etter hvor evt. lekkasje har vært.

 

Ellers virker toppen å være plan, og sylinderfôringer flush med toppen.

 

Det er mulig jeg forenkler, men jeg spørr allikevel:

Er en pakning som kommer av i to lag ensbetydende med at pakningen var kaputt før toppen ble løftet av?

 

Mvh Yann 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som pakningen du har demontert er en MLS pakning. Denne kommer i to deler. Selve MLS pakningen er bygget opp av 5 lag. Hvis sylinderforingene er "flush" med toppen, så ,å du velge en Elastomer pakning. Mulig dette kan være årsaken til at pakningen du har har feilet!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Det er mulig jeg var litt kjapp og upresis i forrige innlegg.

Det vi gjorde var å legge en stållinjal (på høykant) på tvers av sylindertoppene, og så måle om det var glipe mellom linjal og en eller flere av sylinderfôringene. De så ut til å ligge an mot stållinjalen alle sammen, og således ligge på samme nivå alle 4.

 

Gir det noe mening ifht. rett/gal posisjon på sylinderfôringer?

 

Under er et par bilder fra demontering.

20181104_163959.jpg

20181104_130826.jpg

Endret av Yann
Føye til bildetekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du legger stållinjalen over toppen av sylinderforingene, så må du se om det er "lysglippe" mellom linjalen og toppen av blokka. Legg gjerne linjalen på tverrs av blokka og sjekk hver enkel. Har du følerblad, så kan du lett måle oppstikket ved å "føle" mellom linjal og topp av blokk.

 

Når jeg ser på bildene dine, så ser jeg en MLS pakning samt indikasjon på vann i oljen ("majones" under toppdekselet). Denne motoren har hatt et toppakningsbytte tidligere da ingen K-motor ble levert med MLS pakning fra fabrikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk igjen for informativt svar!

 

Jeg hadde selv begynt å mistenke at det jeg har er ei MSL-pakning, og at toppakning har vært byttet på denne bilen en gang før.

 

Vi brukte linjal og forsøkte å måle ut før jeg leste grundig igjennom artiklene du har linket til.

Med informasjonen der, og det du skriver i forrige melding ser jeg nå at det vi har målt er hvorvidt sylinderfôringer har sunket under nivået til resten av blokka.

 

De skal altså stikke 3-5 tusendels millimeter over nivået på blokka.

Edit: her skulle det jo være 3-5 tusendels tomme.

 

Ergo tar vi nye mål i morgen. 

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg kan bekrefte at det er en MLS pakning du har der og at denne har vært skiftet tidligere :) 

 

Sylinderforingene skal ligge 2-4 tusendels tommer over blokka, DVS 0,05-0,1mm. Tommelfinger regelen er flush eller over -> elastomer pakning. 0,05mm eller mer så kan du bruke MLS.

 

Du må også sjekke flaten på toppen nøye. Kan du kjenne en fordypning i "ringene" som er "stemplet" inn etter toppakningen, så er toppen muligens "bløtkokt" og det vil da ikke nytte å planslipe da den nye pakningen vil grave seg inn i toppen før de første 5000-10000km er unnagjort. Fordypningene er som oftest verst på eksossiden og mot svinghjulet (minst kjøling/mest varme). Det er veldig vanskelig å si hvor grensa går uten å ta en hardhetsmåling av toppen på en materiallab. De færreste har mulighet/kjennskap til å få dette utført. I de fleste tilfellene er det bare å montere sammen og håpe på det beste :) Måler du høyden på toppen (uten kammasel braketten), så skal den være 119mm. Dette for å se om toppen har vært planslipt tidligere. Mener å huske at minstemålet er ned til 118,7mm, men i praksis kan du ta noe mer av. MLS pakningen er såpass tykk at den bygger 0,3mm mer enn orginalpakningen.  

 

P.S.

Som et lite tips, så har MLS pakningen en ekstra "tapp" som stikker ut omtrent under vannstussen på toppen. Slik kan du enkelt sjekke ut om MLS pakning er montert uten å demontere (og pakning har vært skiftet i bilens levetid).

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har målt oppstikk på sylinderfôringer, og inspisert toppen.

 

Oppstikk på sylinderfôringer er målt til 0.1mm.

 

Toppen virker fin. Jeg kan såvidt hekte neglen på innsugssiden av sylinder 4, altså den som ligger nærmest svinghjulet.

 

Se bilde under (mest ment som en illustrasjon, for moro skyld).

 

Jeg vurderer å kjøpe et helt sett med oil-rail, bolter, registerreim med strammer, og en videreutviklet MLS-pakning kalt N-series pakning + + i tråden du la ut lenger opp i tråden Mr Rover 75.

 

Har jeg forstått rådene dine rett Mr Rover 75, er det vel denne type pakning du anbefaler også?

 

Yann

20181106_165821.jpg

Er det noen av dere som komme med tanker om hvorfor det er misfarging på innsug til sylinder 3? Se bilde lenger oppe i tråden.

Er det i denne sylinderen hvor oljedampen fra bunnpanna fôres inn for å brennes av?

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Yann skrev:

Vi har målt oppstikk på sylinderfôringer, og inspisert toppen.

 

Oppstikk på sylinderfôringer er målt til 0.1mm.

 

Toppen virker fin. Jeg kan såvidt hekte neglen på innsugssiden av sylinder 4, altså den som ligger nærmest svinghjulet.

 

Se bilde under (mest ment som en illustrasjon, for moro skyld).

 

Jeg vurderer å kjøpe et helt sett med oil-rail, bolter, registerreim med strammer, og en videreutviklet MLS-pakning kalt N-series pakning + + i tråden du la ut lenger opp i tråden Mr Rover 75.

 

Har jeg forstått rådene dine rett Mr Rover 75, er det vel denne type pakning du anbefaler også?

 

Yann

20181106_165821.jpg

Er det noen av dere som komme med tanker om hvorfor det er misfarging på innsug til sylinder 3? Se bilde lenger oppe i tråden.

Er det i denne sylinderen hvor oljedampen fra bunnpanna fôres inn for å brennes av?

 

Hei,

 

Høres ut som det meste er på "stell", ihvertfall når det gjelder bunn delen. 

Ja, jeg vil påstå at N-series kittet er det beste å gå for. Dette skal være den mest optimale løsningen med forbehold om at topp og blokk er OK: https://www.dmgrs.co.uk/products/ultimate-k-series-head-gasket-fix-n-series-gasket-high-tension-head-bolts-and-revised-oil-rail-equiv-to-zua000530

Synes prisen fra DMGRS er bra. Han er kjent for å levere kvalitetsvarer til korrekt pris i Rover 75 miljøet, men det kan være litt dårlig respons hvis du prøver å kontakte han med sprøsmål osv. Alternativt så kan du handle fra Rimmerbros, men her må du betale litt mer, og plukke enkeltdelene istadet for å få alt i et ferdig "kit" med alt du trenger: https://rimmerbros.com/Item--i-ZUA000530 

 

Vanskelig å si hva misfarginga i nr.3 kommer fra, og om det har noe betydning. Det kan være det har kommet vann i sylinderen pga toppakninga, olje via stempelringene eller ufullstendig forbrenning pga lekk ventiler?? Så lenge ventilene er tette og OK, og sylinderveggen er OK, så ville jeg ikke tenkt så mye på det. Et gammel triks er å lukke ventilen helt og helle litt parafin inn i innsug/eksosporten og se om det lekker igjennom ventilen. 

Og til slutt, husk at du IKKE må rotere veivakselen på en K-motor med toppen av, da sylinderforingene kan løftes av setet sitt og ødelegge tettningen mellom olje og vann. Skal veiva roteres, så må sylinderforingene sikkres med topplokksboltene og "spacere" imellom.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen MrRover 75!

 

Vi så den problemstillingen med sylinderfôringer som forflytter seg komme, og lar veiva være helt i ro.

 

Da bestiller jeg deler, og går for deler fra DMGRS.

 

Yann

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tror det blir bra :) Husk å bestil "ultimate kit" til £269.99. Da får du registerreimsett + vannpumpe og alle andre pakninger som trengs for skifte i tillegg. Da trenger du bare pakninslim utenom til bunnpanna og kamakselholderen (om du tar denne av da..). Denne skal kunne gjøre jobben her: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/flenstetting-2000040362 

 

Et tips er å repetere 1. steg med tiltrekking av topplokksboltene 2-3 ganger før du går i gang med 2. og 3. steg. Grunnen er at "motorsandwichen" komprimerer seg såpass mye fra du trekker til de innerste boltene til du har dratt til de ytterste slik at de innerste nærmest løsner helt igjen. Steg.1 er kun for å sette alt i utgangsposisjon / legge ting sammen før du legger boltene i korrekt strekk med steg 2 og 3.

 

1. steg - 20 Nm

2. steg - 180 grader (1/2 turn)

3. steg - ytterliggere 180 grader (1/2 turn til)

 

Lykke til. Hold oss oppdatert :)

 

P.S.

 

Termostaten som følger med i kittet skal du ikke bruke hvis du har PRT (oppgradert) termostat montert. DVS at termostathuset bakom blokka skal være tomt med kun en åpen plate inni. PRT termostaten er e gråhvitt plast hus som sitter med 3 slanger nederst bakom radiatoren. Sjekk dette og sjekk at det ikke står en termostat i termostathuset bakom blokka. Det er nok av K-motorer som kjører rundt med 2 termostater i systemet grunnet uvitenhet!

 

P.S.2

Som med mange andre ting, så har også PRT termostaten fått endret spec siden den ble introdusert i 2003. Da ble en 88graders PRT termostat montert inn, men denne ble endret til 82 grader i etterkant en gang. Jeg vil tro at dette vil hjelpe på levetiden til den nye toppakningen. Kanskje like greit å bestille denne fra DMGRS i samme slengen?: https://www.dmgrs.co.uk/products/prt-thermostat-rover-75-mg-zt-1-8-k-series-pem100990 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multilayer-pakningene stiller større krav til perfekte pakningsflater enn elastomeric-pakning. Derfor kan det være lurt å spandere plansliping på topplokket for å sikre god tetting selv om det ser bra ut. Jeg har montert et par SAIC-pakninger (N series) og da brukte jeg toppakningsklister som ekstra forsikring for å få det tett. Begge disse ble montert med de originale strekkboltene og uten forsterket bunnrail. Nå har disse motorene (hhv. Freelander og MGF) gått sorgløst i henholdsvis fem og fire år, og etterfylling av kjælevæske er kanskje en desiliter eller to pr. år. 

I en Freelander er det nok fornuftig å gå for full pakke med forsterkete bolter og rail, for her er motoren utsatt for større momentkrefter enn i f.eks. Rover 75, Lotus Elise eller MGF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips igjen!

 

Jeg ser det er to Ultimate kit å få kjøpt - et med Variable Valve Control (VVC) og et uten.

Freelanderen skal ha det som er uten, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Ultimate Kit med toppakning, ny oil rail, bolter, div. andre pakninger, registerreim med strammehjul og rep. sett vannpumpe bestilt fra UK.

I tillegg støtdempere bak og venstre bærearm foran (gjennomrustet).

Med et par små pærer fra Biltema vil alle deler snart være på plass for å få denne bilen EU-godkjent.

 

Jeg gleder meg til å hente pakkene på Posten!

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sett på termostaten i min bil før jeg bestilte deler, så den får jeg eventuelt bestille senere.

 

Jeg var oppom en tur i kveld (etter at bestilling var sendt), og ser at jeg har en slik (se bilde) montert mellom motor og radiator.

 

20181108_193347.jpg

Det er sikkert noe vanskelig å se ut ifra bildet over, men i mine øyne er den snarlik denne fra DMGRS (se nederste bilde) av utseende. 

Den på bilde er den jeg bør ha montert på min motor for å gi rett temperatur, og skåne pakninger.

 

Er det rimelig å anta at den som står i min allerede, er den korrekte, ut ifra en visuell likhet mellom termostathusen, eller kan innmaten være ulik selv om huset ser likt ut?

 

Det er mulig det der er et tullete spørsmål, men hva vet jeg.

Screenshot_20181108-194215_Chrome.jpg

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte ditt tips Mr Rover 75, og testet om ventilene tetter.

Det gjør de ikke.

Innsugsventiler lekker på 2 av 4 sylindre.

 

Så jeg er på jakt etter en brukt topp som er i god stand.

 

Si gjerne til om det er noen der ute som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...